Voor het eerst een cavia, de do's en dont's

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Voor het eerst een cavia, de do's en dont's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 22:10

Kooi is geregeld, Boerenbond heeft ze in de aanbieding Ja
Heb je PB ontvangen Lotte! Ja

Brittkitt; hihi dat is voor vier maanden he Knipoog Nee, ik ga dit keer voor de cavia's! Al hebben hamsters m'n hart gestolen, de cavia mag het dit keer proberen.

Denk wel dat ik ook Stichting Cavia ga bellen, vind dat een heel mooi initiatief Ja jonge cavia's komen altijd wel weg, en vind het een fijne gedachte als ik bij S.C. m'n cavia's weg haal Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 23:40

Zorg je wel dat je kooi voldoende groot is?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 08:18

Tuurlijk! Ja Heb mijn hamsters ook altijd in grote kooien gehouden, bij de cavia's zal dat niet anders zijn Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:28

Wij hebben onze Billy bij de opvang
AA en Hunze vandaan in Gasseltenijeveen
Vanuit Ommen oong 40 min rijden.
http://www.opvangaaenhunze.nl/
Aardige mensen, we krijgen regelmatig een nieuwsbrief..

Onze 2 zitten nu in een buitenhok dat aan een grote zandbak is vastgemaakt.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 09:51

annepanne schreef:
kiss_lotte schreef:
Maar er stond niet bij of je jonge of gewone cavia's wou ..

Zijn dat aparte rassen dan? Tong uitsteken

Ja genoeg aparte rassen

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:53

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:58

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 19:12

Heb er nou twee bij stichting cavia gereserveerd. Een vrouwtje en een gecastreerd zeugje.
http://members.lycos.nl/caviaangerlo/in ... om&r=&s=10 en dan Justin en Colette. Zondag gaan we kijken Ja Haha!

Vandaag kooi aangeschaft, nieuwe voorraad hooi en zaagsel, voer etens-en drinkbakken.. was weer een auto vol *LOL*

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:26

Zaagsel is niet zo goed voor dieren Tong uitsteken
Ik kan je wel een artikel laten lezen als je wilt? Het gaat er om dat de dennenbomen waar zaagsel van wordt gemaakt van slechte kwaliteit is wat slecht is voor dieren. Ook is het erg stoffig wat ook niet goed is voor jóú gezondheid.

Voor mijn hamsters gebruik ik altijd Russell Bedding.

pluklief schreef:
annepanne schreef:
kiss_lotte schreef:
Maar er stond niet bij of je jonge of gewone cavia's wou ..

Zijn dat aparte rassen dan? Tong uitsteken

Ja genoeg aparte rassen

Dat weet anne ook wel Knipoog
Het ging er om of dat oudere cavia's een ander ras waren dan jonge cavia's, want zo werd het gebracht Clown

*edit; Colette is vet! Haha!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 22:16

Blond dom van me

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:01

BrittKitt schreef:
Zaagsel is niet zo goed voor dieren Tong uitsteken
Ik kan je wel een artikel laten lezen als je wilt? Het gaat er om dat de dennenbomen waar zaagsel van wordt gemaakt van slechte kwaliteit is wat slecht is voor dieren. Ook is het erg stoffig wat ook niet goed is voor jóú gezondheid.

Ik heb altijd zaagsel gebruikt en nooit problemen gehad me mij of mijn cavia's. Dus dat het slecht zou zijn, daar geloof ik niet zo in Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:48

Daarom zeg ik ook, ik kan je een wetenschappelijk artikel laten lezen Lachen

Dat is altijd het probleem met mensen, ze geloven pas dat het slecht is als ze het zelf hebben meegemaakt Rolleyes
Zaagsel is ontzetten stoffig en dus heel erg slecht voor de luchtwegen van je diertje, de neus en de mond dus. Kan zorgen voor astma, bronchitis enz. Vooral omdat ze er zo dicht op zitten.
Voor paarden is het ook niet goed hoor.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:17

Heb je het zelf meegemaakt dan?
Ik las dat je zelf geen cavia's hebt? Knipoog

Er zullen wel meer wetenschappelijke onderzoeken zijn neem ik aan. En dat zaagsel slecht is voor paarden wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook slecht is voor cavia's.
Stro is bijvoorbeeld heel slecht voor cavia's. En weer niet voor paarden of konijnen.
Ik zou TS ook aanraden om eens op de site van de grote cavia te gaan kijken (www.degrotecavia.nl), daar staan echt veel goed tips en info op! Lachen

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:18

Ow, en als je een laagje hooi over het zaagsel doet heb je ook geen last van het stof Knipoog

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:41

Ik heb begrepen dat het in dit geval letterlijk om zaagsel gaat...Dit is dus het fijne stof van het zagen...
Niet het houtmot/krullen die je in de winkel koopt...Dit is tenminste wat ze op het caviaforum hebben
verteld...
Als je iets anders wil kun je ook fleece gebruiken...Krant op de bodem...handdoeken erover en dan een
laagje fleece...Het vocht blijft niet in de fleece hangen maar zakt er doorheen...Veel mensen met cavia's
doen dit en zijn zeer tevreden...
Ik persoonlijk vond het geen succes...Je ziet ineens dat ze heel veel poepen CoolDat valt niet op in het
zaagsel...Dat moet je dus zeker 1x per dag weghalen...Ook neemt het fleece het vocht in de poepjes
niet op waardoor ik het meer vond stinken...Ze stonden dan ook gewoon in de huiskamer...

