Advies bijten puppy.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Biepmiep

Re: Advies bijten puppy.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:53

Nou ik geef je op een briefje dat een pup van 12 weken echt nog niet luistert. Hij hoort het wel en reageert maar op deze leeftijd ben je bezig met laten komen als je zijn naam roept en zit en af en beetje aan de riem lopen. met het begin van opleiden, trainen.
Het is een soort van baby in feite nog.
Enne ALLE honden die ik om mee heen ken en die net zo als de mijne met de bench zijn groot gebracht zijn onzettend makkelijke honden geworden, daar heb je jarenlang plezier van, die bench training. En onbeschadig bezoek ook.
Enne wij hebben manden en ze mogen op de banken, los buiten, en in alles bijten wat wij ze aanbieden. (Enne de pup graaft tuinpplanten uit dus daar zijn we nu weer lekker druk mee.... Haha! )

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:58

Biepmiep schreef:
Nou ik geef je op een briefje dat een pup van 12 weken echt nog niet luistert.

kom maar bij mij thuis dan Knipoog

ik kan je met mijn pup (12 weken ) het tegendeel bewijzen Knipoog
en dat is er allemaal ingegaan met 4 weken van positieve opvoeding Knipoog
en tuurlijk luistert hij niet als een volwassen hond,maar hij kan al heel goed: nee!,af,zit,kom,en los Haha!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:47

ja het gaat hier ook redelijk goed. Maar nu moet TS ook aan het werk met haar pup.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:54

Oei... Clown wat komt dat bekend voor.. Wij hebben ook nog zo'n klein ding, nouja inmiddels 8 maand..
Deze was ook zo eentje, heel veel happen, niet bijten, dat heeft ze nog nooit gedaan, moet ze ook niet doen Knipoog.
Wij hebben het haar afgeleerd door haar bek dicht te houden wanneer ze ons bijt. Ook heeft ze een bench, wat haar 'ff-pauze-plaats' is, dus wanneer ze druk wordt en ongehoorzaam, gaat ze daar in. Ze ziet het verder ook niet als een vervelende plaats verder, ze ligt er uit zichzelf vaak in.
Wanneer er bezoek komt, bezoek die de hond nog niet echt kent, laten we de hond eerst even begroeten en daarna gata ze de bench in, ze is anders zo hotel de botel, dan is ze niet te houden Knipoog, dit vind ik een betere oplossing dan haar los te houden en steeds harder moeten straffen om haar gehoorzaam te krijgen.. Dan maar ff voorkomen Knipoog.
Tegenwoordig wordt ze trouwens wle steeds rustiger en t komt ook wel goed, maar ze moet even deze lastige periode voorbij gaan en dna wordt het vast en zeker een ontzettend lieve, rustige hond.
Dat pups van 12 week niet luisteren is dikke onzin, die van ons kon al zitten, super haar plasje enz buiten doen en op commando op haar mand gaan.. Dat de mééste pups van 12 week niet luisteren ligt gewoon puur aan opvoeding.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 07:40

Met niet luisteren bedoelde ik dat je als je er niet aan gewerkt hebt je niet kunt verwachten dat een pup van 12 weken is als een volwassen opgevoede hond.
Tuulijk kan de hond luisteren als je er aandacht en tijd aan besteed hebt maar veel moet nog worden af- en aangeleerd, jij stopt je pup van 8 maanden toch ook nog steeds in de bench enz?

Ik bedoelde dus TS kan niet van een 12 weken oude pup die (zelfs niet) bench getraind is zeggen 'hij moet gewoon luisteren".
Ze moet dat de pup gewoon leren! Hij kent het niet van nature (al reageren ze wel snel op een boos nee omdat ze op een boze stem van nature reageren met verschrikt los laten). Maak je er verder een hoop commotie bij kan je de pup er ook nog verder mee gek krijgen.
Ik heb het ook al eerder gezegd, naast opvoeding moet een pup ook veel rust krijgen, als ze dat te weinig krijgen (je kunt het ze bieden door in de bench te doen) blijven ze ook doorgaan en reageren slecht op jou. En dan krijg je dat drukke gedrag.
Dus rustig maar konsekwent positief opvoeden, rust bieden en afleiden door wandeling en spel.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 09:09

"Zelfs niet bench getraind" vind ik een beetje negatief overkomen. Wij hebben al onze pups nooit bench getraind en dat zijn onwijs lieve, en heel erg goed opgevoede honden geworden.

