Benthe van de brokken af ---> foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Re: Benthe van de brokken af ---> foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:30

Skitter schreef:
Wel weet ik dat honden juist het harde krokante van brokken nodig hebben. Kun je de kvv en brokken niet combineren. Een 'brok' dag?

waarom hebben honden het harde van brokken nodig??
voor de tanden is het in ieder geval niet beter. in brokken zit juist troep wat ook voor aanslag op de tanden zorgt. tandplak krijgen ze er toch wel van. en de ene hond is er gevoeliger voor dan de andere. de honden van m'n ouders krijgen altijd harde brokken van goed merken en hebben tandplak.
in vlees zit geen toegevoegde troep dus ook minder kans op tandplak. als je alleen kant en klaar vlees zou geven dan is een goede kluif een oplossing. en af en toe een lap vuile pens helpt ook goed. bij echt vers vlees hebben ze zowiezo al kluifwerk en botten dus dan worden de tanden ook goed gereinigd.

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:39

Ik vind je hond er goed uitzien Pam! Lachen

Ik voer mijn honden ook kvv met daarnaast nog groente en fruit.
Helaas is onze vriezer te klein om nu over te gaan op barf. Als ik straks op mezelf woon dan gaat dat wel gebeuren! Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:40

Ik geef mij hond ook kvv Knipoog Lachen

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 11:57

Hier ook geen brokken hoor Knipoog Onze hond krijgt alleen maar barf.

Leuke foto's Haha!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:11

Waar staat kkv en nrv precies voor?
Erg interessant dit..
Heb het andere hondenvoedingstopic eens gevolgd.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 12:59

Hannanas schreef:
Waar staat kkv en nrv precies voor?
Erg interessant dit..
Heb het andere hondenvoedingstopic eens gevolgd.

kkv is kant en klaar vlees. dus rodi, duck, prins, bibi, carnibest enz. dus wat kant en klaar in de vriezer van de winkel ligt. samenstelling is meteen goed en je kan het zo geven. het is al in stukjes.

nrv is natuurlijk?? rauw vlees. dit noemen ze ook barfen. je stelt dan zelf menu's samen en geeft de hond puur rauw vlees. het liefst met botten en al. dus echt het kluifwerk. het is dan handig om wat goedkope adresjes te hebben van bijv. (islamitische) slagers en slachthuizen waar je het groot in kan kopen. het is dan ook erg handig om een heeeeeele grote vrieskist te hebben.
je moet met barfen wel weten wat je doet. je moet zelf menu's samenstellen en ervoor zorgen dat hij alle voedingsstoffen binnen krijgt.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:47

En dat is dan meteen mijn probleem met BARF, veel mensen denken dat als ze maar gewoon vanalles wat geven en het rauw is, dat er dan wel alles in zal zitten. En dat is dus niet het geval. Ik heb Isa een tijdje op vers vlees gehad maar ik was elke dag druk aan het rekenen om uit te vinden wat er nou allemaal in ging, en het was echt lastig om haar alles binnen te laten krijgen. En dan nog varieert het per batch vlees wat er in zit, dus echt zekerheid heb je nooit. Ik zag ook geen verschil aan haar tussen vers en brok (cavom), dus ze is nu weer gewoon op de brok met af en toe wat vuile pens oid er door. Ze vindt het wel heel erg lekker.
Kijk, als iemand het leuk vindt om uitgebreid uit te zoeken wat zijn hond te eten moet krijgen en om zijn hond rauw vlees te zien eten, dat moet ie dat vooral doen. Maar ik wordt soms een beetje geirriteerd van mensen die maar zo naar de slager lopen en een beetje slachtafval voeren met af en toe een eitje er over, om dan vervolgens iedereen die het anders doet aan te vallen. Het lijkt soms verdorie wel of je je hond mishandelt als je hem brokken geeft Haha! .

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 15:03

Ellebel schreef:
En dat is dan meteen mijn probleem met BARF, veel mensen denken dat als ze maar gewoon vanalles wat geven en het rauw is, dat er dan wel alles in zal zitten. En dat is dus niet het geval. Ik heb Isa een tijdje op vers vlees gehad maar ik was elke dag druk aan het rekenen om uit te vinden wat er nou allemaal in ging, en het was echt lastig om haar alles binnen te laten krijgen. En dan nog varieert het per batch vlees wat er in zit, dus echt zekerheid heb je nooit .

