Bult bij hond? wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Kanker bij hond? wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:56

Hmmm, ik zou dan toch wel even willen weten wat het is....ik zou een punctie laten doen.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 13:56

Ja moet ik even overleggen...

Maar het maakt dus niet uit, het kan zowiezo niet weg. Wat het dus ook is.

Lorr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:23

De oude herder van mn vriend had ook zo'n bult.. toen een tijd later nog 1, en die bleek dus kanker te hebben.
Ik hoop dat het meevalt, en dat jullie nog lang van elkaar mogen genieten

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:37

Mijn lieve cocker had al last van zijn nieren. op zijn 11de kwam daar zijn hart bij.
Ook merkte ik dat hij bulten op zijn keel had.
Ik ben direct naar de dierenarts gegaan. Volgens hem was het kanker. Helaas in zijn lymfeklieren en uitgezaaid.
Ik heb toen mijn kanjer laten inslapen.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:50

Ik was er gelijk al mee naar de DA gegaan en ik had het zeker niet geopereert. Maja als het mijn hond was zou ik hem/haar wel laten opereren dan heb je tenmiste nog wat geprobeert, en stel je nou voor dat het hondje het toch zou halen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:54

Ik zou er ook gelijk mee naar de DA gaan.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 15:29

ALs je nou es eerst het topic leest, dan zie je dat de dierenarts bij haar is geweest.....

en meissie 17 wat bedoel je nou? wel of niet laten opereren?

Mja, dat kan dus niet bij Shira

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:35

Hey jij zit ook op het AB forum Haha! Het valt me op dat er veel paardenliefhebbers op het AB forum zitten.
Ik zou idd hetzelfde handelen als jij; ze is al aardig op leeftijd en ik zou haar niet onnodig willen laten lijden zodat ze misschien nog een jaartje langer meekan.. Knipoog

Tries_en_Faf

Re: Bult bij hond? wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 15:39

Ja ook op het AB forum! wie ben jij daar dan??? hihi

Ja het is gewoon zo dat het wat dan ook is het kan niet weg, dus willen we het weten? gooi je weer wat euro's stuk en dan weet je het, de hond is er niet mee geholpen...

* edit... OOOOOH Boedha!!! en Baaaaaaaambi!!!!!! Vingers aflikken Tong uitsteken Prachtige honden!!

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:51

Hihi Dank je Haha! Ik ben dus Flippertje en mn kerel is Manolo Knipoog

Ben het er helemaal mee eens hoor.. Ik kan me wel voorstellen dat je zelf graag wilt weten wat het is, maar aan de andere kant weet je het dan maar kun je er nog niks aan doen.. De hond van mn ouders had ook overal bulten en nog een heleboel andere kwaaltjes. Ze zijn 1x naar de DA geweest omdat hij altijd zo benauwd was, maar nooit voor alle bultjes e.d. Mijn moeder wou hem ook niet vol medicijnen stoppen; hij heeft nog zeker 4 jaar geleefd zonder medicijnen. Hij is 14 geworden en heeft een super leventje gehad Knipoog

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 15:57

zo ook onze vroegere hond, die had ook kankerbulten, niets aan te doen, toch 14 geworden.
Maar Shira wordt ook dement, ze was net aan het blaffen tegen de vissenkom.....

mafkees

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:06

Haha Clown

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:09

ik had hier iets gepost, en pas daarna alles gelezen!

