Kat wordt gek van de jeuk en vermagerd

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Leetjuhh

Re: Kat wordt gek van de jeuk en vermagerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:42

De kat van mijn ouders heeft ook een vlooienallergie, ze hoeft ze nieteens te hebben, ik moet haar echt maandelijks de druppels tussen haar schouderbladen geven, anders krijgt ze overal nare korsten, maar vooral op haar rug. Als ik hier niets aan doe, wordt ze steeds kaler en krijgt ze overal kale plekken. Ondanks dat je kat gecontroleerd is op vlooien kan het hier toch mee te maken hebben.

Ik hoop dat de prednisonkuur helpt, veel succes

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:50

Onze kat heeft vlooienallergie, hier wordt hij kaal van en heeft allemaal ontstoken plekken op zijn lijf. Vanwege het weinig haar wat hij dan nog heeft, lijkt hij nog dunner dan hij al is. Katten lijken door de haren altijd dikker dan zonder.

Sowieso moet je hem ontvlooien nu, nakijken op vlooien heeft weinig zin. Zorg er ook voor dat evt. andere dieren in de buurt ontvlooid worden.

Als ik het goed begrijp heeft je kat niet recent een anti-vlooibehandeling gehad. Daarvoor zijn poeders, druppels etc. Als je dit alsnog niet doet kan het best zijn dat hij toendertijd tijdens de check geen vlooien had, maar nu wel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 09:58

wij hebben ook 1 kat die dat doet
is allergisch voor vlooien , ontvlo hier elke maand ..en bij hem zal je uberhaubt nooit een vlo vinden , zodra die er 1 heeft jaagt hij er net zo lang achteraan tot die m heeft , en bijt zich zelf dus kaal in het jaag proces

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 10:11

Ik vertrouw erop dat als de dierenarts zegt dat het niet aan vlooien ligt dat dit ook zo is.

Hij heeft prednison en antibiotica gekregen, hij zit nu naast me en op zijn wonden zit een korst. Ik hoop dat hij het niet weer gaat open likken en het kan gaan herstellen.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:04

Charos schreef:
Ik ben zelf niet mee geweest, maar hij heeft een prednisonkuur gekregen hiermee moet het overgaan. Mocht hij het hierna weer krijgen moet het gestabiliseerd worden met prednison (dacht ik) ik zal het morgen nog eens precies na vragen.

Hoezo overgaan?
Het probleem wordt onderdrukt, niet opgelost.

Als ik jullie was, zou ik dan ook proberen het probleem te achterhalen en op te lossen, en niet alleen de reactie te onderdrukken.
Prednison wil je niet al te lang blijven geven.

Wat je zou kunnen proberen is om op vers over te stappen, gewoon beginnen met kant en klaar of zelf samenstellen, dat doet vaak al heel veel.
Je zou ook kunnen beginnen met een eliminatie dieet, dan begin je met 1 diersoort en als dat goed gaat introduceer je een nieuw diersoort en zo steeds verder.

izzy1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:14

Chrystal-gek schreef:
Charos schreef:
Ik ben zelf niet mee geweest, maar hij heeft een prednisonkuur gekregen hiermee moet het overgaan. Mocht hij het hierna weer krijgen moet het gestabiliseerd worden met prednison (dacht ik) ik zal het morgen nog eens precies na vragen.

Hoezo overgaan?
Het probleem wordt onderdrukt, niet opgelost.

Als ik jullie was, zou ik dan ook proberen het probleem te achterhalen en op te lossen, en niet alleen de reactie te onderdrukken.
Prednison wil je niet al te lang blijven geven.

Wilde het ook net zetten hier...

Citaat:
Wat je zou kunnen proberen is om op vers over te stappen, gewoon beginnen met kant en klaar of zelf samenstellen, dat doet vaak al heel veel.
Je zou ook kunnen beginnen met een eliminatie dieet, dan begin je met 1 diersoort en als dat goed gaat introduceer je een nieuw diersoort en zo steeds verder.

