een poes echt zo duur?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

K_im

Re: een poes echt zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:43

Katten kosten niet enorm veel. Onze katten vinden de goedkoopste blikken kattenvoer en de goedkoopste brokjes het lekkerst. Whiskas moeten ze gewoon niet.
Manden etc. hebben wij ook niet. We hebben een boom in de tuin waar ze hun nagels aan doen. Slapen doen ze op de bank op een kleedje. Geen speciaal kattenkleedje, maar gewoon een oude lap stof.

Tsja, dierenarts kosten zijn een ander verhaal. Dat is wel ongelooflijk duur. Maarja, als het goed is hoeven ze daar niet al te vaak heen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:43

Onse kat heeft blaasgruis, en als hij noormaal voor krijgt dan gaat het niet helemaal goed met hem. Dus we moeten hem speciaal voer geven, dat kost 30 hoeveel kilo daarin zit weet ik niet precies, maar ik denk rond de 7.

Ik denk niet dat jou kat dat heeft dus heel duur zal het niet worden. Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:44

Tja, dan nog. Ik vind een tientje in de maand aan speciaal voer (mijn kat heeft ook blaasgruis) echt niet veel. Denk dat je daar met gewone brokken ook al snel aan zit.

En van tevoren kun je daar niets van zeggen. De mijne bleek het te hebben toen ze vanuit het asiel net 2-3 maanden bij mij was.
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-05-07 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:45

Thokkadisje schreef:
Katten kosten idd niet veel, castratie/steralisatie kost wat maar is beter dat je het wel doet. Wij hebben voor onze kat geen luxe dingen als mandjes en krabpalen, mandjes gebruikt hij toch niet, slaapt liever in een kartonnen doos, en krabpaal is nergens voor nodig. Hij krabbelt wel aan de bomen buiten (en aan de schuurdeur Nagelbijten / Gniffelen ) halsbandje heeft hij ook niet, zou ook nooit 1 omdoen. Ondanks het gebrek aan 'luxe' leeft het diertje toch al 16 jaar Haha!
Verder krijgt onze kat whiskas voor, van ander (goedkoper) voor gaat hij hele vieze scheten laten Tong uitsteken
Maar echt duur zijn katten niet in onderhoud.

Helemaal mee eens, behalve dat die van ons wel een halsbandje draagt (we zijn hem een keer kwijtgeraakt). Een kat kun je zo duur maken als je zelf wilt. Je hebt kattenvoer van whiskas en gourmet, maar ook van huismerk ah. De keuze is aan jou. Wat ik wel vind, is dat je niet moet gaan bezuinigen op castratie/sterilisatie. Ik vind het beter als je dat wel doet, tenzij je natuurlijk later een nestje wil. Krabpalen vind ik iid ook onnodig, bomen voldoenen ook. Mandjes hebben wij ook niet, onze kat ligt veel liever naast je op de bank, op schoot of op een kussen. Wat wel elk jaar iig terugkomt zijn de inentingen, maar dat is een keer en dan kan hij weer een hele tijd vooruit. Waar je ook aan moet denken vind ik, is waar je hem/haar heenbrengt als je op vakantie gaat. Wij doen hem altijd in een pension, maar er zijn natuurlijk andere oplossingen Lachen
Succes met het kiezen van een poesje/kater als je het doet Haha!

(goedkope oplossing voor speeltjes: alluminiumfolie kopen een daar balletjes van maken Lachen vind onze kat geweldig)
Laatst bijgewerkt door RoWi op 16-05-07 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:46

Karin schreef:
Tja, dan nog. Ik vind een tientje in de maand aan speciaal voer (mijn kat heeft ook blaasgruis) echt niet veel. Denk dat je daar met gewone brokken ook al snel aan zit.

Ik kom ook op een tientje per kat Ja

Ik heb voer van Arden grange, dat is wel wat duurder voer.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:46

RoWi schreef:
Krabpalen vind ik iid ook onnodig, bomen voldoenen ook.

Moet je die maar net in de buurt hebben. Ik woon in een appartement en mijn kat komt niet verder dan het balkon.

Helaas vindt ze de bank ook veel prettiger voor haar nagels dan haar krabpaal. Extreme duivel

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:47

Karin schreef:
RoWi schreef:
Krabpalen vind ik iid ook onnodig, bomen voldoenen ook.

Moet je die maar net in de buurt hebben. Ik woon in een appartement en mijn kat komt niet verder dan het balkon.

