Probleem met katten, zo snel mogelijk hulp gevraagd!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maaikysammy

Re: Probleem met katten, zo snel mogelijk hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:29

goed dat ze ze al laat drinken!!!
Heel veel succes ermee!
En hou ons op de hoogte he!!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:29

Goed in de gaten houden of ze voldoende krijgen anders gewoon kitten melk bij voeren.

Succes, wanner volgen de foto's Haha!

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 14:34

Foto's zal ik zo even maken!
Ik weeg ze straks even om ongeveer te zien hoeveel ze wegen en dan hou ik dat bij, als ze niet goed genoeg groeien ga ik ze idd wat bijvoeren!

@crossmonster: De kittens hebben wel gewoon biest gekregen de officiele moederpoes is gisteravond doodgereden dus in het begin hebben ze wel gewoon voeding gekregen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:59

Goed gedaan Grietje!
Wees niet ongerust als ze een paar dagen niet voldoende groeien, dat kan door de stress zijn. Beter wat minder groeien dan overvoeren en dan diarree. Zelf hield ik altijd 10-12 gram per dag aan. Dat is niet veel, als je een keer weegt voor dat ze gepoept of geplast hebben en de keer erop erna krijg je een vertekend beeld. Dus niet gelijk bijvoeren even aanzien. Afvallen is natuurlijk geen optie. Als je met speentje gaat bijvoeren bedenk dan wel dat het zuigen aan speen veel makkelijker gaat dan aan de tepel waardoor ze misschien weer minder bij pleegmoeder drinken.

Als je iets niet vertrouwt bel dan je DA op die kan je veel info geven.
Ik geloof dat dit zeker wel goed kan gaan, als je het niet probeert dan gaat het in elk geval niet. Pleegmoeder lijkt me een prima mama!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-07 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:04

Sylvia_B schreef:
Pleegmoeder lijkt me een prima mama!

Idd! Wie kan beter poezen opvoeden, dan een (pleeg-)moederpoes?

Ik ben blij dat de kittens een nieuw, warm plekje gevonden hebben, en dat jullie, als alles goed blijft gaan, niet elke nacht om de 2 uur zullen moeten opstaan, de komende weken. Haha! [Van het idee alleen al, krijg ik soms nachtmerries.. Bloos ]

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 15:20

Dankje Sylvia_B: idd moeder poes is echt een super moeder!
Ben ik erg blij om.

Idd Visje het leek mij ook vrij weinig om elke 2 uur van mn bed af om die kittens te eten te geven, maar ik had het absoluut wel gedaan!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sorry voor de slechte kwaliteit, maar heb ze erg veel moeten vergroten!
Ik kon de zwarte niet op de foto krijgen
Laatst bijgewerkt door xXGRIETJEXx op 14-05-07 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:27

Succes en ik ben benieuwd naar de foto's!

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:28

-> BB

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:30

Je kunt in ieder geval goed zien dat pleegmoederpoes zich vol overgave op haar verlengde moederschap heeft gestort!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:52

Wat super dat het gelukt is OK dan!
Ben heel blij voor je. Dit gaat helemaal goedkomen zo.
Geweldig dat je zo'n lieve poes hebt!

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 19:37

Ik dacht dat het allemaal goed ging komen, maar sinds vanmiddag 15.45 is de oude kat er bij weggegaan en sindsdien heeft ze er ook niet weer bij gelegen of gevoed.
Zou dit goedkomen??
Moet ik haar gewoon de tijd geven om te wennen??

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:55

Misschien, als de kleintjes beginnen miauwen/piepen, dat ze terugkomt?
Ik zou ze wel niet buiten laten lopen (als het een kat is die binnen mag). Want het is idd niet al te best als ze té ver wegloopt.

