Katten moeten buiten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel_24

Re: Katten moeten buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:18

Katten horen buiten en binnen, vind als je ze na buiten doet aan een tuigje vast moeten in de tuin, vind het echt goor als er andere katten bij je in de tuin zitten te schijten etc.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:36

Mijn katten hebben sinds een jaar de beschikking over een buitenren. Daarvoor zaten ze altijd binnen. Ik woon aan een drukke weg in het buitengebied en heb na overleg met mijn dierenarts besloten om de katten binnen te houden. Bij buren leefden de katten die naar buiten mochten nooit langer dan drie maanden. Bovendien komt het tijdens het oogstseizoen nog wel eens voor dat er een kat in de combine versnipperd wordt. Nee dank je, niet mijn katten. Eén van mijn katten komt uit de opvang en is jarenlang zwerfkat geweest. Hij weet hoe het is om buiten te zijn en wil niet meer (we hebben hem destijds de kansen geboden om wel naar buiten te gaan, omdat we het voor hem gezien zijn achtergrond niet eerlijk vonden hem verplicht binnen te houden). Dat hij absoluut niet meer naar buiten wil, zegt mij genoeg.
Wat betreft het jachtinstinct hebben mijn katten de pech dat ze het met speelgoed moeten doen. Ik heb zelf tamme ratten, dus ze hebben wel wat te kijken, maar ik zou het mede daardoor geen prettig idee vinden dat ze muizen en vogels afslachten. We hebben twee maal op tijd een muis uit een kattenbek kunnen redden (oud huis, dan heb je weleens muizen) en één keer een mol. Ze hebben me een week niet meer aangekeken Haha!.
Wat betreft kattentuigjes: laat nooit je kat alleen in de tuin met een tuigje! Ze zal niet de eerste zijn die zich ermee verhangt. Bij een kleine tuin doet een afrastering van stroomdraad wonderen.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:38

tuigjes zijn inderdaad levensgevaarlijk, helaas ben ik hier zelf achtergekomen. Poeslief liep aan tuigje door de tuin, schrikt en raakt in paniek (hij wou naar binnen), hij hing zichzelf bijna op!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:42

Urko schreef:
En dat een kat buitenmoet vind ik een beetje onzin, op mijn stageplek zit een kat die niet eens naar buiten wil! DIe gaat alleen voor straf naar buiten, als hij weer iets kapot heeft gemaakt ofzo, en hij vind het echt verschrikkelijk buiten (mauwen springen, janken zo klinkt het meer)

Ik heb 2 katten... 1 daarvan is makkelijk binnen te houden, de andere niet. En dat zit denk ik in de genen, want haar moeder en haar oma kon ik ook niet binnenhouden. Letterlijk dus... Ze gingen door het klepraampje naar buiten en kwamen na een week weer terug via dezelfde weg, en zwanger dus...
Dus sommige katten KUN je gewoon niet binnen houden. BTW alle 3 deze familiekatten zijn bij mij geboren en geprobeerd binnen te houden (oma is als kitten van 9 weken bij mij gekomen), wat dus niet lukte

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:47

Die van ons komen ook niet buiten!
Het zijn huisdieren en die horen binnen volgens mijn moeder,net alsof je je hond elke X buiten laat zegmaar.
We hebben zelf dat ook echt een hekel eraan als katten in onze tuin gaan schijten ofzo Nagelbijten / Gniffelen
Maar ieder voor zich naturlijk Ja ! Vind zelf dat katten opzich wel naar buiten kunnen,maarja vaak zie je op internet;Kat is vermist/ondergereden/zwanger is,tóch denk ik dan (niet als kat na buiten is geglipt)tsja eigen schuld hoe wreed het ook klinkt,buitenom dat ik het natuurlijk sneu vind! Ja

Die van ons zijn gelukkig als wat!
Rennen en dollen binnen met ze 2en,slapen lekker binnen en in de zomer onder toezicht mogen ze wel eens naar buiten,wat ze natuurlijk erg leuk vinden!Maar tóch,ze blijven binnen! Ja

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 21:49

Ik vind eigenlijk dat als je je kater of poes buiten laat lopen dat je hem moet laten helpen. Er zijn al kittens zat die vervolgens verwaarloost of vermoord achtergelaten worden!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:57

Ies_ schreef:
, maar meer om de reden omdat ik vind dat katten moeten kunnen jagen. Katten zijn roofdieren en als je zo'n beestje z'n brokken geeft en binnen houd vind ik dat niet kunnen eigenlijk. .

