Wat voor soort hond is geschikt?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: Wat voor soort hond is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:20

Mijn buurvrouw, die hondentrainster is, heeft een Cairnterrier en die luistert ook beter dan mijn terrier.. 3x raden waar dat aan ligt... Haha!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:26

Onze kruising heidewachtel/flatcoated luistert ook buitengewoon goed. Ze is eerst bij oudere mensen opgegroeit en daarna bij ons gekomen. Ze is zo lief en echt supertrouw ze wil geen stap verkeerd doen. Toen haar baasje overleed heeft ze 2 dagen bij deze man (die overleden was dus) op de bank gelegen totdat ze gevonden werden. Ze loopt bij mij altijd los ik hoef maar naar een kant van de weg te wijzen en ze loopt er heen. Ze is ook heel gevoelig voor emoties van mensen.. mijn broertje heeft een hekel aan honden en die mijdt ze dus ook echt en daar wil ze ook niet mee uit. Wij hebben diverse honden gehad maar deze is echt van goud.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:29

Ik ben het ook eens met de mensen die een Flatcoat aanprijzen! Zachte lieve honden, ik weet alleen niet hoe het zit met verharen/onderhoud van de vacht..

De Duitse staande langhaar zou je ook even naar moeten/kunnen kijken Tong uitsteken

Een terriër zou ik als ik de TS was niet zo snel nemen omdat zoals je aangeeft de hond niet te eigenwijs mag zijn..

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:32

Het lijkt me niet zo handig om een grotere hond mee te nemen in de auto.

Ik zou dan denken aan een king charles spaniel of iets van dat formaat.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:32

Zelf heb ik een cavalier king charles spaniel en mijn ouders hadden vroeger deze hond ook. Ik denk dat deze heel geschikt zullen zijn voor jouw kennis, omdat het geen werkhonden zijn. Ze kunnen dus makkelijk rustig in de auto blijven, zowel tijdens het rijden als tijdens afspraken, zonder daar heel druk oid van te worden. Staat natuurlijk wel voldoende beweging tegenover. Ze zijn baasgericht maar, als je ze in hun opvoeding vrijlaat, ook zelfstandig genoeg. Vinden het wel helemaal het einde om aandacht te krijgen. Het enige is wel dat de oren bijgehouden moeten worden qua borstelen. Heel sociaal met honden, mensen en kinderen.

madameke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:55

wij hebben zelf een bouvier dat zijn egt super lieve honden en heel braaf en waakzaam we hebben er al veel gehad maar je moet wel veel aan de vacht doen scheren paar keer per jaar en kammen als ze lange vacht hebben.
misschien is een beagle of staffordshire bull terrier iets

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 08:29

madameke schreef:
wij hebben zelf een bouvier dat zijn egt super lieve honden en heel braaf en waakzaam we hebben er al veel gehad maar je moet wel veel aan de vacht doen scheren paar keer per jaar en kammen als ze lange vacht hebben.

Terriers zie ik inderdaad niet zo zitten. Het zou wel goed komen, daar niet van, maar ze gaan over het algemeen te graag hun gang.

Als je de tekst goed gelezen had, had je gezien dat alle door jou genoemde honden geen optie zijn.

Bouvier heeft veel aandacht aan de vacht nodig. Dat is de opzet dus niet.
Beagle is er nu, maar die komt er niet meer in. Is best een lieve hond, maar doet liever waar ie zelf zin in heeft. Iets gemakkelijker in de omgang is dus zeker wenselijk.

Andere opties die ik langs zag komen:
labrador/golden retriever/kruising: zijn zeker mogelijkheden. Niet te klein, maar kunnen gemakkelijk achter in een volvo Haha!

Heidewachtel/flatcoated zie ik ook wel als een mogelijkheid. Alleen hoe zit het met het jacht instinct? Ben je ze in het bos bijna onmiddelijk kwijt als ze een beest zien, of valt dat erg mee?

