Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Passiepaard schreef:Een konijnjong past zich altijd aan aan de afmeting van de moeder. Daarom kun je ook een Vlaamse reus op een dwergkonijn zetten....Dus dat hard(er) groeien klopt niet. Verder inderdaad 50 gram voer per kilo lichaamsgewicht en liefst niet gemengd. Dan gaan ze selcteren en laten de dingen die ze ook nodig hebben liggen. Die kleurtjes in dat voer is gewoon soort geperst witbrood met kleurstof, dat ik echt geen peen en gras en zo.
Ik fok Franse hangoren vandaar dat ik er wel wat van weet zeg maar.
Overigens schatje van konijntje, ga je ze erbij houden? Leuk joh....
Faniek schreef:Een konijn is inderdaad vlak na de geboorte meteen super ritsig. Is ook vlot weer afgelopen, maar ze drinken nu al niet superveel meer dus kan net zo goed zijn dat ze nu al gedekt is. Mijn konijnen worden zelfs schijnzwanger met jongen er nog aan als de ram los loopt om de hokken heen.
Lynn_Nikita schreef:ik ben daar ook achter
ene nestje nu week of 5, en ander netjes eergisteren geboren.
gaat dus snel
veel plezier ermee
eten ze al zelfstandig? de mijne wel, Moeder zit apart met de kleintjes, papa met de anderen. Hij raakt zelfs in paniek als ik ze alle 3 wegneem. Moest aan een koper laten zien, en hij ramde bijna door het hekje van de ren heen. pas toen ik 1 terug zette was hij weer rustig en begon hem grondig af te likken
papa konijns is dus goede papa bij mij
kijk uit dat als de moeder zwanger is de kleintjes niks doet, de mijne begon erop te grommen en heb haar apart in groot hok gezet zodat ze in rust nestje kon maken en ze de jongen niks zou doen.
Pam schreef:Wat lief
Hebben die kleintjes snachts zonder mama gezeten dan?
Nikj schreef:Ach gut, wat een scheetjes.![]()
Pam schreef:Als de kleintjes met mama in het nachthok hebben gezeten, is dat toch juist wel vies?
Aangezien je zegt dat de kleintjes niet waren opgemerkt omdat ze in het nachthok zaten n de andere konijnen daar amper kwamen en je daarom het nachthok niet schoonmakte.
Of begrijp ik t nu verkeerd?
Boris94 schreef:Wat een schatjes zijn het zeg, haha grappig dat je ze nu pas zag. Ik zag dat iemand zei dat je 50 gram biks per kg gewicht moet geven maar het is 20-25 gram biks per kilogram gewicht. En wat nog veel belangrijker is hooi, elke dag vers hooi onbeperkt, hiervan slijten de tanden goed af en is essentieel voor een goede spijsvertering. En goed trouwens dat je de ram laat castreren kunnen ze weer lekker samen na 2 weken (mag niet minder dan 14 dagen) na de castratie. Wat ga je trouwens met de jongen doen?
Ik begreep ook dat je je konijnen in een dierenzaak haalt, zou ik de volgende keer niet doen, ze worden daar meestal veel te jong bij de moeder weggehaald en gefokt door broodfokkers. Ik zou als je weer eens een konijntje gaat kopen, ze bij een goede fokker kopen of uit de konijnenopvang halen.
roxiie schreef:Wat hebben die konijntjes kleine oren!
Wel skeetig zeg!
Pam schreef:Als de kleintjes met mama in het nachthok hebben gezeten, is dat toch juist wel vies?
Aangezien je zegt dat de kleintjes niet waren opgemerkt omdat ze in het nachthok zaten n de andere konijnen daar amper kwamen en je daarom het nachthok niet schoonmakte.
Of begrijp ik t nu verkeerd?
Nimmedor schreef:ik vin dhet echt schandalig dat je het niet wist!!! en 5 weken? maak je je hok niet schoon ofzo...
sorry hoor, ben je wel een konijn waard als je er niet naar omkijkt? Drukte vind ik geen excuus
Faniek schreef:Eten de jongen al zelfstandig als je voer bij ze neer zet?
polly2 schreef:Sorry...maar ik begrijp echt niet dat je zo iets over het hoofd kunt zien. Hoe druk je ook met jezelf kunt zijn...je hebt je dieren toch wel verzorgd? Dat observeer je toch ook hoe en wat?
Ik vind het echt onbegrijpelijk...al zaten ze in het nachthok...en kijk je daar nooit....zoiets moet toch opvallen!