Kun je mij dan uitleggen waarom ik met 5 katten nog steeds muizen heb ?? Haha! in de zadel/voer kamer waar ze gewoon in kunnen ?

Mijn katten hou ik binnen mijn erf (schrikdraad) omdat ik er voor pas nog 1 kat te verliezen aan de weg Verdrietig Erg veel zijn ze niet buiten, zetten liever mijn huis op stelten Knipoog

Ik woon naast een duivenmelker (vandaar de muizen die mijn voerzakken openknabbelen Boos! ) hoewel hij zegt geen last van (andermans) katten te hebben, ken ik zijn soort en zorg dus dat niemand last heeft van mijn katten. Een binnenkat met een maatje komt niets tekort, kan perfect ! er zullen wel sommige katten zijn (net als ik die bv nooit op een flat zou kunnen wonen) die er niet tegen kunnen, maar dat zijn eerder uitzonderingen.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:06

Mist schreef:
Ies_ schreef:
, maar meer om de reden omdat ik vind dat katten moeten kunnen jagen. Katten zijn roofdieren en als je zo'n beestje z'n brokken geeft en binnen houd vind ik dat niet kunnen eigenlijk. .

Kun je mij dan uitleggen waarom ik met 5 katten nog steeds muizen heb ?? Haha! in de zadel/voer kamer waar ze gewoon in kunnen ?

Mijn katten hou ik binnen mijn erf (schrikdraad) omdat ik er voor pas nog 1 kat te verliezen aan de weg Verdrietig Erg veel zijn ze niet buiten, zetten liever mijn huis op stelten Knipoog

Ik woon naast een duivenmelker (vandaar de muizen die mijn voerzakken openknabbelen Boos! ) hoewel hij zegt geen last van (andermans) katten te hebben, ken ik zijn soort en zorg dus dat niemand last heeft van mijn katten. Een binnenkat met een maatje komt niets tekort, kan perfect ! er zullen wel sommige katten zijn (net als ik die bv nooit op een flat zou kunnen wonen) die er niet tegen kunnen, maar dat zijn eerder uitzonderingen.

Hahaha, ik heb geen idee... maar ik bedoel meer dat de katten die er wel behoefte aan hebben dat die wel gewoon moeten kunnen jagen!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 22:10

Snap het Haha! . Een kat kan toch zijn jaagbehoefte ook vervullen met spelen en op van die droge vissies jagen tenminste dat doet onze. We geven haar zon vissie, we goooien hem door de kamer en ze rent eractheraan. Dan pakt ze hem en gaat ermee spelen. Als laatste trapt ze hem en kouwt m op Lachen

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:14

De katten die het liefst lekker binnen lui op hun kont zitten te slapen die hoeven ook niet naar buiten, zolang ze maar iets binnen hebben van een speeltje zodat ze in ieder geval nog iets uit kunnen voeren. Maar de katten die graag jagen en lekker spelen die moeten wel gewoon naar buiten kunnen. En tsjah, dan loop je het gevaar dat je kat onder een auto komt of er iets anders mee gebeurd, dat vind ik ook zielig. Maar hard gezegt is dat een beetje 'hun eigen schuld'. Ik heb ook wel begrip voor de mensen die geen behoefte hebben aan vieze katten die poepen in hun tuin, maar ik zie het maar zo, je moet toch ergens je behoefte kunnen doen. En als je dat altijd maar binnen moet doen en je niet naar buiten kan is dat naar mijn mening zielig. Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen op zieke katten etc. Ik ken een meisje die had een kat van de boerderij waar ik kom (en zij ook), maar die kat had de nies ziekte. Dat hebben ze daar allemaal op de boerderij. Dat beestje heeft verschillende kuren gehad enz. Maar het hielp niet. Die poes kon alleen maar bij haar op de kamer zitten. Uiteindelijk heeft ze maar de knoop door gehakt en de kat weer mee terug naar de boerderij genomen. Daar heeft hij het een stuk beter omdat ie lekker in de buitenlucht leeft en toch ook droog kan zitten. Maar die kat kon niet zomaar even naar buiten omdat ze bij de weg woont. Dus in sommige gevallen is het ook maar beter dat de kat niet buiten komt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:20

Mijn beesten zijn na hun ontsnap-gebeuren ook geholpen.
Mist, misschien moet je ze geen eten meer geven Tong uitsteken

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:26

Mijn katten komen onder geen enkele voorwaarde los buiten

Heb nu 5 raskatten en hiervoor had ik 1 HTK poesje die voor mijn deur is doodgereden. Sindsdien gaat niets meer los.

