is mijn cavia goed?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nanke

Re: is mijn cavia goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:30

Als je twijfelt kun je hem ook even wegen, met een keukenweegschaal. Mannetjes mogen tot 1200 gram en vrouwtjes rond de 1000 gram. Dit zijn wel gemiddelden van volwassen cavia's, je mag er dus best wat van afwijken. Zie het als een richtlijn. Hij ziet er verder goed hoor!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:44

ja op de keukenweegschaal wegen, dat is waar ook, dat deed ik bij mijn vroegere cavia's ook altijd. Kan je gelijk zien of ze op gewicht zijn Knipoog

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:54

hyawatta schreef:
maar als je kijkt bij dierenwinkels zitten cavia's en konijn toch ook samen???

Ik kan je heel veel voorbeelden noemen waarin dierenwinkels te weinig verstand hebben van de dieren in hun winkel Knipoog

Cavia's met konijnen zijn inderdaad geen goede combinatie. Ze spreken gewoon een hele andere taal. Als het konijn 1x achteruit trapt, breekt de cavia zijn nek. En dat hoeft het konijn geeneens expres te doen...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:58

pubelia schreef:
ff denken hoe het zat. het konijn heeft bacterien die bij een konijn normaal zijn, maar waarvan een cavia ziek word. Bij de cavia zijn dat ziekte verwekkers. (kan ook net anders om zijn)

(mooi konijn!)

Mijn konijnen en cavia's die ik vroeger had hebben wel 8 jaar bijelkaar gezeten, toe ben ik gaan fokken met m'n konijnen en heb ik de cavia's apart gezet om mijn voedsters meer rust te geven tijdens het opvoeden van hun jongen. 3 jaar geleden heb ik al m'n beestjes weggedaan omdat ik er geen tijd meer voor had, en omdat het fokken een beetje uit de hand liep (ik kon namelijk niet zien of de jongen rammelaars of voedsters waren, vandaar) Heb ik alles verkocht en weggegeven aan vriendinnen, en sinds februarie zitten er weer 2 rammelaars en een beer bij elkaar in het hok en dat gaat prima, de cavia speelt volop de baas en over een maandje heeft hij 2 mooie dames om voor te zorgen.

Ik voer ze gewoon cavia voer, dit kan geen kwaad voor de konijnen, ook krijgen ze elke dag een heel klein stukje appel of wortel, de cavia wat vaker sla of paprika (die voer ik dan uit de hand, want ik vind dat nog te vers voor m'n konijnen) Ook ligt er standaard gedroogd brood of crackers in de ren, gewoon omdat ze dat ook wel lekker vinden. Zelfs de cavia vind het brood lekker, dus het fabeltje dat cavias geen brood eten is onzin. (De fokker waar ik m'n cavia's haal voert het hele jaar door gedroogd brood).

Maar on-topic: Bij een cavia mag je geen botten duidelijk voelen, de vacht moet de eerste 2 jaar volop glanzen, daarna word hij bij iedere cavia wat stugger en doffer (nog wel glanzend maar net wat doffer) Een cavia moet dus gewoon lekker in zijn vlees zitten, als een cavia te vet is merk je dat wel, dan krijgt hij moeite met lopen en zoals al gezegt blijft hij niet makkelijk op zijn pootjes zitten. En ik zou zijn nageltjes een keer knippen, eventueel een paar dagen op stoeptegels laten lopen, is voor jezelf een stuk gemakkelijker en de nagels slijten zo op een natuurlijke manier. Mijn beestjes zitten standaard op het beton zodat de nagels slijten, gras en een bak zand erbij zodat ze *vers* eten hebben en kunnen graven. In de winter ligt er natuurlijk een dikke pak stro op de grond.

Ik vind dat je cavia er goed uit ziet!

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:01

__inge__ schreef:
Volgens mij ziet t er wel goed uit hoor Lachen cavia`s zijn best snel beetje -te- dik.
volgens mij zijn de nageltjes wel beetje lang op die laatste foto..

inderdaad hij is niet dik hoor sas valt heel erg mee heb je die van mij wel eens gezien
maar de nagels mogen iets koter maar dat valt wel mee op de foto zijn ze langer

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:02

Leuke cavia hoor.

Combi konijn cavia ben ik fel op tegen.

je hebt zelfs daar al een heel onbenullig argument voor, waar het nog niet eens om gaat bij konijn en cavia samen:
wat voer je dan? Cavia voer en konijnenvoer is heel anders.