Dit zou ik nooit zomaar zonder advies van ee D-arts doen. Stel dat de kat achterliggende nierproblemen heeft (even als voorbeeld) kan je hierdoor de nierschade vergroten. (een nierpatient heeft bepaalde stoffen in meerdere of mindere maten nodig om het probleem stabiel te houden)
Ook het eliminatie dieet zou ik niet zonder advies van D-arst doen.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:28

izzy1985 schreef:
Chrystal-gek schreef:

Dit zou ik nooit zomaar zonder advies van ee D-arts doen. Stel dat de kat achterliggende nierproblemen heeft (even als voorbeeld) kan je hierdoor de nierschade vergroten. (een nierpatient heeft bepaalde stoffen in meerdere of mindere maten nodig om het probleem stabiel te houden)
Ook het eliminatie dieet zou ik niet zonder advies van D-arst doen.

Als de kat nierproblemen zou hebben, zou men A. daar nu toch wel achter zijn en B. dan juist overstappen op vers voer.
Juist dan is het belangrijk om zo gezond mogelijk te voeren.

izzy1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:32

Ga je dan maar eens verdiepen op de stoffen die ze juist dan niet of in mindere mate moeten krijgen om de nieren niet verder te beschadigen. Zoiets kan je lastig regelen met een vers dieet!
En tja anders hadden ze bloed onderzoek moeten doen ja...helaas kom je er pas echt achter bij nierproblemen wanneer de nieren al voor een zeer groot deel niet meer werken!

http://www.royalcanin.nl/docs/vet/consf-renal.pdf

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:44

Charos schreef:
Ik vertrouw erop dat als de dierenarts zegt dat het niet aan vlooien ligt dat dit ook zo is.

Hij heeft prednison en antibiotica gekregen, hij zit nu naast me en op zijn wonden zit een korst. Ik hoop dat hij het niet weer gaat open likken en het kan gaan herstellen.

Vertrouwen op de dierenarts doe ik niet meer.
Het is maar een waarschuwing.

Vaak weet je zelf meer over de kat en met overleg met de D.A en goed observeren van je kat kom je verder.
Zo ben ik vaker ergens achter gekomen.

v.b:
Ooit met m'n (gekregen)kat naar de D.A gegaan voor een krabwond achter z'n oor.
Netjes naar de D.A gegaan, zalf gehad en alles betaald...
Ging niet weg, dus weer terug. Andere dierenarts van dezelfde praktijk, zag gelijk dat hij oormijt had. Kreeg mooi weer een nieuwe rek incl consult terwijl de vorige dus geen goede diagnose had gedaan.
Ook zelf had ik beter kunnen weten op dat moment, maar wel de Dierenarts vertrouwd. Frusty

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:07

izzy1985 schreef:
Ga je dan maar eens verdiepen op de stoffen die ze juist dan niet of in mindere mate moeten krijgen om de nieren niet verder te beschadigen. Zoiets kan je lastig regelen met een vers dieet!
En tja anders hadden ze bloed onderzoek moeten doen ja...helaas kom je er pas echt achter bij nierproblemen wanneer de nieren al voor een zeer groot deel niet meer werken!

Daar hebben anderen zich al in verdiept en een dieet voor samen gesteld.
Juist met een vers dieet kan je precies regelen wat je dier wel of niet binnen krijgt.
Je kan namelijk toevoegen of juist weglaten wat jij wil, omdat dat het beste bij jou en jouw dier past.
En dat is dus met brok niet zo, dat voer je in de hoedanigheid dat je krijgt, daar valt weinig aan te veranderen, ook al zit er iets in wat je er liever niet in zou hebben (en dat zit in brok bijna eigenlijk altijd wel).

De gewone brok is ook niet berekend op nierpatientjes (uh, misschien krijgen ze juist wel nierproblemen door het eten van brok) en als het dier dan nierproblemen blijkt te hebben, wordt ook overgeschakeld naar ander brokvoer dat wat meer berekend is op nierproblemen.
Zo ook met vers, over het algemeen voert ieder zijn dier als een gezond dier die geen speciale aanpassingen behoeft, blijkt dat wel zo te zijn wordt het voer aangepast naar de behoeften van het dier.

Maar volgens mij gaat dit topic niet over een kat met nierproblemen, maar eentje met verschrikkelijke jeuk.
En die jeuk kan liggen aan wat ze voeren, en naar wat ik begrepen heb is dat een brok.
En aangezien brok vele problemen kan veroorzaken, raad ik zeker aan om daar eens naar te kijken en proberen of met andere (verse) voeding de klachten verminderen of zelfs overgaan.
En mocht de kat ook nierproblemen hebben, blijf ik aanraden (of dan juist aanraden) om dat wat je je dier voert eens nader te bestuderen.
Dat wat je voert is een belangrijk gegeven als je dier gezond is, maar nog belangrijker als je dier ziek is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:24

Charos schreef:

Mijn dierenarts wist ook niet dat het vlooienallergie was. En een andere dierenarts wist dat ook niet bij de kat van een vriendin van mij.

