Wil je een ratje kopen? GÉÉN DW of Tuincentrum!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: Wil je een ratje kopen? GÉÉN DW of Tuincentrum!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:37

tja, ik weet dat dieren uit een DW nogal problemen kunnen opleveren, we hebben een pitbull hamster gehad..
alleen mn vriend werd compleet verliefd op de husky... sinds ze er zijn heeft hij het de hele dag over ze!!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:40

Zou je naast ratten ook muizen, hamsters, cavia's en konijnen kunnen vermelden?

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:41

CrazyCat schreef:
Goeie post!!!!.
Dieren koop je niet bij een dierenwinkel, daar koop je dierenbenodigdheden. Ik vind het ook erg jammer dat de wet hierin niet voorziet. Er zijn namelijk ook nog steeds dierenwinkels die pups en kittens verkopen en jouw hele verhaal gaat ook voor hun op.

Goed dat je mensen probeert te informeren.

Groetjes
Nienke

van pups en kittens ben ik het absoluut met je eens. die worden vaak uit oostblok landen te vroeg bij de mams weggehaald, stamboompje vervalst en dan worden ze verkocht. na een paar dagen of weken hebben de meeste mensen problemen met hun kitten of pup.

mensen hebben vaak geen idee dat er ook fokkers zijn die cavia's, konijnen, ratten, muizen etc als huisdieren fokken voor andere mensen. die vinden het veel handiger dat ze in een dierenwinkel gekocht kunnen worden, hoeven ze niet allemaal moeite te doen zoals de fokker benaderen, wachten op hun beestje etc.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:45

Amen *LOL*

Te veel mensen informeren zichzelf niet voldoende voor de aanschaf een dier, ongeacht een rat of iets anders. En door aanschaf bij de verkeerde stimuleren ze oa broodfokkerijen, incest en andere ongurige praktijken!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:48

Vind het wel een goed topic ja.

Wij hebben zelf een keer of 4 een hamster bij de dierenwinkel gehaald.Nooit ziek geweest ofzo.Ze zijn allemaal rond de 3 en 4 jaar geworden.

De 1 na laatste was ook al heel oud en die begon wel echt heel erg dik te worden enz.waarschijnlijk had hij wel iets.

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:50

ooit weleens nagedacht dat er ook veel zwangere dieren in een winkel verkocht worden.
dieren die met een te jongen leeftijd gedekt en verkocht worden. dan ziet de eigenaar ineens allemaal beestjes in het nest liggen. er zijn al genoeg diertjes op de wereld die een huisje zoeken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:51

Krijg je een mannetjeshamster mee en zit je in een keer met 7 beebs

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:56

bijvoorbeeld ja, sommige dieren zitten de geslachten ook niet gescheiden.

ik ben voor een dierenwinkel zonder dieren of een dierenwinkel waarvan de dieren van fokkers afkomstig zijn en een contractje getekend moet worden.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:58

Lamintha schreef:
CrazyCat schreef:
Goeie post!!!!.
Dieren koop je niet bij een dierenwinkel, daar koop je dierenbenodigdheden. Ik vind het ook erg jammer dat de wet hierin niet voorziet. Er zijn namelijk ook nog steeds dierenwinkels die pups en kittens verkopen en jouw hele verhaal gaat ook voor hun op.

Goed dat je mensen probeert te informeren.

Groetjes
Nienke

van pups en kittens ben ik het absoluut met je eens. die worden vaak uit oostblok landen te vroeg bij de mams weggehaald, stamboompje vervalst en dan worden ze verkocht. na een paar dagen of weken hebben de meeste mensen problemen met hun kitten of pup.

mensen hebben vaak geen idee dat er ook fokkers zijn die cavia's, konijnen, ratten, muizen etc als huisdieren fokken voor andere mensen. die vinden het veel handiger dat ze in een dierenwinkel gekocht kunnen worden, hoeven ze niet allemaal moeite te doen zoals de fokker benaderen, wachten op hun beestje etc.

En ja laten we vooral de hamsters, fretten, konijntjes etc. niet vergeten. Wat mij betreft dus geen enkel dier te koop in een dierenwinkel zelfs geen vissen. Mensen zouden zich beter moeten informeren, maar doen dat toch niet. In dit geval vind ik dan dat het bij de wet verboden moet worden om zo dieren te verkopen. Je bent als verkopende partij volgens mij verplicht de juiste informatie te verstrekken bij de verkoop van een dier en daar gaat het nou juist vaak fout. Maar met het huidge kabinet verwacht ik de komende jaren niet echt verandeeingen op dit vlak helaas.
Zolang een dier een ding is voor de wet zullen dit soort zaken niet veranderen.

