Weet iemand wat dit is?(tamme rat)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Re: Weet iemand wat dit is?(tamme rat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:15

BellyBel schreef:
En ik ben zobiezo tegen broodfokkers die hun dieren {vaak} zelf doden, en hier is vaak de reden: Het kost anders te veel geld, die benzine en dan nog dat spuitje. En dan wordt er het smoesje van stres maar gebruikt! Ik stel voor dat iedereen maar is op de fora van http://www.tammeratten.nl en http://www.ratten.nl moet gaan kijken!

Nors opkijken je weet dat je mij en nog andere nu veroordeelt tot broodfokkers?? zal ik je eens wat grappigs vertellen?? ik fok helemaal niks, ik vermeerder helemaal niks... Nagelbijten / Gniffelen
en als jij het stress een smoesje vind prima... maar al die zielige mensjes (die jij er hier bij haalt) die zaten ook in een trein vol stress...

maar goed denk wat je wil denken dat doe ik ook, maar veroordeel niet zomaar iemand zonder dat je weet of het waar is ja of nee... want NEE ik ben GEEN broodfokker!!

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:18

Ik zeg ook niet dat jullie broodfokkers zijn! Iig dat bedoel ik er niet meer Knipoog Wat ik wil zeggen is dat de meeste broodfokkers die de dieren vaak ook zelf doden. En ik hier dus zobiezo tegen ben! Ook op de manier waarop ze fokken.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:21

Iris82 schreef:
Citaat:
Ze stammen af van de laboratoria en daar zijn kanker en longaandoeningen ingekweekt, waar wij hobbiesten dus nog steeds last van hebben.

Pradaatje: als jij denkt dat dit waar is, dan zit je er ook naast.
Onze tamme ratten stammen namelijk helemaal niet van labratten maar zijn gewoon gefokt vanuit de bruine rat.

Feit blijft: ratten worden niet oud. Er zijn laboratoria die getracht hebben om de leeftijd van de gemiddelde rat te verhogen, maar na jaren fokken werd de gemiddelde rat ook maar 2 jaar en 9 maanden. Zelfs fokken met wilde ratten zette geen zoden aan de dijk.

Ik ken een paar mensen die een poging hebben gedaan om met wilde ratten te fokken, maar ook deze dieren overlijden aan tumoren en luchtwegklachten, rond een leeftijd van 2 jaar en een paar maanden.

De reden dat er veel dieren op een relatief jonge(re) leeftijd overlijden is dat er veel gefokt is met moderatten zoals blauw, husky en dumbo.

Sorry hoor, Maar heb ik dat gezegt? Heb alleen iemand gelijk gegeven, dus kijk nou maar eerst goed wie je quote, en dan diegene een preek te gaan geven Slapen

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:24

Ik denk ook dat het ratje de hik heeft gehad...heb er hier ook een paar die veel te gulzig hun lekkers opeten, ziet er raar uit....en de eerste keer denk je inderdaad dat hij zo dood neer kan vallen.

Ik ben ook fel tegen het doden van je eigen dieren of het nou je rat of je iets anders is. Het is niet voor niks zo dat een DA 6 jaar (of langer) gestudeerd heeft....
En die methodes van school...mja...ik heb die scholen al niet zo hoog (als je eens bekijkt hoe ze daar met dieren omgaan doorgaans Boos! ), dus laat die methodes maar ergens op een plaats waar de zon niet schijnt.

En om nou op bokt te gaan vertellen hoe je je beestje dood heb gemaakt? Met ether en een bakje? Er zitten hier ook mensen die minderjarig zijn...lekker handig om dat hier te vertellen

Over het vechten tegen de narcose, heb er al een hoop in moeten laten slapen (waren echt niet meer te redden en is beoordeeld door een goede DA)...heb er nog geen een meegemaakt die vecht tegen de spuit.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:26

ik denk dat dat niezen is !!
die van mij doet dat ook

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 19:28

ze zijn weer terug bij de eigenaar Knipoog het ratje(babs) heeft volgensmij gewoon hikken. hij had ook erg heimwee bij mij! toen hij thuis was werd hij helemaal gek van blijdschap. gelukkig dus niet iets waar zorgen over te maken is. bedankt allemaal voor de reacties!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:30

haha lief he, die blijfschap.

