Veilig tuigje voor konijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kieffer

Re: Veilig tuigje voor konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:02

Elessar schreef:
Zo te lezen heb jij verstand van konijnen, Kieffer.
Kun je mij vertellen of appels schadelijk zijn voor een konijn?

Haha, ach, verstand, ik heb er ervaring mee. Die van mij krijgt altijd een appeltje, vindt hij heerlijk! Belangrijk is wel, alles met mate. Bij een jong konijntje moet je groente en fruit altijd opbouwen, altijd goed de keutels in de gaten blijven houden, die moeten een beetje stevig van structuur zijn, niet aan de dunne dus.
Met fruit moet je altijd uitkijken omdat er veel suikers in zitten. Mij is vaak aangeraden dat van een appel ong. een kwart per dag gegeven mag worden. Wij hebben altijd kleine appeltjes en daar krijgt mijn konijn altijd een hele van (soms in stukjes, soms heel zodat hij er wat mee kan spelen). Per konijn zal het verschillend zijn, mij konijn is slank gebouwd en ik moet ook moeite doen om hem "dik" (lees: op normaal gewicht) te houden. Wegen doe ik niet, maar voelen bij zijn ribbetjes en bij de kont, als het te bottig wordt, krijgt hij wat extra's.
Dus hou je konijn en zijn ontlasting in de gaten en stop als je denkt dat het niet goed is. (was de appeltjes wel altijd voor je ze geeft)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:04

Hey,
Ik wou eerst ook konijnentuigjes kopen maar mijn konijntjes zijn daar te klein voor Tong uitsteken (Pooltjes)
Dus mijn hok is nu mega groot
Ze hebben een Ren in het hok een binnenhok een zolder en dan met een buis omhoog om naar speelafdelingkje te gaan!
p.s. ze zijn met z'n 2en!

Gr.michelle

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:07

appels zijn niet schadelijk voor een konijn,die van mij krijgen om de dag een halve appel en zijn goed gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:11

Mijn konijn krijgt heel soms een stukje appel, maar dan echt een klein schijfje. Ze krijgt snel diarree als ze iets anders eet dan de normale bix en hooi. Ze krijgt wel 1 keer per week een stukje knäckebröd, goed voor dr tandjes.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 21:59

Dat brood goed voor dr tandjes is, is echt onzin Knipoog. Ze bijten het een keer af en laten het zacht worden in hun mondje en slikken het zo in. Wil je echt iets goeds doen voor zijn tanden, dan is dat zowiezo echt heel veel hooi eten en groente, daardoor slijten de tanden pas echt!
Ook las ik dat je echt een mini hok hebt voor 2 konijnen. Nou, ik kan je verzekeren dat dat echt veels te klein is. Je rekent per konijn ongeveer 2 qm, dus je ziet dat jou hok daar niet eens in de buurt komt Knipoog.
En nog een laatste ding: de meeste dierenartsen hebben GEEN verstand van konijnen. Ze leren meer over het samenstellen van leverworst dan van konijnen, bij wijze van spreken dan. Willen ze echt konijnen goed kunnen behandelen, moeten ze naar speciale cursussen die vaak nogal duur zijn. Niet elke dierenarts heeft daar zin in, maar wil ondertussen wel lekker bijverdienen door ze te behandelen.
Gr.
Naatje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:20

Minihok voor 2 konijnen? Ze zitten allebei in een hok van 40 bij 90 cm. Apart dus, dus allebei een hok van 40 bij 90 Lachen
De meeste dierenartsen, tja dan hoeft die van mij er niet persé geen verstand van te hebben..
En knabbelen blijft goed voor de tandjes, dus een stukje knäckebröd is iig niet slecht Knipoog
En haar hele hok ligt vol met vers hooi Ja

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:23

Elessar schreef:
Sisco4life schreef:
je kan zelf vrij makkelijk een ren maken voor ze Lachen
gewoon een vierkante balk maken van hout ( geraamte dan ) en dan met gaas bekleden. Deurtje erin en klaar. je konijn kan springen Haha!

En helaas graven ze er op één dag onderdoor. Weg konijn Haha!.

Niet als er ook nog graas aan de onderkant zit Clown

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:25

Ik heb ook 's een tuigje voor m'n nijn gehad, maar ik wilde 'm een keer pakken en toen schrok die en hing zichzelf bijna op. Scheve mond
Dus die dingen zijn voor mijn nijn niet weggelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:25

Daar was ik dus ook bang voor met dat ene tuigje wat ik ooit had gekocht...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:11

wij hebben er ook 1 voor onze nijn,
hij vond t niet echt leuk.
Nu hebben we onze tuin helemaal dicht gemaakt.
Vind ie geweldig, hij kan lekker vrij door de tuin hollen!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:02

Elessar schreef:
Sisco4life schreef:
je kan zelf vrij makkelijk een ren maken voor ze Lachen
gewoon een vierkante balk maken van hout ( geraamte dan ) en dan met gaas bekleden. Deurtje erin en klaar. je konijn kan springen Haha!