Ik hoop dat ze snel terug aandacht geeft aan haar pleegjonkies.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 20:01

ze miauwen en piepen soms erg veel (vooral als ze wakker zijn), maar ze kijkt niet op of om :S

Ze komt eerst niet buiten, we zijn net verhuisd dus ik ben te bang dat ze verdwaalt.
Ik hoop zo dat ze er snel weer bij komt liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:08

Hum, dat is niet te voorspellen, kan zijn dat ze wel wast ed maar niet meer wil voeden. Heb je kittenmelk enz in huis, dan kan je gaan voeden als ze voor de nacht nog niet heeft gevoed. Maar zelfs al zou de moeder kat ze alleen wassen en opvoeden dat scheelt je veel werk. Tja en anders moet je zelf aan de slag gaan. Als ik de koppies op de foto zie en het goed inschat, dan zou dat moet kunnen lukken hoor, maar tis wel veel werk.
Succes!

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 20:14

Ze wast ze idd wel Sylvia. Ik heb speciale kittenmelk in huis, maar moet ik gewoon nog even wachten, en het nog even aankijken als mams zelf nog gaat voeden??
Of zal ik ze zo snel mogelijk wat gaan geven..

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:22

Toen onze poes een nestje had, wilde ze haar jong (het was er maar 1) ook niet voeden. Ik weet dat het een totaal andere situatie is, maar wij hebben haar toen opgesloten in een grote la van de linnenkast. Was echt een grote la, met twee gaten als handvat, dus genoeg lucht. We sloten haar dan een half uur op, om het jong te laten drinken, en dan mocht ze er weer een uur (of meer) uit en hielden wij het jong warm met een kruik. De poes had er gewoon de rust niet voor om haar jong te voeden maar als je dr opsloot ging het prima. Misschien het proberen waard...

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:26

Ja, je moet natuurlijk wel opletten dat ze zich niet plots bedenkt en de jongen verstoot.

Ik zou precies wel wat poezenmelk proberen geven aan de jonkies, omdat ze nu toch al heel wat uren zonder eten zitten.

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 20:38

Oude kat lag net even op haar zij en toen heb ik de jongen er bij gelegd, de zwarte heeft inmiddels weer wat gedronken, maar de zwart-witte niet, die kon de tepel niet vinden.
Wanneer ik de jongen aanleg als ze op haar zij ligt vind ze het goed, ik heb meer het id dat ze het niet durft om het zelf te doen, terwijl het vanmiddag zo goed leek te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:54

Fijn dat ze ze wel wast, dat is al mooi gewonnen.
Aanleggen zo vaak je kunt en misschien dat het dan wil. Heb je ze al gewogen? Dat is op dit moment je enige zekere maatstaf. Elke dag dat ze wat bij pleegmama kunnen drinken is mooi meegenomen. Opsluiten is ook een idee bv is dat reis mandje. Maar wel opletten dat ze dan niet ineens de kittens verstoot en pijn gaat doen. Ik zou nog even wachten en als ze dan nog niet gedronken hebben dan voor de nacht proberen wat bij te voeren, eventueel alleen degene die niets heeft gehad.

Als je echt moet gaan voeren dan zeggen de boekjes dat je dat om de 2 uur moet doen. Dat deed ik eigenlijk niet, de moederpoezen deden dat ook niet zo. Deed ik het wel dan had ik kittens met diarree en te dikke strake buikjes (nee geen lucht), Ik hield 3 uur overdag aan en in de nacht om de 4 uur. Zo snel mogelijk dan naar de 5 uur in de nacht want pft das zwaar met kindjes die rond huppelen.

Overigens als met speentje niet lukt kan je ook met dun spuitje (zonder naald) proberen. Het ene kitten doet het goed op speen de ander op spuitje.

Hoe oud is het eigen kitten eigenlijk?

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 21:08

Super bedankt voor je tips Sylvia, daar heb ik echt gigantisch veel aan.
Heb ze net even gewogen de zwarte is ongeveer 300 en de zwart-witte is 260 ongeveer.
Zodra de weesmoeder op haar zij gaat liggen leg ik de jongen aan.
Kan ik de zwart-witte ook op een of andere manier helpen om de tepel te vinden, of moet ze dat gewoon zelf doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:34

Bloos!