Mijn pup luisterd trouwens wel naar al het andere wat hem geleerd is (naam, zit, kom, af, blijf, poot, af), en wij zijn daar ook de hele dag mee bezig. Nogmaals, we zijn niet onervaren, en wij hoeven niet voor onzelf naar de puppycursus maar dat doen wij voor de pup, elke keer opnieuw.

Ik denk dat ik inmiddels wel duidelijk is wat de voor en tegens van een bench zijn. Ik snap ook heus wel dat het een baby is, en dat ie het nog niet "snapt", maar het probleem is, hij snapt het prima, want is ie alleen met ons dan is 1x nee en af voldoende.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:03

naadje24 schreef:
lekker voorbeeld voor iemand met een pup Sigaar

die sleur je een bench niet in..zowiezo sleur ik mijn honden niet maar stuur ik ze...
en anders breng ik m er heen...maar sleuren

Hoe 'breng' je ze dan? Aan de riem en lijn? Clown

Nou ja, soms moet ik hem er wel in sleuren ja, we hebben het over een dobermann x boxer van 9 maand en 27 kg, dus een grote hond he. Het gaat er om dat als niet luisterd naar 'Blijf!' op zijn bank, hij zijn bench in moet. En dan kan ik hem dat gaan vragen, maar omdat hij zo druk is met de bezoek, grote kans hij niet op let en ik wel 2 a 3 keer kan gaan vragen en daar begin ik niet aan. Daarbij als ik hem bij me roep om hem in de bench te doen, en hij komt, heeft hij wel geluisterd en is het niet meer helemaal duidelijk voor hem waarom hij zijn bench in gaat. Ik grijp in op het minuut hij van de bank springt, ik zeg niets en leid hem (soms door nekvel te pakken) zijn bench in. Zo is het laatste wat hij gedaan heeft, NIET luisteren, en dan is het behoorlijk duidelijk voor hem waarom hij zijn bench in moet.

Nogmaals dit is mijn techniek, ik weet dat het werkt, een kennis van mij helpt mij, en die heeft 2 super voorbeelden van witte herders zelf die ook op dit manier getraind zijn. Die luisteren ALTIJD nu, maar soms moet je gewoon heel streng zijn tijdens de training. Soms zijn die grote honden net paarden, als je daarover niet de ECHT baas bent, ben je en heb je niks.

Offtopic; ik had mijn hond pas met 4 maand, dus die jongere periode heb ik van hem helemaal niet kunnen meemaken, dat is wel een makkelijker leer periode voor ze.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:10

Ik had mijn hond vanaf 8 weken maar of dat uit heeft gemaakt.. Ik lokte haar altijd met een snoepje (en dan iets aparts, zoals rodi worst ofzo)

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:22

Pam schreef:
Ik had mijn hond vanaf 8 weken maar of dat uit heeft gemaakt.. Ik lokte haar altijd met een snoepje (en dan iets aparts, zoals rodi worst ofzo)

Is dit nu voor mij bedoeld? Wil je nu zeggen dat je haar met een snoepje naar haar bench lokt, als ze wat stouts gedaan heeft? Nee zo werk ik niet. Als hij verkeerd gedaan heeft moet hij gewoon zijn bench in, dan vraag ik het niet, ik zorg dat hij erin gaat.

