guppies, wat eten ze?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: guppies, wat eten ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:40

Margot_VH schreef:
die van mij zit in een kom met water tempratuur dat ik zelf ook drink het wordt van zelf wel kamer tempratuur 1x per dag eten en hij heeft ook geen beschuttig meer en hij leeft nog steeds

Och, als ik 'mijn' paard in een stal zou zetten waar hij de kont niet kon keren, de stal alleen als het ECHT nodig was zou mesten en het paard nooit aandacht zou geven of uit stal zou halen- alleen eten en drinken geven binnen de stal- leeft hij ook nog.

Maar dat zegt niets over hoe goed het voor het beestje is. Beetje een raar verhaal dit, en ook erg zielig om zo met je dier om te gaan IMO. Althans: ik zou het niet doen als ik wist dat het niet juist was. Of het nou om een goudvis, hond of paard gaat. Je hebt 't over een levend wezen he, mocht je 't je nog niet gerealiseerd hebben Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:41

guopen horen idd in warm water, en niet in een kom! jij ziet de vis groter als je er voor staat, hoe denk je dat de vis jou ziet? er word vaak makkelijk gedacht over vissen, gezellig in een kommetje in de kamer

pressent

ze heeft ze nog maar net dus ik vindt sommige reacties een beetje overdreven.
Ja het was mischien een beetje ondoordacht maar ik denk dat het heus wel goed gaat komen hoor.
Veel plezier nog met je guppies!!

Cyntje

Eightlegged schreef:
Ja, guppen zijn warmwatervissen. Ze kunnen heus wel in koud water en ze zullen heus wel een tijdje blijven leven, maar het zijn en blijven warmwatervissen. Het gedrag is ook vele malen leuker als ze lekker warm zitten.

En dat ze zomaar zonder voorlichting enzo op de markt verkocht worden begrijp ik ook niet zo
Zet ze verwarmd in een accubak,... met voer en plant, filter etc etc dan komt het wel goed met ze!

_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:43

Steentjes op de bodem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:46

pressent schreef:
ze heeft ze nog maar net dus ik vindt sommige reacties een beetje overdreven.
Ja het was mischien een beetje ondoordacht maar ik denk dat het heus wel goed gaat komen hoor.
Veel plezier nog met je guppies!!

en als iemand een paard koopt zonder er iets vanaf te weten is het ineens niet overdreven? vissen zijn niet minderwaardig, alleen omdat het vissen zijn!

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 18:52

sorry hoor maar ik vindt inderdaad vissen en een paard wel iets heel anders.
Ja je hoordt inderdaad voor je huisdieren te zorgen als je ze neemt, maar ze vraagt toch niet voor niks hulp bij wat de vissen nodig hebben en ze gaat ze nu toch geven wat ze nodig hebben.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 18:57

pressent schreef:
sorry hoor maar ik vindt inderdaad vissen en een paard wel iets heel anders.
Ja je hoordt inderdaad voor je huisdieren te zorgen als je ze neemt, maar ze vraagt toch niet voor niks hulp bij wat de vissen nodig hebben en ze gaat ze nu toch geven wat ze nodig hebben.

ik wist het echt niet van het warme water,
verder zou ik morgen sowiezo voer en planten gaan halen.
ik had net hun water warmer gemaakt, ze gingen gelijk wat meer zwemmen, nu is het weer afgekoeld en zijn ze weer rustig.

even voor de goede orde he, voordat men doordraaft in het verzorgen enzo,
nergens om, maar hebben jullie ook nog nooit een vlieg dood geslagen dan,
of per ongeluk op een kever gestaan,
die dieren zijn nog groter dan deze gupjes hoor..
niet dat ik niet voor die guppies zorg, maar ik bedoel, doordraven is ook een vak.

