Konijnenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

Re: Konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:07

ohja..ik wil niet alle dierspeciaal zaken over 1 kam scheren Clown
dus beetje verkeerde opmerking..

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:39

Goed dat je er 2 neemt.. Is het beste voor de konijnen.. alleen is ook maar zo alleen.
En het is helemaal super als je ze van een opvang neemt.. ben benieuwd naar je hok en de konijnen als je zo ver bent.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 19:55

GimGirl schreef:
Goed dat je er 2 neemt.. Is het beste voor de konijnen.. alleen is ook maar zo alleen.
En het is helemaal super als je ze van een opvang neemt.. ben benieuwd naar je hok en de konijnen als je zo ver bent.

Zal ik zeker een foto van maken!! We gaan binnekort beginnen met een hok bouwen (mijn ouders willen nog even wachten om te kijken of ik niet van gedachten verander Tong uitsteken ) Maar kopen pas konijnen als we op vakantie zijn geweest. Het is denk ik nml niet zo slim als het hok af is meteen konijnen te kopen en dan 14 dagen op vakantie gaan Knipoog

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:01

Roosjesgat schreef:
GimGirl schreef:

Zal ik zeker een foto van maken!! We gaan binnekort beginnen met een hok bouwen (mijn ouders willen nog even wachten om te kijken of ik niet van gedachten verander Tong uitsteken ) Maar kopen pas konijnen als we op vakantie zijn geweest. Het is denk ik nml niet zo slim als het hok af is meteen konijnen te kopen en dan 14 dagen op vakantie gaan Knipoog

Nee inderdaad, dan zal ik ook even wachten..
Succes er mee..

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 21:18

Het is defenitief: Ik mag een konijn, op één voorwaarde, en die hoor ik morgenavond Clown

Edit: Zouden 60cm diep, 140cm lang en 110cm hoog mooie afmetingen zijn?
(En dan nog een ren erbij)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:33

dat zijn prima afmetingen! ietsje hoger kan altijd nog; als je een nijn erbij hebt wat graag springt...
zorg wel dat je een deksel op de ren hebt, zodat de nijnen er niet uit kunnen en indringers er niet in.

ben benieuwd naar de voorwaarden!

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 22:11

Roosjesgat schreef:
Het is defenitief: Ik mag een konijn, op één voorwaarde, en die hoor ik morgenavond Clown

Prima maten dacht ik zo hoor, vooral als er een ren bij komt dan is het helemaal leuk Haha! en goed Knipoog

Ben ook wel benieuwd naar de voorwaarde...
Vast dat je ze zelf moet verzorgen/verschonen enz.? Tong uitsteken

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 23:00

Heeey!
Een konijn moet minstens over 2 m² beschikken, dus 2 konijnen over 4 m², vooral als ze de hele dag in deze ruimte opgesloten zit. Mocht je je konijnen voor minstens 12 uur loslaten in een grote (lees, groter dan 4 m²), voldoet een kleinere leefruimte ook.

En als je 2 konijnen neemt (wat ik je absoluut aanraadt!), kan je beter een koppeltje uit het dierenasiel nemen. Dit werkt het beste, het mannetje is over het algemeen al gecastreerd en zijn de konijntjes geënt en is er over eventuele ziektes al het een of ander bekend.
Twee vrouwtjes vind ik altijd heel erg riskant, heb vandaag weer mee mogen maken dat dat op den duur alsnog niet goed kan gaan. In dit geval ging het om 2 zusjes die al vanaf de geboorte bij elkaar zaten en na 4 jaar ging het behoorlijk mis, tot bloedens toe. Dus het kan 2 dagen duren, het kan 2 jaar duren voordat ze met elkaar vechten, het kan ook gewoon voor altijd goed gaan, maar over het algemeen is deze combinatie niet aan te raden (net zoals 2 ongecastreerde heren trouwens, dat kan ook niet). Als je trouwens 2 voedsters neemt, zou ik de constante leefruimte nog at ruimer maken, dan heb je minder kans op ruzie (lees: minder, kans is er altijd dat het misgaat).