Ziejewel, gewoon de hik! ( doet mijn oudje ook wel eens, als ik hem net wakker heb gemaakt bijv)

Vind het wel super dat je het je gelijk bent gaan afvragen.. wat dat in schokken was!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:43

Hannanas schreef:
haha lief he, die blijfschap.

Ziejewel, gewoon de hik! ( doet mijn oudje ook wel eens, als ik hem net wakker heb gemaakt bijv)

Vind het wel super dat je het je gelijk bent gaan afvragen.. wat dat in schokken was!

jij brut!! maak jij je ratje wakker?? Knipoog vind je het gek, das zn ochtendhumeur! hihi Nagelbijten / Gniffelen nee geintje plaag je maar

maar goed even voor de duidelijkheid: fijn dat de ratjes weer terug zijn en ach de hik.. het kan idd!!!

voor de afmaakmethodes.. tuurlijk zijn er die niet het daglichtverdragen, en zelf kan ik je vertellen heb nu 1 keer een caviatje (echt net 3 uur oud) naar het rijk der hemelen gebracht... dit omdat het beestje zwaar gehandicapt was en dit op school was, school weigert helaas om een DA erbij te halen, dus ja wat doe je dan?? hem lekker laten creperen en doodgaan, nee sorry dan help ik de natuur liever ff een handje.
ja en dan de vissen... die kan ik nu op ongeveer 2 of 3 handen tellen, maar dat heeft heus iedereen wel eens gedaan... (zn vis ff doodtikken op de grond of dergelijke, door de wc spoelen...)

tis echt niet zo dat ik zomaar ff een beestje zelf doodmaak en echt geen konijnen, honden en katten etc... maar zoals met dat babycaavje dat was echt sneu, dat moest wel op die manier...

maar ff over de school: dus de barneveld opleiding is slecht?(en de andere opleidingen) de dieren worden daar verwaarloost?? tuurlijk er zijn soms momenten dat het beter kan en sommige dieren zitten nog in ouderwetse hokken, maar echt het is er echt wel netjes hoor!! en geloof me ze willen je het liefste leren hoe je je dieren gezond houd en wanneer je ermee naar de DA moet, maar als ze voor elk dingetje de DA moesten laten komen man dan was het schoolgeld wel heel hoog geworden, maar heus ze halen er ook regelmatig de DA bij hoor het zijn geen kwakzalvers.... jammer dat diegene (sorry ff naam kwijt) zo slecht denkt over deze school en anderen.(kan zelf niet oordelen over andere)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:31

Nou.... als mijn ouwe heer lekker ligt te maffen op mijn schoot... ja dan maak ik hem wel eens wakker al dan niet perongeluk!

Ik heb nog nooit een vis doodgetikt.. Knipoog

Schoolgeld hoog of niet, de school is verantwoordelijk voor zijn dieren en de verzorging. Kan men de kosten van een euthanasie niet aan? Rare school, moet men maar het aantal dieren houden waarvan ze het wel kunnen bekostigen.
Nogmaals, tikken, nek omdraaien, ether... allemaal erg langzame methodes. En ja, erg gruwelijk om te zeggen, nek omdraaien kan erg snel gaan etc maar dan moet je geluk hebben.. weten hoe het moet en nog eens geluk hebben. Je zou maar net niet goed genoeg draaien/knakken. ( doen we het toch gewoon nog n keer? of 2.. ) ( en gelukkig heb ik dit nog nooit meegemaakt, laat staan zelf gedaan! brr )

Alleen al bij de gedachte eraan.. arm beestje.

