King Charles Spaniel, Heidewachtel of Labrador?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Re: King Charles Spaniel, Heidewachtel of Labrador?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:51

GreyHorses schreef:
Als ik een teefje koop dan wordt ze ook gesteriliseerd maar dat mag geloof ik pas als ze een jaar oud zijn of niet? (Ik heb geen ervaring met teefjes dus dat is allemaal nieuw voor me)

Aangeraden wordt 3 maanden na de eerste loopsheid. Mijn teef is dan 16 maanden maar dit kan ook in een vroeg geval met 9 maanden zijn, maar wij castreren haar en niet steleriseren (al denkt mn vader nog steeds dat je een teef niet kan castreren Clown)
Maar ik heb gehoord dat er mensen zijn die dit doen vóór de eerste loopsheid.

Sannii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:36

^^ onze DA heeft ons geadviseerd haar met ongeveer 6 a 7 maanden te steriliseren , wij laten het nu dus doen binnen een klein halfjaar op haar 7 maanden ( en het is echt geen slechte DA)
Hoe dat zit met een teefje CASTREREN weet ik niet op welke leeftijd

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:47

Sannii ik raad je aan toch nog even meer dierenarten te raadplegen over het steriliseren op zo'n jonge leeftijd! Een half jaar of zeven maanden is denk ik een beetje erg vroeg! Meestal laat je de teef een keer loops worden n.l!

babseflaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:51

GreyHorses schreef:
Ik ga over een maand of 5-6 op mezelf wonen en wil dan heel graag een hond. De drie rassen waar ik nog tussen twijfel zijn een Cavalier King Charles Spaniel, een Heidewachtel en een Labrador.

De hond zal 's morgens en 's avonds mee naar de paarden gaan maar moet ook een aantal uurtjes alleen kunnen blijven als ik werk. Ik ga waarschijnlijk gedeeltelijk op kantoor en gedeeltelijk thuis werken dus het zal nooit langer dan een uur of 5 per dag zijn en in het weekend ben ik gewoon thuis.

Wij hebben zelf 12,5 jaar lang een Cavalier King Charles Spaniel gehad en ik vond dat echt een geweldige hond die ook makkelijk die uren alleen thuis kon blijven. Maar ik vind Heidewachtels en Labradors ook super mooie rassen.
Als ik niet thuis ben kan de hond wel zelf in de tuin en daar ook schuilen dus hij/zij zit niet de hele tijd binnen.

Verder vind ik het ook wel prettig als een hond een keer blaft als er iemand onverwacht binnenkomt of als de bel gaat omdat ik alleen ga wonen. Maar het moet natuurlijk geen hond zijn die bij iedere voorbijganger een half uur blijft blaffen. Het voordeel van een Heidewachtel en een Labrador is dat ze wat groter zijn en dit iets meer afschrikt en dat is natuurlijk wel fijn als je alleen woont.

Dus wat zou voor mij de beste keuze zijn? En is een teefje of een reutje fijner (onze CKCS was een reu)?

wij hebben zelf een cavalier king charles spaniel en die is druk en blaft heeel erg en ook errg lief Haha! een labrador is ook heel lief volgens mij blaffen die ook wel ze zeggen dat hij wel een beetje op een golden retriever lijkt die hebben we zelf namelijk, maar ik zou zelf niet weten welke jij het liefste vind ik vind zelf de labrador heel makkelijk bij de paarden (eigenaar had er ook een) die ben je ook niet zo snel kwijt hahah.

sucses

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:54

Sannii schreef:
^^ onze DA heeft ons geadviseerd haar met ongeveer 6 a 7 maanden te steriliseren , wij laten het nu dus doen binnen een klein halfjaar op haar 7 maanden ( en het is echt geen slechte DA)
Hoe dat zit met een teefje CASTREREN weet ik niet op welke leeftijd

Stel dat jou teefje op 6 maanden loops wordt, zou je haar met 7 maanden stelrisiren (sorry ik heb echt moeite met dat woord) dan kan dit grote complicaties opleveren omdat de baarmoeder nog niet tot rust is gekomen.
het is per hond verschillend.

Wij hebben bewust de eerste loopsheid afgewacht en ze krijgt nu 3 maanden rust.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:59

aerdenhout1 schreef:
Sannii ik raad je aan toch nog even meer dierenarten te raadplegen over het steriliseren op zo'n jonge leeftijd! Een half jaar of zeven maanden is denk ik een beetje erg vroeg! Meestal laat je de teef een keer loops worden n.l!

Ook mijn dierenarts heeft geadviseerd voor de eerste loopsheid te castreren, ivm het toenemen van de kans op mama tumoren na de eerste loopsheid.
Mijn ene teef is dus ook op 6 maanden gecastreerd, en is prima gegaan. Mijn andere teef heeft helaas darmproblemen en daardoor een hele tijd erg verzwakt geweest waardoor ze niet geholpen kon worden, en nu dus 1 keer loops is geworden, op 11 maanden pas.

Er word inderdaad geadviseerd na de loopsheid 8-10 weken te wachten met laten helpen, zodat de baarmoeder weer tot rust kan komen. Lachen

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:35

Oh my God...

Met 6 maand gecastreerd? Wat zonde zeg... Haar karakter is dan nog niet helemaal ontwikkeld, het kan zijn dat ze dan altijd jeugdig gedrag bijft vertonen.

Ik ben zowiezo tegen castreren, ik wou dat mensen er wat meer in verdiepten voordat ze het doen.
Maarja dat is een andere discussie..