Als je nog vragen hebt wat het koppelen betreft of het hok, je kan altijd vragen Lachen.
Succes ermee!
Gr.
Naatje

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 23:23

@ Nathachou
Ze haalt een ram en een voedster uit de opvang in Gasselternijveen (ofzoiets schrijf ik het al goed Clown) dus het zit allemaal goed. Super dus weer een paar konijntjes uit de opvang Haha!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:15

Heeey!
Sorry, dan heb ik daar overheen gelezen Tong uitsteken ik las nog een stuk over 2 voedsters en ik dacht, daar ga ik even ingrijpen Clown ...
Maar helemaal top dat je ze uit de opvang haalt Haha!!
Gr.
Naatje

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:17

wij hebben een kippenhok als konijnenhok, niet TE groot maar ook niet te klein, er zit een hele ren bij waar ze zich lekker kunnen uitleven en een nachthok, als je een konijnen hok neemt, kan je best een klein hok en dan een grote ren, of andersom. Lachen

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 16:17

GimGirl schreef:
Roosjesgat schreef:

Prima maten dacht ik zo hoor, vooral als er een ren bij komt dan is het helemaal leuk Haha! en goed Knipoog

Ben ook wel benieuwd naar de voorwaarde...
Vast dat je ze zelf moet verzorgen/verschonen enz.? Tong uitsteken

Nee, niet over het verschonen/verzorgen. (moet ik wel gewoon zelf doen, maar oké)
En ook niet over geld. Ik heb zo'n vermoeden dat ik als we de konijnen hebben ik niet meer mag zeuren om een eigen pony. Clown

Ik ben net even naar de bieb geweest, boeke over konijnen gehaald. Knipoog

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:54

En weet je het ondertussen al..?

Als het over je verhouding van eigen konijnen en geen pony zal ik het wel een hele flauwe voorwaarde vinden.. Is toch heel wat anders Knipoog maarja goed als je daar akkoord mee gaat Haha!

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 21:16

GimGirl schreef:

Als het over je verhouding van eigen konijnen en geen pony zal ik het wel een hele flauwe voorwaarde vinden.. Is toch heel wat anders Knipoog maarja goed als je daar akkoord mee gaat Haha!

Ja, ik had gelijk Bloos Ik moet zelf alles regelen, voer kopen, spullen, naar de DA gaan, schoonmaken enz. Zij betalen alles ( Haha! )en willen me ook gewoon helpen. (ook schoonmaken als ik ziek ben o.i.d) maar ik mag niet meer op paardrijles, geen verzorgpony en nooit meer zeuren om een eigen. (wel mag ik een pony huren of op paardensites) Vind een konijn héél leuk, en wil geen eigen pony, maar ik vind dit toch wel een beetje 'veel' (raar?) Boos!

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:20

Roosjesgat schreef:
GimGirl schreef:

Ja, ik had gelijk Bloos Ik moet zelf alles regelen, voer kopen, spullen, naar de DA gaan, schoonmaken enz. Zij betalen alles ( Haha! )en willen me ook gewoon helpen. (ook schoonmaken als ik ziek ben o.i.d) maar ik mag niet meer op paardrijles, geen verzorgpony en nooit meer zeuren om een eigen. (wel mag ik een pony huren of op paardensites) Vind een konijn héél leuk, en wil geen eigen pony, maar ik vind dit toch wel een beetje 'veel' (raar?) Boos!

Nou dat is wel meer dan 1 voorwaarde..
En zeker een hele rare, dat als je konijnen neemt je niet meer op paardrijles mag en geen verzorgpony mag hebben.. Dat je zelf geen eigen pony hoeft oke, maar niet meer mogen paardrijlessen of eigen verzorgpony vind ik wel raar, want 2 konijntjes nemen huis niet de hele dag van je weg Scheve mond
En je mag nu wel een pony huren voor en dag en op paardensite's kijken??
Oke zeer vreemd meer zeg ik er niet over..

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 21:23

GimGirl schreef:
Roosjesgat schreef:

Nou dat is wel meer dan 1 voorwaarde..
En zeker een hele rare, dat als je konijnen neemt je niet meer op paardrijles mag en geen verzorgpony mag hebben.. Dat je zelf geen eigen pony hoeft oke, maar niet meer mogen paardrijlessen of eigen verzorgpony vind ik wel raar, want 2 konijntjes nemen huis niet de hele dag van je weg Scheve mond
En je mag nu wel een pony huren voor en dag en op paardensite's kijken??
Oke zeer vreemd meer zeg ik er niet over..[/quote]

Ik mag gewoon pony huren op de manege, voor een uur rijden... Bloos Maar ik weet het niet hoor, t' is idd beetje rare voorwaarde

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:26

Nou dan zou ik gaan voorstellen dat je zelf het voer wil betalen of alles zelf zo veel mogelijk wil betalen van je zakgeld of iets dergelijke en dat je alle verantwoordelijk heid zoals schoonmaken op je neemt, dat ze niet hoeven te helpen.. Tenzij je ziek bent natuurlijk.. zodat hun gewoon rijlessen kunnen blijven betalen??

