hond wel of niet jaarlijks enten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

creool

Re: hond wel of niet jaarlijks enten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 18:50

Nee hoor Rosita... Ik ben erg blij met het door jou geplaatste stuk! Eigenlijk staat daar precies wat ik al dacht.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:31

Rabies enten is ook voor mensen om de zoveel jaar hoor, net als tetanus Lachen

Dus voor rabies gaat het voor begin van leven echt niet op

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:35

Nee jaarlijks enten is niet goed of althans niet nodig,als je het om de 2 of 3 jaar laat doen schijnt het zelfs beter te werken.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 19:37

Onze wordt elk jaar geënt.. Waarom? Geen idee..
Het i sdacht gewoon standaard bij onze DA we krijgen altijd een kaartje als het weer ent tijd is..

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 23:55

katiavl schreef:

Mensen tegen rabiës enten?? Echt niet ;-0) En als je 10 huisartsen belt over het wel/niet en hoe vaak tegen tetanus enten kom je erachter dat zíj het ook niet weten want ze zeggen allemaal iets anders....

Geeft niet, we weten nog heel veel niet maar dat we onze dieren te vaak enten dat weten we inmiddels wel.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:01

Rosita schreef:
katiavl schreef:

Mensen tegen rabiës enten?? Echt niet ;-0) En als je 10 huisartsen belt over het wel/niet en hoe vaak tegen tetanus enten kom je erachter dat zíj het ook niet weten want ze zeggen allemaal iets anders....

Geeft niet, we weten nog heel veel niet maar dat we onze dieren te vaak enten dat weten we inmiddels wel.

Ik ben geent tegen rabies Clown Is een minderheid in belgie, maar in andere landen waar met niet veilige zones veel mensen

Tetanus is om de zeven jaar Lachen

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:20

Volgens andere artsen om de 5 jaar.... of 15 jaar.

In Nederland komt Rabiës niet voor en worden hooguit laboranten gevaccineerd. Ik werk dagelijks met dieren, ben redelijk goed geïnformeerd en heb nog nooit iets gehoord over humane Rabiësentingen, kun je nagaan.

Bij katten en honden lijkt vooral die Rabiësvaccinatie schade te doen dus ik zou wel 3x nadenken voor ik daar bij mezelf aan zou beginnen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:25

Rosita schreef:
Volgens andere artsen om de 5 jaar.... of 15 jaar.

In Nederland komt Rabiës niet voor en worden hooguit laboranten gevaccineerd. Ik werk dagelijks met dieren, ben redelijk goed geïnformeerd en heb nog nooit iets gehoord over humane Rabiësentingen, kun je nagaan.

Bij katten en honden lijkt vooral die Rabiësvaccinatie schade te doen dus ik zou wel 3x nadenken voor ik daar bij mezelf aan zou beginnen.

Mensen die met apen werken moeten gevaccineerd worden, Op de unief leren we 7 jaar,15 jaar is echt wel lang...
Paarden honden en schapen zijn de voornaamste tetanus dieren, daarbij is het toch belangrijk dat ze het vaccin krijgen.
In merelbeke krijgens ze wel eens gevallen binnen, waarvan de eigenaar het niet nodig vond.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:35

Mijn oude collie is alleen geent toen hij pup was, hij is overleden toen hij 14 jaar was, misschien heb ik wel mazzel gehad, maar ik heb zeker mazzel gehad omdat ik 14 jaar mocht genieten van hem.

Mijn katten ent ik ook niet, deze zijn nu ook al op een aardige leeftijd. Dus volgens mij is het prima te doen zonder entingen.

Overigens ent ik mijzelf ook niet, heb ik wel gehad toen ik kind was.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 00:50

katiavl schreef:
Paarden honden en schapen zijn de voornaamste tetanus dieren, daarbij is het toch belangrijk dat ze het vaccin krijgen.
In merelbeke krijgens ze wel eens gevallen binnen, waarvan de eigenaar het niet nodig vond.

Van paarden weet ik dat ze dat zeggen. Van honden en schapen?? In mijn entboekjes (europees paspoort) van katten en honden wordt het niet genoemd. Volgens de VA hier hoef ik mijn schapen alleen tegen rotkreupel te vaccineren?

D'r zijn nogal wat verschillen tussen Nederland en België, merk jij het ook?

Ik lees trouwens wel verwijzingen naar het bepalen van de Rabiëstiter bij mensen die hiertegen gevaccineerd worden. Niet lukraak spuiten dus maar eerst even kijken of het wel nodig is. Goede zaak! Dat is ook hetgene ik met mijn honden en katten doe. Ook maar eens onderzoeken of die mogelijkheid ook voor mijn paarden bestaat...... Zou wel moeten toch, alleen heeft niemand er van gehoord omdat het 'makkelijker' is om ieder jaar van alles in te spuiten en dan denken dat je het goed doet. Hoe meer hoe beter lijkt het wel, net als ontwormen. Alsof het allemaal maar geen kwaad kan ;-(.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 04:45

Mijn man boorde een paar jaar terug in zijn vinger en kreeg geen Tetanus injectie terwijl het toch langer dan 15 jaar geleden dat hij voor het laatst was ingeënt hiervoor.
Was niet nodig zeiden ze.