Post sloeg nergens meer op. Bloos

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:25

Mijn hond had enige tijd geleden ook opeens een bult. Ik ben direct met haar naar de dierenarts gegaan en hij beweerde dat het een onschuldige bindweefselbult was. In de loop van de tijd kreeg ze er meer bulten bij. Volgens de dierenarts allemaal onschuldige bindsweefselbulten. Ik heb meer huisdieren, waaronder ratten en merkte dat deze dierenarts met name bij de ratten vaak medische fouten maakte. Zodoende ben ik van dierenarts veranderd. Omdat ik de bulten bij mijn hond niet vertrouwde, ben ik met haar ook naar het spreekuur van de nieuwe dierenarts gegaan. Zij vertrouwde de bulten niet en heeft een punctie genomen uit alle bulten (ca. 50 euro). Het bleek om kwaadaardige tumoren te gaan. Ik heb er voor gekozen om mijn hond wel te laten opereren (ze was toen 8 jaar oud en nog in topconditie). De bulten leken ingekapseld en de dierenarts schatte de kans op uitzaaiingen laag in. In totaal zijn er 5 bulten verwijderd voor ca. 475 euro (incl. nabehandeling). Dat bedrag vind ik mijn hond wel waard. Ze was erg snel hersteld van de narcose en operatie en heeft het afgelopen jaar geen nieuwe bulten gekregen en is nog steeds zeer vitaal. Niet opereren vergrootte het risico op uitzaaiingen naar de organen. Voor mij was mijn hond het geldbedrag waard, maar dat kan ik niet voor anderen beoordelen. Als een hond al meer kwalen heeft en niet in een goede conditie verkeerd, zou ik waarschijnlijk ook niet meer laten opereren.
Laat bij twijfel in ieder geval tijdig een punctie nemen. Dat is tenminste wat ik heb geleerd bij mijn hond. Wat betreft kosten valt dit erg mee en dan weet je tenminste zeker of het onschuldig is of niet. Ik weet niet waar de bult van jouw hond zit, maar als het achter de oksel is, kan het ook een onschuldige vergroting van de lymfeknoop zijn (dit voelt als een soort knoop in de spier op de ribben).

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:28

Mijn vorige hond had het ook, veel "oudere" honden hebben het. Bij mijn hond was het een goed aardig gezwel die weg gehaald kon worden, dit is ook gebeurd... Je moet door de dierenarts laten kijken of het goed of kwaadaardig is... En niet laten groeien totdat je te laat bent.....

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 16:41

Hobby schreef:
Laat bij twijfel in ieder geval tijdig een punctie nemen. Dat is tenminste wat ik heb geleerd bij mijn hond. Wat betreft kosten valt dit erg mee en dan weet je tenminste zeker of het onschuldig is of niet. Ik weet niet waar de bult van jouw hond zit, maar als het achter de oksel is, kan het ook een onschuldige vergroting van de lymfeknoop zijn (dit voelt als een soort knoop in de spier op de ribben).

Jamaar het maakt hier dus niet uit, ik kan een punctie laten nemen, onschuldig, prima, kwaadaardig, niet prima, maar maakt niets uit, want de bult kan niet weggehaald worden.....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:53

laat eerst maar eens nakijken of het aan de spier vast zit of er gewoon op zit... Hier kan je jezelf al aardig in verkijken...

Je kunt toch gewoon naar de dierenarts gaan waarom zolang wachten en laten groeien? Het is wel je hond hoor....

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 16:53

BEN DR AL GEWEEST.................................

Lezen is ook een vak apart hoor,

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:54

Ik was niet zo duidelijk Bloos . Ik bedoelde het meer in het algemeen en niet speciaal voor jou. Ik had uit jouw berichten al begrepen dat het voor jouw hond helaas niets uit zou maken...

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:31

Tries_en_Faf schreef:
Het is ook niet zo dat we er helemaal niets aan zouden willen laten doen, maar zowiezo viel het me zaterdag (gister dus) op dat hij groter was geworden.
Ik zal mijn hond nooit onnodig laten lijden, en daarom laat ik haar volgende week even checken. De veearts op mijn werk is ook mijn dierenarts voor de honden, dus dat komt wel goed.

En @ Appie: ik denk niet zo over mijn honden hoe jij waarschijnlijk denkt dat ik over mijn honden denk, dat je dat wel even weet...