Daarom houdt ik het ook bij Kant en klaar vlees. ik weet er te weinig over om te gaan barfen met versvlees en van kant en klaar vlees weet ik zeker dat ik qua vitaminen en zo goed zit. daarnaast zie ik het gesleep en gedoe met al dat vlees ook niet echt zitten. het echte verse vlees houdt mij tegen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 15:40

daarom krijgt benthe kvv ernaast.
Ik loop niet ff snel naar de slager. Alles wat ik voer (dit is dus de eerste keer) bespreek ik eerst een week van te voren op de barf fora. Even polsen of het wel goed is als ik dat geef.

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:46

Ellebel schreef:
En dat is dan meteen mijn probleem met BARF, veel mensen denken dat als ze maar gewoon vanalles wat geven en het rauw is, dat er dan wel alles in zal zitten. En dat is dus niet het geval. Ik heb Isa een tijdje op vers vlees gehad maar ik was elke dag druk aan het rekenen om uit te vinden wat er nou allemaal in ging, en het was echt lastig om haar alles binnen te laten krijgen. En dan nog varieert het per batch vlees wat er in zit, dus echt zekerheid heb je nooit. Ik zag ook geen verschil aan haar tussen vers en brok (cavom), dus ze is nu weer gewoon op de brok met af en toe wat vuile pens oid er door. Ze vindt het wel heel erg lekker.
Kijk, als iemand het leuk vindt om uitgebreid uit te zoeken wat zijn hond te eten moet krijgen en om zijn hond rauw vlees te zien eten, dat moet ie dat vooral doen. Maar ik wordt soms een beetje geirriteerd van mensen die maar zo naar de slager lopen en een beetje slachtafval voeren met af en toe een eitje er over, om dan vervolgens iedereen die het anders doet aan te vallen. Het lijkt soms verdorie wel of je je hond mishandelt als je hem brokken geeft Haha! .

Nee hoor je mishandelt je hond niet hoor Haha! Maar wij Barfen dus ook en ik vind het wel mee vallen met dat uitrekenen allemaal, iedereen moet zelf weten wat hij/zei zijn hond voert toch?

Ik heb heel veel info van http://www.barfplaats.nl gehaald, ik maak iedere 4 weken een menu voor onze hond en sla dan ook gelijk de spullen daarvoor in, die verdeel ik over 4 lades in onze vriezer in zakjes met dag en datum erop en dit haal ik er dan een avond van te voren uit. Is idd een hoop werk maar ik vind het leuk om te doen en doe het graag. En ik doe het niet zo dat ik wat slachtafval haal en klaar hoor Knipoog Wij moeten wel een uurtje rijden om de spulletjes te halen maar op dat adresje kun je ook bijna alles halen kwa botvlees dan, want dat is het moelijkst om aan te komen vind ik.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:53

wat is kvv? Bloos brokken is belangrijk voor de kruiden die er in zitten, dat is ook het enige. En over goed of slecht voor de tanden zijn de meningen over verdeeld. Uiteindelijk is niks goed of juist wel weer goed voor de tanden. Het blijft er bij dat wat wij de honden geven (brokken, en vlees) Niet natuurlijk is voor een hond om op de bijten. Het enige wat goed is voor een hond zijn runder botten dat is het enige waar een je de tanden goed aan doet. Het is nml logisch dat er tandsteen ontstaat, want het word door niks er af geschraapt. Die kauw botten waar het spul wit van word is ook weer niet goed want dat veroorzaakt vaak verstoppingen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:07

pubelia schreef:
wat is kvv? Bloos brokken is belangrijk voor de kruiden die er in zitten, dat is ook het enige. En over goed of slecht voor de tanden zijn de meningen over verdeeld. Uiteindelijk is niks goed of juist wel weer goed voor de tanden. Het blijft er bij dat wat wij de honden geven (brokken, en vlees) Niet natuurlijk is voor een hond om op de bijten. Het enige wat goed is voor een hond zijn runder botten dat is het enige waar een je de tanden goed aan doet. Het is nml logisch dat er tandsteen ontstaat, want het word door niks er af geschraapt. Die kauw botten waar het spul wit van word is ook weer niet goed want dat veroorzaakt vaak verstoppingen.

het meeste tandsteen of tandplak word veroorzaakt door maagzuur/speeksel, bij honden die op vers zitten is dit zuur vele male beter en zodoende de tanden ook.
(tuurlijk zijn er uitzonderingen, er zijn gewoon honden die er erfelijk belast veel "Last"van hebben.

over welke kruiden in brokken heb je het?

kvv =kompleet vers vlees ( rodi, energique, bibi, duck, carnibest, smuldier)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:09

Kan je dat kvv gewoon rauw geven?

Want ik heb een keer een bot meegenomen van de slager en dat aan de hond gegeven, maar toen scheet ze zich helemaal leeg Bloos

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:15

Toverbal schreef:
Kan je dat kvv gewoon rauw geven?

