Spoed! Hond heeft chocolade gegeten, wanneer echt schadelijk

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_ola

Re: Spoed! Hond heeft chocolade gegeten, wanneer echt schadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:48

Een hond die ik ken heeft 2 GROTE shocoletters met sinterklaas op en hij is er nog steeds hoor, licht per hond verschillend denk ik Knipoog

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:50

Laten overgeven zout in zn bek doen
als je hem echt ziek zie worden dan naar de Da natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:51

Overgeven moet binnen het uur, anders heeft het geen nut meer Lachen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:27

mijn oude rottweiler,die heeft ook altijd chocolade op,m&m's waren erg favoriet bij haar...

op een dag had ik voor een collegaatje (iraans meisje)welke voor vakantie terug ging naar iran,een kilo of 3 chocolade gekocht,wat ze mee wilde nemen naar iran,het is daar nooit gekomen...

ik was even een boodschap doen,kwam thuis,en vond alleen nog maar doosjes en zilverpapier...(kimmetje had het zo van het aanrechtblad afgepikt...)

en een keer bij mijn broertje,was bij hem thuis,met kim(rottie),en hij vroeg of ik wat wilde gaan drinken bij een cafeetje,bij terugkomst wat kim op onderzoek uitegaan en had een megadoos merci op een tafel gevonden,en lekker alles opgepeuzeld,behalve de papiertjes..

haha heeft mijn broertje nog een hoop uitleg gekost de volgende morgen daar zijn vriendin dacht dat hij alles opgegeten had Tong uitsteken

kimmie is 12 jaar oud geworden,en de laatste operatie aan een gezwel aan haar poot is haar fataal geworden...

er wordt gezegd dat chocola heel slecht is,maar die hond kon er letterlijk kilo's van op...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:31

Er is ook al een verhaal verteld van een hond die dus dood ging van de chocola, lijkt me dat je dat niet bewust je hond aan wil doen..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 20:36

nee ,maar ik zeg toch ook dat ze die chocolade pikte,ik lees alleen altijd rampsenario's als en hond een blokje chocolade op heeft,dan denk ik altijd goh,die Kim,heeft wat chocola naar binnen gewerkt in haar leventje(en kaarsen opgegeten en frituurvet...haha beest vrat alles en pikte ook alles)

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:23

chocolade is erg giftig voor een hond. vooral puur. je moet eigenlijk je hond zosnel mogelijk laten braken. doormiddel van zout achter op zijn tong te doen of mosterd. op de kliniek hadden we met sinterklaas 2 honden gehad die al aan hartritme stoornissen leden. ze hebben het net overleefd. veel mensen denken er te makkelijk over ow het is maar chocolade

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:30

Wat heeft ze nu uiteindelijk gedaan....
Ik denk (als paraveterinair) dat voor zo'n grote hond, deze hoeveelheid niet schadelijk zal zijn.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:31

Chocolade geven aan je hond is net zoiets als rattengif aan je ratten Haha! Maar het gaat dus soms idd goed, maar het noodlot tarten?

Hoop maar voor de ts dat het nu geen schade toebrengt aan de hond..

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:47

melkchocolade is schadelijker dan pure chocolade, volgens de D.A
als je het zelf niet vertrouwd dan kun je een grote theelepel zout in de bek doen, achterste gedeelte tong.
Gaan ze van braken.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:17

Tieme schreef:
Even voor de zekerheid de dierenarts bellen. je hoeft er niet perse langs te gaan. zolang je maar even belt.

dat er honden zijn die niets lijken te krijgen van chocola, houd niet in dat er niets kan gebeuren!
de ene hond wordt al ziek van 1 paaseitje en de volgende kan bij wijze van spreken kilo's chocolade eten zonder ziek te worden. het is dus maar net wanneer de grens bereikt is. en die is bij elke hond verschillend.
in chocola zit theobromide en dit kan de lever niet afbreken. dit wordt dus opgeslagen. het is eigenlijk een beetje hetzelfde idee als jacobs kruiskruid bij paarden. de theobromide blijft zich elke keer na het eten van chocola in de lever opstapelen en op een gegeven moment is voor de lever de grens bereikt en dan heb je echt een probleem.

De theobromide zit niet in de chocola, maar in de cacao waarvan het gemaakt wordt. Pure chocolade bevat meer cacao dan melkchocolade.
Net wat Tieme zegt de theobromide wordt niet afgebroken in het lichaam van de hond, maar stapelt zich op. Wanneer de grens van de hond bereikt is (en dat is ondanks het staatje wat hier gegeven is, per individu onafhankelijk van de grootte van de hond verschillend) werkt de theobromide verlammend in op de grote hartspier. Wat er dan gebeurd laat zich dus wel raden.