Cavalier king charles heb ik ook wel aan zitten denken als mogelijke optie. Zal het zeker op het lijstje laten staan.

Andere opties en ervaringen zijn nog steeds welkom.

Waakse rassen mogen best, maar moeten dan alleen waaks op hun terrein zijn, aangezien ze overal mee naar toe gaan en ook vaak bij vreemden komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:57

Wat me opvalt is dat veel mensen honden noemen die echt heel veel beweging nodig hebben om te voorkomen dat ze gek worden. Dalmatiers, flatcoatretrievers, terriers, allemaal honden die veel moeten lopen.

Als hij veel in de auto zit zal hij het beste op zoek kunnen naar een hond die met minder beweging ook tevreden is enmischien ook nog een die geen neiging heeft tot moddervet groeien.

Ik denk niet dat je echt zo een ras kunt noemen wat er geschikt voor is. Wij hebben een witte herder die er helemaal gelukkgi mee zou zijn. Hij loopt graag maar is ook niet vies van de hele dag slapen of in de auto zitten. terwijl onze vorige witte herder daar totaal niet tegen had gekunt.

Dat is het nadeel van een puppie. je hebt geen inzicht over hoe zo'n beestje zich ontwikkeld. Een hond uit het asiel, desnoods een van 7 maanden (die zitten er genoeg) is dan misschien verstandiger.

Vooral ook omdat ik het idee heb dat een onregelmatig leven en een puppie opvoeden niet goed samen gaan. Die moeten regelmatig eten hebben ene ook zindelijkheidstraining kost tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:04

fjordnina schreef:
madameke schreef:

Terriers zie ik inderdaad niet zo zitten. Het zou wel goed komen, daar niet van, maar ze gaan over het algemeen te graag hun gang.

Als je de tekst goed gelezen had, had je gezien dat alle door jou genoemde honden geen optie zijn.

Bouvier heeft veel aandacht aan de vacht nodig. Dat is de opzet dus niet.
Beagle is er nu, maar die komt er niet meer in. Is best een lieve hond, maar doet liever waar ie zelf zin in heeft. Iets gemakkelijker in de omgang is dus zeker wenselijk.

Andere opties die ik langs zag komen:
labrador/golden retriever/kruising: zijn zeker mogelijkheden. Niet te klein, maar kunnen gemakkelijk achter in een volvo Haha!

Heidewachtel/flatcoated zie ik ook wel als een mogelijkheid. Alleen hoe zit het met het jacht instinct? Ben je ze in het bos bijna onmiddelijk kwijt als ze een beest zien, of valt dat erg mee?

Cavalier king charles heb ik ook wel aan zitten denken als mogelijke optie. Zal het zeker op het lijstje laten staan.

Andere opties en ervaringen zijn nog steeds welkom.

Waakse rassen mogen best, maar moeten dan alleen waaks op hun terrein zijn, aangezien ze overal mee naar toe gaan en ook vaak bij vreemden komen.

Je kunt in ieder geval eens kijken op www.dierenasiels.com , de meeste asiels houden hun gedeelte up to date (ik iig wel Haha! )!

Deze is leuk:
http://www.dierenasiels.com/specshond.cfm?id=127016

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:09

Mijn flatcoated ging eerst wel achter het wild aan ja, maar dat had ik hem vrij snel afgeleerd, dan bleef die altijd wel in de buurt.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:12

Labradoor
raad ik je aan, je kan ze zo naar je hand zetten als jij wilt.
moet ie waaks zijn of juist lief je kan het zelf aaleren,

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:18

Haal eens een hondencatalogus, kijk welke rassen je aanspreken en kijk of ze aan je eisen voldoen Knipoog

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:24

Onze flatcoated retrieverxheidewachtel kan je niks beters geven dan een dagje in de auto... als we zeggen auto wordt ze al gek.. voor de rest slaapt ze ook de hele dag.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 23:11

vind het eigenlijk geen verstandige keus om een hond te nemen. hij zit vaak in de auto gaf je al aan. een hond heeft veel beweging nodig. en kan je beter een kat of cavia nemen als gezeldschapdier. en om een pup vaak in de auto te laten vind ik ook geen verstandig idee.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 03:50

fjordnina schreef:
Stel je leeft heel onregelmatig en bent veel weg van huis. Je leeft helemaal alleen, daarom wil je een hond als gezelschap.

