Ziek konijntje wat vraagjes.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ninaricci85

Re: Ziek konijntje wat vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:19

Yonne schreef:
annepanne schreef:
En dus is het niet sneu?

Jawel, maar ik vind heel een konijn in een hok sneu. Maar ik heb hem niet gekocht, hij is niet van mij. Dusja..

volgens mij kunnen knaafjes en knijntjes niet bij elkaar. is ook een topic over hier op bb. zou te maken hebben met ziektes oid

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:48

@ lonneke: cavias en konijnen gaat PRIMA samen

Die kans dat ze bacterien oplopen is net zogroot als mensen bacterien van katten oplopen. En honden van honden enz enz. Ook de kans dat ze elkaar aanvallen is ook net zo groot als bij andere diersoorten, als het echt niet kon gebeurde het niet zoveel. Paarden bij elkaar in de wei zetten, of een paard en een geit is net zo'n groot risico.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:21

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:28

Hée.. Ik ben wel thuis met konijnen. Hooi is het belangrijkste voor een konijn en brokken is een kleine aanvulling. Hooi zorgt dat de tanden goed slijten en dus niet doorgroeien, en misschien zelfs wel door de wang gaan. Dus laat hem zoveel hooi eten als hij wilt.

verder moet je eigenlijk nooit konijnen uit de DW halen, gewoon omdat die vaak te jong weggaan bij de moeder en vaak gestresst zijn door>>vroeg weg bij moeder>> nieuwe omgeving in de winkel>> drukte in de winkel>> in een doosje, kooi mee naar het nieuwe huis>> daar in een nieuw hok en wéér een nieuwe omgeving>> nieuwe eigenaren geven veel aandacht aan het nieuwe dier en als zo een diertje jong is kan dat veel stress/vermoeiheid veroorzaken en daar kan hij weer ziek van worden.

trouwens, konijnen zijn groeps dieren dus ik raad je aan om er een konijntje bij de nemen Knipoog

Heb je meer vragen kun je me pbén, ik hoop dat je dit stukje begrijpt en er wat aan hebt Lachen

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:29

Ik zou even kijken op http://www.bunnybin.nl
Daar staat heel veel informatie op over (jonge) konijnen en ook over koppelen. Konijnen kunnen niet goed tegen alleen zitten, dus een maatje is heel belangrijk! Het liefst een soortgenootje, maar met een cavia gaat het meestal ook prima..

Verder is het belangrijk om niet te veel brokjes te voeren. Brokjes zijn in principe niet nodig. Konijnen kunnen prima leven op hooi, stro en water. Over de hoeveelheid brokjes kun je even kijken op de site van bunnybin!

Succes met je konijntje!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:40

hou er rekening mee dat hokken van een dierenwinkel veel te klein zijn voor konijnen het beste kan je iets zelf maken of laten maken!!!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:56

Skilian schreef:
Ik zou even kijken op http://www.bunnybin.nl
Daar staat heel veel informatie op over (jonge) konijnen en ook over koppelen. Konijnen kunnen niet goed tegen alleen zitten, dus een maatje is heel belangrijk! Het liefst een soortgenootje, maar met een cavia gaat het meestal ook prima..

Verder is het belangrijk om niet te veel brokjes te voeren. Brokjes zijn in principe niet nodig. Konijnen kunnen prima leven op hooi, stro en water. Over de hoeveelheid brokjes kun je even kijken op de site van bunnybin!

Succes met je konijntje!

Zoveel als ze willen als ze in de groei zijn, brokken zijn immers niks anders dan extra vitamines en miniralen, en geperste gras brokken, een handje als ze volwassen zijn en altijd onbeperkt hooi. Stro is overigs niet om te eten, dit is voor de warmte in de winter, konijnen eten daar weinig tot niets van.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:49

Hou je konijntje toch even goed in de gaten en niet steeds nu eruit pakken, maar nog even lekker rust geven. Brokken geef ik zelf hier t/m 16 weken onbeperkt daarna gaan ze over op 30 a 40 gram per kilo lichaamsgewicht. En altijd onbeperkt hooi.

Verder raad ik een konijnenmaatje aan en geen cavia. Cavia's en konijnen spreken elkaars taal niet en hebben dan nog niks aan elkaar. Ok ze kunnen misschien tegen elkaar aan gaan liggen, maar omdat ze elkaars taal niet spreken kan het ook fataal aflopen en dat heb ik al is gezien..

Hier staat precies waarom etc.
http://www.kuufke.com/konijnen_en_cavia.htm