bedankt voor alle tips en info,
gaat wel goed komen Lachen

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:43

het is niet even een vis in een viskom gooien en verder niks. Ze moeten minstens 24 graden zitten. verwarmingelement., zuurstofplanten, pompje. mijn 3 guppen zitten bij mijn babyschildpadjes in een aquarium. en ze doet het er goed op. en vis is ook een dier.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:57

WildWings schreef:
Margot_VH schreef:
die van mij zit in een kom met water tempratuur dat ik zelf ook drink het wordt van zelf wel kamer tempratuur 1x per dag eten en hij heeft ook geen beschuttig meer en hij leeft nog steeds

Och, als ik 'mijn' paard in een stal zou zetten waar hij de kont niet kon keren, de stal alleen als het ECHT nodig was zou mesten en het paard nooit aandacht zou geven of uit stal zou halen- alleen eten en drinken geven binnen de stal- leeft hij ook nog.

Maar dat zegt niets over hoe goed het voor het beestje is. Beetje een raar verhaal dit, en ook erg zielig om zo met je dier om te gaan IMO. Althans: ik zou het niet doen als ik wist dat het niet juist was. Of het nou om een goudvis, hond of paard gaat. Je hebt 't over een levend wezen he, mocht je 't je nog niet gerealiseerd hebben Knipoog

fout voorbeeld de vis heeft in een kom in verhouding net zoveel ruimte als mijn paard in de stal waar hij wel degelijk zijn kont kan keren, sorry het spijt me dat mijn vis zich gelukkig voelt en hyper actief is en niet meer dan 1x per dag wil eten kan geen bal aan doen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:59

goed dat jij kan weten hoe je vis voelt, zeker als hij in een bokaal zit. Knap dat je de wetenschap kan tegenspreken

als je jezelf wilt goedpraten neem dan goede argumenten Lachen

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:01

ik wil me zelf niet goed praten dan wordt ik toch lekker als dieren beul bestempeld maakt mij geen zak uit ik weet zelf dat ik dat niet ben, sorry maar asl mijn vis niet gelukkig was zag hij er neit zo mooi uit en zou hij ook niet hyper gaan zwemmen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:03

rondjes zwemmen zeker als dat nu net niet het symptoom was van... Knipoog

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:05

zou jij hyper rondjes gaan rennen als je je niet gelukkig voelt mm nee lijkt me niet, maar zoals ik al zei ik wordt hier toch al bij voorbaadt bestempeld als dierenbeul maar dat doen alle mensen en kan je zeggen dat dat een hele slechte eigenschap is. nu hou ik er mee op ik heb ngeen zin in een discussie om een vis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:08

Margot_VH schreef:
fout voorbeeld de vis heeft in een kom in verhouding net zoveel ruimte als mijn paard in de stal waar hij wel degelijk zijn kont kan keren, sorry het spijt me dat mijn vis zich gelukkig voelt en hyper actief is en niet meer dan 1x per dag wil eten kan geen bal aan doen

Ik zeg toch ook niet dat jouw paard z'n kont niet kan keren? Ik gebruik het voorbeeld ook alleen om aan te tonen dat, dat een dier nog leeft weinig zegt over hoe gelukkig hij is of hoe goed het welzijn is. Moet ik dat nog verder uitspellen of lukt het je zo ook wel te begrijpen wat ik bedoel? Knipoog

Ik vind 't knap dat jij weet dat jouw vis gelukkig is- zeker terwijl hij naar wat hoort voor zijn soort in slechte omstandigheden leeft. Verder zien vissen er al gauw gezond uit zolang ze niet ziek zijn, en een vis wordt niet perse ziek van in een rond bakkie zonder enige afleiding te zitten, dus dat zegt niet zoveel. Hoewel, dat hyperactieve zwemmen zegt wel weer genoeg over hoe 'gelukkig' je vis is. En over hoeveel verstand je ervan hebt. Haha!

