Jong olifantje dierenpark Amersfoort dood?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Re: Jong olifantje dierenpark Amersfoort dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:11

Vind het idd ook een beetje vreemd dat ze ze bij elkaar hebben gezet. Vaker als je zoiets op tv ziet, staat de moeder alleen, en vast. Op het moment dat het kind geboren is, halen ze hem iets bij de moeder weg dat die niet kan gaan klieren, kijken ze of hij ademt, en dan pas laten ze hem echt bij de moeder.
Snap eerlijk gezegd ook niet dat ze dit riskeren. En dan ook nog omdat volgens mij die dierentuin best een naam heeft, en volgens mij ook al heel lang olifanten heeft.. Of vergis ik me nu met een andere dierentuin?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 08:17

Ach het is natuurlijk wel zo dat áls het goed was gegaan er heel veel lofuitingen waren gekomen maar nu krijgen ze direct een hoop kritiek natuurlijk.

Wat ik niet begreep is dat ze niet meteen de buitendeur opengooiden. Dan had je een kans gehad dat ze naar buiten waren gegaan. Nu duurde het gestoei (wat ik gezien heb) wel zeker 10 minuten. Zal nog een hele tijd op mijn netvlies gebrand blijven Misselijk

Van de week lagen ze nog lekker samen te slapen:
Afbeelding

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:29

pfff wat erg zeg Verdrietig
blij dat ik het niet live heb gezien...

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:30

Jeetje wat verschrikkelijk, ik heb al op de site gekeken maar staat nog niks.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:32

Ik denk niet dat ze naar buiten waren gegaan als ze de deuren open hadden gezet.......

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:33

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:39

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:43

Inderdaad, wat zielig Verdrietig

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:02

Ik vind sommige reacties hier wel wat vreemd, hebben jullie verstand van olifanten? Heb zelf stage gelopen in Blijdorp op de olifantengroep en olifanten laten ze bij een geboorte altijd bij elkaar staan, olifanten leven namelijk in een kudde en helpen elkaar bij de geboorte en daarna. (zo gaat het in het wild ook) Het zou kunnen zijn dat dit olifantje al niet leefde toen het geboren werd en ze het op deze manier wilden proberen tot leven te wekken. In Blijdorp gaat het ook altijd op deze manier. Olifanten zijn moeilijk om mee te fokken, zelfs als het jong levend geboren word is het nog maar de vraag of het daarna allemaal goed gaat. Ik weet niet of dit het eerste olifantje was dat deze moeder kreeg, het kan ook dat ze in paniek is geraakt van de pijn en niet wist wat ze met het jong aan moest.
Laatst bijgewerkt door mirre op 04-04-07 10:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:03

Het olifantje leefde wel degelijk, het heeft bewogen en gesparteld.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:04

erg jammer...ze hebben de situatie dus fout ingeschat...maar is net als bij paarden, laat je ze alleen op stal, zeker een jonge merrie die voor het eerst moet veulenen of in kudde of met een ervaren merrie erbij zodat deze kan helpen....het zijn keuzes en elke keuze kan goed of fout uitpakken.
Wel lijkt de ruimte mij erg klein!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:12

Ja maar nu is het overleden;

http://www.dierenparkamersfoort.nl/index2.php?id=578

Olifantenbaby gedood na geboorte

Gisterenavond rond 11 uur werd in DierenPark Amersfoort het lang verwachtte olifantje geboren. Een olifantengeboorte is vaak pijnlijk voor de moeder en hierdoor kan bij haar agressie ontstaan. In deze agressie kan de moeder het kalf doden. Dit is ook gebeurd in DierenPark Amersfoort. Ook de moeder van Indra, Khine War War was aanwezig om te ondersteunen bij de geboorte. Dit is de meest natuurlijke gang van zaken. Maar ook haar zorg sloeg echter om in agressie. Met helaas fatale afloop.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:13

ja, ik dacht al zoiets..... Wel sneu

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:15

Daarnaast ben ik het eens met mirre dat hier erg rare opmerkingen worden gemaakt!
Ze hebben WarWar niet voor niks bij Indra gezet, deze heeft meer ervaring en kon haar helpen bij de bevalling. Omdat olifanten meteen moeten staan na de geboorte en mee moeten kunnen lopen, in verband met gevaar van roofdieren, worden de grote olifanten wel eens hardhandig met het beestje overeind proberen te krijgen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 10:22