Meerdere redenen:

1. gevaren van de weg
2. overlast voor de buren
3. jatkansen (zijn immers raskatten)
4. ongewenste nesten
5. contracten met de fokkers Haha!

Mijn katten hebben nu een kleine buitenren en het voorjaar wordt er nog 1 bij gebouwd van 20 meter lang en 2,5 meter breed. Verder hebben ze alles hier wat ze nodig hebben!

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:11

Ik heb een binnen en een buitenkat..

Ik wilde er binnekatten van maken, juist om de reden die je noemt, dat anderen geen last hebben van mijn kat en dat ik bang ben dat ik ze kwijtraak aan een auto of zo.

Helaas was dat bij ons niet te doen. Joey, mijn zwerver uit het asiel, heeft het een jaar goed uitgehouden binnen, maar ging op den duur ontsnappen op gevaarlijke manieren. We hebben een ren gemaakt, maar d ekater van de buren en andere katten uit de buurt, gingen bij de ren pesten.. en nee, ze waren niet weg te jagen.

OP een gegevenmoment was ik het ontsnappen en bang zijn als hij weer eens weg was zo zat da tik m naar buiten gelaten heb, met de afspraak in de buurt dat als hij in de tuinen kwam dat ze hem weg zouden jagen.
Dit werkt 9 vd 10 keer perfect en hij blijft netjes in de brandgang of in de tuin rond wandelen.

Moortje, mijn andere kat wandeld af en toe een rondje maar vooral niet veel...hij zou eens moe worden!

Nee, ik vind nie dat katten perse naar buiten moeten, Moor zou als binnen kat erschrikkelijk gelukkig zijn!

katrien_neke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 23:26

ik vind niet dat een kat OF binnen OF buiten moet ...
mijn katten zijn beiden gesteld op hun vrijheid ... de ene blijft de hele tijd buiten (tenzij het echt TE koud is ... dan komt ze ff binnen opwarmen), wel komt ze hier aan de deur altijd wat eten halen ... de andere komt aangelopen zodra ze de auto hoort, of een ander geluid rond het huis. dan gaat ze aan de deur staan zodat ze naar binnen kan ...
als onze katten buiten willen, dan gaan ze aan de deur staan en de eerste die dat dan ziet, gaat de deur opendoen ...

ik vind dat je dit niet kan zeggen voor alle katten ... sommige katten zijn graag binnen, andere haten het binnen ... mensen die zeggen "hou alle katten maar beter binnen ... jij vroeg namelijk om een huisdier/kat, wij niet": als een hond blaft ga je toch ook niet klagen omdat jij niet hebt gevraagd om een hond? als een vogeltje op je gazon komt zitten knal je hem toch ook niet overhoop omdat jij niet hebt gevraagd om een vogel? dieren leven nu eenmaal .... eigenlijk zou je dan zelfs kunnen zeggen: de buur loopt voorbij over straat, waarom niet binnenhouden, ik vroeg toch niet om medemensen?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 07:54

Leonoor schreef:

Heb nu 5 raskatten en hiervoor had ik 1 HTK poesje die voor mijn deur is doodgereden. Sindsdien gaat niets meer los.

Meerdere redenen:

1. gevaren van de weg Sja, dat is een risico.. Maar ze krijgen er "vrijheid" en ruimte en een natuurlijkere omgeving voor terug
2. overlast voor de buren Ik heb tegen mijn buren gezegd dat ik katten heb, zij hebben anders ook honden die in mijn tuin poepen en ach.. Mijn buren en ik houden rekening met elkaar, gaat prima Lachen De meeste mensen zijn als je er rustig mee praat, niet zo moeilijk. Je kan afspraken maken hier over. Dat heb ik gedaan.
3. jatkansen (zijn immers raskatten)Sja, daarom heb ik dus geen raskat gekocht.
4. ongewenste nestenIk vind dat elke kat/poes die buiten loopt geholpen moet worden.
5. contracten met de fokkers Haha! Sja, ik zal dus nooit een raskat kopen.

Mijn katten hebben nu een kleine buitenren en het voorjaar wordt er nog 1 bij gebouwd van 20 meter lang en 2,5 meter breed. Verder hebben ze alles hier wat ze nodig hebben!

