Barf/NRV of brokken hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Re: Barf/NRV of brokken hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 14:25

Je kan kippenbotten kapotslaan als ze niet gewend zijn om erop te kauwen.
Maar na verloop van tijd gaan ze ze zelf kraken.

Kippenbotten splinteren niet, alleen als ze gekookt zijn Knipoog

Al zie je vaak gekookte botten in dierenwinkels. Mn vader wilde varkensoren mee nemen maar dat mocht niet van mij wegens ziekte gevaar. Zegt ie, doe niet zo raar waarom verkopen ze het dan?
Hij heeft t wel mooi laten liggen Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:26

Omdat t dierenwinkels zijn Cool

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:27

Pam schreef:
Rauw vormen botten geen gevaar hoor. Gekookt zijn ze pas gevaarlijk

Bij mijn hond zat er wel een rauw klein kippenbotje klem achter in de keel . Ik heb hem zelf los gekrgen, maar daar moet je heel voorzichtig mee zijn. Sindsdien geef ik geen vlees met botten meer, maar wel rauw rundvlees en kippenvlees, vis, carnibest, duck, rodi en meer van dat soort versvoer.
Ik ben tegen brokken. Alleen met hondenkoekjes let ik niet echt op wat er in zit, maar daar eten ze ook niet zo heel veel van (hoewel Haha!).

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:30

BrittKitt schreef:
Omdat t dierenwinkels zijn Cool

Ja

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 14:32

Daarom moeten er wel botten gegeven worden (alle stukken vlees trouwens) die of te groot zijn om in te slikkenof te klein om gevaar te vormen.

Volgens het percentage moeten:
50-60% spiervlees
10-20% orgaanvlees
10-20% bot
gevoerd worden

Ja dat zei ik dus ook al Clown Omdat dierenwinkels verdienen aan mensen die t niet weten (voorheen zopu ik t waarschijnlijk zo gekocht hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:38

Wij geven onze honden Barf. Wij zijn er aangekomen via een kennis van ons die daar al heel erg lang mee bezig is.
Zo zijn we erachter gekomen dat brokken gewoon afval is! Het zijn gewoon restjes van Restaurantjes, en vieze sappen en daar doen ze dan een laagje overheen.
De Denta-sticks van Pedigree gaven wij vroegen aan onze hond maar dat ging heel erg plakken in de maag, het heeft heel lang geduurt voordat het weer over was. Wij geven onze honden ook altijd op verschillende tijden eten omdat anders de spijsvertering van je hond al gaat lopen voordat ze eten krijgen omdat ze dat gewend zijn, zo kunnen de zure sappen van hun lichaam in de maag komen en zo ontstaat bijv. Kanker en andere enge ziektes.

Wil je meer informatie, dan mag je altijd PB-en Knipoog

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:46

Mijn hond krijgt op dit moment 2-3 dagen kant en klaar vers vlees. meestal duck of rodie. de compleet versie met pens. dit voor de maag/darmbakterien. sinds dat hij dit krijgt heeft hij bijna geen last meer van diarree. de andere dagen krijgt hij nog brok maar wel een zoveel mogelijk natuurlijke brok. dus geen toegevoegde troep en wat ook niet geexpandeerd is. ik wil eigenlijk elke dag op versvlees maar dat is op dit moment niet mogelijk omdat ik nog thuis woon en geen eigen afdeling in de vriezer mag opeisen voor een voorraad vlees Knipoog

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:49

imaudy schreef:
Pam schreef:
Rauw vormen botten geen gevaar hoor. Gekookt zijn ze pas gevaarlijk

Bij mijn hond zat er wel een rauw klein kippenbotje klem achter in de keel . Ik heb hem zelf los gekrgen, maar daar moet je heel voorzichtig mee zijn. Sindsdien geef ik geen vlees met botten meer, maar wel rauw rundvlees en kippenvlees, vis, carnibest, duck, rodi en meer van dat soort versvoer.
Ik ben tegen brokken. Alleen met hondenkoekjes let ik niet echt op wat er in zit, maar daar eten ze ook niet zo heel veel van (hoewel Haha!).

