Help, cavia probleem!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phant0m

Re: Help, cavia probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:58

heb het natuurlijk over een dwergkonijn Tong uitsteken

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:02

Mijn ene cavia kan niet zo goed drinken uit zo'n flesje en ik heb dus ook vaak een natte plek daar in de kooi. Maar het stinkt pas als het echt pis is. Ik maak het hok sowieso 2 keer per week schoon want dan hebben ze er weer een bende van gemaakt.

Ik gebruik alleen zaagsel maar misschien kun je er ook kranten onder leggen en voor het drinken een drinkbakje nemen ipv een flesje. Dan zou ik wel een zwaar ding doen die hij niet om gooit.

Kattenbakkorrels heb ik één keer geprobeerd, mijn cavia's werder er heel erg vettig van en heeel vies, en kregen er een vieze oranje kleur door en alles werd stoffig. Dit zou ik niet aanraden. (dit waren natuurlijk kattenbakkorrels)
Succes...

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:09

Wij hebben jarenlang een cavia en een konijn samen gehad.
We hadden een klein chinchilla konijn, voor de mensen die het niet kennen, die is net een slag kleiner dan een vlaamse reus.
Maar dat ging echt perfect! Die dwergkonijntjes zijn vaak veel aggresiever dan die grote lobessen.
Zo'n vogeldrinkbakje is misschien wel een oplossing, je kan toch zelf bepalen hoe hoog je die hangt? Gewoon net iets boven het zaagsel.
Alleen hopen dat hij het niet leegschept.
Succes!

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:47

ladymagic schreef:
We hadden een klein chinchilla konijn, voor de mensen die het niet kennen, die is net een slag kleiner dan een vlaamse reus.
Maar dat ging echt perfect! Die dwergkonijntjes zijn vaak veel aggresiever dan die grote lobessen.

Dit heeft weinig met de vraag van de TS te maken...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:58

Doen cavia´s dat ook al??? Wij hebben een paard op stal die dat doet met de automatische drinkbak, een zwembad van de stal maken. Maar dat is opgelost.

Ik zag de tip er al eens tussenstaan die ik zelf heel goed vind. Namelijk een vogeldrinkfles / vogevoerbak kopen. Zo breed dat zijn snuit erin past om te drinken. (niet zo´n ieniemienieding dus).

Om dat te laten overstromen moet hij wel heel slim zijn. Dit vult zich namelijk alleen het iets leger is.

Ik had chinchilla´s die een drinkflesje met tuitje niet kende. Ik heb hun ook zo´n vogeldringfles gegeven, konden ze prima uit drinken.

Het is dus een een flesje die je ook aan de tralies vastmaakt, van buitenaf. Maar in plaats van een drinktuitje is het een drinbakje wat zich steeds vult.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:52

Konijnen en cavia's hebben verschillend voer nodig, de één heeft meet vitamine C dan de andere nodig en het blijven toch nog altijd 2 aparte soorten hé, voor de communicatie..

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:20

karin1986 schreef:
ladymagic schreef:

Dit heeft weinig met de vraag van de TS te maken...

Er werd eerder in het topic gesuggereerd om het diertje gezelschap te geven, een andere cavia was volgens de ervaringen van de TS geen optie dus iemand kwam er mee een konijn er bij te doen, daar reageerde ik op, misschien als je pagina 1 en de reactie boven jou eerste reactie even leest?
Er staat namelijk op pagina 1 iets over te grote konijnen bij een cavia....

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:04

Nou sorry dan!
Maar het lijkt mij niet verstandig dat te doen. Ook al gaat het af en toe wel eens goed, het zijn 2 heel verschillende dieren en een konijn kan bijvoorbeeld zenuwachtig worden van het gepiep van een cavia.

Maar anyway, ik denk niet dat een tweede dier helpt om zo'n probleem op te lossen. Ik denk dat de oorzaak namelijk niet de eenzaamheid is.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:16

Hmm, ik weet niet zo snel een oplossing voor je..een van mijn 2 caafs deed dit ook altijd.
Maar hij ging nog verder, hij sloopte gewoon het ijzeren kogeltje uit het staafje van de fles en dan liep de hele fles leeg..grrr Clown

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:42

karin1986 schreef:
Nou sorry dan!
Maar het lijkt mij niet verstandig dat te doen. Ook al gaat het af en toe wel eens goed, het zijn 2 heel verschillende dieren en een konijn kan bijvoorbeeld zenuwachtig worden van het gepiep van een cavia.