Snoepjes bewaar ik voor als hij wel eens een keer luisterd.. Gestoord

Daarbij, ik doelde niet per se op dit, toen ik zei ik hem pas later had. Maar in het algmeen. Ze nemen dingen toch beter op als je ze wat jonger hebt en ik had hem pas met 4 maand. Dus hij had pas na 4 maand een naam, iemand waar hij naar moet luisteren, etc etc. Nou en of of dat verschil maakt!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:33

Ik doel niet perse op jou Lachen Voor hetzelfde geld wil ts wel een bench aanschaffen en dan kan ze kiezen hoe ze het aanpakt, ik noem maar wat.

Ik heb mijn hondje nooit de bench ingesleurd. Maar daarbij, het is ook nooit nodig geweest. Wat dat betreft heb ik het getroffen met haar.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:14

Pam schreef:
Ik doel niet perse op jou Lachen Voor hetzelfde geld wil ts wel een bench aanschaffen en dan kan ze kiezen hoe ze het aanpakt, ik noem maar wat.

Ik heb mijn hondje nooit de bench ingesleurd. Maar daarbij, het is ook nooit nodig geweest. Wat dat betreft heb ik het getroffen met haar.

Soms is het inderdaad niet nodig. Bij mijn hond is het zeker nodig, want als hij echt niet luisterd, heb ik niets meer in te brengen. Dit doet ie meestal als we weg van huis zijn, niet echt in huis. Maar goed, als ik hem zo aanpak thuis, hopelijk neemt hij het mee met alles wat ie doet. En ik moet zeggen gisteren was hij wel errug braaf in het park Lachen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:24

Skitter schreef:
naadje24 schreef:
lekker voorbeeld voor iemand met een pup Sigaar

die sleur je een bench niet in..zowiezo sleur ik mijn honden niet maar stuur ik ze...
en anders breng ik m er heen...maar sleuren

Hoe 'breng' je ze dan? Aan de riem en lijn? Clown

Nou ja, soms moet ik hem er wel in sleuren ja, we hebben het over een dobermann x boxer van 9 maand en 27 kg, dus een grote hond he. Het gaat er om dat als niet luisterd naar 'Blijf!' op zijn bank, hij zijn bench in moet. En dan kan ik hem dat gaan vragen, maar omdat hij zo druk is met de bezoek, grote kans hij niet op let en ik wel 2 a 3 keer kan gaan vragen en daar begin ik niet aan. Daarbij als ik hem bij me roep om hem in de bench te doen, en hij komt, heeft hij wel geluisterd en is het niet meer helemaal duidelijk voor hem waarom hij zijn bench in gaat. Ik grijp in op het minuut hij van de bank springt, ik zeg niets en leid hem (soms door nekvel te pakken) zijn bench in. Zo is het laatste wat hij gedaan heeft, NIET luisteren, en dan is het behoorlijk duidelijk voor hem waarom hij zijn bench in moet.

Nogmaals dit is mijn techniek, ik weet dat het werkt, een kennis van mij helpt mij, en die heeft 2 super voorbeelden van witte herders zelf die ook op dit manier getraind zijn. Die luisteren ALTIJD nu, maar soms moet je gewoon heel streng zijn tijdens de training. Soms zijn die grote honden net paarden, als je daarover niet de ECHT baas bent, ben je en heb je niks.

Offtopic; ik had mijn hond pas met 4 maand, dus die jongere periode heb ik van hem helemaal niet kunnen meemaken, dat is wel een makkelijker leer periode voor ze.

mijn honden hebben een halsband op en ja ik pak ze dus bij de halsband en geloof me ze weten het en lopen mee..
maarja mijn honden zijn nooit dusdanig stout dat ik ze dus naar de bench moet sleuren op jouw manier Knipoog
en grote hond of niet.....kijk maar in mijn profiel..ik heb een Bullmastiff en mijn vorige teef was ook een bullmastiff van uiteindelijk 56 kg Knipoog
dus dat heeft er toch echt niks mee te maken hoor..

