MissStynk schreef:Wie weet is het wel makkelijk op te lossen en is een castratie niet nodig, want wie garandeert mij dat het dan ophoudt??
Waarom zou je je hond laten castreren?
Zo als ik het inschat is dit absoluut een teken van dominantie, maar castreren is imo niet de oplossing.
Rangorde even weer duidelijk aanhalen lijkt mij een goede stap.
Daarbij iets bij je hebben wat je richting hond kan gooien, zoals een blikje met steentjes, sleutelbos of iets in die richting.
Je hoeft de hond niet zozeer te raken, er naast gooien levert vaak ook al het gewenste resultaat op.
Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat de hond dit niet als een spelletje gaat zien

Het is dus ook beter dat hij niet de link legt dat jij het bewerkstelligt, dus het voorwerp ook niet meteen oprapen in zijn gezichtsveld.
Hem onder de ballen schoppen lijkt mij nou ook niet bepaald de oplossing.
Als je dan toch zo dicht in de buurt kan komen (als je de hond al straft, moet dat op het moment supreme gebeuren, niet wanneer het voorval al is gebeurd), kun je beter een oefening doen die duidelijk maakt dat hij niet de ranghoogste is en moet luisteren naar diegeen die dat wel is, jij dus.
En jij wil niet dat hij tegen mensen aan zeikt en daar heeft hij naar te luisteren.
Klinkt simpel, was het in de praktijk ook maar altijd zo simpel he?!