Cavia-konijn gewoon niet doen.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:03

pubelia schreef:
saskiakefie schreef:
Nee hij zit met een konijn samen

wist je dat dat erg gevaarlijk kan zijn?

mijne zit ook sammen dus valt rueze mee zij is nooit ziek geworgen en ze is al 6 en zit van baby afaan al bij een konijn
cavia is een sociaal dier dus darom gaat het vaak sammen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:05

ja en vaak mis. Hoevaak gaat het wel niet mis, zelfs na 4,5,6 jaar samen, ineens 1 van de 2 afgeslacht, of half afgeslacht.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:22

Ja pas maar op dadelijk gaan ze nog tikkertje spelen... tipisch bokt is dit zeg! Jullie paarden staan zeker allemaal apart in de wei? Stel je voor dat hij een tik krijgt van een andere... oeioeioei!

Als het echt zo gevaarlijk was dat had de dierenbescherming hier al lang wat aan gedaan, want dierenwinkels worden meer in de gaten gehouden dan de meeste denken, dat is namelijk 1 van de eerste plekken waar het mis gaat.

@hannanas: Je konijn en cavia apart in 1 hok houden. DAT is zielig. En het eniste verschil in konijnen voer en cavia voer is (pak even de verpakkingen erbij!) ... De hoeveelheid toegevoegde vitamine C is bij cavia voer 6X zoveel als die bij konijnenvoer. En voor de rest is het voer hetzelfde.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:20

Nanke schreef:
Als je twijfelt kun je hem ook even wegen, met een keukenweegschaal. Mannetjes mogen tot 1200 gram en vrouwtjes rond de 1000 gram. Dit zijn wel gemiddelden van volwassen cavia's, je mag er dus best wat van afwijken. Zie het als een richtlijn. Hij ziet er verder goed hoor!

ohh ik dacht dat vrouwtjes maar oiets van 600 gram mochten wegen ofzo Nagelbijten / Gniffelen

dus dacht dat die van mij mat haar 920 gram moddervet was *LOL* maar blijkt dus mee te vallen Tong uitsteken

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:06

Urko schreef:
Ja pas maar op dadelijk gaan ze nog tikkertje spelen... tipisch bokt is dit zeg! Jullie paarden staan zeker allemaal apart in de wei? Stel je voor dat hij een tik krijgt van een andere... oeioeioei!

Als het echt zo gevaarlijk was dat had de dierenbescherming hier al lang wat aan gedaan, want dierenwinkels worden meer in de gaten gehouden dan de meeste denken, dat is namelijk 1 van de eerste plekken waar het mis gaat.

@hannanas: Je konijn en cavia apart in 1 hok houden. DAT is zielig. En het eniste verschil in konijnen voer en cavia voer is (pak even de verpakkingen erbij!) ... De hoeveelheid toegevoegde vitamine C is bij cavia voer 6X zoveel als die bij konijnenvoer. En voor de rest is het voer hetzelfde.

nee mijn paarden staan allemaal samen in de wei. 24 uur per dag 7 dagen in de week 12 maanden lang. omdat ik niet vind dat je een paard in een hokje moet opsluiten.

wij schrijven neit dat je een konijn of een cavia apart in een hokje moet stoppen (ikke iig neit) maar dat je ze met SOORT genoten samen moet doen. ivm het gevaar van de bacterien...
Laatst bijgewerkt door pubelia op 03-05-07 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:08

Urko schreef:

Pardon?

Hoor je mij over konijn en cavia elk apart ALLEEN?
NEE! konijnen en cavia's moeten vriendjes hebben. Graag wel van eigen soort.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:11

waarom reageer je nou zo?

Typisch bokt? Ik reageer nooit zo. Dus houd even je klep als we op die manier gaan praten.

Ik verbied je niks, ik spreek geen kwaad over je uit.

Ik zeg alleen dat cavia en konijn samen goed fout kan gaan en dat ik er pertinent op tegen ben.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:17

Hannanas schreef:

Typisch bokt? Ik reageer nooit zo. Dus houd even je klep als we op die manier gaan praten.

Ik zeg alleen dat cavia en konijn samen goed fout kan gaan en dat ik er pertinent op tegen ben.

ik tem ff

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 18:02

pubelia schreef:
Hannanas schreef:

ik tem ff

Wat is temmen Scheve mond

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 18:06

De discussie of konijnen en cavia's samen mogen of niet zal voorlopig geen conclussie op uit komen.. Maar over het voer: Ze krijgen konijnenvoer, en groente en fruit en gras. Mijn cavia krijgt 2 vitamine c tablettjes per dag, een 's ochtends en een 's avonds. Bounty kan er absoluut niet tegen om alleen te zitten, en van mijn ouders mag ik er geen cavia bij omdat zij vinden dat twix en bounty prima samen kunnen, ik heb ze al vaak proberen over te halen, maar het heeft echt geen zin.. Graag nu weer on topic

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:12

Je cavia is zeker niet te dik of te dun.
Het feit dat zn pootjes weggleiden heeft meer te maken met de manier waarop jij hem vasthoud en de ondergrond waar ie op zit dan dat ie te dik is.