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:32

naadje24 schreef:
mijn honden hebben een halsband op en ja ik pak ze dus bij de halsband en geloof me ze weten het en lopen mee..
maarja mijn honden zijn nooit dusdanig stout dat ik ze dus naar de bench moet sleuren op jouw manier Knipoog
en grote hond of niet.....kijk maar in mijn profiel..ik heb een Bullmastiff en mijn vorige teef was ook een bullmastiff van uiteindelijk 56 kg Knipoog
dus dat heeft er toch echt niks mee te maken hoor..

Dikgedrukt moet je blij van zijn. Ik kan dat helaas niet zeggen. Als het spannend wordt voor Slevin heeft hij gewoonweg geen controle meer overzich zelf, en dit moet hij leren. 'Stout' is misschien een verkeerd woord, maar hij luisterd niet omdat hij iets anders veel intressanter vindt, en dan accepteer ik niet.

Mijn hond heeft nooit een riem om in huis. Sorry maar als hij gewoonweg NIET luistert dan mag hij het ook weten. Snoepjes werken niet altijd, mijn hond is niet zo geobsedeerd door voer. Hij gaat er ook echt niet alles voor doen, dus ik kan hem niet altijd zo trainen. Soms moet het gewoon een 'negatieve' ervaring zijn waarvan hij moet leren.

Het is niet het feit dat hij in zijn bench moet wat negatief is maar het feit dat hij weg moet bij bezoek/honden/katten/waar hij ook mee bezig is. Hij is echt niet bang voor zijn bench, hij gaat er zelf altijd in slapen, met deurtje open uiteraard. En als we weg gaan zeg ik ook ff dat 'ie in moet en dan gaat ie vanzelf. Maar hij mag toch best eens een keer weten dat hij echt moet luisteren ondanks alle spanning om zich heen. En daarom moet ie de bench in, en daarom moet ik hem er soms naar toe 'sleuren' (nekvel pakken dus...Knipoog ) Hem vragen doe ik niet, want als hij het doet, luisterd hij wel, en dan gaat het niet om het feit dat hij NIET naar Blijf! luisterde.... Dan is het toch echt te ingewikkeld voor hem.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:32

als de pup bijt, luid en zo hoog mogelijk 'ai' roepen (pup moet hier echt van onder de indruk zijn). Hierna de pup straal negeren voor zeker twee minuutjes. Gedaan met de pret voor hem. Hebben ze zeer snel door! Ook dit is zeer makkelijk aan bezoek uit te leggen. Let erop dat je consequent bent! Zeker spelen met de handen vermijden en voorkomen dat het hondje in de fout kan gaan door alle zaken voorlopig op te bergen waar hij kan gaan op kauwen en zo aandacht krijgen. Dus tapijten, tafelkleedjes die naar beneden hangen ,... Als hij dan toch bijt op bv. de stoelpoot, hem gewoon afleiden met iets veel leukers zoals een piepspeeltje.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 19:39

Grappig om te lezen hoe iedereen met zn pup om gaat Lachen

Zoals Slevin is is Murphy ook, te spannend dan is ie helemaal door het dolle heen, voer doet die van mij ook niet heel veel voor.

Vandaag heb ik hem voor 4 uur mee op visite genomen, en daar was ie echt een voorbeeldige pup, hij ligt nu knock out in zijn mand *LOL*

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 23:13

Misschien helpt het om een plantenspuit klaar te zetten. Als hij het dan doet, spuit 1 keertje op hem. Zo hebben wij ook veel dingen bij onze pup (nu inmiddels 1,5 jaar) afgeleerd.
De tip heb ik gekregen van puppycursus. Hij blafte daar veel om aandacht. Tijdens het blaffen spoot me instructeur 1 keer op hem. En steeds herhaalt zodra hij weer blafte en de plantenspuit niet laten zien, zodat hij ook niet wist waar het vandaan kwma. Zo heeft ie het wel afgeleerd.
1 nadeel is wel. Hij is thuis erachter gekomen dat het water uit de plantenspuit kwam. me moeder was laatst bezig in de tuin met de plantenspuit en hij dook weg onder een tuinbankje.
Maar een voordeel bij hem ervan is, als hij wat flikt wat ie niet mag (b.v. in de tuin graven) hoef je alleen maar te zeggen: moet ik de plantenspuit pakken?, en meneer staat weer netjes op de straat Lachen