Als je op vers zou overstappen en alleen vlees geeft ga je de mist in. Dan krijgt een hond n.l. in verhouding te veel fosfor binnen en te weinig calcium.
Verder kan een hond prima botten eten. Het enige is dat er flinke schrokops tussen zitten die de botjes zo willen doorslikken. Voor de vertering op zich geen probleem (hond kan prima grote brokken voer verteren) maar het slikken lukt bij m.n. botjes niet altijd even goed.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:56

Hmm, ik heb het hele topic gelezen maar bij sommige dingen zet ik echt vraagtekens of dit uberhaupt waar is.
Gelukkig ga ik naar een lezing over honden voeding volgende week, ik heb echt een helebeol vragen.

Mijn pup van 7 maand, krijgt op dit moment Royal Canin Junior Maxi.
Hier doet hij het heel goed op. Ik wou hem Eukanuba voeren, maar het werd op een gegeven moment heel onzeker of er weer een levering zou komen, tja en zo kan het niet. Dan maar RC.

Ik wil als hij uitgegroied is misschien overstappen op kvv maar dat zie ik dan wel weer.

Verder krijgt miijn hond van alles erbij, varkens oren, kluiven, verschillende botten (met 'spul' erop) buffelhuid botten.
En ja dit koop ik allemaal bij een dierenwinkel, waar moet ik het anders vandaan halen?

Ik vind gevaarlijke ziekte van varkensoren een beetje vaag, en dan zo'n commentaar 'omdat het dierenwinkels zijn' slaat al helemaal nergens op.

Al met al, heb ik een super tevreden en gezond hond, en daar gaat het om, dacht ik zo.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:56

Pam schreef:
Daarom moeten er wel botten gegeven worden (alle stukken vlees trouwens) die of te groot zijn om in te slikkenof te klein om gevaar te vormen.

Volgens het percentage moeten:
50-60% spiervlees
10-20% orgaanvlees
10-20% bot
gevoerd worden

Ja dat zei ik dus ook al Clown Omdat dierenwinkels verdienen aan mensen die t niet weten (voorheen zopu ik t waarschijnlijk zo gekocht hebben)

Het kleine botjes was van een klein stukje wat afgebeten was van een groter botje. De hond at al maanden vlees met botten en kauwde altijd goed.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 14:58

Mag ik vragen waarom het 'omdat het dierenwinkels zijn' het nergens op slaat? Lachen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:00

Branka, ik zorg dat zo'n 75 % compleet versvoer is. Dan maakt die 25 % die niet compleet is niet zoveel uit.
Ze eten al een paar jaar zo Haha!
O ja, de sardientjes geef ik wel altijd helemaal heel.
Laatst bijgewerkt door imaudy op 10-03-07 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:02

Skitter schreef:
Ik vind gevaarlijke ziekte van varkensoren een beetje vaag, en dan zo'n commentaar 'omdat het dierenwinkels zijn' slaat al helemaal nergens op.

Sorry, maar wat vind je vaag en nergens op slaan? Misschien moet je eens op ziekte van Aujezky zoeken. Dat is n.l. de ziekte die honden kunnen krijgen van het eten van varkensvlees kunnen krijgen.
En ja, die ziekte is gevaarlijk. Zo gevaarlijk dat een hond er dood aan kan gaan.
Maar de varkensoren schijnen inderdaad goed te gaan. Echter, een ander risico daarvan vind ik dat ze makkelijk aan het gehemelte blijven plakken of steken in de keel.
Bovendien stinken die krengen m.i. enorm.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:02

imaudy schreef:
Branka, ik zorg dat zo'n 75 % compleet versvoer is. Dan maakt die 25 % die niet compleet is niet zoveel uit.
Ze eten al een paar jaar zo Haha!
O ja, de sardientjes geef ik wel altijd helemaal heel.

Klopt, maar even om de info volledig te maken Knipoog

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:04

BrittKitt schreef:
Mag ik vragen waarom het 'omdat het dierenwinkels zijn' het nergens op slaat? Lachen

Wat bedoel je hiermee dan?
Dat alle 'dierenwinkel' voer/botten zooi is? Gevaarlijke ziektes veroorzaken? Want dit slaat werkelijk nergens op.