Groetjes
Nienke

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:59

Heel goed dat dit gemeld wordt!! Ben het er ook volledig mee eens. Maar ja, dan sta je in de winkel, om de juiste bodembekker te halen, dan zit daar helemaal zielig en alleen een ritten, op zaagsel, al snuffend en onder de mijt. Nog geen 6 weken oud.... Tja, die is dus met mij mee naar huis gegaan (overigens zonder te betalen, dat ging me te ver)

Overigens komen mijn ratten voor de rest dus wel bij rattery's vandaan, maar zo nu en dan, tja, dan kom ik weer een zielepoot tegen.

Eigenlijk vind ook ik dat er in dw of tc geen enkel levend wezen meer over de toonbank mag.... Laat dat aan de mensen over die met liefde fokken.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:08

[quote="BellyBel"]

oja en bij ons staat ze eerst op een laag buikensnippers en dan richts een pluk stro en links een pluk hooi en en schaal met voer.
bedoel dus echt een grote schaal.
en een grote maat drinkfles die 2 keer per dag verschoon wordt het water.
de hoken worden ook 3 keer in de week verschoond.
ze zitten in een best vrij groot hok met ze 10e en ze hebben echt wel de ruimte om terennen entedoen. mannen en vrouwen zitten apart
dit is met alle knaagdieren zo. alleen de muizen daar zitten er geloof een stuk of 50 van in
en zwanger worden ze bij ons niet verkocht
en iedereen heb zijn eigen voer
ratten hebben rattenvoer
muizen hebben muizenvoer
cavias hebben caviavoer
enz.........
dus niet alle dw's zijn het zelfde

en wij verkopen alleen geen pups of kittens dat gaat ons ook tever

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:12

pascha7 schreef:
BellyBel schreef:

oja en bij ons staat ze eerst op een laag buikensnippers en dan richts een pluk stro en links een pluk hooi en en schaal met voer.
ze zitten in een best vrij groot hok met ze 10e en ze hebben echt wel de ruimte om terennen entedoen. mannen en vrouwen zitten apart
dit is met alle knaagdieren zo. alleen de muizen daar zitten er geloof een stuk of 50 van in
ratten hebben rattenvoer
muizen hebben muizenvoer
cavias hebben caviavoer
enz.........

bedoel je dat je ratjes op stro en hooi staan?

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:14

Lamintha schreef:
pascha7 schreef:

ratten hebben rattenvoer
muizen hebben muizenvoer
cavias hebben caviavoer
enz.........

bedoel je dat je ratjes op stro en hooi staan?[/quote]
ja waarom niet en daaronder ligt een laag buikensnippers.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:15

Mag toch hopen dat dat stro iig uit de vriezer komt... Waarom stro?? Kan een rat niet tegen, ze worden er ziek van....

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:17

somokkele schreef:
Mag toch hopen dat dat stro iig uit de vriezer komt... Waarom stro?? Kan een rat niet tegen, ze worden er ziek van....

nog nooit geen last van gehad en doe het al jaren zo (10jaar)
het ligt er ook aan wat voor stro he

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:19

pascha7 schreef:

En daar ben ik het mee eens! Knap altijd dat iedereen kan oordelen over een bepaald iets, wat nóóit hetzelfde is! Wees blij dat er dierenwinkels zijn. Weet je hoeveel mensen zomaar een dier aan willen schaffen? Die komen in een DW en krijgen daar direct advies (en eerlijk!!). Tuurlijk is er verschil per winkel, maar is dat bij fokkers niet net zo? Iedereen wil een gezond dier verkopen, je hebt er niets aan om een slecht/ niet gezond dier te verkopen, mensen komen dan echt niet terug! (Ja om te klagen!)