Zo even me mening gezegd Lachen

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 08:17

dewitje13 schreef:
Hallo!
Ik heb al meermalen gelezen dat een kat naar buiten MOET omdat ze anders heel hyper worden en dergelijke. Onze kat komt nooit buiten. Is dit erg, wat vinden jullie bokkers ervan?? En wat vinden jullie van een tuigje?
Groetjes, Dewi

P.S. Waarom onze niet buiten komt: We willen niet dat anderen last van haar hebben en we willen haar niet kwijtraken (onze vorige is overreden).

Edit: een tuigje kan prima werken.

Ik ben het volledig met je eens. Onze katten zitten altijd binnen. Ze hebben een eigen kamertje, met een enorme krabpaal en een lekkere luie stoel om op te liggen. Ze zijn niet hyperactief, maar wel nog steeds (ze worden dit jaar 12) speels.

Naast dat ik niet wil dat ze overreden worden, of dat anderen last van ze hebben, ben ik ook bang voor de wreedheid van sommige mensen (lees mensen die dieren voor hun lol mishandelen Boos! ).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:33

Leonoor schreef:

Meerdere redenen:

1. gevaren van de weg
4. ongewenste nesten

Hmm als ik dit zo lees kan ik maar een ding zeggen...
Voor wie zijn plezier heb jij eigenlijk katten??

Ik heb mijn katten voor hun plezier, en als dat leven dan toevallig wat korter moet zijn omdat er buiten iets met ze kan gebeuren so be it!!!

Mijn katten hebben dan in elk geval een super fijn leventje gehad met hun eigen plezier waar ik ook weer plezier aan beleef Knipoog
Ik ben niet egoistisch wat dat betreft

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:49

griebels schreef:
Leonoor schreef:

Meerdere redenen:

1. gevaren van de weg
4. ongewenste nesten

Ik heb mijn katten voor hun plezier, en als dat leven dan toevallig wat korter moet zijn omdat er buiten iets met ze kan gebeuren so be it!!!

Mijn katten hebben dan in elk geval een super fijn leventje gehad met hun eigen plezier waar ik ook weer plezier aan beleef Knipoog

hier ben ik het niet mee eens. iedereen heeft een kat voor eigen plezier. je maakt hun leven zo leuk mogelijk. maar toch is het voor eigen plezier.

ik heb ook 2 katten nu 10 maanden altijd hebben ze binnen gezeten. (heb ze wel los gelaten in de tuin maar ze gingen gelijk ervandoor. daarna altijd aan een tuigje) nu ik op mezelf ga in een flat 3 hoog hebben ze helemaal geen kans meer om buiten te zijn. en ze vinden het allemaal best.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:08

Uhh ik heb mijn katten wel degelijk voor HUN plezier. Ik zal je ook uitleggen hoe dat zo...
Dikkie heb ik uit belgie gehaald, sterven na dood was ze. Ik weet dat ik ze niet daar moet halen maar kon haar niet laten liggen. Ik heb haar een beter leven belooft.
Mijn andere kat Bruto heeft zeer ernstige hartruis. Ik heb gekozen om haar zonder medicijnen door te laten leven. Waarom? Nou simpel, als ik elke dag die kat moet vangen, pilletje geven, de rest van de dag een kat in huis hebben die super gestresst is en alles onderkotst, en zeker niet meer bij mensen in de buurt komt, wat voor meerwaarde heeft dat dan aan haar leven???
Dan heb ik liever dat ze een wat korter leven heeft, maar wel een die dierwaardig is.

En tuurlijk heb je dieren ook voor je eigen plezier, maar je moet er niet egoistisch in worden. Sommige katten willen nu eenmaal naar buiten, en als je ze binnenhoudt om bovenstaande reden vind ik dat erg egoistisch en dieronvriendelijk...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:16

mm hier zijn al meerdere discussies over geweest.

ik hou mijn katten binnen, door het hele huis, en in een ren , die aan het huis is gebouwt.

de belangrijkste reden dat die van mij niet los buiten komen, is omdat ik fok met raskatten, het risico op ziektes en diefstal is te groot,
maar had ik alleen HTK's dan hadden ze ook binnen gezeten, er zitten hier in heesch 3 kattenmeppers, vorig jaar is nog in het nieuwsgeweest dat twee straten achter me een kattenmepper zit, die een heleboel katten had gedood..
ben het er mee eens, dat als een kat buiten kan, hij lekker buiten lopen moet,
maar ik heb mijn redenen om ze , ook voor hun eigen veiligheid, binnen te houden.
als je mijn topic's een beetje volgt, weet je trouwens ook dat ze wel degelijk buiten komen, allison kan zelfs paardrijden Clown

