De grootste inkomstenbron voor DA's is het castreren. Ja, daarom doen ze het graag. Het lijkt tegenwoordig wel als je met je pup bij de DA komt al een afspraak gemaakt wordt voor het castreren, het is zo vanzelfsprekend.
Ik vind het niet vanzelfsprekend, je gaat niet snijden in een gezonde hond en je gooit de hele hormoonhuishouding aan gort.
Als je niet tegen loopsheid kan, had je geen teef moeten nemen.
Iets van een andere site:
Citaat:
Het propageren van sterilisatie komt uit Amerika. Maar daar zijn grote problemen met te veel honden (11 tot 19 miljoen honden worden per jaar ge-euthanaseerd omdat er geen tehuis voor is). Als je dus je hondenpopulatie drastisch terug wil dringen moet je heel positief zijn over sterilasatie (=castratie).
Alle Amerikaanse onderzoeken zijn dus heel positief, maar er worden ook neven-effecten genoemd, maar die doet men af als weinig voorkomend.
Hier een paar op een rijtje:
bij zeer jonge castratie groter narcose risico
grotere gevoeligheid voor infectieziekten
botten worden dunner
de sluiting van de groeischijven is later, waardoor de dragende botten langer worden
genitalieën blijven in een jeugdfase steken
de honden eten meer
zijn minder actief
slapen meer
zijn minder gemotiveerd om te bewegen
vooral bij langharige honden verandering van vachtstuctuur
arthrosde door veranderde botstofwisselinge
vaardigheid tot leren wordt trager
teven die al agressief zijn worden nog agressie
tragere werking van de sc hildklier
De Duitse gegevens:
8x hogere kans op tumoren aanhet hart
groter risico op kanker aan de urinebuis
hogere kans op kanker aan de schildkleir
hogere kans op ziekten aan de alvleesklier
hoger risico op ontstekingen van de hoornvlies
hoger risico op spier atrofie en zwakte van het bindweefsel
hoger risico op tumoren in de bloedvaten
hoger risico op schildklierfalen
incontinentie
toch nog loopheidssymptomen door baarmoederweefsel dat zich verspreid naar andere plaatsen in het lichaam
karakter- en gedragsproblemen
hoger risico op suikerziekte
minder goed leervermogen
Zetten we dit even af tegen verminderd risico op baarmoederkanker, baarmoederontsteking en mammatumoren, dan kan ik maar één conclusie trekken: tel uit je winst.
Je neemt een orgaan weg van je hond, waardoor alle andere organen minder gaan werken.
Ik vind castratie een hele grote ingreep, en dat zal ik alleen doen als het medisch nodig is.
Nouja, ik weet het verder ook niet, ben geen DA.. iedereen moet lekker doen wat ie zelf wilt.
Edit: op deze site staat ook een heel stuk over castratie: http://norwichterrier.nu/Gezondheid.htm
Beetje naar beneden scrollen en dan zie je het. Als je dat leest, ga je er ook anders over denken.