Je weet nog niet wat de karaktereigenschappen van deze honden zijn. Goed dat je er naar vraagt! Je moet namelijk niet een hond op uiterlijk kiezen. Ik zou er veel over lezen, naar tentoonstellingen gaan en praten met fokkers. Dit is belangrijk, want je zit toch 10-15 jaar met deze hond opgescheept.

Een CKCS behoort tot de gezelschapshonden die het prima vinden als ze niet zoveel beweging krijgen. Maar het leuke is, dat je er aan de andere kant ook heel veel mee kan doen.

Een lab of heidewachtel heeft wel heel veel beweging nodig. Een heidewachtel heeft ook iets meer jachtinstict dan een lab.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 09:51

Wat nou o my god?????

Mijn teef is hardstikke goed ontwikkeld, is net uit dr puberteit, en gaat erg goed met dr, dat je het er niet mee eens bent prima, maar doe alsjeblieft niet alsof dat beest mishandeld word.

Het was mij zo goed bevallen dat mijn 2e teef ook meteen gecastreerd had geworden, maar dat kon toen helaas niet, dus nu gaat ze alsnog snel onder het mis over een week of 5. En ja die is jeugdig, , en toch is die al loops geworden en ruim een jaar Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:19

Waarom ben jij tegen castreren?
Ik heb even gegoogled en nog steeds hangt het per hond af maar dierenartsen raden aan het zo te doen als babsiej het doet.
Er wordt ook aangegeven dat de baasjes het vaak over steriliseren hebben maar dat er toch een castratie wordt verricht (Simpel omdat de baasjes, net als mijn vader, denken dat castratiue alleen voor mannetjes is en stelirisatie alleen voor vrouwtjes)

We willen geen puppies en we willen geen loopsheid meer. Castratie dus. En er meer in verdiepen? Het lijkt mij dat dit in goed overleg wordt gedaan met de da..

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 10:29

Wat is dan het verschil want ik dacht dus ook dat sterilisatie voor vrouwtjes was en castratie voor mannetjes. Mijn 3 poezen zijn volgens mij ook gesteriliseerd.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:42

De grootste inkomstenbron voor DA's is het castreren. Ja, daarom doen ze het graag. Het lijkt tegenwoordig wel als je met je pup bij de DA komt al een afspraak gemaakt wordt voor het castreren, het is zo vanzelfsprekend.

Ik vind het niet vanzelfsprekend, je gaat niet snijden in een gezonde hond en je gooit de hele hormoonhuishouding aan gort.

Als je niet tegen loopsheid kan, had je geen teef moeten nemen.

Iets van een andere site:

Citaat:
Het propageren van sterilisatie komt uit Amerika. Maar daar zijn grote problemen met te veel honden (11 tot 19 miljoen honden worden per jaar ge-euthanaseerd omdat er geen tehuis voor is). Als je dus je hondenpopulatie drastisch terug wil dringen moet je heel positief zijn over sterilasatie (=castratie).
Alle Amerikaanse onderzoeken zijn dus heel positief, maar er worden ook neven-effecten genoemd, maar die doet men af als weinig voorkomend.
Hier een paar op een rijtje:
bij zeer jonge castratie groter narcose risico
grotere gevoeligheid voor infectieziekten
botten worden dunner
de sluiting van de groeischijven is later, waardoor de dragende botten langer worden
genitalieën blijven in een jeugdfase steken
de honden eten meer
zijn minder actief
slapen meer
zijn minder gemotiveerd om te bewegen
vooral bij langharige honden verandering van vachtstuctuur
arthrosde door veranderde botstofwisselinge
vaardigheid tot leren wordt trager
teven die al agressief zijn worden nog agressie
tragere werking van de sc hildklier

De Duitse gegevens:
8x hogere kans op tumoren aanhet hart
groter risico op kanker aan de urinebuis
hogere kans op kanker aan de schildkleir
hogere kans op ziekten aan de alvleesklier
hoger risico op ontstekingen van de hoornvlies
hoger risico op spier atrofie en zwakte van het bindweefsel
hoger risico op tumoren in de bloedvaten
hoger risico op schildklierfalen
incontinentie
toch nog loopheidssymptomen door baarmoederweefsel dat zich verspreid naar andere plaatsen in het lichaam
karakter- en gedragsproblemen
hoger risico op suikerziekte
minder goed leervermogen

Zetten we dit even af tegen verminderd risico op baarmoederkanker, baarmoederontsteking en mammatumoren, dan kan ik maar één conclusie trekken: tel uit je winst.

Je neemt een orgaan weg van je hond, waardoor alle andere organen minder gaan werken.
Ik vind castratie een hele grote ingreep, en dat zal ik alleen doen als het medisch nodig is.

Nouja, ik weet het verder ook niet, ben geen DA.. iedereen moet lekker doen wat ie zelf wilt.

Edit: op deze site staat ook een heel stuk over castratie: http://norwichterrier.nu/Gezondheid.htm
Beetje naar beneden scrollen en dan zie je het. Als je dat leest, ga je er ook anders over denken.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 10:55

En bij sterilisatie wordt het alleen afgebonden/doorgeknipt toch? Dan laten ze de baarmoeder zitten?
Of denk ik nu helemaal fout?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:20

Nee klopt gh het wordt afgebonden. Bij reutjes ook, als die worden gesteliriseerd worden de zaadleiders afgebonden