Maar anyway, ik denk niet dat een tweede dier helpt om zo'n probleem op te lossen. Ik denk dat de oorzaak namelijk niet de eenzaamheid is.

Je hebt mij ook niet horen zeggen dat ze er een konijn bij moet zetten, ik gaf alleen een reactie op eerder suggesties in dit topic, ik heb ook niet gezegd dat de oorzaak eenzaamheid is, er werd eerder gezegd dat het nog wel eens verveling zou kunnen zijn en daar ging ik in mee, want ik denk zelf namelijk ook dat de oorzaak is, en als hij zich nog steeds verveelt met allemaal speeltjes in zijn kooi dan kan een maatje uitkomst bieden, mits beide dieren elkaar toleren, maar dat waren allemaal andermans ideeen, Sorry dat ik niet duidelijk over kwam.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:17

-> BB

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:15

Wat oudere dieren zijn moeilijk te koppelen... maar met veel geduld zou het opzich best kunnen lukken.

Het beste is om als ze jong zijn twee mee te nemen daar waar je ze vandaan haalt. Maar daar heb je niks aan.

Het hoef niet perse verveling te zijn... Maar een groter hok, meer losloopruimte en meer afleiding kan nooit kwaad... Jij zou het ook niet leuk vinden als je je hele leven in een kamer opgesloten zou zitten, ik denk ook niet dat dieren het leuk vinden in een hokje te zitten, dus dan moet je ze het zo aangenaam mogelijk maken.

Bianka02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:27

Voor bodembedekking moet je even naar de dierenwinkel
Ik heb ook een poos mijn 2 cavia's op katten grint gezet met een laagje hooi. en dat neemt goed op.
Als ze plassen word het een brok en die brok kan je dan opruimen
ook zou ik geen stro doen. dat is erg slecht voor hun voetjes
je ziet amper eelt er op en ze zijn erg gevoelling.
Door stro kunnen de voetzooltjes snel kapot gaan en kan het gaan ontsteken.
oplossing voor flesje weet ik niet ik zou eens gaan vragen of een ander systeem van flesje kopen die er ook anders uit ziet ( Dus een ander model dan ron of zoo )

Sterkte verder desnoods pb je me ff voor mee vragen

Groetjes Marcella

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:45

paardje2005 schreef:
heb je wel zaagsel op de bodem??? eerst zaagsel dat het water en de urine kan opnemen en dan een berg stro en een berg hooi.

stro neemt praktisch geen vocht op

Dus jij doet stro én hooi in je hok? Scheve mond
Stro vind ik persoonlijk niet echt goed voor een cavia.
Ze kunnen er weinig mee, eten doen ze het niet en het is vaak erg hard.
Ik zou zowiezo ook met kranten werken.
Anders heb je zo'n plakzooi in je hok.
Eerst een laagje kranten, dan zaagsel en dan wat hooi.
Met het verschonen kun je het er zo uitkieperen, erg makkelijk.
En ze eten er niet van, want ze komen er niet bij door het zaagsel.

Ik heb geen oplossing voor je, maar het lijkt inderdaad misschien op verveling.
Heb je geen ren voor hem?
Daar kan hij dan zelf zijn engerie in kwijt en hoef er niet de hele tijd bij te zijn.
Hij kan er dan ook wat langer in zitten.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:56

Een knaagdierentoilet onder je waterbakje zetten... Bleek bij mij de ideale oplossing. Ik heb drie cavia´s bijelkaar en twee daarvan hebben het als hobby om hun waterfles zo snel mogelijk leeg te krijgen. Ik heb zo´n hoekbakje gekocht en het flesje daarboven gehangen. Perfect, nu hoef ik alleen maar dat bakje schoon en droog te maken. Een leuke bijkomstigheid is dat mijn caviaatjes hun behoefte er ook in zijn gaan doen en dus hun hok ook langer schoon blijft.