Zn nageltjes knippen zou een idee zijn, want die groeien snel in.

Die standaard waarden kloppen ook niet helemaal, oppaskindjes hebben een vrouwtje van net 500 gram en volwassen (ja helemaal gezond)
Ons mannetje nu weegt zon 1300 en hadden er ooit een van 1800 gram
Belangrijker is dat je geen ribben ziet, ingevallen plekken. Dat zn vacht glanst dat ie goed eet en dat ie gewoon nog kan rennen en spelen.
Kun je daar ja op antwoorden zou ik me geen grote zorgen gaan maken over de dikte van je cavia.

edit: tem = tip een mod, moderator waarschuwen dus.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 18:14

Even voor iedereen:

De nageltjes van bounty zijn geknipt de laatste foto is een oudere foto

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:16

Ik zet de discussie met Hannanas wel verder via PM Knipoog

@saskiakefie: temmen is het waarschuwen van een Mod. Iemand die overzicht houd dat iedereen netjes met bokt omgaat.
Ik vind dat je het zo goed oplost met het voeren. En ook door ze bij elkaar ze zetten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 18:17

Urko schreef:
Ik zet de discussie met Hannanas wel verder via PM Knipoog

@saskiakefie: temmen is het waarschuwen van een Mod. Iemand die overzicht houd dat iedereen netjes met bokt omgaat.
Ik vind dat je het zo goed oplost met het voeren. En ook door ze bij elkaar ze zetten.

Bedankt Knipoog

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:27

Ik vind je caafje er goed uitzien hoor!!!

toch nog even offtopic, wij hebben 4 jaar lang 2 konijnen + 2 cavia's bij elkaar gehad. De cavia's zijn er nu nogsteeds. Ik wist echt niet dat ze niet bij elkaar mochten Clown, maar in die 4 jaar is er niks met de caafjes gebeurd.
Wij gaven ze gewoon knaagdierenvoer, brood, fruit en gras, onbeperkt gras (wat ze nog zelf af mogen knagen ook Knipoog )
Wat ik wel vind, is dat een cavia een soortgenootje moet hebben. In het begin hadden we één cavia en één konijn maar toen we nog een cavia en nog een konijn hadden werden beide dieren zichtbaar gelukkiger.
Het is net als met een paard, je kunt er een geitje bijzetten maar van een ander paard worden ze gelukkiger Knipoog .

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 18:28

Lest schreef:
Ik vind je caafje er goed uitzien hoor!!!

toch nog even offtopic, wij hebben 4 jaar lang 2 konijnen + 2 cavia's bij elkaar gehad. De cavia's zijn er nu nogsteeds. Ik wist echt niet dat ze niet bij elkaar mochten Clown, maar in die 4 jaar is er niks met de caafjes gebeurd.
Wij gaven ze gewoon knaagdierenvoer, brood, fruit en gras, onbeperkt gras (wat ze nog zelf af mogen knagen ook Knipoog )
Wat ik wel vind, is dat een cavia een soortgenootje moet hebben. In het begin hadden we één cavia en één konijn maar toen we nog een cavia en nog een konijn hadden werden beide dieren zichtbaar gelukkiger.
Het is net als met een paard, je kunt er een geitje bijzetten maar van een ander paard worden ze gelukkiger Knipoog .

Goed uitgelegd! Knipoog

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:29

Ik hoef geen discussie hoor urko!

Er was van mijn kant namelijk geen sprake van een discussie.

Ik meldde alleen dat ik het vaak fout het zien gaan, en ivm bacterie en wat een konijn bij een cavia kan aanrichten en andersom, ik er tegen ben.

Geen sprake van een discussie.

Ik moest alleen even tegen jou in omdat jij ineens zo aanvallend begon te posten, wat nergens op sloeg.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:31

@lest: daar heb je helemaal gelijk in... maar ze mogen gewoon bijelkaar hoor Knipoog net als een paard en een geit en dat is net zo "gevaarlijk"

@saskiakefie: heb trouwens in een ander topic je konijn gezien (of je profiel dat weet ik niet meer Tong uitsteken) Heel mooi beestje Haha! ik heb er ook zo 1tje alleen dan in een otterbruine verzilveringskleur ... (ja hele mond vol... fokker kan het niet anders brengen.. ik zeg gewoon een bruin zilvervosje Tong uitsteken dat is het makkelijkste toch Lachen )

@

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:00

leuke cavia. van de foto's vind ik het moeilijk te beoordelen hoe zwaar hij/zij is.

en tsja.. die eeuwigge discussie over konijnen en cavia's wel of niet bijelkaar.ieder zijn eigen mening. ze spreken dan misschien elkaars taal niet en ze kunnen elkaar verwonden. maar het kan ook wel goed gaan. wij hadden er vroeger 2 die waren niet bij elkaar weg te slaan.