anti-allergische honden (labradoodle's, ruwharige teckel(?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sall

Re: anti-allergische honden (labradoodle's, ruwharige teckel(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:47

Het ligt er een beetje aan waar je precies allergisch voor bent,
want als je een allergie voor huidschilfers hebt, dat heb je problemen met elke hond.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 21:58

nee, mijn vader is allergisch voor de vacht.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:18

Westie's, Ruwharige Tekkels en bijv. Jack Russels hebben alledrie dezelfde vacht, die verhaard en moet geplukt worden. De enige die niet verharen zijn Poedels, Maltezers en Lhasa Apso's, deze worden altijd geknipt en geschoren. Bij Cocker komt er ook altijd veel dood haar uit de vacht, wat mij ook niet geheel geschikt lijkt.

Succes

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:06

Ashkerlon schreef:
is de Puli ook niet anti-allergisch (of hoe je dat ook moet noemen)? hij verliest in ieder geval geen haar... het enige nadeel is dat ze niet altijd even fris ruiken... of dat hebben ze mij toch wijs gemaakt.

Een Puli verhaart wel maar het haar vervilt in de vacht. Het valt dus niet uit.

Ik heb al zeven jaar een koningspoedel (zie mijn profiel) en ja, ze zijn verregaand anti-allergisch.
Sportief dier ook. Loopt zo 25km met het paard mee.
In mijn profiel staat ook een link naar een poedel-rasbeschrijving.

fabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:08

een vrouw die ik ken is ook heel allergisch voor honden, maar heeft uitgezocht welke hond ze kon houden en heeft nu 2 autralian shepperds erg leuke honden en dat gaat heel erg goed.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:21

Hollandse ruwhaar herder

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:39

Het verschilt per persoon of iemand tegen bepaald soort rassen kan.

Maar als je vader tegen een poedelvacht kan kan ik ze zeker aanraden Clown Ik heb een middenslagpoedeltje en het is echt een heerlijk hondje!
Afbeelding
Ik trim haar niet op z'n poedels, want daar hou ik niet zo van Haha!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 21:30

met dat trimmen ben ik het volledig eens!
maar het wordt me nu een beetje onduidelijk welke rassen nou duidelijk anti allergisch zijn? want sommigen zeggen het een, anderen het ander

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:42

Rassen waarvan het haar niet uitvalt maar blijft groeien. Een typische schapenvacht dus.

Dat zijn maar heel weinig rassen: de poedel en de ierse waterspaniel iig.
Andere rassen met deze kwalificaties ken ik niet maar zijn er wellicht wel.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:10

Als je vader niet goed tegen hondenhaar kan, dan zou je het beste kunnen kiezen voor een hond die in huis zo min mogelijk haar verliest. Iedere hond verhaart. Er is alleen wel een verschil in de wijze waarop. Je hebt twee soorten van verharen: blokverharing en mozaïekverharing.
Blokverharing houdt in dat de vacht verhaart d.m.v. een ruiperiode. In zo'n ruiperiode vind je dan veel haar in huis en dat is in jullie geval dan niet gunstig. Bij mozaïekverharing verhaart de vacht haar voor haar. Dat zien we bij haren die lang kunnen worden(vergelijkbaar met ons haar). Een mozaïekverharing levert, zeker als de vacht goed word onderhouden, weinig rondzwervende haren op.
Honden kunnen vaak deze twee vormen van verharen combineren doordat ze op bepaalde delen van het lichaam lang, en op andere delen korter haar hebben of omdat ze bijvoorbeeld een lange bovenvacht hebben die verhaart d.m.v. mozaïekverharing en een ondervacht die d.m.v. blokverharing verhaart. Haar dat geplukt moet worden verhaart eigenlijk ook d.m.v. blokverharing, maar heeft daarbij wat hulp nodig omdat het a.h.w. blijft hangen. Dat haar vind je dan ook niet in huis, mits je de hond goed onderhoudt en op tijd laat trimmen.
De honden die het minste haar in huis opleveren zijn toch de honden die alleen maar d.m.v. een mozaïekverharing verharen. Je hebt het dan over honden die over hun hele lichaam lang (of sterk krullend) haar hebben en die geen ondervacht hebben. Je kunt dan denken aan o.a. de afghaanse windhond, maltezer, yorkshire terriër, cesky terriër, havanezer, leeuwhondje, irish soft coated wheaten terriër, poedel, kerry blue terriër, bedlington terriër, portugese waterhond, ierse waterspaniël, bichon frisé, barbet, bolognezer, pumi etc. etc. of inderdaad de koordenvachten zoals de puli, komondor of bergamasco. Een spaanse waterhond zou ook nog kunnen.
Ik zou jullie echter wel adviseren om eerst goed uit te zoeken of de hond van jullie keuze echt geen problemen op gaat leveren voor je vader. Het zou immers ontzettend sneu zijn als je de hond na verloop van tijd weer weg zou moeten doen omdat het toch niet goed bleek te gaan.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 17:18

mijn vader heeft ooit een allergie test gedaan. een aantal jaren geleden. ddaar kwam uit dat hij voor oa cavia's, konijnen maar ook honden allergisch was. cavia's heeft hij wel last van gehad. konijnen ook wel. in hun rui periode. maar bij mensen met honden eeft hij nooit iets gemerkt. nooit never ever! dus iegenlijk denk ik dat het niet echt klop. over zijn honden allergie. maar tochzou het wel fijn zijn het zekere voor het onzekere te nemen. en een hond te nemen waar je (bijna) niet allergisch voor kunt zijn.