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:53

griebels schreef:
Leonoor schreef:

Meerdere redenen:

1. gevaren van de weg
4. ongewenste nesten

Word net wakker en dan krijg je dit op je bord Gaaaap
Kom op zeg, egoistisch? Mijn katten heb echt niets te klagen hoor.
Voordat ik aan deze raskatten begon had ik een prachtig HTK poesje. Werkelijk een geweldig beest. 11 maanden heeft ze mogen worden, doodgereden voor mijn huis. 11 maanden . Heb ik haar dan een plezierig leven geboden? Ja voor die 11 maanden wel, maar die klap van de auto was ongetwijfeld niet plezierig.
Dus jij denkt dat als je een dode kat langs de weg ziet "Wat zonde, maar ach hij heeft lekker buiten kunnen leven"

En let wel, ik woon een ontzettend rustig dorp, waar meerdere katten loslopen, al jaren.

Edit, mijn katten hebben overigens totaal niet de neiging om naar buiten te willen hoor. Ja de ren in, en die staat altijd open voor ze.
Maar geen pogingen tot ontsnappen etc.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:56

Onze kat komt ook niet buiten, en daar zit hij volgens mij helemaal niet mee. Heeft het prima naar zijn zin bij ons binnen.
Wel hebben we een rennetje aangebouwd, zodat hij wel even een frisse neus kan halen als hij daar zin in heeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:59

Onze 3 katten zitten ook altijd binnen. Nou hebben we een erg groot huis, dus ze vervelen zich niet snel (er is genoeg te ontdekken). We wonen aan een drukke weg, en helaas is heeft 1 van de katten daar al een ongeluk gehad in de tijd dat ze nog wel buiten kwamen (heeft het maar op het nippertje overleefd). Aangezien ze ook totaal geen moeite doen om wel naar buiten te mogen, denk ik niet dat ze het missen. Ze hebben we een grote ren buiten, waar ze in de zomer nog wel eens in gaan bij lekker weer, zodat ze ook een keer in het zonnetje kunnen liggen. Dit vinden ze na een uurtje echter niets meer aan.

Voor hun eigen veiligheid hou ik ze binnen, maar ik zou liever zien dat de omgeving veilig genoeg was om buiten te spelen. Doordat onze tuin niet af te zetten is (veel te groot en past niet in het landschap) is het binnen de tuin houden ook geen optie.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:04

griebels schreef:
Uhh ik heb mijn katten wel degelijk voor HUN plezier. Ik zal je ook uitleggen hoe dat zo...
Dikkie heb ik uit belgie gehaald, sterven na dood was ze. Ik weet dat ik ze niet daar moet halen maar kon haar niet laten liggen. Ik heb haar een beter leven belooft.
Mijn andere kat Bruto heeft zeer ernstige hartruis. Ik heb gekozen om haar zonder medicijnen door te laten leven. Waarom? Nou simpel, als ik elke dag die kat moet vangen, pilletje geven, de rest van de dag een kat in huis hebben die super gestresst is en alles onderkotst, en zeker niet meer bij mensen in de buurt komt, wat voor meerwaarde heeft dat dan aan haar leven???
Dan heb ik liever dat ze een wat korter leven heeft, maar wel een die dierwaardig is.

En tuurlijk heb je dieren ook voor je eigen plezier, maar je moet er niet egoistisch in worden. Sommige katten willen nu eenmaal naar buiten, en als je ze binnenhoudt om bovenstaande reden vind ik dat erg egoistisch en dieronvriendelijk...

wat wil je dan.
ze leren op de bel te drukken als ze naar binnen willen. of ze van het balkon af gooien.
ik heb mijn katten altijd binnen omdat het gewoon niet anders kan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:13

Mijn katten gaan heerlijk naar buiten en komen binnen als ze willen! Haha!
Dat willen ze ook erg graag.
Gelukkig hebben wij erg veel bosjes in de buurt waar ze plassen en poepen, ik heb nooit wat gehoord van mijn buren.
Er zitten ook wel eens katten in mijn tuin te poepen en vind dat niet zo'n probleem, opruimen en klaar! Knipoog