Nou hier is dus zuiver sprake geweest van agressie zoals de dierentuin het zelf verwoordt. Ik heb het live gezien en jullie mogen in de handen knijpen dat je het niet hebt hoeven zien. Het was afschuwelijk.

En ja dan maak je nare opmerkingen. Je kunt wel de situatie naspelen van de natuur....maar een dierentuin is nu eenmaal geen natuur.
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 04-04-07 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:23

Ja het is echt zonde dat het zo heeft moeten lopen..

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:24

Ik snap wel dat het afschuwelijk was om te zien, maar dit gebeurd wel vaker bij olifanten, ze schrikken dan zo van de pijn.... Het komt echt vaker voor, ook in het wild.
Om een geboorte te laten slagen is het wel zo verstandig om de natuur na te bootsen, als ze haar alleen hadden gezet had dit waarschijnlijk net zo goed gebeurd en had het een hoop extra stress opgeleverd voor het moederdier.
Laatst bijgewerkt door mirre op 04-04-07 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:24

Is dat alleen bij de eerste bevalling of komt het later ook nog voor? (aangezien ze het dan al vaker hebbne meegemaakt)

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:30

Ik durf dat niet geheel met zekerheid te zeggen, het maakt de kans dat het fout gaat wel kleiner als het al een keer goed is gegaan. Maar of het echt helemaal niet voorkomt als het al een keer goed is gegaan weet ik niet.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:32

ow wat sneu, ik keek ook af en toe op deze cam. en het is trouwens niet altijd zo dat ze agressief worden en daardoor het jong rondschoppen, dit gebeurd vrijwel altijd, is normaal bij olifanten, zo willen ze het gelijk in de benen helpen.

toen ik klein was ging ik elk jaar met opa en oma mee naar de dierentuin in emmen, hier werd toen voor het eerst een olifantje geboren, maar doordat moeder olifant ook tegen het jong begon te schoppen en doen hebben de verzorgers met man en macht het jong erbij weggesleurd, moeders werd helemaal gek!! helaas hadden zij zich er ook niet teveel in verdiept, en was het dus normaal ipv dat ze het kind verstootte. een tante heeft de zorg op zich genomen want de band tussne moeder en kind was kapot. bij de 2e bevalling en alle bevallingen die ze erna van olifanten hebben gehad hebben ze alles olifanten gewoon los in de stallen laten lopen, de moeder beviel tussen allemaal in, en meerdere olifanten begonnen toen ook weer het jong de stal door te schoppen, ziet er vreselijk uit, maar daarna is het wel altijd goed gegaan.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:36

wat sneu zeg!
ik mag dan geen verstand hebben van olifanten, maar als ik zie hoe klein dat stalletje is, vind ik het niet vreemd dat die beesten gestoord reageren. zelfs als het altijd zo'n soort reactie is, ben ik van mening dat zo'n klein rothok er absoluut mee te maken heeft dat die beesten zó heftig reageren

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:37

als ze een grote ruimte hadden gehad was het wel goed gegaan waarschijnlijk.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:38

he jeetje, wat zielig voor dat kleine ding zeg...

en zoals Rosita_ zegt denk ik ook wel dat een klein hok er een beetje mee te maken heeft, .
Ik ben echt blij dat ik het niet gezien heb..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:41

Jammer zeg...vooral dat ze beiden agressief ervan zijn geworden... Tja gewoon erg rot...
En idd meer ruimte, lekker een uitloopje eraan vast ofzo!

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:42

Jeetje zeg
arm klein ding..
Ik kan er verder niets over zeggen heb totaal geen verstand van olifanten en ik neem aan de mensen die in de dierentuin werken wel..