Want ik heb een keer een bot meegenomen van de slager en dat aan de hond gegeven, maar toen scheet ze zich helemaal leeg Bloos

juist rauw, al het gekookte of gebakken vlees is slecht

met barf is ook alles rauw, zeker botten of visgraten, wanneer die verhit worden, dan kan het splinteren en is het zeer gevaarlijk, rauw niet Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 17:19

een bot is niet kvv. Kant en klaar vers voer noem ik t ook wel eens.
Diepvries bakjes die je zelfs bij de c1000 kunt halen, zit een compleet menu in. orgaan, vlees, groenten (al zijn groenten niet noodzakelijk)

Je hond moet er aan wennen. De ene hond gaat de eerste tijd aan de schijterij, mijn hond raakt verstopt van voerverandering. Dan geef ik haar een klein beetje melk of een theelepeltje olijfolie, dat maakt t poepe n wat makkelijker. Na een tijdje worden de drollen lekker stevig en met vers voer, ook minder.

Vlees is wel natuurlijk om op te bijten?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:21

Maar in de KVV zitten toch ook toegevoegde vitamines en granen? Of ben ik nou weer helemaal in de war?

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:23

Ellebel schreef:
Maar in de KVV zitten toch ook toegevoegde vitamines en granen? Of ben ik nou weer helemaal in de war?

ja, dat is dus al compleet, het verschilt per merk hoeveel er van alles in zit, je hebt ook verschillende soorten (pens/rund bv. lam, hart enz enz)

granen zitten er ook in, gelukkig wel in veel mindere mate dan in de meeste ( commerciele) brokken, veel problemen bij de hond ( allergieen) worden veroorzaakt door teveel graan in het voer, een hond is geen konijn he Haha!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:25

Eiwitten zijn anders ook leuke allergenen Haha! Vooral die van koetjes Koe In de Cavom zitten volgens mij niet erg veel koolhydraten, zal het eens doorrekenen als ik me verveel

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:11

Ellebel schreef:
Het lijkt soms verdorie wel of je je hond mishandelt als je hem brokken geeft Haha! .
Mij heb je dat niet horen zeggen hoor...
Dat is (in de meeste gevallen) namelijk ook niet zo.
Wel is mijn mening dat vers beter is dan brok, en fabels over vers help ik dan ook graag uit de wereld.

Ellebel schreef:
En dat is dan meteen mijn probleem met BARF, veel mensen denken dat als ze maar gewoon vanalles wat geven en het rauw is, dat er dan wel alles in zal zitten. En dat is dus niet het geval.
...
Maar ik wordt soms een beetje geirriteerd van mensen die maar zo naar de slager lopen en een beetje slachtafval voeren met af en toe een eitje er over, om dan vervolgens iedereen die het anders doet aan te vallen.
De mening van menig versvoerder is dan ook niet dat alles wat rauw is, goed is.
Je moet het natuurlijk wel met beleid doen. Als je je een beetje in de materie verdiept, blijkt het allemaal niet zo moeilijk te zijn hoor, maar daarom is het wel belangrijk dat je er het een en ander vanaf weet.
Slachtafval (al doet de naam anders vermoeden Knipoog ) hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, er kunnen hele bruikbare dingen tussen zitten. Soms is het genoeg voor een maaltijd, soms kun je er beter andere dingen aan toe voegen omdat het niet volledig genoeg is, ligt er maar net aan wat je te pakken krijgt.

Als je trouwens bang bent dat met zelf samenstellen je hond niet alles binnen krijgt wat wel zou moeten, is er altijd nog KVV.
Dat is compleet, volledig, daar hoef je niks aan toe te voegen om de hond de juiste voedingsstoffen binnen te laten krijgen.
Zonder na te denken voer je dan compleet.

De ene versvoerder is trouwens de andere niet, er zijn zat verschillen tussen de verschillende richtingen.
Ook in het 'versvoer-cirquit' zijn vaak discussies.
Net zoals tussen de verschillende brok-voerders, en tussen de brok- en versvoerders.
Soms gaat het er idd niet helemaal netjes aan toe, maar daarom kun je niet alles over 1 kam scheren (en meteen denken dat ze ongelijk hebben).
Er lopen genoeg kippen zonder kop rond, onder allerlei 'soorten' mensen, dat is niet alleen aan 1 'soort' mensen te wijten.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:20

