Konijn wassen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Konijn wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 11:11

Wat ik al zei heeft hij geen diarree,
hij heeft een stuk dat gras is, maar daar eet hij niet van, hij eet alleen geplukt gras Vork

Ik dnek dat ik alleen zijn achterste en zijn oogjes schoon ga maken Lachen

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 11:13

Pupsen heeft hij ook altijd al last van gehad, maar nu wordt het snel aangekoekt en krijgt hij er last van bij zijn oogjes, daarom is het ietwat geïrriteerd, vandaar dat ik dat eens goed schoon wil krijgen.

Misschien ben ik nu wat duidelijker? Nagelbijten / Gniffelen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:17

Plakpoep dan Knipoog Hoe lang heeft die dat nu?

Die oogjes kunnen ook traanoogjes zijn dat zie je vaak bij konijnen met bolle koppen. Ik heb 2 hangoorrammen zitten die dat hebben en elke dag maar schoonmaken met afgekoeld gekookt water.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 12:00

Het is idd een hangoor Ja
Ook geen plakpoep, gewoon vies haha hoe moet ik dat uitleggen? Nagelbijten / Gniffelen

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 12:20

xXVeronaXx schreef:
Ook geen plakpoep, gewoon vies haha hoe moet ik dat uitleggen? Nagelbijten / Gniffelen

hmmm die poep zou dan toch dunner moeten zijn van consistentie anders kan het achterwerk niet vies worden? Als ze mooie droge keutels hebben blijft het achterwerk ook schoon.
Bottom line Vork schoonhouden en evt. wassen Ja Haha!
Bezoekje dierenarts is misschien niet helemaal overbodig? 8 jaar is wel al een hele respectabele leeftijd voor een konijn!!

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:37

xXVeronaXx schreef:

Komt het misschien dat vieze achterwerk doordat hij vaak op de wc zit/ligt? Mijn konijn heeft ook een witte achterwerk maar dat is ook niet spierwit meer. Het is nu ook een andere kleur geworden door die stortbui laatst, achtwerk valt nu wel weer mee alleen de achterpoten zijn nog niet wit Tong uitsteken

Ze heeft het ook wel eens als ze veel in de wcbak zit en de wcbak vol is, daar kan het ook van verkleuren..

Anders even foto van maken, zodat het wat duidelijker wordt?

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 13:41

Oogjes die ontstoken zijn of waar prut uitkomt moet je 1 of 2x per dag schoonmaken met afgekoelde kamille thee. Werkt echt goed!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:03

Ik zou met het konijn even naar de da gaan Scheve mond
Ontstoken oogjes, een vies achterwerk... klinkt allemal niet goed

Een van mijn nijnen is een keer in 'bad' geweest... ze jat namelijk vanalles en ze probeerde een milkshake van de salontafel af te trekken... die kreeg ze dus overzich heen Gestoord
Ik heb haar toen afgespoeld met wat lauwwarm water... maar ze bleef plakken Clown
Dus heb ik bij de dierenzaak wat shampoo voor nijnen gehaald en haar in een lauwwarm teiltje gewassen, ze vond het wel best... daarna goed afgedroogt en gezorgd dat er geen tocht e.d. was.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:29

chicolover schreef:
Oogjes die ontstoken zijn of waar prut uitkomt moet je 1 of 2x per dag schoonmaken met afgekoelde kamille thee. Werkt echt goed!

Absoluut nooit de ogen met kamillethee reinigen! Kamille mag dan wel ontstekingsremmend werken, maar het kan het oog heel erg irriteren door de pollen die er nog in zitten. Als je de ogen al schoon spoelt, doe het dan met afgekookt, lauw water. Maar het lijkt me dat jou konijn gewoon ontstoken ogen heeft of verstopte traanbuizen, daar zou ik toch echt mee naar de dierenarts gaan! Mijn konijnen zitten ook allemaal buiten, schuur met ren, staan dus ook weleens in de tocht en geeneen konijn heeft last van traanogen.
Over zijn achterkant zou ik zeggen dat ie gewoon af en toe in de viezigheid zit, maar hij zou zichzelf tog schoon moeten kunnen houden. Is hij niet toevallig aan de dikke kant waardoor hij niet meer bij zijn kont kan komen?
Gr.
Naatje

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:49

Ik had ook en konijn die dr kont niet schoonmaakte, daar kon ze niet goed bij. Ze had daarnaast niet zo'n goede huid en kreeg dan korstjes op haar kont. Nadat ik zekr wist dat het geen mijt of schimmel was ben ik haar ook gewoon af en toe gaan wassen. Ik zette haar onder de douche waarbij ik haar met 1 hand vasthield en met de andere sopte (milde shampoo of betadine shampoo als er wondjes zaten). Ging prima. Mijn angora doe ik ook wel eens onder de douche omdat het haar soms vettig wordt en dan te snel gaat klitten. Moet daar wel bij zeggen dat hij niet buiten zit!! Als ze wel buiten zitten zou ik ze niet snel helemaal wassen. Dezelfde angora krijgt ook vieze ogen als hij alleen is omdat hij dat blijkbaar zelf niet uitpoetst, samen met een ander konijn heeft hij wel schone ogen omdat die ze elke dag schoonlikt. Misschien moet jij in dat geval voor konijn spelen en ook elke dag even het 'slaapzandje' eruit halen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:50