Ik doelde niet alleen op jou, berichten van anderen kwamen op mij wat vreemd over. En je schreef nog: 'Als we ernaar laten kijken doen we dat alleen zodat we weten wat het is. Ze mag dan gewoon lekker doorhobbelen tot het niet meer gaat en dan is het einde verhaal'. Terwijl het misschien helemaal niet iets ernstigs hoeft te zijn. En weghalen van tumoren kan zeker heel veel goeds doen en een hond nog veel meer plezierige jaren geven.

Maar goed, misschien bedoelde je het niet zo en ik lees nu wel aan jouw berichtjes dat je zeker wat over hebt voor je hond.
Heel vervelend voor je dat de bult op een plek zit waar niets aan gedaan kan worden. Maar zolang hij er geen last van hebt, gaat het misschien nog wel heel lang goed. Hopelijk is dat het geval!

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 18:58

Oke, mooi zo Knipoog
ik hoop dat het niet groter wordt, oid, anders laten we er misshcien toch een punctie van nemen, maar hoe het ook loopt, we kunnen er toch niets aan doen. Maar ze heeft er geen pijn aan of last van, je kan eraan zitten en erop drukken maak allemaal niet uit.

Ik bedoelde meer dat we haar niet onnodig willen laten lijden en dat zij dus inderdaad mag doorlopen zolang dat voor haar haalbaar en goed is.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:42

Ik ben het helemaal met je eens dat je je hond nooit onnodig wilt laten lijden. Het is gewoon heel moeilijk als het op een gegeven moment die kant op lijkt te gaan.

Maar gelukkig is dat bij jouw hond nog niet zo, hopelijk wordt het inderdaad niet groter.

Ik heb nog even in je profiel gekeken (kijk ik niet altijd meteen naar) en je hebt wel prachtige honden zeg, wat een reuzen Haha! !

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:49

Hmm, vreemd, ik zag een reactie waarin stond dat iemand wel eens meemaakte dat iemand pas na 3 maand tegen iets aan te hikken naar de DA gaat. Hier kan ik NIET bij met mijn gedachten......

Ik ren niet met de eerste de beste wondje naar de DA, maar ik zou het zeker niet langer als een week aankijken. Een gewoon heen gaan gaat je echt geen €100 kosten hoor. Voor een afspraak ben je misschien €20 aan kwijt, pas als er iets is wat moet gebeuren moet je meer betalen. Maar voor die €20 doe ik het wel hoor.

Wat de TS betreft je zegt telken dat het niet weggehaald kan zijn, maar ik zou toch als ik jou was een punctie doen. dan weet je het. Stel dat het kwaadaardig is, laat je je hond niet mee rondlopen terwijl ze vanbinnen door kanker opgevreten wordt. Das ook niet de bedoeling, lijkt mij. Als je weet wat het is, weet je ook hoe je verder naar kunt kijken/aanpassen e.d

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:05

Citaat:
Als je weet wat het is, weet je ook hoe je verder naar kunt kijken/aanpassen e.d

Juist, en je weet dan ook een beetje welke symptomen er op kunnen wijzen dat de tumor uitgezaaid is. De ene tumor zaait uit naar de longen, de andere naar de milt etc. Je hoeft trouwens niet bang te zijn dat een punctie belastend is voor je hond, de meesten hebben amper door dat er geprikt wordt.
Maar nogmaals, het is per persoon verschillend hoe ver je wil gaan in zulke dingen. Vind niet dat je daaraan meteen conclusies mag gaan trekken over hoe gek iemand met zijn hond is.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 20:53

@ skitter: Nja als de DA zegt dat het niet weggehaald kan worden wie ben ik dan (en wie ben jij dan) om dat in twijfel te trekken??...

We kijken het in overleg met haar nog aan, groeit ie nu nog gestaag door dan komt er alsnog een punctie. Ik heb bijna wekelijks contact met mijn dierenarts via mijn werk, en de hond ziet zij ook regelmatig, dus ze wordt gerust heeeeeeeeeel goed in de gaten gehouden.