En.. echt stress naar de dierenarts... hmm geldt niet voor alle dieren. Zeker tammeratten zijn daar vrij vaak niet warm of koud van. Ik bedoel.. ze zijn wel gewend om ergens naar toe te gaan, andere geuren en etc.
Maargoed, de stress blijft idd een nadeel. Maar dat geldt voor de "huis-tuin en keuken methodes" zeker ook.

Maargoed, ieder zijn eigen mening.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:37

Ik ben er altijd voorstander van dat mensen hun dieren naar de dierenarts brengen, vooral niet gaan "oefenen" hoe je een dier doodmaakt.
Ik heb nu 10 jaar ervaring in het doden van dieren en ik zal het nooit fijn vinden, ik haat het als ik het moet doen. Ik moet er ook niet aan denken dat ik een keer zal falen en dat het niet in een keer goed zal gaan.
Mijn excuus om een rat zelf dood te maken (grotere dieren gaan gewoon naar de dierenarts) is heel simpel, mijn eerste 7 ratten zijn bij de dierenarts doodgemaakt, en dit is niet 1 keer goed gegaan. Minutenlange gevechten tegen de dood, piepend zelfs gillend, ik zal die geluiden nooit meer uit mijn hoofd krijgen, vreselijk. En bedenk dan ook eens hoe groot die naald in verhouding is, veel dierenartsen steken die in de buik, zonder ze eerst te verdoven. Ik heb 5 dierenartsen versleten, voordat ik er 1 vond die ze eerst verdoofd, eis dit dan ook van je DA of zoek een andere.
Ik ga me voor de rest niet mee verdedigen, ik kan alleen hopen dat iedere reactie in dit topic tegen het doden van dieren afkomstig is van vegatariërs.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:50

roest schreef:
ik kan alleen hopen dat iedere reactie in dit topic tegen het doden van dieren afkomstig is van vegatariërs.

Ik ben tegen het zelf doden, en nee ben geen vegetarië.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:28

Maar roest, daar heb je het over iets heel anders!

Ik ben tegen het zelf doden.
Maar daarbij hebbe wij niet gezegt dat elke manier van de da goed is.

Ik laat mijn ratten niet inslapen met zomaar en alleen hoppa een dikke naald in de buik.

En ik ben geen vegetarier.

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:49

mijn ratten krijgen eerst een prikje dat ze onder narcose gaan, daarna krijgen ze pas de prik dat ze daadwerkelijk in slapen.

en vergis je niet hoor, ik ga vandaag voor de 5e keer naar de dierenarts dit jaar (het jaar is pas net begonnen) maar zelf me diertjes uit hun lijden verlossen kan ik niet, dan leg ik er maar wat extra geld voor neer en werk ik maar een keer over!

heb al 2 ratjes dit jaar verloren en morgen word de 3e geopereerd aan een tumor.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:52

Sterkte Lamintha, het is ook best lastig als je in een periode meerdere oudjes hebt. Dan kan het snel gaan.

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:56

het gaat idd erg snel. vorige week maandag heb ik mijn favo meisje moeten laten inslapen op een leeftijd van 2 jaar en dik 3 maanden.

nu worden binnenkort 5 andere meiden ook 2 jaar en ik hou me hart vast.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:16

roest schreef:
Ik ga me voor de rest niet mee verdedigen, ik kan alleen hopen dat iedere reactie in dit topic tegen het doden van dieren afkomstig is van vegatariërs.

Ik kan het toch even niet laten om hier op te reageren, aangezien ik niet begrijp waarom je het vegetariër-zijn bij deze discussie betrekt. Deze vegetariër heeft er geen moeite mee als jij je beestjes uit hun lijden verlost, aangenomen dat je weet hoe je dat moet doen (ik heb dat zelf ook wel eens gedaan). Ik neem aan dat je opmerking niet al te serieus bedoeld was, maar laten we geen tegenstellingen benadrukken die er niet zijn. Knipoog

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:17

Dat is niet echt heel bejaard Lamintha, wel een beetje vertrouwen hebben he, dat ze niet allemaal al met 2 jaar oud en gebrekig zijn/worden.