Nee natuurlijk niet, maar soms wordt ik er een beetje moe van. Dan heeft iemand weer een nieuw inzicht en dan loopt meteen iedereen er achter aan. Dat is in de paardenwereld niet anders dan in de hondenwereld. Vorig jaar was het helemaal "in" om je hond niet te enten, dit jaar moet je echt BARFen. Ik zie mensen vaak alleen als het fout gaat, en dan wordt ik er wel eens een beetje moe van. Met mensen die weloverwogen bezig zijn om hun hond gezond te voeren wil ik graag meedenken, vind ik leuk. Kritisch zijn mag, graag zelfs. Maar als ik op straat weer zo'n typisch "hondenmens" tegen kom (compleet met bodywarmer, fleecetrui en heel roedel honden, je kent het vast wel Haha! ) die me gaat lopen vertellen dat ik Isa echt alleen maar rauw vlees mag geven omdat brokken hardstikke slecht voor haar zijn (menigeen suggereert dat dan de epilpesie wel over zal gaan ROFL ), dan gaan echt alle stekels uit staan bij mij. Ik heb heel goed nagedacht en uitgeprobeerd met Isa's voer, wie denkt zo iemand dan wel niet te zijn om me even de les te gaan lezen. En dat gebeurt me niet 1x, nee echt al 10x of nog vaker. Misschien heb ik gewoon een lief onnozel hoofd en denken ze "ah, makkelijk slachtoffer" Haha!

En nee, ik ben NIET gefrustreerd Knipoog

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:26

pubelia schreef:
brokken is belangrijk voor de kruiden die er in zitten, dat is ook het enige. En over goed of slecht voor de tanden zijn de meningen over verdeeld. Uiteindelijk is niks goed of juist wel weer goed voor de tanden. Het blijft er bij dat wat wij de honden geven (brokken, en vlees) Niet natuurlijk is voor een hond om op de bijten. Het enige wat goed is voor een hond zijn runder botten dat is het enige waar een je de tanden goed aan doet. Het is nml logisch dat er tandsteen ontstaat, want het word door niks er af geschraapt. Die kauw botten waar het spul wit van word is ook weer niet goed want dat veroorzaakt vaak verstoppingen.

Welke kruiden? Welke nuttige toevoegingen zitten in brok die je niet bij vers toe zou kunnen voegen?
'Wij' hebben het niet over blikvoer of over alleen vlees, maar over rauw spiervlees, orgaanvlees, botten en die dingen..
Daar waar ze hun tanden op moeten laten werken, een van de redenen waarom vers gevoerde honden minder snel last hebben van hun gebit. Daar waar de honden (wolven) in het wild ook op bijten. Dat zorgt dat de tanden schoner blijven/worden.
Runderbotten zijn trouwens niet de enige geschikte botten, alle botten die van een rund af komen zijn niet eens allemaal geschikt.
En met botten bedoel ik niet de 'botjes' die je bij een dierenwinkel vandaan kan halen, verpakt in plastic of zo open in de schappen liggend. Daarmee bedoel ik echte rauwe botten van een dier mee.

Een lap vlees waar ze hun tanden op moeten laten werken helpt trouwens ook al een aardig eind op weg om de tandsteen/tandplak tegen te gaan.

Sandra91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:35

Hier heb ik nog nooit van gehoord.
Wel appart ik wist niet eens dat je honden ook vis kon geven door de graatjes en alles maar moet ze perse op dat tijdstip haar eten hebben dan en als je het nou een uurtje later doet is het dan ook erg.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:13

baroen schreef:
Ellebel schreef:

ja, dat is dus al compleet, het verschilt per merk hoeveel er van alles in zit, je hebt ook verschillende soorten (pens/rund bv. lam, hart enz enz)

granen zitten er ook in, gelukkig wel in veel mindere mate dan in de meeste ( commerciele) brokken, veel problemen bij de hond ( allergieen) worden veroorzaakt door teveel graan in het voer, een hond is geen konijn he Haha!

ff offtopic: Konijnen hoeven ook helemaal geen graan, is eigenlijk beetje hetzelfde verhaal Knipoog.

Ontopic: Ik voer mijn hond nu ook nog brokken, maar hij vind het helemaal niet lekker en hij doet het er ook niet super goed op ... Dus binnenkort krijgt hij alleen nog maar KVV en af en toe slachtafval als tussendoortje Lachen.
Gr.
Naatje