En helaas graven ze er op één dag onderdoor. Weg konijn Haha!.

nee, ook gaas aan de onderkant, heel knap konijn dat die er dan uitkomt Lachen

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:26

ik had ongeveer 12 jaar geleden een pooltje. was toen mijn enige konijn en wou hem graag mee hebben op vakantie. heb toen een kattentuigje helemaal op maat gemaakt, zodat ie goed paste maar hem niet smoorde. heb hem thuis goed laten wennen aan het tuigje(gewoon met tuig in de ren zonder touwtje)dat heb ik een maandje gedaan, ook met touwtje eraan geoefent. van meerdere stropaktouwen (had zelf een rol stropaktouw staan) een lijn van rond de 3-4 meter gevlochten en daar een haakje aan. op vakantie nooit problemen mee gehad, hij vond het heerlijk. en hij werdt verschrikkelijk verwend op de camping. maar hij vond het heerlijk.uiteraard sliep hij 's avond in een binnenhok.

thuis liep hij gewoon los in de tuin. had niks afgezet en kon zo de weg op en bij de buren komen. hij zat regelmatig bij de berner senne van de achterburen te buurten. helaas heeft hij maar 6 jaar mogen worden. hij is zich doodgeschrokken van 2 herders die losliepen door het dorp heen en mijn konijn zagen en dus in de tuin kwamen.

toen mijn pooltje was overleden had ik inmiddels nog 2 konijnen, die ook gewoon losliepen(niet tegelijk) uiteraard na het overlijden van het pooltje heb ik de ren weer opgeknapt en er nog 1 bij gebouwd.

nu heb ik er nog steeds 2. 1 dwerg van rond de 8-9 jaar en een asbakras(kruising hollander x franse hangoor) die beide een winterhok hebben en een ren voor de zomer (als het 's winters mooi/droog is mogen ze ook in de ren).

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:51

Ierepier schreef:
Ik heb ook 's een tuigje voor m'n nijn gehad, maar ik wilde 'm een keer pakken en toen schrok die en hing zichzelf bijna op. Scheve mond
Dus die dingen zijn voor mijn nijn niet weggelegd.

Toen mijn konijn een jaar of 2 was heb ik ook eens zo'n tuigje geprobeerd. In de tuin liep die gezellig mee, zodra ik de poort uit liep begon die wild het tuigje kapot te knagen (was gemaakt van een soort nep-leer). Weg konijn Vork
We hebben em weer de tuin in kunnen jagen, hij heeft nu sinds een aantal jaar een ren om zijn hok heen, met een trappetje kan hij dan naar beneden. Hok is zo'n 60 x 110 cm, ren eromheen (afgezien van het stuk ónder het hok waar hij in de schaduw kan zitten) nog zo'n 50 x 90 cm
Meneer is inmiddels 8 jaar

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:58

Mijn konijn raakte helemaal in paniek door dat ding, wij hebben onze tuin nu ook 'knijn proof' gemaakt, en ons konijn kan 24/7 door de tuin heen crossen en kan zelf bepalen waneer hij weer in zijn hok wilt. Maar onze cavia vind het best leuk om af en toe een blokje te gaan 'wandelen' in het bos/veld met een tuigje.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:04

Ik denk dat een veilig tuigje voor een konijn erg moeilijk word. Maar het tuigje die jij beschrijft herken ik, die heb ik namelijk ook gehad. (nooit veel gebruikt)

Als het veilig ist hangt imo van je konijn af. Mijn konijntje bv: Ik zeg stop: T'beestje stopt. Als ik gebaar doe dat hij mag rennen, zot doen, springen. Dan weet hij dat en als ie er zin in heeft doet y dat ook.

Ik had dat lisje gebruikt toen de mijne voor het eerst LOS in de tuin mocht. Moest ie eens doordraaien, iets gevaarlijks zou doen (wat kan ik me niet inbeelden) had ik dat lisje nog om eventueel vlug in te grijpen. Maar later nooit meer gebruikt. Aangezien alles via 'gebaren' ging.

T'konijn van m'n zus daarintegen is een hupsespringen. En die loopt van achteraan naar vooraan, springt van links naar rechts etc. Dat lisje hebben we even aangedaan, maar later gewoon los gedaan. Aangezien het in onze ogen niet prettig leek.

Dus imo hangt het van je konijn af.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:59

Mijn vorig konijn raakte ook in paniek, en voor je het wist, trok ze die riempjes over haar hoofd en was ze weg. Eigenlijk zijn ze niet gemaakt voor konijnen als prooidieren. Toen hebben de hele tuin konijnproof gemaakt en redelijk erin geinvesteerd, maar nu kunnen al onze konijnen wel heel het jaar rondlopen in een supergrote tuin Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:59

Blijven jullie konijnen dan ook echt Tam, en met tam bedoel ik ook echt tam. (geen aanvalling, pure interesse) Als je ze heel het jaar vrij laat rondlopen...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:20

Ze komen naar je toegerend als je eten hebt, en als je heel voorzichtig bent kan je ze aaien. Maar meestal lopen ze weg als je ze wil oppakken. Maar vanaf je in de tuin komt stormen ze wel allemaal op je af om te zien of je iets mee hebt. Dat is wel leuk. Ik heb liever een minder tam konijn, maar wel een gelukkig konijn, dat samen in groep kan loslopen. Maar das mijn mening Lachen

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:43

Ik sluit me volledig bij AstraGirlie aan Lachen. Ik heb ook liever een minder tam konijn die helemaal gelukkig is Lachen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 16:34

Leuk Knipoog De buren vinden het trouwens ook schitterend, staan regelmatig te gluren waar 'ze nu weer zitten' haha

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:41

Ben het helemaal met jullie eens hoor, Dat is ook de reden waarom we het niet deden met de jongste. Dan lopen we er liever een eindje achter, of laten we hem liever vanzelf komen, dan er een lisje aan te gangen.

Maar aangezien Nijn er geen enkel probleem mee had, en ook reageert op stop etc (niet zoals een hond natuurlijk, maar toch) zag ik niet in waarom het bij hem niet zou kunnen Lachen