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:23

nee maar na het aantal jaar ratjes te hebben gehad is er nog geen 3 jaar oud geworden hier.
wel de 2 1/2 nu mankeren ze nog niks, maar flo (die ik vandaag naar de dierenarts moet brengen) mankeerde ook niks totdat ik een soort van verkleving voelde.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:23

Ach gut

Of van die kleine tekenen van ouderdom.
Dan krijgen ze ineens wat.

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:24

mja het kan ineens gek lopen Verdrietig

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:50

roest schreef:
Het komt bij vrijwel alle oudere ratten voor, ze zal uiteindelijk (tsja, ze worden meestal maar een jaar of 2) doodgaan aan een vorm van astma of een longbloeding.
Het heeft niets te maken met epilepsie. Ze stammen af van de laboratoria en daar zijn kanker en longaandoeningen ingekweekt, waar wij hobbiesten dus nog steeds last van hebben.
Ik ben inmiddels zo'n 20 ratten verder, het enige wat je kunt doen is opletten of ze benauwd wordt en daar pijn van krijgt (zielig bolletje wol worden ze dan). Dat zal binnen een jaar gebeuren. Ik heb alle medicijnen voor ratten uitgeprobeerd, heeft geen zin, je verlengt het zielig leven met een paar weekjes (als ze dat al redden). Laat ze op tijd inslapen (ik maak ze zelf dood).
Maar daar hoef je je nu denk ik nog niet zo druk om te maken, als het zover is herkent iedere leek het direct.

Toch knap dat jij dat zo kan lezen......
Wat n waanzin dat haast alle oude ratten dat hebben, die v mij hebben dat nooit en ik heb al 20 jaar ratten.
Vind je t zelf niet raar dat je een tijds indicatie geeft voor wanneer ze pijn gaan krijgen.
En wat ik nog t ergste vind is dat je ze zelf dood maakt: HOE HAAL JE T IN JE DOMME HOOFD! Ik noem dat moord! Ik weet niet of iemand jou wel ns heeft verteld dat er dierenartsen bestaan? Die hebben wel verstand v dieren wat bij duidelijk ontbreekt! Een da kan alleen bepalen of een dier in moet slapen en ook ook alleen n da mag dat JIJ DUS NIET!
Laatst bijgewerkt door ShirleyA op 26-02-07 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:55

sexy_back schreef:
wat is hier gruwelijk aan??? sorry maar ik heb dit zelfs geléérd op mijn school... je denkt toch niet dat iemand die bijvoorbeeld veel vogels houd, voor elke euthenasie naar de DA gaat? nee die doen dat gewoon zelf! waarom dan niet met een ratje? als je precies weet wat je moet doen om hem snel en zo goed als pijnloos dood te maken, vind ik het juist een prima manier!
(en dat heeft allemaal niks te maken met het feit of je een dierenvriend bent ja of nee )

ff voorbeeld:
je ratje moet afgemaakt worden (of voor de tere zieltjes hier: ingeslapen en lekker naar de rattenhemel)
dus jij pakt hem uit zn vertrouwde kooi stopt hem in een vervoersbak/kist weet ik veel wat...
(dat is al dikke stress)
dan neem je hem mee in de auto of misschien op de fiets? (ook al stress)
dan moet je wachten in de wachtkamer bij de DA, waar jou lieve ratje ontzettend veel onbekende geuren en geluiden op zich afkrijgt (nog meer stress!)
dan na lang wachten mag je de spreekkamer in en wordt je ratje eerst nog onderzocht voor hij de injectie krijgt (dat is standaard procedure) (maar dat is ook stress want je ratje is ziek)
en dan na al die tijd krijgt je ratje eindelijk de injectie in een vreemde ruimte en vol adrenaline in zn kleine lichaampje door de stress....

maarrr....
dit kan ook anders!
als je precies weet wat je moet doen, kun je je ratje dus in zn eigen vertrouwde omgeving zonder al die onnodige stress afmaken (of voor de tere zieltjes: naar de rattenhemel helpen) ik ben 100% dierenliefhebber, maar ook ik maak beesten soms zelf af omdat het sneller, makkelijker en soms zelfs beter is voor het dier.