Een hond op vers is niet beter dan een hond op brokken. Iedereen heeft zijn mening en voorkeur en om dan het andere zwart te maken vind ik echt onnodig. Mijn hond is niet 'zielig' omdat hij brokken krijgt, en een hond op vers is niet per se gezonder.......

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:05

BrankaZ schreef:
Skitter schreef:

Sorry, maar wat vind je vaag en nergens op slaan? Misschien moet je eens op ziekte van Aujezky zoeken. Dat is n.l. de ziekte die honden kunnen krijgen van het eten van varkensvlees kunnen krijgen.
En ja, die ziekte is gevaarlijk. Zo gevaarlijk dat een hond er dood aan kan gaan.
Maar de varkensoren schijnen inderdaad goed te gaan. Echter, een ander risico daarvan vind ik dat ze makkelijk aan het gehemelte blijven plakken of steken in de keel.
Bovendien stinken die krengen m.i. enorm.

Maar dit kan ook met een andere soort bot/vlees gebeuren. Niet beperkt tot varkensoren lijkt mij.....

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:15

Skitter schreef:
Maar dit kan ook met een andere soort bot/vlees gebeuren. Niet beperkt tot varkensoren lijkt mij.....

Aujezky is een ziekte die zich uitsluitend door varkensvleesproducten kan verspreiden. Niet door andere dieren.
Prima dat je achter jouw keuze staat en die verdedigd, maar ga in die verdediging geen dingen roepen waar je niet van weet of ze kloppen.

En nogmaals (ik heb het al gezegd in deze discussie): een goed brok is prima en volledig, maar er zit nog meer in wat een hond niet nodig heeft. En het is makkelijk.
Onze honden hebben altijd brok gegeten en doen het daar goed op. Maar als ik zelf alleen de keuze mag maken kies ik voor vers. Daar zit n.l. niets in wat een hond niet nodig heeft en ik heb diverse kennissen en vrienden met honden die b.v. vachtproblemen hadden bij nagenoeg elk brok en waarvan de honden op verse voeding het goed doen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 15:19

Wat ermee wordt bedoeld: Dierenwinkels verkopen het om winst te maken. Niet iedereen weet bijv. van de ziekte van Aujezky of dat gerookte botten gevaarlijk zijn. Toch wordt t verkocht.
Omdat ze toch geld ervoor krijgen van mensen zoals mijn vader.
Pedigree vind ik bijv. persoonlijk ook troep, toch word t verkocht. Wil niet zeggn dat dierenwinkels álleen maar troep verkopen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:20

Omdat dierenwinkels (met uitzonderingen uiteraard) nog nooit een fatsoenlijk advies hebben gegeven die écht goed voor het dier is..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:23

Pam schreef:
Wat ermee wordt bedoeld: Dierenwinkels verkopen het om winst te maken. Niet iedereen weet bijv. van de ziekte van Aujezky of dat gerookte botten gevaarlijk zijn. Toch wordt t verkocht.
Omdat ze toch geld ervoor krijgen van mensen zoals mijn vader.
Pedigree vind ik bijv. persoonlijk ook troep, toch word t verkocht. Wil niet zeggn dat dierenwinkels álleen maar troep verkopen.

Klopt, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat er maar bijzonder weinig dierenwinkels zijn waar ze echt goed kundig personeel hebben. Zelf heb ik gelukkig een leverancier gevonden die mij wel heel eerlijk vertelde dat ie een bepaald merk voer niet op voorraad had omdat ie niet erachter stond. Wilden mensen het persé hebben dan kon ie het voor ze bestellen, maar op voorraad heeft ie het niet.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 15:26

Ik heb, vooral toen benthe jong was, alles wat ik wilde kopen/geven eerst op 4 verschillende fora gezet.
Varierend van een stukje avocado tot een geperst pensbotje. Weet nu zo onderhand wat wel goed en wat niet goed is.
Al zijn de meningen nog steeds verdeeld over bijv. rodi

Morgen krijgt ze haar eerste penslap, ben benieuwd Lachen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:26

BrankaZ schreef:
Skitter schreef:

Aujezky is een ziekte die zich uitsluitend door varkensvleesproducten kan verspreiden. Niet door andere dieren.
Prima dat je achter jouw keuze staat en die verdedigd, maar ga in die verdediging geen dingen roepen waar je niet van weet of ze kloppen.

