konijnen enten ja of niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Re: konijnen enten ja of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:37

Sorry, maar ik snap je denk wijze niet helemaal...
Je paard wordt toch ook elk jaar geënt met het zelfde entstof en die laat je toch ook elk jaar enten...

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 02:16

Siggy schreef:
Rosita schreef:
Ik heb mijn konijnen 1x laten enten en ga er vanuit dat ze beschermd zijn voor het leven.

De entingen werken het best als ze 2 x per jaar gegeven worden. 1x enten en daarna nooit weer heeft geen zin. Veel mensen enten maar 1 x per jaar, dan is de beste tijd in april, als het vliegen seizoen weer begint.
Mijn konijnen worden 2 x per jaar gevaccineerd.

Jawel hoor, de entingen zorgen ervoor dat de memorycellen geaktiveerd worden. Zodra het konijn met de ziekte in aanraking komt kan hij dus antistoffen maken. Deze memorycellen hoef je daar geen 2x per jaar aan te herinneren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 02:21

Oei. nu weet ik het echt niet meer of ik het nou moet doen of niet..

Je hebt dus bij allebei de kans dat je nijn dood gaat, leuk Scheve mond

Urko; bedoel jij die spay die je bij de Tuinland ofzo kunt kopen?
Dat is toch ook tegen myxomatose of hoe je het schrijft?

Ons vorige konijn is ook 7,5 jaar ofzo geworden(ze zeiden dat ie maar 4,5/ 5 jaar zou worden),
en hij is ook nooit ingeent..

femkepullens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:04

Als je echt een gesloten entschema wil hanteren moet je 1x in de 6 maanden tegen myxomathose enten en 1x in de 9 maanden tegen VHD. Het is echt niet zo dat als je je konijn eenmaal ent dat ze dan voor de rest van hun leven beschermd zijn. Op een gegeven moment zijn er onvoldoende anticellen aanwezig om de ziekte te voorkomen. Deze ziektes worden idd door muggen of wilde konijnen overgebracht.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:24

Mijn konijn is over de 8 geworden en eerst ge-ent, daarna niet meer. Onze nieuwe nijnen laten we dus niet meer enten op aanraden van de dierenarts. Hij zei dat de vaccins getest zijn op vleeskonijnen in de labo's en niet op kruisingen en dwergjes, en die reageren nogal eens verschillend erop. Zijn collega had al 2 dwergjes dood van het vaccin. Dus doet hij het niet meer...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:26

Nee, wij enten ze niet, maar ze zijn ook nog nooit ziek geweest allemaal..

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:26

femkepullens schreef:
Als je echt een gesloten entschema wil hanteren moet je 1x in de 6 maanden tegen myxomathose enten en 1x in de 9 maanden tegen VHD. Het is echt niet zo dat als je je konijn eenmaal ent dat ze dan voor de rest van hun leven beschermd zijn. Op een gegeven moment zijn er onvoldoende anticellen aanwezig om de ziekte te voorkomen. Deze ziektes worden idd door muggen of wilde konijnen overgebracht.

Wanneer is dat moment en is dat getest? Google eens op vaccinations + memory cells

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:52

Die discussie heb ik al eens eerder gehad met Rosita Knipoog ... Ik denk dat iedereen het zelf moet weten. Ik zelf ent wel, want dan weet ik dat mijn konijnen beschermd zijn voor de ziektes. Krijgen ze het alsnog, heb ik in ieder geval mijn best gedaan om het te voorkomen, want veel meer dan enten kan je niet doen om het te voorkomen. Bij mij is er in ieder geval nog nooit een konijn door de vaccinatie overleden. Mocht dat voorkomen, dan was het konijntje gewoon niet fit genoeg (een konijn moet voor de enting 100% gezond zijn, aangezien de myxomatose vaccinatie een actieve vaccinatie is, als het konijn een verzwakt immuunsysteem heeft kan deze ziekte dus uitbreken). Het is dus aan de dierenarts je konijn goed te onderzoeken of ie de vaccinatie wel aan kan.
Gr.
Naatje

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:50

ik heb zelf geen konijnen, maar ik raad het bij ons altijd wel aan, we zitten vlak bij een natuurgebied waar wel konijnen geschoten worden, maar eens in de 5 jaar niet voldoende en dan breekt er (weer eens) een myxomatoseplaag uit. (waar al een heleboel huisdierkonijntjes door overleden zijn)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:55

roest schreef:
ik heb zelf geen konijnen, maar ik raad het bij ons altijd wel aan, we zitten vlak bij een natuurgebied waar wel konijnen geschoten worden, maar eens in de 5 jaar niet voldoende en dan breekt er (weer eens) een myxomatoseplaag uit. (waar al een heleboel huisdierkonijntjes door overleden zijn)

En daarom is vaccineren ook zo belangrijk, ook om die plaag in controlen te houden. Snap de mensen eigelijk niet die niet vaccineren Lachen

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:56

katiavl schreef:
roest schreef:

