[Foto] Mijn 2 nieuwe aanwinsten; 2 jonge Husky ratjes!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: [Foto] Mijn 2 nieuwe aanwinsten; 2 jonge Husky ratjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:50

Chely schreef:
*knip*

Lol, ik had eigenlijk niet eens alle overige posts gelezen maar ik moet even melden dat ik het dus volledig met je eens ben. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:20

Jeetje, topic was ik even vergeten.

Hok is tijdelijk; geen idee wat voor hok het is, stond nog thuis.
Wordt uiteraard een grotere bak ja.
Staan idd op snippers, van zaagsel e.d. weet ik al dat het niet goed is; niet de eerste rat die ik heb. Knipoog

Beide ratjes zijn mannetjes, mannetjes/vrouwtjes zaten ook apart. Maar het is iig goed duidelijk dat beide man zijn. Clown

Dat wit vind ik op zich wel grappig; hebben beide erg leuke tekeningen.

Ratjes waren idd smalletjes, zijn inmiddels al een stuk voller; zeker Mees, die kan eten Bloos! . Ik plaats snel weer foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:24

Iris82 schreef:
Ook ik hoop dat dit een tijdelijk kooi is. Ze zullen nog wel een stuk groeien.

Wat ik ook zou doen is ze even wegen. Ze zien er voor mijn gevoel veel te klein uit. Ze zouden minimaal 75 gram moeten wegen.

Ik zal ze is gaan wegen.
Maargoed; ze hebben hier altijd brokjes tot hun beschikking (en ook speciaal rattenvoer).
Hebben daarnaast een 'knabbelstaaf' (ook die bestemd voor ratte), krijgen dagelijk elk 3 yoghurtdrops en daarnaast leg ik iedere dag een stukje fruit of wat bij. Ze komen iig niks tekort en zoals ik in m'n vorige
bericht al aangaf, zijn ze al een stuk voller.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:09

Hmm denk wel dat je ze op de verkeerde manier aan het vetmesten bent.. Yoghurtdrops zijn nou niet direct de meest gezonde dingen Nagelbijten / Gniffelen
Zitten zo barstens vol met suiker! Geldt ook voor de knaagstaaf overigens.
Wel fijn dat ze al enigzins zijn aangekomen en dat ze zich thuisvoelen Knipoog

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:51

aaa, Wat een moppie's. Zelf hebben wij ook ratjes vier husky vrouwtjes en twee dumbo vrouwtjes.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:55

Wat een schatjes zeg !
Ben benieuwd naar de volgende foto's ! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:14

Het woord vetmesten heb ik ook niet gebruikt; maar om iig maar aan te geven dat ze niks tekort komen.
Mijn vorige rat kreeg ook die drops en die was absoluut niet te zwaar, evenals een rat die m'n moeder destijds had.
Maargoed, dat terzijde; zit wel goed. Lachen

Thnx voor de leuke reacties!

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:16

Wel jammer dat ze uit een tuincentrum komen! De meeste broodfokratjes komen in tuincentra en dierenwinkels terecht. Niet bepaald de meest geschikte start voor een ratje. Ook worden die ratjes vaak op kleur gefokt, en niet op gezondheid en karakter Boos!

Helaas weten veel mensen niet hoe de ratjes in tuincentra en dierenwinkels terecht zijn gekomen. Gelukkig zijn er rattery's en rattenopvangs waar ratjes met vol smart zitten te wachten op nieuwe baasjes! Alleen weten veel mensen helaas niet dat die bestaan. De rattery's fokken juist op karakter en gezondheid Haha!

Maar goed, ze zijn in ieder geval heel schattig en mooi! Maar hou hun gezondheid goed in de gaten! Knipoog
Owja, Tamme Ratten is een heel gezellig ratten forum! Haha! Zeker een kijkje waard Knipoog

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:01

leuk dat je ratjes hebt aangeschaft, maar voor dit soort dingen behoed ik mezelf. ik kan er langs lopen en al die lieve snoetjes zien, maar ik neem ze niet mee.

ben niet van plan om de broodfok te gaan steunen (broodfokker zegt: deze man en deze vrouw hebben wel een leuk kleurtje, vachtje etc die krijgen vast wel leuke kleintjes die goed verkopen. naar de gezondheid en karakter kijken ho maar)

zelf heb ik 16 geweldige meiden. maar ik koop ze nooit in een dierenwinkel. ik heb een mini aantal opvangertjes (2) en de rest bijna allemaal ratten van een rattery.