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:50

Ellebel schreef:
Nee natuurlijk niet, maar soms wordt ik er een beetje moe van. Dan heeft iemand weer een nieuw inzicht en dan loopt meteen iedereen er achter aan. Dat is in de paardenwereld niet anders dan in de hondenwereld. Vorig jaar was het helemaal "in" om je hond niet te enten, dit jaar moet je echt BARFen. Ik zie mensen vaak alleen als het fout gaat, en dan wordt ik er wel eens een beetje moe van. Met mensen die weloverwogen bezig zijn om hun hond gezond te voeren wil ik graag meedenken, vind ik leuk. Kritisch zijn mag, graag zelfs. Maar als ik op straat weer zo'n typisch "hondenmens" tegen kom (compleet met bodywarmer, fleecetrui en heel roedel honden, je kent het vast wel Haha! ) die me gaat lopen vertellen dat ik Isa echt alleen maar rauw vlees mag geven omdat brokken hardstikke slecht voor haar zijn (menigeen suggereert dat dan de epilpesie wel over zal gaan ROFL ), dan gaan echt alle stekels uit staan bij mij. Ik heb heel goed nagedacht en uitgeprobeerd met Isa's voer, wie denkt zo iemand dan wel niet te zijn om me even de les te gaan lezen. En dat gebeurt me niet 1x, nee echt al 10x of nog vaker. Misschien heb ik gewoon een lief onnozel hoofd en denken ze "ah, makkelijk slachtoffer" Haha!

En nee, ik ben NIET gefrustreerd Knipoog

Echt niet? Clown

Maar nee, ik snap je wel.
Denk je je hond het juiste voer te geven, krijg je goedbedoelde maar ongevraagde (en soms zelfs foutieve) adviezen die suggereren dat je je hond verkeerd voert.
Tja, ik voer mijn honden vers (kvv en zelf samergesteld), dus ik krijg nog vaker met zulke situaties te maken Clown

Vers is m.i. geen rage, ook geen reclame-product die verkocht moet worden.
Dat je er nu steeds meer en meer over hoort, komt door de goede resultaten die de honden (en katten ed) er op boeken.
De mond-op-mond reclame komt door het positieve resultaat, niet omdat men er wat op wilt verdienen.
Daarbij gaat men eens denken waarom ze de honden zo voeren zo als ze ze voeren en gaan ze zich er eens in verdiepen.
Lijkt het hun wat, gaan ze het eens uitproberen, zien ze daadwerkelijk positief resultaat, heb je weer iemand die enthousiast over vers voer is en dat ook zal vertellen.
Zien ze geen resultaat, blijven ze op vers of gaan terug op brok, verslechterd de situatie proberen ze wat anders. En ook dat hoor je, al moet ik zeggen dat ik dat laatste zo goed als niet hoor.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:09

Mijn honden krijgen sinds een maand of 4 alleen nog maar kvv (Carnibest natuur, en sinds kort Carnibest aktief). Sindsdien zijn ze veel energieker geworden dan voorheen, en ze zijn vele malen vrolijker, zeker tijdens etenstijd!
Mijn jongste hond Nozem was een hele slechte eter, en sinds ik CB (Carnibest) voer weet ze niet hoe snel ze bij haar voerbak moet zijn als die gevuld is. Sjefke, de oudste die inmiddels ruim 7 is, was een beetje aan het inkakken had ik het idee, zij begon zich wat meer als een oudere hond te gedragen. Sinds de CB is dat helemaal over, speelt ze weer volop met haar ruim 4 jaar jongere dochter en rent ze tijdens de wandelingen net zo hard en veel als Nozem.
Qua vacht zien ze er ook prima uit, en hun ontlasting is vele malen minder geworden ten opzichte van toen ze nog brokken kregen.
Ik ben dus heel erg tevreden over het voeren van diepvries versvoeding.
Mijn komende nest pups zal ik ook (weer) afspenen op vers vlees. Wel krijgen deze pups ook brokken aangeboden voor het geval dat hun nieuwe eigenaren geen vers maar brok willen voeren.

In brokken zitten over het algemeen erg veel ingrediënten waar een hond niets mee kan. Deze ingrediënten (zoals bijvoorbeeld granen) gaan eigenlijk onverteerd weer het lichaam uit. Vandaar dat een hond op brok meer ontlasting heeft.
De samenstelling van kvv (en barf nog meer) is helemaal toegespitst op het spijsverteringskanaal van de hond, en de hond haalt zodoende veel meer uit de voeding.

Sinds een paar weken ben ik voorzichtig begonnen met wat barf-materiaal te geven, als extra of in plaats van een kvv-maaltijd. Dat is helemaal een feest. Ze hebben tot nu toe kippenekken en kipkarkassen gehad en weten er prima raad mee.

Ik ben heel erg blij dat ik overgestapt ben van brokken naar vers. Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij of zij voert en ik zal nooit iemand veroordelen die brokken voert, maar je doet je hond er een enorm groot plezier mee om hem vers te gaan voeren. Dat is mij de afgelopen maanden wel duidelijk geworden.