Je hebt het hier vast met de goede bedoelingen neergezet, maar als je rattery's wil promoten moet je dat niet over de rug van Dw's doen! Kom gewoon met goede argumenten! Dat priemende vingertje altijd Rolleyes

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:21

annepanne schreef:
pascha7 schreef:

En daar ben ik het mee eens! Knap altijd dat iedereen kan oordelen over een bepaald iets, wat nóóit hetzelfde is! Wees blij dat er dierenwinkels zijn. Weet je hoeveel mensen zomaar een dier aan willen schaffen? Die komen in een DW en krijgen daar direct advies (en eerlijk!!). Tuurlijk is er verschil per winkel, maar is dat bij fokkers niet net zo? Iedereen wil een gezond dier verkopen, je hebt er niets aan om een slecht/ niet gezond dier te verkopen, mensen komen dan echt niet terug! (Ja om te klagen!)

Je hebt het hier vast met de goede bedoelingen neergezet, maar als je rattery's wil promoten moet je dat niet over de rug van Dw's doen! Kom gewoon met goede argumenten! Dat priemende vingertje altijd Rolleyes

ben het helemaal met je eens

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:25

Maar waar halen dw of tc hun dieren vandaan?? Komen die bij mensen of fokkers vandaan, die NADENKEN over wat ze op de wereld zetten? Of zijn het oeps-nestjes bij particullieren vandaan? Hoeveel mensen die daadwerkelijk met liefde en vooral verstand 'fokken' zullen hun dieren in een DW slijten, waar ook nog winst op hun beesten wordt gemaakt.

@pascha7 : Hoe lang zitten ze bij jullie gemiddeld in de winkel?? De problemen openbaren zich vaak pas als het beestje al in huis zit.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:27

Geen oeps nestjes aangezien alles gescheiden zit! En de dieren zijn nooit de hoofdverkoop in een winkel! De spullen die erbij zitten zijn dat!

Bij ons worden de dwerghamsters vaak zeker drie jaar oud! Zegt wel iets denk ik!

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:28

het is toch ontzettend simpel een rattery fokt met de juiste bedoellingen (als het een goede rattery is, iedereen kan zich een rattery noemen) maar een dierenwinkel kan nog zo professioneel en goed advies geven, en wat dan nog, waar komen de dieren vandaan..
broodfokkers fokken voor hun zelf, niet om het rattenbestand te verbeteren. leuke kleurtjes daar gaat het om. en niet om de gezondheid of wat dan ook.

ik vidn niet dat de discussie gaat over het feit van goed bedoel advies van een dierenwinkel, maar hoe de ratten gefokt worden.

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:29

somokkele schreef:
Maar waar halen dw of tc hun dieren vandaan?? Komen die bij mensen of fokkers vandaan, die NADENKEN over wat ze op de wereld zetten? Of zijn het oeps-nestjes bij particullieren vandaan? Hoeveel mensen die daadwerkelijk met liefde en vooral verstand 'fokken' zullen hun dieren in een DW slijten, waar ook nog winst op hun beesten wordt gemaakt.

kijk daar ben ik het nu mee eens. zie ook mijn bovenstaande post. een dierenwinkel kan nog zo goed met z'n dieren om gaan maar waar komen ze vandaan voordat ze in de dierenwinke te komen zitten?

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:29

annepanne schreef:
Geen oeps nestjes aangezien alles gescheiden zit! En de dieren zijn nooit de hoofdverkoop in een winkel! De spullen die erbij zitten zijn dat!

Bij ons worden de dwerghamsters vaak zeker drie jaar oud! Zegt wel iets denk ik!

ja jij hebt met alle eigenaren zeker nog contact????

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:30

annepanne schreef:

Als dieren niet de hoofdverkoop zijn, waarom dan niet helemaal afschaffen?? Ze leveren toch niet genoeg op.... Of misschien toch wel......

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:34

Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind het éindelijk een goede uitleg waarom ik ze niet in de dierenwinkel zou halen, alleen ik zou echt niet weten waar er hier 1 in de buurt moet zitten, dus als iemand er hier 1 in de buurt weet, stuur maar een pm, dan zal ik voortaan daarnaar toe gaan, i.p.v. de dierenwinkel.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 14:35

annepanne schreef:
pascha7 schreef:

Natuurlijk is niet alle dw of tc zo, maar de meeste wel! En ik heb ook duidelijk vertelt dat ik niet iedereen over een kam wil scheren Knipoog.

En dan wil van de gene die een dw/tc runnen is horen waar ze de arme stakkers vandaan halen! Die vaste adresjes die {zogenaamd} heel goed voor de dieren zorgen etc. willen ze nooit vertellen... waarom dan niet? Nou?