Zeker wel een idee om te proberen...Iedereen heeft er tenslotte andere ervaringen mee...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 12:06

Nee nee, zeker geen zaagsel wat zo van de zagerij afkomt.
De vrouw van SC gaf ook aan dat ze op zaagsel moesten, stro is niet fijn voor hun pootjes.

het zijn niet Colette en Justin geworden, maar Loek en Mindy:
Afbeelding
Mindy is heeeeeeeeel angstig, ze is van een handelaar geweest die in haar wel een slangenhapje zag. Loek is heel rustig, maar wel moddervet. Nou nog zien dat ik hem kan laten afvallen Nagelbijten / Gniffelen Tips zijn welkom!
Ze eten allebei goed, vooral Loek, die eet de hele dag maar door. Ze zijn razend enthousiast over de appel, dat is binnen no time op. Ze zijn heel stil 's nachts, wat een zegen. Mijn hamsters hielden alledrie het record "maak zoveel mogelijk lawaai 'snachts" in ere, dan is dit wel wat anders *LOL*
Valt me wel op, dat ondanks wat iedereen zegt, ze niet onder het hooi kruipen? Verward Er ligt genoeg in, maar ze zitten er alleen maar op, en eten ervan. Huisje werd me afgeraden, omdat je er dan twee nodig hebt, en de kooi dan al snel te klein zou worden.
Als ze wat gewend zijn, dan gaan ze als het niet te warm is lekker naar buiten, het gras op. Nou krijgen ze elke keer als ik beweeg een hartverzakking, dus voorlopig mogen ze nog lekker wennen Ja
En heerlijk dat getsjirp van ze, vind het zo grappig! Vind ze helemaal geweldig Lovers

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:45

Wat een leukerds!
Je zou ook een huisje wat groot genoeg is voor 2 cavia's in het hok kunnen zetten. Of misschien eerst een doos erin zetten voordat je een huisje aan gaat schaffen terwijl het geen succes is.
Het kan natuurlijk zijn dat ze ruzie gaan maken om het huisje, maar het zou ook kunnen dat ze er lekker met z'n 2-en in gaan liggen. Dan hebben ze wel een plekje om zich in te verschuilen...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 13:06

Ja precies, daar dacht ik ook aan. Mindy is zo angstig, misschien doet het haar wel goed, even terug kunnen trekken in een plekje voor haar zelf Lachen
Loek maakt het geloof ik niet zo uit, die eet alleen maar Huilen van het lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:56

Lees dit maar eens dan Knipoog
http://www.klaver4dieren.nl/nw009.htm

Stro is niet lekker voor de pootjes inderdaad, maar zaagsel niet voor de luchtwegen. Er zijn zoveel andere producten op de markt die beter zijn! Ik vind no-smell ook echt een fantastisch product, heerlijk zacht en je ruikt niks, maar dan ook echt niks!

En dat ik geen cavia's heb wil niet zeggen dat ik er niks vanaf weet en er geen ervaring mee heb hè Knipoog
Dus niet zomaar iets zeggen alsjeblieft Tong uitsteken

Je knaafjes zijn echt poepies! En inderdaad een beetje dik Clown
Je kan ook gewoon een doos in de kooi zetten waar je een gat in maakt, dat kan al een hele hoop schelen, als je een goed huisje maakt, die groot genoeg is kan je er ook een (niet steile) trap in maken zodat ze toch nog extra ruimte hebben!

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 15:46

Ik vind ze erg leuk! Goeie keus. En dik, naah in mijn ogen niet als ik naar mn eigen monsters kijk Haha!
Mijn beesten staan trouwens al jaaaaaaaaren op zaagsel en nooit een nare ervaring gehad. Sinds ze geen extra voer meer krijgen zijn ze ook een stuk gezonder Lachen Een huisje erin is inderdaad een leuk idee! Een doos vind ik zelf niet zo'n goede optie, voor je het weet istie opgevroten Vork

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 16:06

Ze zaten toen ik net weer thuis kwam al onder het hooi Ja
Nou heb ik twee dieptevreden cavia's die de witlof oppeuzelen, samen met wat gras. Zo schattig, Loek kreeg de witlof in de gaten, scheurde er heen en ging tevreden "koerend" de witlof verorberen Lovers
Ze wennen al aardig, ze krijgen geen hartverzakking meer als ik binnenkom. Kooi open = grote stress, maar goed, er moeten toch drinkbakken verschoond worden enzo. Knipoog
Ben al helemaal dol op ze hihi.