succes met je pup Lachen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:39

Nannes schreef:
Misschien helpt het om een plantenspuit klaar te zetten. Als hij het dan doet, spuit 1 keertje op hem. Zo hebben wij ook veel dingen bij onze pup (nu inmiddels 1,5 jaar) afgeleerd.
De tip heb ik gekregen van puppycursus. Hij blafte daar veel om aandacht. Tijdens het blaffen spoot me instructeur 1 keer op hem. En steeds herhaalt zodra hij weer blafte en de plantenspuit niet laten zien, zodat hij ook niet wist waar het vandaan kwma. Zo heeft ie het wel afgeleerd.
1 nadeel is wel. Hij is thuis erachter gekomen dat het water uit de plantenspuit kwam. me moeder was laatst bezig in de tuin met de plantenspuit en hij dook weg onder een tuinbankje.
Maar een voordeel bij hem ervan is, als hij wat flikt wat ie niet mag (b.v. in de tuin graven) hoef je alleen maar te zeggen: moet ik de plantenspuit pakken?, en meneer staat weer netjes op de straat Lachen

succes met je pup Lachen

Hmm, moet ik toch een proberen, mijn tuin is inmiddels ook vol gaten ....... Bloos

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 13:59

Zoals ik het begrijp mag het bezoek de viervoeter gelijk knuffelen en met hem spelen. Logisch dat hij door wil gaan. En op wat voor manieren kan een honde dat duidelijk maken.... Met zijn bekkie.
Ik zou er ook voor kiezen om je bezoek ''op te voeden''. Dat betekent dat het bezoek geen aandacht aan je hond mag schenken (daardoor maak je de hond veel te belangrijk). In eerste instantie zal het gedrag van de hond toenemen/verergeren, heeft de hond geen succes, dan dooft het uiteindelijk uit.
Daarnaast het Ai AU enz enz, moet werken, maar beloon dan ook op het moment dat de hond het gewenste gedrag laat zien.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 18:46

Niet alle pups zijn onder de indruk van AI!
Mijn huisgenoot had een am. staf. en die keek dan een keer beteuterd en ging weer vrolijk verder met je handen terroriseren.

Ik deed een combinatie van boos kijken, AU zeggen en de bovenlippen van de hond tegen de hoektandjes aanduwen.
Dit werkt beter dan de mond dichthouden omdat ze dan nogal kunnen gaan spartelen en 'de ernst' er niet van inzien.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:52

Iris82 schreef:
Niet alle pups zijn onder de indruk van AI!
Mijn huisgenoot had een am. staf. en die keek dan een keer beteuterd en ging weer vrolijk verder met je handen terroriseren.

Ik deed een combinatie van boos kijken, AU zeggen en de bovenlippen van de hond tegen de hoektandjes aanduwen.Dit werkt beter dan de mond dichthouden omdat ze dan nogal kunnen gaan spartelen en 'de ernst' er niet van inzien.

Dat deed ik idd ook, of zijn onderkaak vastpakken, of me vingers achter in z'n strot douwen, vond ie ook niet zo leuk Clown

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:24

Pam schreef:
Ik weet het niet.. wij hebben de ideale hond gehad.
Advies: Bezoek moet je pup géén aandacht geven, als ze komen, laat je hond in de huiskamer en geef in de gang al aan tegen het bezoek dat ze kosten wat kost je hondje moeten negeren.