Ook bij de mensen wordt hier in de gezondheidszorg dus verschillend over gedacht. Knipoog

Mijn honden worden ook niet jaarlijks meer geënt. Behalve als ze nog naar shows gaan of wedstrijden lopen, dan is het verplicht helaas.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:51

Ik zou wel jaarlijks enten, vooral als je hond veel in contact komt met andere honden. Als je leest wat voor verschrikkelijke ziektes je hond kan krijgen. Dan maar enten... tegenwoordig zijn die zo goed aangepast dat je maar zelden bijwerkingen krijgt...
Onze kat wordt trouwens ook jaarlijks ge-ent tegen katteziekte en niesziekte. Bij katten vergeten meer mensen het trouwens..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:55

ik had mijn hond tot zijn 5e laten enten en daarna nooit weer. dame is wel 16 geworden.

mijn dierenarts zei altijd: vermijd zoveel mogelijk de dierenarts,want daar loopt je dier de meeste ziektes op....

tja..zit wel wat in Tong uitsteken

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:03

goeie dierenarts, die Knipoog

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:39

AstraGirlie schreef:
tegenwoordig zijn die zo goed aangepast dat je maar zelden bijwerkingen krijgt....

Nog even wat opgezocht.

homeopathisch dierenarts Don Hamilton over vaccineren:

Allereerst: jaarlijkse vaccinaties zijn onnodig. We kunnen alle vaccinaties stoppen na de leeftijd van 1 jaar. Helaas zijn rabiës vaccinaties in Amerika wettelijk verplicht, dus moeten we er naar toe werken dat deze wet wordt afgeschaft. We moeten mensen de feiten presenteren ipv angsten aan blijven praten. Aangezien het herhalen van vaccinaties de kans vergroten op problemen en complicaties, kunnen we de bijwerkingen van vaccinaties enorm verminderen door gewoon te stoppen met de jaarlijkse inentingen. Natuurlijk veroorzaken de eerste puppy entingen steeds problemen, maar goed, na de eerste series van entingen zijn ze levenslang geïmmuniseerd.

Tweede belangrijke punt is: geef geen combinatievaccins. Geef alle vaccines tegen de diverse ziektes apart. In de natuur komt het dier ook maar met 1 ziekte tegelijkertijd in aanraking en 1 enting tegen 1 ziekte geeft dus meer kans op een succesvolle immuniteit. Tevens verklein je de kans op ernstige reacties tegen een meervoudig vaccin. Geef de losse entingen dus met een interval van 3 a 4 weken.

Als derde: geef alleen entingen tegen ziektes die aan alle van de volgende criteria voldoet:

1)De ziekte is levensbedreigend en zelfs dodelijk.
2)Het dier is of wordt aan de ziekte blootgesteld.
3)Het vaccin is absoluut werkzaam tegen de ziekte.
4)Het vaccin tegen de ziekte is veilig.

Leptospirosis: deze ziekte komt zelden voor (criteria nummer 2) en de bacteriën die de ziekte veroorzaken, zijn vaak niet van hetzelfde type als die gebruikt wordt in het vaccin (en, het inenten tegen de ene bacterie biedt geen bescherming tegen een besmetting met de andere bacterie). Met andere woorden: het vaccin, dat twee bacterietypen bevat, beschermt niet tegen de ziekte (meerdere bacteriën) (criteria nummer 3). En, als laatste, het vaccin staat bekent om zijn bijwerkingen (criteria nummer 4).

http://www.shirleys-wellness-cafe.com/petvacc2.htm

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 23:56

Mijn oom is dierenarts en zegt ook dat enten elk jaar overbodig is!
De stof schijnt 3 jaar aanwezig te blijven in het dier!
Elk jaar enten is niet nodig!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 00:03

Nou, da's lekker dan, hebben we jarenlang de zakken van de dierenarts zitten spekken...terwijl die dierenpil dus weet dat het niet nodig is... onze hond is 13. We gingen eerder nog wel eens naar Duitsland, en daarom lieten we hem braaf steeds inenten, alles erop en eraan, volgens de regels.

Nou was ie 7 jaar van mijn ouders, en die lieten hem ook steeds enten, en ik zou me wel verantwoordelijk voelen, als ik hem niet meer zou enten en hij dan aan een geheimzinnige infectieziekte zou overlijden...Het stikt hier in de buurt van de honden, dus tja, wat is dan het beste...

En er komen hier veel vleermuizen voor, en die kunnen rabiës hebben, dus de rabies-enting houden we er toch maar in.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 00:10

Zoolgangster schreef:
Nou, da's lekker dan, hebben we jarenlang de zakken van de dierenarts zitten spekken...terwijl die dierenpil dus weet dat het niet nodig is...

Tja onze dierenarts vertelde me dat!
Wist het ook helemaal niet, en ben zelf ook erg voorzichtig met mijn dieren hoor!
Maar ik laat ze niet meer ieder jaar enten nu ik dit weet!

Er zijn ook zoveel ziektes voor mensen, en wij worden ook niet elk jaar geent...
waarom beesten dan wel Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 07:30

Mijn dierenarts zij zelf dat jaarlijks enten niet nodig is.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 07:46

Als je huiverig bent voor enten kun je natuurlijk ook het bloed laten onderzoeken en kijken of het nodig is na de vorige enting...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 08:03

Ik heb mijn honden ook niet elk jaar laten enten.
Ze komen niet in aanraking met andere honden,en ik ga niet naar buitenland of shows met ze.
Ze zitten bij mij thuis,ze hebben wel hun puppie entingen allemaal gehad.

Mijn kinderen en wij zelf hebben wel allemaal onze entingen gehad,
en mijn paarden laat ik ook elk jaar enten.
(vanwege handelspaarden en paarden die komen en gaan voor de opfok bij ons in het land)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 08:13

hoi

ik heb zelf niet echt een hond, maar de honden van mijn ouders zijn ook niet geënt (behalve puppyenting) en nooit ziek geweest,.
Bovendien ken ik heel veel mensen met allemaal een hond en die worden ook alleen in de puppy tijd geënt, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens wist dat het moest Clown