Om er dus heel erg luchtig over te doen, dat vind ik erg dom. Om verhalen neer te zetten van honden die weet ik hoeveel chocola gegeten hebben en daar niets aan over gehouden hebben en dus te stellen dat het zo'n vaart niet zal lopen, vind ik je kop in het zand steken. Dat is namelijk gewoon mazzel hebben. Het zal je hond maar zijn die na het eten van 40 gram al z'n tax bereikt heeft en het niet overleeft!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:27

Hier nog wat info: De eerste verschijnselen ontstaan ongeveer 4-5 uur na het innemen (tot 12 uur). Rusteloosheid, nervositeit, misselijkheid, braken, veel drinken, diarree eventueel verergerend tot hyperactief, hoge hartfrequentie, koorts en stuiptrekkingen. Het kan zelfs tot coma en de dood leiden. Ook is na 2 a 3 dg ten gevolge van het hoge vetgehalte van chocolade een ontsteking van de alvleesklier mogelijk. Ook zijn enkele dagen na inname nog verschijnselen mogelijk als gevolg van beschadigingen van de hartspier. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot acute hartdood de volgende dag.

De reactie verschilt van hond tot hond. Sommige honden zullen een beetje last van diarree krijgen, of slechts wat overgeven, terwijl andere honden hartritmestoornissen, epileptische aanvallen en zelfs een hartstilstand kunnen krijgen. Theobromine kan ook het spijsverteringskanaal gaan irriteren, waardoor interne bloedingen kunnen ontstaan.
De chocolade die door banketbakkers wordt gebruikt bevat de hoogste hoeveelheid theobromine (tot 28 mg per gram), daarop gevolgd door chocolade puur (16 mg per gram), en zelfs echte witte melkchocolade bevat theobromine (2 mg per gram).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:30

Maar weinig mensen weten dat chocolade een stof bevat die zeer giftig is voor honden. Deze stof heet theobromine en zit in cacaobonen.

Theobromine zit in het niet-vette gedeelte van de cacaoboon, wat ook chocola zijn typische smaak geeft. Melkchocolade wordt zo genoemd omdat er een hoog percentage melkvet in zit. Het bevat variërende hoeveelheden van het niet-vette gedeelte van de cacaoboon; net genoeg om de chocola smaak te geven, maar niet genoeg voor de kenmerkende bitterheid van pure chocolade. Hoe meer vet er in chocolade zit, hoe minder smaakgevende stoffen er in zit; in witte chocolade zit dus geen theobromine. Bakkers-chocolade is echter nog bitterder en bevat dus ook meer giftig theobromine.

Theobromine heeft naast een stimulerend effect ook een irriterende werking in het lichaam. Deze effecten zijn bij honden veel sterker dan bij mensen. Wanneer er theobromine in de maag van de hond zit zullen de maagsecreties toenemen wat zweervorming tot gevolg kan hebben. Maagzweren leiden tot acute braakneigingen en diarree. Theobromine wordt snel in het bloed opgenomen waarna het de hartspier aantast wat weer een versnelde en onregelmatige hartslag tot gevolg heeft. De ademhaling zal ook versnellen. Spieren trekken samen in epilepsieachtige stuipen. Ook leidt theobromine in het bloed tot veelvuldig plassen waardoor de hond veel moet drinken, waar hij dan weer van zal gaan braken. Uiteindelijk kan de hond door een hart- of ademhalingsstilstand sterven.

Er is geen tegengif voor een theobrominevergiftiging!

Mensen hebben geen enkel probleem met de verwerking van theobromine, maar bij honden duurt het 6 dagen voordat hun lichaam de stof heeft afgebroken. De kans op ophoping is dan ook groot. Als je op maandag een stukje chocolade aan je hond geeft, en op dinsdag pakt hij, zonder dat u het weet, de reep van de kinderen, dan kan er op woensdag een probleem ontstaan als de hond nog ergens een stukje chocola vindt of toegestopt krijgt. De effecten hangen natuurlijk ook af van het gewicht van de hond, maar stel u eens een puppy voor die alles probeert te krijgen wat de kinderen eten!

Kenmerken van een overdosis
- verhoogde nervositeit en opwinding

- trillen

- hijgen dat niet gepaard gaat met een hoge hartslag

- plotselinge aanvallen

- zeer snelle hartslag

- coma

Voor oudere honden kan een zeer snelle hartslag een hartstilstand teweeg brengen!

Informatie over theobrominevergiftiging is van groot belang: te weinig hondeneigenaars zijn er mee bekend. Een hond in een gezin met kinderen zal waarschijnlijk meer risico lopen op zo’n vergiftiging, vooral rond Kerstmis of Pasen!

Waarschijnlijk schrikt u van het feit dat een op het oog zo onschuldig stukje chocolade zo giftig is voor uw hond. Geef uw hond in het vervolg maar liever een echt hondenkoekje.

Hoeveelheden theobromine in chocolade
De concentraties van theobromine varieert met het soort chocolade

- Melkchocolade bevat 154mg/100g

- Pure chocolade bevat 1365mg/100g

De theobromine in snoepjes bestaande uit vulling bedekt met chocolade – zoals gevulde snoepjes en gedroogd fruit bedekt met chocolade, etc- zal meer verzwakt zijn dan in pure chocolade repen en pure chocoladesnoepjes.