De hond gaat altijd mee in de auto. Zal onregelmatig gevoerd worden, maar wel veel aandacht krijgen, op het verwende af.

De hond moet aan deze eisen voldoen:
- kort tot middellang behaart
- weinig onderhoud aan bijv. de vacht
- moet sociaal zijn
- niet al te eigenwijs
- geen formaat chihuahua maar ook geen maatje duitse dog

Iemand leuke ideeen?

als ik je topic doorlees komt dit als eerste in mij op:

engelse bulldog

niet te groot......
niet te eigenwijs..niet hyperactief...makkelijk in omgang..makkelijk kwa voeren ...
korte vacht...vriendelijk....
engelse bulldog...typische hond die zichzelf nergens druk om maakt..niet om waar hij is of wat hij eet ..liever lui als moe (mijn ervaring)
tevens een vriend voor het leven en een prachthond om te zien en nog een leuke en goede waker ook..zijn niet zulke lopers...een mooi rondje is goed genoeg..
samenhang met zijn baas heeft de bull graag maar in jouw geval ben je dus ook veel samen..
de ideale combi in mijn ogen Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:14

Wanneer je een engelse bull neemt moet je echt verstand van zaken hebben, vooral qua gebit, daardoor komen er veel luchtwegproblemen voor.
Als je voor een Brachycephaal ras wil gaan is misschien de Boxer een beter alternatief, maar ook dan moet je goed naar het gebit kijken en met name op aanwezigheid van een onderbeet.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:19

Op www.hondenras.com heb je vragenlijstje over "Welk ras past bij mij". Altijd leuk om te proberen, of het helemaal klopt zal wel niet, maar er kan vast iets leuks uitrollen.

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:26

www.doggy.nl zijn ook allemaal rasbeschrijvingen... Veel honden die hier genoemd zijn hebben echt veeeeeeel beweging nodig! En wat doe je als je een pup hebt gekocht die wagenziek blijft te zijn> Wat ga je er dan mee doen? Weer verkopen of heb je nog andere mogelijkheden wat je de hond kan bieden?
ZIjn wel dingen waar je echt goed overna moet denken!

Mag ik vragen wat voor werk je doet?
Neef van me heeft bijv jack russel altijd mee in de vrachtwagen vanaf pup zijnde. Die vind het helemaal te gek. En zo'n klein maatje is wel makkelijk vervoeren.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:40

BlazingBoots schreef:
Wanneer je een engelse bull neemt moet je echt verstand van zaken hebben, vooral qua gebit, daardoor komen er veel luchtwegproblemen voor.
Als je voor een Brachycephaal ras wil gaan is misschien de Boxer een beter alternatief, maar ook dan moet je goed naar het gebit kijken en met name op aanwezigheid van een onderbeet.

bij elke hond moet je verstand van zaken hebben Knipoog
elk ras heeft ook zo zijn nadelen en probleempjes....
ik heb 2 honden die totaal het tegenovergestelde van elkaar zijn en zo dus ook ieder hun "nadelen"
in het geval van totaal geen verstand van de zaak hebben is het verstandiger eerst erin te verdiepen of geen hond te nemen..

jack word ook veel gezegd..maar een terrier is echt de makkelijkste niet en is overactief en heeft veel beweging nodig..
ook mijn jack is wagenziek geweest maar is vanzelf overgegaan...de bull is nooit ziek geweest..

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:46