Helaas vindt ze de bank ook veel prettiger voor haar nagels dan haar krabpaal. Extreme duivel

Ja dat is natuurlijk een ander verhaal Lachen wij wonen vlakbij een klein bos en in de tuin staan ook bomen, dus wij hebben ze niet nodig. Onze kat komt ook elke dag buiten. Als je in een appartement woont word dat lastiger

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:50

Het hoeft niet duur te zijn, maar ik zou wel elke maand geld opzij zetten voor evt. onverwachte kosten!! Wij hebben hier wel 2 dure katten lopen, op het moment gaat het goed!! Maar de 1 krijgt een dieet voor blaasgruis, de ander speciaal voer voor zijn huid! Ook willen ze wel eens wat anders dus dan krijgen ze speciale blikjes voer van de dierenarts! Als we op vakantie gaan moeten ze in pension! En als het een keer wat minder gaat ja dan lopen de kosten van de dierenarts behoorlijk op!! En die van ons hebben al heel wat bezoekjes gehad aan de dierenarts!! Maar natuurlijk zou ik ze voor geen goud willen missen, maar het zijn gewoon wel dingen waar je evt. rekening mee moet houden!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:56

Zelfs whiskas kost nog geen euro per blikje, onze kat kreeg een half blikje per dag en wat brokjes. Da's dus hooguit 20 euro per maand, en dan ben je aardig luxe bezig.
Op sterilisatie en een aantal inentingen na hebben wij nooit dierenartskosten gehad, en verder hadden we ook niets speciaal voor de katten. (Maar ze konden naar buiten en hebben dan ook weinig nodig.)

Mijn kat gebruikte mijn fietsband nogal eens als krabpaal (en ja, ook onze bank) ondanks al die mooie bomen in de buurt. Katten Rolleyes

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:04

Een kat hoeft niet zo duur te zijn in principe moet je het wel redden voor 30 euro per maand.
Op kattengrit besparen prima, maar als je nu al zou weten dat je op voer moet gaan besparen door bijvoorbeeld Aldi voer te geven zou ik het niet doen. Dit krijg je onherroepelijk later op je bord met hoge dierenarts kosten. (in de regel kun je stellen dat kattenvoer van de supermarkt geen premium en dus geen volwaardige voeding is (ook whiskas valt hieronder) en van de dierenwinkel is uiteindelijk niet eens echt duurder)
Maar goed zelfs met een goed premium droogvoer van de dierenwinkel redt je het met 1 kat wel voor minder dan 30 euro.
Wel zorgen dat een kat alleen niet teveel alleen zit, anders moet je er eentje bijnemen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 13:07

ooh ik ben blij dit allemaal te horen!!! ga ik lekker als tegenarumenten gebruiken Haha!

ja, ik zelf had al bedacht dat ik gewoon AH voer haal of zo, goedkoop voer, en soms wat lekkers.
gewoon brokjes, en 2 keer per dag beetje blikvoer. ze kunnen bij ons ook lekker het park in, naar buiten.
kattenbak krijgen we, dan alleen korrels betalen. vlooienspul moet ook wel ben ik bang, met het water en park naast je huis. frontline is niet goedkoop maar wel goed.

en de poes krijgen we Lachen

weten jullie dat trouwens: mag je in een huurwoning een kattenluik in je deur zagen?...

@crazycat: waarom is dierenvoeding van de supermarkt niet goed? dat vind ik een beetje raar.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:09

-> BB

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:15

milo schreef:
@crazycat: waarom is dierenvoeding van de supermarkt niet goed? dat vind ik een beetje raar.

Er zitten allemaal zouten in.

En mijn kat krijgt 2x per dag eten. 1x brok en 1x blik (voor het lekkere en voor zijn blaas ook)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:01

Nou, neem aan dat elk soort dierenvoer wat verkocht word in wat voor winkel dan ook getest word, dus zo slecht zal het niet zijn..
En je kan huisdieren ook verzkeren toch? Heeft mijn zusje tenminste wel bij de hond... geloof dat sterilisatie en castratie ook word vergoed dan..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:09

macdonalds voedsel zal wel getest zijn ooit maar het blijft ongezond he Haha!

