Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Siggy schreef:Rosita schreef:Ik heb mijn konijnen 1x laten enten en ga er vanuit dat ze beschermd zijn voor het leven.
De entingen werken het best als ze 2 x per jaar gegeven worden. 1x enten en daarna nooit weer heeft geen zin. Veel mensen enten maar 1 x per jaar, dan is de beste tijd in april, als het vliegen seizoen weer begint.
Mijn konijnen worden 2 x per jaar gevaccineerd.
femkepullens schreef:Als je echt een gesloten entschema wil hanteren moet je 1x in de 6 maanden tegen myxomathose enten en 1x in de 9 maanden tegen VHD. Het is echt niet zo dat als je je konijn eenmaal ent dat ze dan voor de rest van hun leven beschermd zijn. Op een gegeven moment zijn er onvoldoende anticellen aanwezig om de ziekte te voorkomen. Deze ziektes worden idd door muggen of wilde konijnen overgebracht.
roest schreef:ik heb zelf geen konijnen, maar ik raad het bij ons altijd wel aan, we zitten vlak bij een natuurgebied waar wel konijnen geschoten worden, maar eens in de 5 jaar niet voldoende en dan breekt er (weer eens) een myxomatoseplaag uit. (waar al een heleboel huisdierkonijntjes door overleden zijn)
katiavl schreef:roest schreef:ik heb zelf geen konijnen, maar ik raad het bij ons altijd wel aan, we zitten vlak bij een natuurgebied waar wel konijnen geschoten worden, maar eens in de 5 jaar niet voldoende en dan breekt er (weer eens) een myxomatoseplaag uit. (waar al een heleboel huisdierkonijntjes door overleden zijn)
En daarom is vaccineren ook zo belangrijk, ook om die plaag in controlen te houden. Snap de mensen eigelijk niet die niet vaccineren
Ylana schreef:Sorry, maar ik snap je denk wijze niet helemaal...
Je paard wordt toch ook elk jaar geënt met het zelfde entstof en die laat je toch ook elk jaar enten...
imaudy schreef:Ylana schreef:Sorry, maar ik snap je denk wijze niet helemaal...
Je paard wordt toch ook elk jaar geënt met het zelfde entstof en die laat je toch ook elk jaar enten...
Als de entstof dezelfde is dan zijn de antistoffen al aan gemaakt en kun je met nog meer entingen het immuunsysteem alleen maar overprikkelen en dat kan ook vervelende gevolgen hebben.
Ik neem aan dat de entstoffen bij paarden wel af en toe worden aangepast, influenza wil toch wel veranderen als virus.
biancailona schreef:ik heb vroeger ook konijnen gehad, nooit ge ent ze zijn allemaal oud geworden. Vroeger hoorde je het ook minder, enten is meer van de laatste jaren.