Giftige hoeveelheden
Gewicht hond Hoeveelheid Hoeveelheid Hoeveelheid

Melkchocolade pure chocolade Theobromine

2,2 kg 113,4 g 14,1 g 200 mg

4,5 kg 226,8 g 28,3 g 400 mg

9,0 kg 453,6 g 70,8 g 900 mg

13,6 kg 907,2 g 92,1 g 1300 mg

18,0 kg 1134 g 127,5 g 1800 mg

22,6 kg 1360 g 156,0 g 2250 mg

27,2 kg 1814 g 198,4 g 2700 mg

31,7 kg 2268 g 240,9 g 3400 mg

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:34

Wat wij deden als de hond toch chocolade heeft gegeten, ontbijt koek geven, of iets waarvan ze snel h'n behoefte moeten doen.
Chocolade is natuurlijk nooit goed, maar het heeft bij de hond gelukkig niets aangericht.
In iedergeval, succes ermee! Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:40

Ontbijtkoek kun je wel geven zodat het iets giftigs absorbeert, in de maag. Maar bij chocolade kun je echt beter direct laten braken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:29

Om hem te laten braken, doe dat liefst niet met zout. Zout kan mogelijks nog dodelijker zijn voor de hond dan de chocolade die je hem gaf! Probeer het op een andere manier of via de DA.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:33

hoe is t afgelopen met de hond trouwens?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:35

ponyzotje schreef:
Om hem te laten braken, doe dat liefst niet met zout. Zout kan mogelijks nog dodelijker zijn voor de hond dan de chocolade die je hem gaf! Probeer het op een andere manier of via de DA.

Dat lijkt mij niet? Er word altijd aangeraden om zo snel mogelijk zout achterop de tong te leggen als hij iets giftigs heeft gegeten.. Vooral als de da er niet zo snel bij kan komen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:35

ponyzotje schreef:

en waarom kan zout dodelijker zijn?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:37

Dat vraag ik mij dus ook af..
Door zout gaan ze braken. inslikken gaat niet eens.. Dus het is zeker niet dodelijker, toch?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:38

Verschillende honden kunnen verschillend gevoelig zijn voor
een bepaalde stof in chocola, dat betekend dat de een
kilo's kan eten en er niets aan overhoudt, en de ander na een
klein stukje al dood kan gaan....

mocht dit je nou overkomen en de hond heeft net chocola gegeten...
bel dan de dierenarts, die kan je hond laten braken, chocola er weer
uit, probleem weg. Is het al langer geleden, tja... dan heb je
soms dus echt een GROOT probleem..

Moraal van dit verhaal! Geen chocola voor de hond! Eet het lekker
zelf op en ruim het goed op...\

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:39

Leeft je hond nog?

Als je vermoedt dat je hond iets slechts heeft gegeten kun je hem iig eten geven. Als de maag nl al het 'goede' voedsel heeft doorgelaten naar de darmen en al een tijd wat leger is blijft de poort van de maag naar de darmen open staan. Dan begint de grote schoonmaak van de maag en wordt alsnog alles de darmen in geperst. Als er dan nog wat in zat wat niet goed is gaat het alsnog de darmen en dus de rest van het lichaam in.

Maar als je het niet vertrouwd moet je sowieso de da even bellen Knipoog

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:40

Hmm. Onze hond (kruising Border Collie x Golden Retriever) had met pasen eens een grote zak paaseitjes leeggegeten.
Het enige wat wij merkten was dat ze heel hyperactief was en het hele huis door stuiterde, en de volgende dag was ze weer normaal.

Als ik jou was zou ik even de dierenarts bellen als je het niet vertrouwt.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:42

Sjolvir schreef:
Verschillende honden kunnen verschillend gevoelig zijn voor
een bepaalde stof in chocola, dat betekend dat de een
kilo's kan eten en er niets aan overhoudt, en de ander na een
klein stukje al dood kan gaan....

mocht dit je nou overkomen en de hond heeft net chocola gegeten...
bel dan de dierenarts, die kan je hond laten braken, chocola er weer
uit, probleem weg. Is het al langer geleden, tja... dan heb je
soms dus echt een GROOT probleem..

Moraal van dit verhaal! Geen chocola voor de hond! Eet het lekker
zelf op en ruim het goed op...\

Dit klopt helemaal!
Onze hond kan heel veel hebben, heeft een keer een grote chocolade paashaas met een doos bonbons gegeten. Ze is niet ziek geworden.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:43

Gelukkig heb je een grote hond!

Wij hebben een klein hondje formaat kat zegmaar. Op een zondagavond hoorde ik opeens wat op mijn kamer en ben toen naar boven gegaan om te kijken wat het was. Bleek dat mijn hondje mijn zolderkamer op was gegaan en de helft van zo'n mega-milka reep op had gegeten Nagelbijten / Gniffelen

Zondagavond half 11 snel naar de DA geweest voor een spuitje waardoor hij alles eruit heeft gekotst. Was een duur grapje. Weg chocoladereep en €110 armer Nagelbijten / Gniffelen