naadje24 schreef:lekker voorbeeld voor iemand met een pup
die sleur je een bench niet in..zowiezo sleur ik mijn honden niet maar stuur ik ze...
en anders breng ik m er heen...maar sleuren

Hoe 'breng' je ze dan? Aan de riem en lijn?
Nou ja, soms moet ik hem er wel in sleuren ja, we hebben het over een dobermann x boxer van 9 maand en 27 kg, dus een grote hond he. Het gaat er om dat als niet luisterd naar 'Blijf!' op zijn bank, hij zijn bench in moet. En dan kan ik hem dat gaan vragen, maar omdat hij zo druk is met de bezoek, grote kans hij niet op let en ik wel 2 a 3 keer kan gaan vragen en daar begin ik niet aan. Daarbij als ik hem bij me roep om hem in de bench te doen, en hij komt, heeft hij wel geluisterd en is het niet meer helemaal duidelijk voor hem waarom hij zijn bench in gaat. Ik grijp in op het minuut hij van de bank springt, ik zeg niets en leid hem (soms door nekvel te pakken) zijn bench in. Zo is het laatste wat hij gedaan heeft, NIET luisteren, en dan is het behoorlijk duidelijk voor hem waarom hij zijn bench in moet.
Nogmaals dit is mijn techniek, ik weet dat het werkt, een kennis van mij helpt mij, en die heeft 2 super voorbeelden van witte herders zelf die ook op dit manier getraind zijn. Die luisteren ALTIJD nu, maar soms moet je gewoon heel streng zijn tijdens de training. Soms zijn die grote honden net paarden, als je daarover niet de ECHT baas bent, ben je en heb je niks.
Offtopic; ik had mijn hond pas met 4 maand, dus die jongere periode heb ik van hem helemaal niet kunnen meemaken, dat is wel een makkelijker leer periode voor ze.