Ik zou zelf alleen nooit stro of beukensnippers in het hok doen, cavia´s hebben erg gevoelige voetjes. Met kattengrid moet je er goed op letten dat ze het niet opeten, daar worden ze erg ziek van. Hopelijk heb je wat aan mijn tips, suc6

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 20:09

kwadraatje schreef:
paardje2005 schreef:
heb je wel zaagsel op de bodem??? eerst zaagsel dat het water en de urine kan opnemen en dan een berg stro en een berg hooi.

stro neemt praktisch geen vocht op

Dus jij doet stro én hooi in je hok? Scheve mond
Stro vind ik persoonlijk niet echt goed voor een cavia.
Ze kunnen er weinig mee, eten doen ze het niet en het is vaak erg hard.
Ik zou zowiezo ook met kranten werken.
Anders heb je zo'n plakzooi in je hok.
Eerst een laagje kranten, dan zaagsel en dan wat hooi.
Met het verschonen kun je het er zo uitkieperen, erg makkelijk.
En ze eten er niet van, want ze komen er niet bij door het zaagsel.

Ik heb geen oplossing voor je, maar het lijkt inderdaad misschien op verveling.
Heb je geen ren voor hem?
Daar kan hij dan zelf zijn engerie in kwijt en hoef er niet de hele tijd bij te zijn.
Hij kan er dan ook wat langer in zitten.

Cavia's graven, dus ook door het zaagsel heen. Ze komen met gemak bij de kranten en de inkt is niet goed voor ze. Een cavia moet de gehele dag de kans hebben om groente en hooi te eten, hardvoer is niet niet belangrijk maar wel minder(snap je he nog? Clown ) De mogeljikheid om altijd te kunnen eten zorgt ook voor minder verveling. Van groenvoer en hooi worden cavia's in de regel niet dik, alleen van teveel hardvoer. Dus dat zou geen probleem hoeven zijn. Kattegrint lijkt mij wel een oplossing, maar geen goede zoals al gezegt is is het gevaarlijk. Ook moeten cavia's de mogelijkheid hebben zich te verstoppen en ze kunnen ze gestresst raken als ze te dicht bij een computer/tv etc. staan.

Het lijkt mij eenzaamheid/verveling, micchien is het een optie om hem te castreren en er een vrouwtje bij te zetten? Vaak gaat dit wel goed.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:18

De mijne hebben althans nog nooit echt gegraafd, zodat ze bij het papier uitkomen.
Maar ik heb dan wel een flinke laag zaagsel erin liggen.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 08:39

kwadraatje schreef:
De mijne hebben althans nog nooit echt gegraafd, zodat ze bij het papier uitkomen.
Maar ik heb dan wel een flinke laag zaagsel erin liggen.

Ik zeg niet dat ze het allemaal doen, maar ze kunnen het wel Knipoog Wees blij dat jou cavia's dat niet doen, heb je alleen maar voordelen aan. Mijn cavia's deden het wel, gelukkig kwamen we er snel achter en ja dan maar geen kranten Lachen

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 08:58

tegen het vocht zou je zoals al eerder gezegt werd eerst een laagje corbokorrels op de bodem en daarover zaagsel
dit neemt veel vocht op.
over stro in het hok
ik heb altijd een pluk stro erin zitten, mijn cavia's vinden het heerlijk om daar verstoppertje in te spelen
het hooi heb ik in een ijzeren bolletje zitten zodat ze het daar lekker uit kunnen trekken
hebben ze weer wat te doen

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:06

Ik zou ook eens dat vogelding proberen.
En trouwens stro is slecht voor de ogen van de cavia, ik zou een laag kranten > zaagsel > hooi erin doen.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:16

met konijnen gaat het over het algemeen wel goed zijn geen vijanden(teretoriaal) weet niet of jouw caaf een mannetje is? zal wel zo te horen na je verhaal dus een vrouwtje is geen optie misschien een tussenstuk en een caaf aan de andere kant en na een tijdje samen op een voor beiden neutrale plek

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 10:11

Allemaal heel erg bedankt voor de tips!

Ik heb inmiddels een tijdje geprobeerd met een knaagdierentoilet onder het drinkflesje en daarmee is het probleem opgelost!
Over het stro in zijn kooi: het is geen gewoon stro zoals voor paarden maar fijngehakseld stro, volgens de verpakking speciaal voor hamsters/cavia's/konijnen. Het heet russelbedding en ik ben er heel tevreden mee omdat hij er lekker in kan wroeten en graven.