Hoi Grietje, dank je, maar als het je helpt dan is t gewoon fijn.
Het zijn baby's en geen machines, ga op je gevoel af en gebruik je ogen, oren en neus.
Moederpoes heeft ook geen klok en is ook wel eens langer weg.
Lukt het voeden niet dan weg leggen en na een 30 min nog eens proberen.
Elke druppel die er in gaat is mooi meegenomen.
Aanleggen: beetje melk op de tepel van mama, druppeltje, kitten met kopje vastpakken en met bekje tegen tepel aan duwen.
Gewicht is mooi genoeg. geboorte gewicht is rond de 90-110 gram en eerste week moet dat globaal verdubbelen. Das een richtlijn, kan altijd schommelen.
Goed opletten dat ze plassen en poepen, lusteloos slap kiten is een kitten dat ziek en verstopt zit.

Als je de 14 dagen maar door bent dan gaat het veel makkelijker.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 09:30

wat je ook nog kunt doen is op de poepertjes van de kleintjes wat roomboter smeren, dit doe ik ook bij poezen die het nog niet helemaal snappen.
door de roomboter gaat ze ze beter wassen op die plek, en kunnen ze makkelijker de ontlasting kwijt, en worden de kittens interessanter voor moeders.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:16

De moederpoes kan alweer krols zijn, een andere reden waarom ze kittens die ze in de eerste instantie adopteerd weer verlaat kan ik niet bedenken. Ik zou ze nu wel bij gaan voeren!

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:34

Hoe gaat het nu met de poezels?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:02

Wij hebben via het asiel wel eens nestjes in huis om te zorgen dat ze opgroeien in huiselijke omgeving. Zo hadden we een keer een moederpoes met 2 kleintjes. een week later werden er ergens anders 2 moederloze kittens gevonden. aangezien wij er maar 2 hadden, werd er besloten dat ze bij ons kwamen. Ze waren erg koud en schreeuwden heel hard. mams in de stress, kindjes aangelegd en ze had ze binnen 5 minuten geaccepteerd. Ze scheelden ongeveer een week in leeftijd. Toen de eerste kwamen met mama waren die ongeveer een week oud. Een week later kwamen die 2 en die waren toen ook een week oud. Ik heb de kleinste twee wel regelmatig bijgevoerd, omdat die 2 grote lummels die kleintjes wegduwde bij de tepels.
Jullie praten wel over de stress van die kittens met het verplaatsen, maar volgens mij zijn die beestjes zo flexibel dat ze daar weinig van merken als ze nog zo klein zijn. De moeders hebben meer last van de stress. Zo kregen we ook een keer een mams met 5 kleintjes. Zij liep ergens rond, had geen huis, was wel zwanger. Opgehaald met de dierenambulance en een dag later was ze al bevallen van de stress. Te vroeg want de kittens waren erg klein. Twee dagen later kregen wij haar in huis. Hoezo stress.... We hebben ook 2 honden en als er iets bedreigends is voor moederpoezen, is het een hond. Deze moederpoes was honden gewend, want ze vond ze niet eng. de honden kregen regelmatig een kopje van poes. deze poes was erg lief en heeft hier een paar weken gewoond. Gaf geen probleem dat ze hier een tijdje moest wonen. Ik heb in de loop der jaren al zoveel kittens in huis gehad en van stress van die kleintjes was weinig te merken. Als ze wat ouder zijn (2-3 weken), moeten ze wel vaak wennen. Maar vaak zijn dat ook katjes die enigzins wild zijn. in ieder geval buiten geboren. Bijvoeren deed ik meestal als ze honger hadden. ze geven het wel aan: bleren als ze honger hebben. Soms was dat om de 2 uur. Dan weer om de 3 uur en soms ook na een uurtje weer. In het begin woog ik de kittens regelmatig. Nu doe ik het alleen als ik denk dat ze niet goed groeien. Succes met je pleegkatjes. Hopelijk accepteert ze de kleintjes en gaat ze er weer voor zorgen. En anders moet jij het doen.