Toch was het wel zo (zijn we door andere DA achtergekomen).

Lachen

izzy1985Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:27

Chrystal-gek schreef:
izzy1985 schreef:

Daar hebben anderen zich al in verdiept en een dieet voor samen gesteld.
Juist met een vers dieet kan je precies regelen wat je dier wel of niet binnen krijgt.
Je kan namelijk toevoegen of juist weglaten wat jij wil, omdat dat het beste bij jou en jouw dier past.
En dat is dus met brok niet zo, dat voer je in de hoedanigheid dat je krijgt, daar valt weinig aan te veranderen, ook al zit er iets in wat je er liever niet in zou hebben (en dat zit in brok bijna eigenlijk altijd wel).

De gewone brok is ook niet berekend op nierpatientjes (uh, misschien krijgen ze juist wel nierproblemen door het eten van brok) en als het dier dan nierproblemen blijkt te hebben, wordt ook overgeschakeld naar ander brokvoer dat wat meer berekend is op nierproblemen.
Zo ook met vers, over het algemeen voert ieder zijn dier als een gezond dier die geen speciale aanpassingen behoeft, blijkt dat wel zo te zijn wordt het voer aangepast naar de behoeften van het dier.

Maar volgens mij gaat dit topic niet over een kat met nierproblemen, maar eentje met verschrikkelijke jeuk.
En die jeuk kan liggen aan wat ze voeren, en naar wat ik begrepen heb is dat een brok.
En aangezien brok vele problemen kan veroorzaken, raad ik zeker aan om daar eens naar te kijken en proberen of met andere (verse) voeding de klachten verminderen of zelfs overgaan.
En mocht de kat ook nierproblemen hebben, blijf ik aanraden (of dan juist aanraden) om dat wat je je dier voert eens nader te bestuderen.
Dat wat je voert is een belangrijk gegeven als je dier gezond is, maar nog belangrijker als je dier ziek is.

idd was een beetje off topic. Ik blijf van mening dat de betere (hills, RC) fabrikant het beste dieeten samen kunnen stellen. Maar meningen blijven verschillen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:47

Is er geen bloedonderzoek gedaan?

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 12:56

barbaras schreef:
Is er geen bloedonderzoek gedaan?

een hele goeie!!

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:58

Wuis schreef:
Charos schreef:

Mijn dierenarts wist ook niet dat het vlooienallergie was. En een andere dierenarts wist dat ook niet bij de kat van een vriendin van mij.

Toch was het wel zo (zijn we door andere DA achtergekomen).

Lachen

Klopt! Want volgens mij zei de ts dat de kat gecontroleerd is op vlooien, maar voor een vlooienallergie hoeven ze niet eens vlooien (meer) te hebben. Onze kat had het ook altijd. Jaren heeft ze er last van gehad en elke keer kregen we van de da weer een prednisonkuur mee. Dan ging t weer even en daarna werd het weer erger. Totdat mijn moeder een keer kattenvoer in de supermarkt was vergeten en het daarom maar snel bij de dierenspeciaalzaak haalde (die is veel dichterbij). Sinds onze kat royal canin eet (iets van sensitive skin ofzo) is t zo goed als over. Bij ons komt er geen supermarktrotzooi meer in huis!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 10:17

Er is geen bloedonderzoek gedaan, hij krijgt inderdaad supermarktvoer. Met de prednison gaat het iets beter, maar echt veel .