nooit een dierenwinkel meer voor mij.

snap niet dat mensen nog graag dieren uit een dierenwinkel willen hebben. het is vaak nog een impuls aankoop ook en na het kopen gaan ze pas boekjes lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:04

Hele rattery is een nieuw begrip voor mij; ik wist niet dat het zo in elkaar zat. Maargoed; ik heb ze nu en als ik na deze weer van plan mocht zijn ratjes aan te schaffen zal ik ze zeker niet meer uit de dierenwinkel halen. Het ging mij er dan ook niet om 'ik wil graag een rat uit de dierenwinkel' , daar domweg verder niet bij stilgestaan. Maar weet het zo.
Overigens daarnaast geen impulsaankoop; niet eerste rat hier.

Wel gaaf Lamintha, 16 ratten. Ja

@Bellybel; Zal me aanmelden daar. Lachen

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:15

Lachen het is fijn dat mensen er zo tegen aan kijken.

ook de voorpret is erg leuk. bij een rattery wordt je vaak genoeg op de hoogte gehouden over hoe het met het gereserveerde ritten door jouw is. met leuke foto's etc.

ik zat op 18 meiden begin dit jaar, helaas 2 verloren, waaronder 1 van mijn favo meiden Boos!

www.geocities.com/my_rat_palace je moet daar maar eventjes een kijkje nemen.

ik zit trouwens ook op het forum van tammeratten.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:06

Wat een leukerds zeg. Volgende keer idd maar naar een rattery, maar maak je voor nu maar niet al te veel zorgen, ik heb ook ooit een ratje uit een derenwinkel gekocht (o schande) en die heb ik laatst laten inslapen, op 5 - jarige leeftijd.

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:33

Ellebel schreef:
Wat een leukerds zeg. Volgende keer idd maar naar een rattery, maar maak je voor nu maar niet al te veel zorgen, ik heb ook ooit een ratje uit een derenwinkel gekocht (o schande) en die heb ik laatst laten inslapen, op 5 - jarige leeftijd.

ik wil daar graag even op in gaan, absoluut niet negatief bedoeld.
ratjes uit de dierenwinkel zouden dan misschien wel oud kunnen worden, maar ze zijn zeker niet met goede zorgd gefokt. daar gelet op gezondheid en karakter. dat telt niet mee bij zo'n broodfokker. die wil alleen maar grote aantallen jongen ratjes in een korte periode om te verkopen.

als je als rattery zijnde een nestje wilt fokken gaat er zoveel tijd vooraf voordat het nestje geboren word.

5 jaar is trouwens wel erg uitzonderlijk hoor. ratjes worden vaak niet ouder dan 3 jaar.
hier heeft 1 van de ratten nog nooit de 3 jaar gehaald. en heb ze al vanaf 2002.
maximaal de 2.5
heb vaak bij de dierenarts gelopen met tumoren e.d (ook kaakabcessen, vreselijke dingen)

ik hoop dat je ratjes gezond zijn en geniet van ze.
je weet i.i.g waar je ze nu het beste vandaan kan halen.
een opvangcentra of een rattery.

veel plezier met ze!

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:42

Miirthe schreef:
Hele rattery is een nieuw begrip voor mij; ik wist niet dat het zo in elkaar zat. Maargoed; ik heb ze nu en als ik na deze weer van plan mocht zijn ratjes aan te schaffen zal ik ze zeker niet meer uit de dierenwinkel halen. Het ging mij er dan ook niet om 'ik wil graag een rat uit de dierenwinkel' , daar domweg verder niet bij stilgestaan. Maar weet het zo.
Overigens daarnaast geen impulsaankoop; niet eerste rat hier.