Ach mens houd toch op met je zg dierenliefde! jou noem ik geen dierenliefhebber maar een dierenbeul.
Ik ken een heleboel mensen v div ratten-opvangen en geloof me ze laten als t echt moet de diertjes inslapen bij een da en doen dit nooit zelf! Dat hoort ook niet, er zijn niet voor niets dierenartsen. Wat jij doet is moord!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:57

tessyke schreef:
dus omdat ze haar ratje uit zijn lijden verlost is ze geen dierenvriend?

mijn laatste ratje had vocht op zijn longen en die was eigenlijk heel traag aan het "verdrinken"
wij hebben hem ook zelf laten inslapen in een bakje met ether
daar heeft hij geen pijn door gehad

ben ik nu ook geen dierenvriend?

Nee idd je bent geen dierenvriend! Heb je gevraagd of jouw ratje geen pijn had? Hoe halen jullie t toch in je hoofd..... zelf je beest doden.

Ik vraag me af hoe jullie dat later met je paard gaan doen?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:31

ShirleyA schreef:
Nee idd je bent geen dierenvriend! Heb je gevraagd of jouw ratje geen pijn had? Hoe halen jullie t toch in je hoofd..... zelf je beest doden.

Ik vraag me af hoe jullie dat later met je paard gaan doen?

nou waarschijnlijk ga ik dan net zolang met een schop op zn hoofd inslaan tot ie erbij neer valt... Nagelbijten / Gniffelen

(das volgens mij precies wat je wil horen en ondertussen denkt van ons "moordenaars" )

jeetje méns wat denk je van me..., alleen omdat ik nu 1 x een babycaaf heb doodgemaakt en ja 3 handen vissen... mn konijn ging gewoon netjes naar de DA hoor...

voor de laatste keer om het ff héél goed duidelijk te maken....:
ik ben niet tegen zelfdoding heb het nu zoals je kunt lezen bij 1 caafje gedaan en ja bij een heleboel vissen (mensen het zijn vissen dan is een visser ook een beul)
tuurlijk ga ik niet elk beestje zomaar afmaken en ja ik heb mn konijn netjes naar de DA gebracht (helaas net 1 minuut te laat, want voor de deur ging ze dood, en nee niet door mijn handen Nagelbijten / Gniffelen )
en tuurlijk zal ik er ook heus wel voor kiezen om naar de DA te gaan, maar het is geen moord om het zelf te doen hoor.

de betekenis dierenvriend is in mijn ogen:
"iemand die om dieren geeft en weet wanneer het tijd is om het leven te laten eindigen voor je geliefde dier" (zelf óf DA)

oh ja en nog iets (weet niet wie het typte) maar hoezo KÁN alleen een DA bepalen dat een beestje dood moet? en hoezo MÁG alleen een DA dat... nergens in de wet staat dat het verboden is om je dier zelf af te maken...
kijk bij mensen ligt dat anders ja...

maar goed zoals al eerder is gezegd: als je weet wat je doet is het net zo effectief als de DA...

ondertekend:

"de dieren moordenaar" Knipoog

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:44

Nu ik jullie allemaal bezig zie, wil ik even mededelen dat ik vandaag me 2 ratjes heb ingeslapen op 3 jarige (!!!) leeftijd.. Ze worden steeds jonger Ze zaten binnen vol met gezwellen.. Nu hebben we nog 1 kale over, maar ik denk dat er weer bij komen Ja