(Vooral je laatste bericht, met de vergelijking met een mens en het rondjes rennen.. slaat echt op kaas Haha! Haha! Beetje jammer dat mensen zoals jij een huisdier houden, mag hopen dat het bij een vis gebleven is voor de rest van de dieren. En met 'ik heb geen zin in een discussie om een vis' geef je al aan, hoe je over je vis denkt.)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:12

Weet je dat een goudvis een minimale VIERKANTE bak nodig heeft?
ipv een kleine ronde kom Clown

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:17

Hoeveel heb je er gekocht? Ik kan je aanraden om ze in een gewoon aquarium, met een filter, een warmte element en planten voor zuurstof. Je guppen eten gewoon vissenvoer en hoeven niet iedere dag te eten, ongeveer om de 2 dagen.

Weet je trouwens zeker dat het guppen zijn? Want die overleven het niet in koud water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:19

Lepeltje21 schreef:
Weet je trouwens zeker dat het guppen zijn? Want die overleven het niet in koud water.

Guppen kunnen wel even doorleven in koud water hoor, ze passen zich (nouja, vergeleken met bijv neon tetra's Clown ) nog wel wat aan aan de temp- maar voor hoe lang ze 't in echt koud water volhouden en hoe goed dat voor ze is, is natuurlijk wel de vraag.

_Ananas_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:19

Ik adviseer mensen graag een paar weken op het toilet door te brengen en dan beperk je ze alleen maar in ruimte! Hebben we het nog niet eens over het zuurstofgebrek, de stress van het niet kunnen schuilen en 'lekker' vers water...

Maar @ de ts! Guppen worden idd nog wel eens in een kom zonder verwarming gehouden, dat dit uber slecht is wordt daarbij niet opgemerkt. (Net als de opmerking: mijn goudvis is wel twee jaar oud geworden!! Nou kunnen ze toch wel 20 jaar worden en zeg je ook niet tegen een kind wat maar tien is geworden dat ze zo oud is geworden Gestoord ) De waarheid is dus dat een kom totaal ongeschikt is voor elk dier. Het beste kan je morgen gaan kijken voor een vierkante bak (meer water, vaste achterwand tegen de stress en sneller een kringloop) met ruwe steentjes (waar goede bacterien in kunnen zitten) flink planten en een waterbehandelingsmiddel. Die laatste heb je nodig omdat kraanwater niet geschikt is voor een vis, er zitten chloor en metalen in welke de slijmhuid van de vis aantast. Verder een warmte elementje (zijn ook niet zo duur!) en een filtertje. Deze laatste zorgt behalve voor het filteren van grof vuil uit het water ook voor het bewegen van het water. Brak water (stilstaand water) kan ineens omslaan en is daarom niet geschikt..

In het waterbehandelingsmiddel zitten vaak ook bacterien welke zorgen voor een kringloop zodat afvalstoffen worden omgezet in voeding voor de planten welke het weer omzetten in zuurstof voor de vis door te groeien!

Niet het water te warm maken nu! Dan haal je veel zuurstof eruit en aangezien je er ook geen planten in hebt staan...

Succes!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:20

WildWings schreef:
Margot_VH schreef:

Ik zeg toch ook niet dat jouw paard z'n kont niet kan keren? Ik gebruik het voorbeeld ook alleen om aan te tonen dat, dat een dier nog leeft weinig zegt over hoe gelukkig hij is of hoe goed het welzijn is. Moet ik dat nog verder uitspellen of lukt het je zo ook wel te begrijpen wat ik bedoel? Knipoog

Ik vind 't knap dat jij weet dat jouw vis gelukkig is- zeker terwijl hij naar wat hoort voor zijn soort in slechte omstandigheden leeft. Verder zien vissen er al gauw gezond uit zolang ze niet ziek zijn, en een vis wordt niet perse ziek van in een rond bakkie zonder enige afleiding te zitten, dus dat zegt niet zoveel. Hoewel, dat hyperactieve zwemmen zegt wel weer genoeg over hoe 'gelukkig' je vis is. En over hoeveel verstand je ervan hebt. Haha!