Want hoevaak wil je nou een pony huren op de manege?? Rijlessen nemen lijkt me leuker ja?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:02

Roosjesgat schreef:
Nee, niet over het verschonen/verzorgen. (moet ik wel gewoon zelf doen, maar oké)
En ook niet over geld. Ik heb zo'n vermoeden dat ik als we de konijnen hebben ik niet meer mag zeuren om een eigen pony. Clown

Ik ben net even naar de bieb geweest, boeke over konijnen gehaald. Knipoog

Heeey!
Niet teveel informatie uit die boeken halen hoor, aangezien er heel veel verkeerde informatie in staat. Het beste kan je een beetje hier op het internet kijken (bunnybin.nl en konijnen.nl zijn hele goede sites) en daar informatie uit halen.
Het is inderdaad wel een beetje een rare voorwaarde ja, ik zou daar echt niet blij mee zijn ...
Gr.
Naatje

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 07:39

Tja, die voorwaarde....Ik zit nou ook niet op les en de manege in de buurt vind ik niet echt leuk... Maar toch wil ik graag wel op les. Ik ga het er maar eens over hebben. Oké, een verzorgpaard vinden ze niet om de konijnen niet handig, maar omdat ik het druk zou moeten hebben met school...(?) Maar rijlessen, heeft toch niets temaken met konijnen? Tong uitsteken

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 15:51

Ik zal over die voorwaarde wel even hebben met mijn ouders, vind het geen goed (leuke!) voorwaarde. (behalve dat ik alles zelf mag (moet) doen) Haha!

Ik heb de boeken al weer uit, stond niets in wat echt nuttig is, konijnen.nl en bunnybin.nl zijn véél interesanter. Tong uitsteken

Ik had nog een paar vraagjes:
- Is het handig dat je de bovenkant van de ren open kan doen? (ren wordt 70 cm hoog)
- Wat kan het best als vloer in het nachthok?
- Is alleen stro voldoende in het nachthok, of zijn kranten ook nog makkelijk?
- Hoe groot moet het gat zijn v. boven naar beneden, en hoe groot moet het gat zijn van nachthok naar open gedeelte?
- Waar kan het hok het beste op staan; gras of stenen?
- Graven konijnen snel een weg naar buiten? >Moet er gaas o.i.d op de bodem??
- Hoe kan je voorkomen dat de konijnen het hok kapot bijten/kauwen?
- Welke houtsoort kan ik het beste gebruiken?? (mag dit ook geimpregneerd zijn?) en gebeits/geverfd alleen aan de buitenkant, weet ik Knipoog
- Maakt het veel uit in welke richting het hok staat?
(best veel vragen maar dan heb ik tenminste een goed hok Bloos )

Het hok wordt 140 cm bij 60 cm en 120 cm hoog. De ren onder het hok word 70 cm hoog, het bovenste gedeelte dus 50 cm Knipoog . 90 cm bij 60 cm bij 50 cm wordt het dichte gedeelte boven en het gedeelte met aan de voorkant alleen gaas wordt 50 cm bij 60 cm bij 50 cm. In allebei de delen komt een deurtje, en het dak kan ook nog open. De ren krijgt een schuifdeurtje, met daaraan een ren van +/- 200 cm bij 160 cm.

Dit lijkt me wel een mooi hok, jullie nog opmerkingen?