En nogmaals (ik heb het al gezegd in deze discussie): een goed brok is prima en volledig, maar er zit nog meer in wat een hond niet nodig heeft. En het is makkelijk.
Onze honden hebben altijd brok gegeten en doen het daar goed op. Maar als ik zelf alleen de keuze mag maken kies ik voor vers. Daar zit n.l. niets in wat een hond niet nodig heeft en ik heb diverse kennissen en vrienden met honden die b.v. vachtproblemen hadden bij nagenoeg elk brok en waarvan de honden op verse voeding het goed doen.

Ik doelde niet op Aujezky. Maar op het in het gehelmte plakken en in kunne stikken. Dat kan werkelijk met alles gebeuren.

@Pam: Hoezo zijn gerookte botten gevaarlijk? IMO kunnen alle botten gevaarlijk zijn.

Ik ben niet tegen vers, ik wil het zelfs later misschien zelf ook geven. Maar ik ben zeker ook tevreden met brokken. Zo heel slecht zijn die niet, maar dan moet je wel een goeie hebben, en die zijn duur. En dat de honden altijd honger hebben, is ook onzin. Niets van waar, als ze genoeg krijgen. Ze moeten ook veel vaker dan 1 x per dag krijgen. Mijn hond krijgt 3 x per dag 100(+-) gr brokken. Dit wordt steeds meer omdat hij steeds groter en zwaarder wordt. (Overigens PERFECT op gewicht!)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 15:28

gerookte en gekookte botten zijn gevaarlijker omdat de structuur veranderd, ze worden harder (maar dan ook echt hard!) en splinteren.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:30

BrittKitt schreef:
Omdat dierenwinkels (met uitzonderingen uiteraard) nog nooit een fatsoenlijk advies hebben gegeven die écht goed voor het dier is..

Het zijn ook geen dierenartsen. Je vraagt toch ook niet in een supermarkt of iets gezond voor je is of niet? Iedereen is anders, sommigen mensen kunnen wel dingen hebben en anderen niet, honden net zo. Die mensen hoeven het niet per se te weten.

Tuurlijk is het wel fijn als ze je vraag kunnen beantwoorden, maar het is nu eenmaal geen must als iemand zich soliciteert bij een dierenwinkel.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 15:34

Rosita schreef:
Van vers mag je inderdaad het dubbele voeren dan van brok. Ook dat is een voordeel omdat je om een hond op gewicht te houden op een zogenaamde kwaliteitsbrok je wel héél weinig moet voeren. Al die honden hebben dus de hele dag honger. Als mijn honden op hun pensdag een kilo ongemalen pens wegkauwen dan hebben ze daarna een voldaan gevoel en gaan heerlijk liggen uitbuiken.

Het plezier in het eten wat ze hebben is voor mij dus ook een reden om geen brok maar vers te voeren.

Dat honden de hele dag honger zouden hebben als zij op kwaliteitbrok leven, is dus 1 van de vooroordelen en geruchten over brok die niet kloppen. Als zij voldoende van die brok binnenkrijgen dan is het lichaam voorzien van de benodigde brand- en bouwstoffen Lachen Ze hoeven dus niet meer te eten.

Gecastreerde honden hebben daarentegen wel honger, dat komt doordat de hormoonhuishouding verandert is na de castratie. Daardoor ontstaan zogenaamde vreetkicks! Aan de andere kant zorgt die verandering in de hormoonhuishouding er ook voor dat ze juist minder voer nodig hebben. Wat krijg je dan?

Een baas die meer eten geeft om de honger van de hond te stillen en een hond die aan obesitas oftewel vetzucht lijdt, wat weer alle gevolgen van dien heeft.