Wel gaaf Lamintha, 16 ratten. Ja

@Bellybel; Zal me aanmelden daar. Lachen

Leuk! Haha!
Zo leer je nog wat van je eigen toppic Haha! Maar nog héél véél plezier gewenst met je geweldige ratjes *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:53

Dankjullie Haha!
Offtopic; Mijn vorige rat (dus ook uit dierenwinkel nog) heeft de 3.5 gehaald. Wat niet wegneemt wat hierboven allemaal staat, maar gewoon om aan te geven dat het dus blijkbaar een hele aardige leeftijd is. 5 heb ik nog nooit van gehoord Nagelbijten / Gniffelen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 10:27

Broodfok heb je natuurlijk ook weer gradaties in, je hebt mensen die zetten gewoon 20 beesten in een bak en ze zoeken het maar uit worden gevoerd met oude kaas en oud brood en fokken maar raak (flinke inteelt) en het is ook jammer dat sommige mensen dan weer verder fokken met broodfok dieren omdat je zo ook de ernstige problemen waar ratten vaak mee kampen er in blijft houden en er geen kans gezien word om dit er weer uit te fokken. Bij mij komt 1 hamster van een fokker en mn 3 andere zijn opvangertjes (uit raaare omstandigheden)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:25

Ik zal wel hele taaie ratten hebben dan, ik heb nog maar 1x gehad dat ze niet de 3 jaar haalden Haha! En tuurlijk weet ik ook wel dat je ze beter bij een rattery kan halen, ik ben dierenarts dus ik ben niet helemaal een kneus op dierengebied Haha! Ik bedoelde het meer ter geruststelling, als je die beestjes eenmaal hebt raak je toch behoorlijk aan ze gehecht, ik kan me voorstellen dat je je dan een beetje rot voelt als je heel vaak hoort dat je lievelingetjes niet zo oud zullen worden.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:47

Eightlegged schreef:
Leuk!! Ze zijn echt schattig Haha!

Vind het met husky altijd zo jammer dat ze zowat alle kleur verliezen. Ik heb een mock mink husky dumbo en die is nu bijna wit Clown

Jaa inderdaad, mijne wa sook praktisch wit. Heeft opzich ook wel wat maar die vlekjes waren zo cute Tong uitsteken

Veel plezier van je aanwinsten!! Ziet er goed uit Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:52

Ellebel; dr wordt gewoon telkens een nieuwe gekocht die er veel op lijkt Clown

Lamintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:54

doordat een husky verschimmeld vind ik ze eerlijk gezegd niet mooi.
zelf heb ik een zwart berken geblest dumbo dametje en die verliest haar zwarte kleur niet.
ik ben gek op blesjes.

zelf heb ik op het moment zitten:

Groep 1:
mock mink effen dumbo
geel japanner geblest rex dumbo
geel berken dumbo
geel effen dumbo
russisch blauw agouti essex gewoon oor
russisch blauw agouti rex dumbo

Groep 2:
Zwart berken geblest dumbo
russisch blauw mislukt capped dumbo
lavendel berken dumbo
mink mislukt capped gewoon oor
zwart berken dumbo
agouti bont dumbo
russisch blauw variberkenmet spot gewoon oor
beige japanner dumbo
mock mink japanner downunder met spot gewoon oor

dat was mijn waslijst Haha!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:59

BrittKitt schreef:
Ellebel; dr wordt gewoon telkens een nieuwe gekocht die er veel op lijkt Clown

Whaha ja mijn vriend koopt steeds sneaky een nieuwe omdat ie het anders zielig vindt voor mij Haha! Nee ik weet heel zeker dat het dezelfden zijn, ze kunnen namelijk ook kunstjes en die leert ie ze vast niet in een uurtje aan Haha!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:31

Ze zijn leuk. Wel jammer dat ze uit een dw komen. Een rattery is beter, een opvang is helemaal te gek. Zo werk je de broodfok tegen en dat moet echt nodig.
Veel plezier met je moppies.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:32

Kei lief!
Ik wil die ook! Tong uitsteken

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:35

blauw00gje schreef:
Kei lief!
Ik wil die ook! Tong uitsteken

Zal geen probleem zijn hoor de opvangen puilen uit met zulke schattige huskies Knipoog
Kijk maar bij www.ratjetoe.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:23

Bedankt weer voor de reacties; dat ze lichter worden/verschimmelen las ik ook toen ik ging opzoeken over de kleur, ben benieuwd hoe licht ze dan worden!

@ Ellebel; Nee echt bang ben ik niet; Ik heb een rat hiervoor gehad en die kwam uit een dierenwinkel en die is altijd kerngezond geweest en van ouderdom gestorven op een mooie leeftijd van 3 jaar en 5 maanden. Lachen
Maar mochten er na deze weer 2 komen, dan komen ze iig niet meer uit de dierenwinkel of plantencentrum.