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:40

Roosjesgat schreef:
Ik had nog een paar vraagjes:
- Is het handig dat je de bovenkant van de ren open kan doen? (ren wordt 70 cm hoog)
Ja vind ik wel, mijn ren is ook 70 a 80 cm hoog en nu kan ik er makkelijk in en uit stappen om de ren shcoon te houden..- Wat kan het best als vloer in het nachthok?
Zinken la of gewoon hout? Ik heb een houtenplank maar dan wel bewerkt, zodat de plas er niet in kan trekken.- Is alleen stro voldoende in het nachthok, of zijn kranten ook nog makkelijk?
Stro is meer dan genoeg, eventueel een wc bak waar ze hun behoefte op kunnen doen zodat je hok langer schoon houdt- Hoe groot moet het gat zijn v. boven naar beneden, en hoe groot moet het gat zijn van nachthok naar open gedeelte?
Groot genoeg zodat ze er in en uit kunnen, wij hebben 20cm bij 20cm en kunnen ze gemakkelijk in en uit..- Waar kan het hok het beste op staan; gras of stenen?
Gras en stenen.. Ik heb het op stenen, goed voor nagels Knipoog- Graven konijnen snel een weg naar buiten? >Moet er gaas o.i.d op de bodem??
Jaa zeker, als je ze op het gras zet, moet er inderdaad gaas op de bodem, het liefst in de bodem zodat ze wel kunnen graven, maar zich er niet uit kunnen graven.- Hoe kan je voorkomen dat de konijnen het hok kapot bijten/kauwen?
Zorgen dat ze zich niet vervelen, speeltjes, hooibal, zorgen dat ze niet alleen zijn, dus 2 konijntjes nemen.- Welke houtsoort kan ik het beste gebruiken?? (mag dit ook geimpregneerd zijn?) en gebeits/geverfd alleen aan de buitenkant, weet ik Knipoog
Euh, weet ik zo ook niet..- Maakt het veel uit in welke richting het hok staat?
Zolang ze maar niet de hele dag in de zon staan, is er geen andere optie, zorg dan dat ze meer dan voldoende water hebben en schaduwplekken hebben.. Hier staan ze alleen in de middag in de zon, maar ze hebben een groot ruimte onder het hok waar geen zon komt en lekker koel is.
Het hok wordt 140 cm bij 60 cm en 120 cm hoog. De ren onder het hok word 70 cm hoog, het bovenste gedeelte dus 50 cm Knipoog . 90 cm bij 60 cm bij 50 cm wordt het dichte gedeelte boven en het gedeelte met aan de voorkant alleen gaas wordt 50 cm bij 60 cm bij 50 cm. In allebei de delen komt een deurtje, en het dak kan ook nog open. De ren krijgt een schuifdeurtje, met daaraan een ren van +/- 200 cm bij 160 cm.

Dit lijkt me wel een mooi hok, jullie nog opmerkingen?

Verder lijkt het mij ook wel een prima hok, maar ik moet het altijd eerst zien, heb geen beeldt bij de maten Knipoog

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 16:45

Oké, dankjewel. Ik zit nog een beetje te twijfelen waar ik t hok neer ga zetten... Maar zowiezo op een plek waar wel veel schaduw is. En ze kunnen ook nog onder t hok liggen. Maar als het warm wordt (zoals vandaag) lijkt t met wel lastig...

Edit: Ik dacht het hok zelf en de ren eronder op stenen en de ren er bij aan op gras. Lijkt me wel handig. Haha!

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 20:32

Ik ben net even lekker creatief bezig geweest en het hok 'uitgebeeld' met centimeters

http://www.mijnalbum.nl/Album=QCPB43KR

Hier nog een paar foto's:
Het geheel; het toegangshek tot onze tuin, het hok+de ren
Afbeelding
Het kleine 'vakje' is het hok van 140*60*120, en het grote 'vak' is de ren die erbij komt.
Afbeelding

Ik had nog een vraagje:
Het hok op ditplaatje heeft aan de voorkant een deurtje. Omdat ik daaraan een ren doe, lijkt het me slim om aan de zijkant ook nog een deurtje te doen...

En het toegangshek, Afbeelding

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:35

Hi,

nog veel succes met het zoeken naar een geschikt konijnenhok, maar kijk dan eens op deze site:
http://www.konijnen.nl/hokken/knijnhok.htm Op deze site staan dus allemaal bouwtekeningen en foto's van het hok.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 20:45

kelliiee1993 schreef:
Hi,

nog veel succes met het zoeken naar een geschikt konijnenhok, maar kijk dan eens op deze site:
http://www.konijnen.nl/hokken/knijnhok.htm Op deze site staan dus allemaal bouwtekeningen en foto's van het hok.

Bedankt, ik had die sites al wel eens doorgelezen Haha! We gaan gewoon zelf iets in elkaar zetten

Edit: Wat ik hierboven gepost heb, gaat niet komen. Er komt wél het hok met ren eronder en nog een ren bij (even groot als plaatje hierboven) maar mijn ouders willen de schuur vergroten en wat planten verplaatsen enz. Knipoog