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:36

Mijn kat werd ook gek van de jeuk, zat steeds te bijten, likken en krabben. Hij kreeg daardoor zoveel haar binnen dat hij ook ging spugen: haarballen. Vlgs de dierenarts was het exceem. Nu krijgt hij al een paar jaar eczederm (in onderhouds dosis) en hij heeft er geen last meer van. Ik heb geprobeerd er mee te stoppen, maar toen kwam het weer terug.
Ik heb er nooit aan gedacht dat een ander voer, misschien, zou kunnen helpen. Zou dat bij eczeem ook kunnen werken? Lijkt me eigenlijk van wel.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:41

Mijn kat had precies het zelfde. naar de da geweest, en die constateerde een vlooien allergie. ook een spuit gehad tegen de jeuk, heeft 1 dag geholpen.
ze zag er niet uit, mager en vooral bij dr staart helemaal kaal.
ze was echt zielig. krabte zich een ongeluk.
nu zijn de vlooien eindelijk weg * jeetje wat een pokke werk, hebben er ongeveer 2 maanden over gedaan om die rot dingen weg te krijgen * nu zijn ze weg en je ziet die hele kat weer opbloeien!
wij zijn ook overgestapt op ander voer. dat heeft ook wel een rol gespeeld denk ik Lachen
Succes dr mee Lachen

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 01:00

de kat heeft geen vlooien want 2 dierenartsen hebben er speciaal (met een kammetje) naar gekeken.
Volgens de dierenarts is het ook geen voedselallergie omdat onze kat er 2x in het jaar last van heeft, in het voorjaar en in het najaar. Alleen normaal gaat het na een paar slechte weken over en dit keer is het erg hevig. Ze denken eerder aan een allergie voor iets buiten en wat dat precies is kunnen ze wel onderzoeken maar is kostbaar en al weet je de uitslag de oorzaak kan niet weg genomen worden. Vandaar dat ze prednison heeft gegeven om het tijdelijk te onderdrukken in de hoop dat het na de kuur weer uit de lucht of omgeving weg is waar hij allergisch voor is. Maar het vervelende is dat de Prednison kuur ook niet aanslaat. Dus van de week maar weer naar de dierenarts terug. We hebben trouwens een hele schappelijke dierenarts die mij de vervolgconsulten niet laat betalen alleen de medicijnen dus rijk zal zij van mij niet worden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 02:07

onze kat heft ook geen vlooien ..

als hij er 1 heeft jaagt hij er net zolang achteraan tot dat di m heeft , met als gevolg een kale kat .., misschien toch iets om in gedahcte te houden ..

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 02:27

De vlo hoeft ook niet op het dier te blijven zitten, als het dier er allergisch voor is, is het al genoeg dat de vlo 1 maal bijt.
Het dier kan dan nog lange tijd last hebben van een vlooienbeet terwijl dat beest al lang en breed weer vertrokken is.
Zo'n test met een kammetje zegt dan ook niet veel.

Maargoed, het hoeft niet aan het voer te liggen of aan een vlo, het kan net zo goed iets anders zijn, maar iemand er op wijzen dat het goed mogelijk is, is volgens mij nooit verkeerd.
Beter teveel informatie dan te weinig toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:53

Ontvlooi gewoon eens met advantage (druppen in de nek). Als het wel vlooienallergie is, is het dan vrijwel direct beter.

Dan heb je in ieder geval weer iets kunnen uitsluiten.

Is alleen bij de DA verkrijgbaar. En ander voer zou ik sowieso doen...

Misschien is het een voedselallergie? Ik zou iig van het supermarktvoer afstappen en voorlopig alleen vers (vb. prins) gaan voeren.
Helpt dat niet, dan kun je al twee dingen uitsluiten.

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:44

De kat mag op dit moment geen vlooiendruppels in de nek omdat zijn nek opengekrabt is en met wonden.
Als het voedselallergie zou zijn zou hij er het hele jaar last van hebben en niet 2x in het jaar (volgens de dierenarts) en heeft het geen zin om ander voer uit te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 17:25

Ok, ik heb niet gelezen dat hij dit twee keer per jaar had, en ook niet dat hij open wondjes had... Bloos

Maar ik blijf van mening dat ander (beter) voer wel degelijk beter voor de kat kan zijn. Niet dat het probleem dan opgelost zou zijn, maartoch.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:48

mijn kat heeft dit ook maar enkel in de zomer
ze is al wat ouder (17) en heeft er pas sinds de laatste jaren last van
mijn da dacht aan een vlooienallergie maar dat is het toch niet
maar wat het wel is Verward

aan het voer ligt het denk ik ook niet want ze krijgt het hele jaar het zelfde.
het zou wel aan iets wat buiten is kunnen liggen want in de winter komt ze eigenlijk bijna niet meer buiten en in de zomer is ze juist heel veel buiten