Ja, veel dikkere konijnen kunnen zich daar niet goed meer wassen en de zachte nachtkeutels kunnen ze daar ook niet meer goed opeten. Dan wordt het zo'n plakboel.
Als je zeker weet dat het geen echte diarree is tenminste.
Mijn nijnen zitten ook heel het jaar buiten, en geeneen die traanogen heeft. Zit hij niet teveel in de tocht dan?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:59

Mijn knijn was ziek en is herstellende maar had ook last van een vieze bips, deze moet ik zo nu en dan wassen met betadine omdat dat ontsmet.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 21:46

Nathachou schreef:
chicolover schreef:

Absoluut nooit de ogen met kamillethee reinigen! Kamille mag dan wel ontstekingsremmend werken, maar het kan het oog heel erg irriteren door de pollen die er nog in zitten. Als je de ogen al schoon spoelt, doe het dan met afgekookt, lauw water. Maar het lijkt me dat jou konijn gewoon ontstoken ogen heeft of verstopte traanbuizen, daar zou ik toch echt mee naar de dierenarts gaan! Mijn konijnen zitten ook allemaal buiten, schuur met ren, staan dus ook weleens in de tocht en geeneen konijn heeft last van traanogen.
Over zijn achterkant zou ik zeggen dat ie gewoon af en toe in de viezigheid zit, maar hij zou zichzelf tog schoon moeten kunnen houden. Is hij niet toevallig aan de dikke kant waardoor hij niet meer bij zijn kont kan komen?
Gr.
Naatje

Te dik is hij er niet voor, hij likt er vaker aan/wast zich geregeld.

Het kan idd zijn wat GimGirl zegt: van de prut in de ren van de regen van laatst, en vaker op zijn wc zitten.

Het punt is bij de ogen, dat door zijn lange haren die troep erin blijft plakken, verspreid voor zijn ogen, vandaar dat het eens flink gereinigd moet worden daar. ( de grote pupsen haal ik elke dag weg )

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 21:50

Hij heeft buiten het hok geen beschutting,
en gaat 's nachts z'n hok in en wordt 's morgens weer eruit gelaten (dit omdat er marters zitten).

hedjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:57

Anoniem schreef:
Ik heb trouwens ook een konijn dat snel diarree heeft, vooral bij snelle weersveranderingen. Ben al bij de DA geweest ervoor, en die zegt dat sommige konijnen daar gewoon sneller last van hebben. Maar ze is onmogelijk in een bad met water te zetten want daar springt ze meteen weer uit.. iemand iedeeën hoe ik haar dan schoon kan krijgen ?

Met gekookt water en een keukenpapiertje
kan je het even wat nat maken en wat laten weken
en dan voorzichtig mee een keukenpapiertje het er weg halen

hedjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:03

xXVeronaXx schreef:
Pupsen heeft hij ook altijd al last van gehad, maar nu wordt het snel aangekoekt en krijgt hij er last van bij zijn oogjes, daarom is het ietwat geïrriteerd, vandaar dat ik dat eens goed schoon wil krijgen.

Misschien ben ik nu wat duidelijker? Nagelbijten / Gniffelen

Met afgekoelt gekookt water schoonmaken en als dat niet helpt
zou ik even langs de dierenartsgaan.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 19:09

Het varkentje is gewassen en nu weer heerlijk schoon

Oogjes waren flink nodig, er was een opgedroogd stuk pups van zijn oog aan een pluk haar en de huid vastgekoekt, dus daar is z'n huid een beetje ontstoken. Hij heeft verder 1 traanoogje en de andere was een kwestie van goed schoonmaken.

Hij vond er in eerste instantie niks aan, steeds eruit willen, maar toen ik zijn ogen schoonmaakte bleef hij heerlijk zitten genieten, eveneens bij zijn kontje, die nu ook weer schoon is.

Zometeen als hij weer helemaal op rust en helemaal opgedroogd is doe k nog wat goudsbloemenzalf op het geirriteerde stukje huid en bij z'n traanoogje (goudsbloemen zalf is overal goed voor Knipoog)

heb hem alleen natgemaakt waar nodig, en met lauw water, en omdat het vandaag 27 graden was vandaag dus .. alles goed verlopen, zometeen nog even kijken hoe het gaat en hem niet te laat zijn hok in vanwege trek/kou die hij kan vatten Lachen

Hij is btw gewassen met babyschampoo, had niks last van zijn ogen ervan of iets, dus was de juiste keus! (had hem vantevoren bij mezelf getest of het niet prikte als het bij/langs de ogen kwam Vork )

Dus konijn blij en ik blij dat konijn weer schoon is

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 15:09

Mijn konijn heeft ook wel eens plak aan zn bips Knipoog Ze is 10 jaar oud. Is het dan direct reden om naar de dierenarts te gaan?
Ik heb wel eens gehoord, dat konijnen snachts wat zachtere poep hebben, wat ze normaal bij zichzelf schoonmaken &opeten. & als ze wat ouder worden dat dat wat moelijker gaat.
Maar als ik dit zo lees..

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 18:15

Dankje voor de info Ja

Hij is nu weer helemaal wit daar dus no problem meer Haha!
alleen met die regen denk ik niet dat hij nog lang schoon blijft!