En daarom is vaccineren ook zo belangrijk, ook om die plaag in controlen te houden. Snap de mensen eigelijk niet die niet vaccineren Lachen

wilde konijnen worden niet gevaccineerd, moet ook niet, zonder vaccinatie loopt het soms al de spuigaten uit, vandaar dat ze eens per jaar gaan schieten. Knipoog
of bedoelde je dat de huisdieren gevaccineerd moeten worden? dan sluit ik me volledig bij je aan Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:03

hahah de huisdieren, veel geluk om alle wilde dieren te vaccineren Lachen jagerscontrole is het enige dat helpt helaas Lachen

En mijn konijn is zo oud en leeft is geen reclame, dan heb je gewoon geluk. En statestieken geven ook weer dat er meer aan die ziekte sterven.
Dat is zoals paarden en tetanus, ik herinner me het verhaal van de redelijk goede belg hengst, die na drie dagen afgemaakt moest worden. Een spuitje van vijf euro en er waren nooit problemen geweest

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 00:14

Ylana schreef:
Je paard wordt toch ook elk jaar geënt met het zelfde entstof en die laat je toch ook elk jaar enten...

Als de entstof dezelfde is dan zijn de antistoffen al aan gemaakt en kun je met nog meer entingen het immuunsysteem alleen maar overprikkelen en dat kan ook vervelende gevolgen hebben.

Ik neem aan dat de entstoffen bij paarden wel af en toe worden aangepast, influenza wil toch wel veranderen als virus.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:24

imaudy schreef:
Ylana schreef:

Als de entstof dezelfde is dan zijn de antistoffen al aan gemaakt en kun je met nog meer entingen het immuunsysteem alleen maar overprikkelen en dat kan ook vervelende gevolgen hebben.

Ik neem aan dat de entstoffen bij paarden wel af en toe worden aangepast, influenza wil toch wel veranderen als virus.

Ik ben bang dat je je lelijk vergist hierin..... maar vraag het eens na?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:39

Ik las in een ander topic dat vele hondeneigenaars ook niet meer vaccineren...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:28

Jep, tegenwoordig word het weer gezien als een hoog commercieel plan van de dierenarts die nu ook meer gezien word als een geld etende niet gevende om dieren persoon Lachen

Tijden zijn toch veranderd in die da wereld Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:32

Ja, dat merk ik ook...
Ik vind het jammer dat onze dierenarts niet de keuze laat te enten bij ons, hij doet het gewoon niet meer...

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:37

Wij enten sinds dit jaar, de dierenarts is vorige week geweest. Er was nl. myxomatose uitgebroken in Wageningen en aangezien wij een hobbyfokkerij hebben, hebben we alles laten enten. Ook maar gelijk tegen VHD. We gaan dit voortaan elk jaar doen, ik wil niet altijd in onzekerheid zitten.
Overigens zijn er ook drachtige dieren geent (omdat het zo halsoverkop moest vanwege de uitbraak) en de jongen zijn niet afgedreven! Er was wel een kansje hierop, maar gelukkig allemaal mooie jongen. Ook zijn er geen entknobbels ontstaan e.d. Dus ik ben er zeer tevreden mee.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:38

Sjen wat een geluk, mixomatose is een vrees voor elke fokker.
Spijtig word soms de meldingsplicht vergeten, en dat is gevaarlijk voor de omringende fokkers

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:49

er zijn hier mensen die vertellen dat hun konijn dood is gegaan na een enting... dit kan maar dan heeft de dierenarts de vekreerde enting gebruikt, namelijk de enting die wordt gebruikt bij grote fok en vleesstallen... daarbij is het niet erg als er een enkeling van dood gaat. maar aangezien je dit als hobbyist niet wilt hebben hebben ze daarvoor speciale entingen gemaakt... dit middel heet: lyomyxovax dit is een veilig entingsmiddel voor huiskonijnen.

Dervaxymixo en Dercunimyx zijn geen veilige vaccins!
deze info staat allemaal op:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl

oftewel vraag dus eerst je DA met welk middel hij konijnen ent!!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:04

ik laat almijn konijnen eens per jaar enten
ik krijg er bericht van van mijn dierenarts ( speciale konijnen entdagen Haha! )

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:06

ik heb vroeger ook konijnen gehad, nooit ge ent ze zijn allemaal oud geworden. Vroeger hoorde je het ook minder, enten is meer van de laatste jaren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:10

biancailona schreef:
ik heb vroeger ook konijnen gehad, nooit ge ent ze zijn allemaal oud geworden. Vroeger hoorde je het ook minder, enten is meer van de laatste jaren.

Dat betwijfel ik nu ten zeerste,

Zeker als we weten dat het in de 18 eeuw is uitgevonden, en in 1796 de eerste stappen naar de moderne vaccinaties gezet werden. Dieren enten gebeurde vroeger veel meer, zoals ik al aangaf.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:12

ik zeg ook vroeger hoorde je er minder over zeg ik, laatste jaren meer Knipoog

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:16

Wij hebben ze nooit laten enten..en er is dr nu 1 denk 4 maanden dood en andere leeft nogsteeds en huppelt vrolijk rond met zn 9 jarige leeftijd! Haha!