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:15

Een kat duur? Nou dat valt wel mee, je hebt verschillende soorten merken kattenvoer, een blik is meestal niet zo duur. De dierenarts kan weleens wat geld kosten maar daar kom je hopelijk niet al te vaak. Wij hebben er twee en eigenlijk niet veel geldkosten. We hebben ze 6 jaar en de dierenarts kosten zijn denk ik rond de €1000,- in het totaal.. Wij hebben een vechtersbaasje namelijk Tong uitsteken maar duur zou ik katten niet noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:23

Ik heb inmiddels sinds 4 jaar katten. De enige dierenartskosten die ik heb gehad zijn 2 sterilisaties (exacte prijs weet ik niet meer, ik dacht wel onder de 100 Euro per poes).

Ik schat dat ik per maand voor twee katten zo'n 30 a 35 euro uitgeef aan voer en kattenbakgrid (en ik neem toch echt kwaliteitsspul). Verder ontworm ik ze af en toe, maar ook die prijzen zijn niet te vergelijken met bijvoorbeeld het ontwormen van een paard Nagelbijten / Gniffelen (kat vele malen goedkoper). Mijn katten komen niet buiten, dus ik ent ze niet en in die 4 jaar heb ik 1 flesje Frontline vlooienspray gebruikt toen ik een kitten kreeg met vlooien, maar verder ook niet eens.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:28

Een kat kost inderdaad echt niet superveel buitenom dierenartskosten. Wij hebben hier namelijk wel een kat die we als gratis kitten kreeg, maar een pootje van 1000 euro heeft. Dat moet je dan niet vergeten, dat kan ook gebeuren.

Verder voerden wij eerst C1000 brokjes en 's avonds blik. Wij zijn een tijdje geleden overgestapt op Iams wij zien een wereld van verschil. Buitenom dat het niet eens veel duurder is, want je voert minder zien de katten er een stuk beter uit. Ze krijgen 's avonds een beetje blikvoer van whiskas of gourmet door hun brokjes.
Whiskas en Gourmet zoals hier werd aangegeven als merkvoeder is ook nog niet supergoed voer. Bij ons krijgen ze dan alleen een beetje blikvoer erbij, maar is bijna net zo als de eigen merken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:43

De discussie tussen supermarktvoer (dus ook Whiskas en Gourmet) en merkvoer (Iams, RC etc.) is er weer Lachen Er is wel meerdere keren uitgerekend dat het qua prijs weinig scheelt, vooral omdat je van de merkvoeren minder gram hoeft te voeren. Daarnaast stinkt de ontlasting minder (erg prettig met een kattenbak) en vele zien het verschil aan hun kat.
Mijn kater krijgt RC brokjes en daarnaast elke avond een kwart blikje gourmet (ooit mee begonnen en nu is hij verslaafd Knipoog ) Qua geld is het voor mij prima te doen, zelfs toen ik alleen woonde.
Daarnaast is een kat enorm leuk en gezellig, dat hij 18 jaar gaat worden graag Haha! Je gaat toch ook niet met je vriend samenwonen omdat je denkt dat het over een jaar misgaat Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:54

Bedenk wel dat castreren en inenten enzo niet goedkoop is he. Dus met je gratis katje ben je behoorlijk duur uit, want er zit niks bij.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:00

bij katten komt het veel voor dat ze last krijgen van de nieren of blaas, hoeft niet altijd natuurlijk, maar stel dat het wel zo is dan heb je ook speciaal voer dan de DA nodig en dat kost wel veel geld. maar as je verder een gewone gezonde kat hebt dan zijn ze echt niet zo heel erg duur hoor.
laat je hem ook buiten dan of houd jehem binnen en doet hem aan een tuigje in de tuin of in een katten ren?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:00

Nogmaals: dat speciale voer van de DA hoeft echt niet duur te zijn. Ik ben er een tientje per maand aan kwijt.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:01

o ja en geef de kat zo weinig mogelijk blikvoer. brokken is veel beter ook voor de tanden, gaan ze niet snel uit een bekkie stinken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:14

Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stilgestaan hoeveel mijn katten kosten. Met de wekelijkse boodschappen neem ik 7 blikken voer mee, die krijgen ze iedere avond (ik heb er 3) en verder krijgen ze brokken als ze honger hebben. Maar dat zijn ook de kosten niet.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:58

hyawatta schreef:
o ja en geef de kat zo weinig mogelijk blikvoer. brokken is veel beter ook voor de tanden, gaan ze niet snel uit een bekkie stinken.

Blikvoer is anders ontzettend goed voor de nieren, omdat het zoveel vocht bevat. Zeker aan te bevelen naast de droge brokjes.