Als je de bench aanschaft, gebruik hem dan niet als strafplek (En dit gebeurd onbewust heel vaak)

Wat wij vanaf het begin hebben gedaan, als onze hond als pup beet in handen of voeten, alle 'ledematen' wegtrekken, heel abrupt de 'spelletjes' onderbreken. Ze leerde al snel dat bijten, einde plezier was, en heeft eigenlijk vanaf negen weken niet meer gebeten. We konden ook al vanaf negen weken de handen in de bek leggen, dan bleef ze met de bek open liggen om maar wat te noemen. Nooit gebeten ook niet speels.
Maar dat zeg ik.. We hebben de ideale pup gehad. Nooit slapen, nooit bijten, nooit blaffen..

helemaal mee eens
de bench is NOOIT een plek waar hij in moet als hij gestraft wordt.

als je besluit hem in de mand te zetten als hij stout is hou dit dan ook vol.
oefen desnoods en vraag de buurvrouw op de koffie. en ga net zolang door totdat hij in de mand blijft. als hij dan bijv heel even in de mand blijft ( al is het maar een minuut) beloon hem dan uitbundig en geef hem weer vrij.
ik weet dat het moeilijk is en zeer frustrerend om zo'n pup op te voeden. maar als je consequent blijft moet het lukken.

onze honden beter vroeger( nu ook nog wel eens) ook wel eens naar ons, gewoon uit enthousiasme of omdat ze niet genoeg oplette.
zodra ze zulk gedrag vertoonden/vertonen is het spel gelijk afgelopen, staan we op en negeren de hond.

succes met je hondje!!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:26

naadje24 schreef:
Biepmiep schreef:
Nou ik geef je op een briefje dat een pup van 12 weken echt nog niet luistert.

kom maar bij mij thuis dan Knipoog

ik kan je met mijn pup (12 weken ) het tegendeel bewijzen Knipoog
en dat is er allemaal ingegaan met 4 weken van positieve opvoeding Knipoog
en tuurlijk luistert hij niet als een volwassen hond,maar hij kan al heel goed: nee!,af,zit,kom,en los Haha!

een pup weet heel goed wanneer hij fout zit en stout is.
misschien is het in dit geval ook gewoon een kwestie van uitproberen, hoe ver kan ik gaan..

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:33

Puppy's bijten altijd. echt waar. Ze onderzoeken de wereld met hun tanden. Ze hebben namelijk geen handen. Daarom vinden zehetlekker om op je hand te kluiven of ook maar alles vast te pakken wat er te pakken valt. Onze pups beten ook altijd, maar dat gaat vanzelf over, echt hoor!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:59

Puppy's bijten altijd. echt waar.

niet waar Knipoog

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 13:16

plutolover schreef:
vallie schreef:
even op zijn rug leggen als hij bijt en foei zeggen, of zijn nekvel pakken en een beetje schudden, dat zou zijn moeder ook doen en anders terug bijten in zijn oor, kan ook goed helpen

op zijn rug leggen heeft geen nut. Want dan geeft hij zich niet over. Een pup hoordt uit zich zelf op zijn rug te gaan leggen. En niet gelegt te worden dan vraag je juist om mee problemen want pup gaat zich dan protesteren.

Met deze laatste opmerking ben ik het niet mee eens. Ik vind het juist wel DE manier om de pup duidelijk te maken dat JIJ de BAAS bent. Dat hij gaat protesteren is zijn probleem, want JIJ bepaald dat hij weer terug mag als hij niet meer protesteerd. Wanneer een pup vanzelf op de rug gaat liggen is dit onderdanig gedrag.

Wat ook goed helpt is de hond apart zetten. Hetzij in een kamertje waar hij in opgesloten kan worden of een bench met een grote doek erover. Voor een hond is niets zo erg als van de groep (tijdelijk) verstoten te worden of genegeerd te worden. Uiteraard alleen wanneer hij het slechte gedrag van bijten vertoond zodat hij gaat begrijpen waarom hij daar zit.
Zodra de hond stil/rustig is, mag hij er weer bij. Zodra hij weer gaat bijten, zet je em gewoon terug.