(Vooral je laatste bericht, met de vergelijking met een mens en het rondjes rennen.. slaat echt op kaas Haha! Haha! Beetje jammer dat mensen zoals jij een huisdier houden, mag hopen dat het bij een vis gebleven is voor de rest van de dieren. En met 'ik heb geen zin in een discussie om een vis' geef je al aan, hoe je over je vis denkt.)

dat bedoel ik nou met het bestempelen van mij als dierenbeul weet jij hoe mijn vis eruit ziet?? weet jij in welke leefomstandig heden hij zit goed hij heeft een ronde kom (Aaah gossie zielugg) hij heeft geen beschtting tijdelijk ( aaah nog zieleguur) sorry ga eens nadenken voor je wat zegt. en ga geen mensen bestempelen als je ze niet kent. Nee ik heb geen verstand van vissen daarom neem ik ook een vis om m lekker gek te maken geen eten te geven etc etc, ga een leven zoeken ofzo ga andere zielege dieren opzoeken jezus triest zeg.

Cyntje: wie zegt dat mijn ronde kom klein is? zou hem t deren wat voor kom die zit, ik wil m best in de vijver gooien maar dan is hij na 1 min al opgevroten

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:24

Citaat:
Cyntje: wie zegt dat mijn ronde kom klein is? zou hem t deren wat voor kom die zit, ik wil m best in de vijver gooien maar dan is hij na 1 min al opgevroten

Opgevreten door wat? Nagelbijten / Gniffelen

Lees je even in over wat voor eisen een vis stelt! Vork
Het deert hem zeker als ie in een kleine omgeving zit *LOL*

_Ananas_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:25

Margot, jij legt hier feiten voor waar op gereageerd wordt. Wat jij verteld klinkt namelijk niet goed. Je hebt er geen verstand van dus leer van hetgeen hier gezegd wordt!! Momenteel maak je jezelf alleen maar belachelijk en ja arme guppen die bij jou wonen..

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:28

TS, laat je hier niet gek maken. Ga naar een goede dierenzaak waar ze veel vissen verkopen en vraag advies. Ik heb 2 kleine goudvis sluierstaarten in een grote kom (de grootste) en ze doen het er prima in. Wel met planten en fijn grind want ze grondelen graag. Ze krijgen 2x per dag wat eten (het zijn bedelaars) en ik ververs hun kom iedere 8 tot 9 dagen, ook met waterverbeteraar. Als ze groter worden gaan ze naar een vijver van kennissen. Er zijn mensen die goudvissen in de drinkbak van paarden of koeien houden, die krijgen helemaal niks bijgevoerd en moeten het doen van insecten die in die bak vallen. De goudvisssen schijnen het water schoner te houden wat ik me niet kan voorstellen want goudvissen zijn best vervuilers. Maar als ze geen eten krijgen poepen ze ook minder natuurlijk.

Sukses met je guppen!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:31

Laat je hier niet gek maken Rolleyes

Ze krijgt hier advies van aquarianen die al meerdere jaren aquariums bezitten en zich inlezen en alleen vissen kopen die voor die afmeting geschikt zijn!
Beter advies dan menig kooplui, dat blijkt wel weer! Clown

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:32

annepanne schreef:
Margot, jij legt hier feiten voor waar op gereageerd wordt. Wat jij verteld klinkt namelijk niet goed. Je hebt er geen verstand van dus leer van hetgeen hier gezegd wordt!! Momenteel maak je jezelf alleen maar belachelijk en ja arme guppen die bij jou wonen..

t scheelt dat ik er maar 1 mishandel hea hebben die andere maar weer geluk mee, Ohh yes heb ik altijd al willen doen mezelf gewoon voor iedereen belachelijk maken, sorry maar wat jullie allemaal zeggen deert me niet ben namelijk een dierenbeul, miss heb ik er wel meer verstand van dan jou dus zeg gewoon niet dat ik er niks van weet, verdiep je is in de psychologie van een mens voordat je wat blaat