welk konijnenvoer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: welk konijnenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 20:44

wat betreft bakje of flesje; dat is denk ik uit proberen. ze hebben nu volgens mij een drinkbak en dat hou ik dan maar zo. koop gewoon een goede zware, die gooien ze ook niet zo makkelijk om.
de site die naatje geeft is erg fijn, er staat inderdaad veel info op. dank je wel!
over de aanschaf van de konijnen heb ik goed nagedacht; meer dan 3 jaar eigenlijk. We hebben de ruimte in de tuin (alleen geen gras, maar goed...), de tuin is volledig konijnproof afgezet (al zullen we ze wel in de gaten houden, want wie weet vinden ze ergens een gaatje en lopen ze bij de buren) en het hok is zeer ruim. hier zitten ze alleen 's nachts in en op momenten dat wij er niet zijn. bij mooi weer laat ik het hok ook overdag open, zodat we lekker kunnen rondscharrelen in de tuin.
ik heb gelukkig ook backup bij mijn zwager en schoonzus, zij hebben al jaaaaren konijnen en zijn er in mijn ogen erg goed voor; veel ruimte, veel loslopen en voldoende aandacht.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:19

Anika_Tess schreef:
Speeltjes hebben ze niet echt nodig hoor. Ik weet niet hoeveel ruimte je heb, maar je kan natuurlijk altijd iets leuks bouwen van stenen ofzo...?

Konijnen vinden het fantastisch om te spelen! Bijvoorbeeld met speeltjes van hard plastic met een belletje erin of acryl speelgoed. Ook simpele dingen als wc-rollen of natuurlijk wilgentakken zijn een groot succes! Bij stenen zie ik alleen maar risico voor je konijn.. Wel handig is om een stoeptegel in het hok te leggen (als die er niet al zijn) zodat ze zelf de nagels slijten.

Er zit veel verschil in konijnenvoer! Hope farms is daarbij een van de beste onder de geperste brokjes. Je hoeft er maar heel weinig van te geven (sowieso is hooi het hoofdvoer) en je ziet het gewoon aan je konijn!

Zoals je het hok beschrijft komt dat helemaal goed!

Die site van dat trefpunt vind ik niet zo heel sterk. Spelling irriteerd me mateloos en je afzetten tegen dierenwinkels heeft denk ik weinig zin.. Bovendien verkopen echt niet alle dierenwinkels kleine kooien hoor! Beetje naief.

Een waterbakje wordt over het algemeen genomen een bende! Ze gooien er van alles in en lopen er over of doorheen. Dat kan nooit hygienisch zijn! Terwijl je een flesje elke dag even kan afwassen! De hoogte waar je deze hangt kan je zelf bepalen.

Succes met je konijnen!! Krijgen we ze te zien zodra je ze hebt?

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:32

ik heb ook een konijn gehad,, maar die heb ik afgelopen jaar in laten slapen, was 12,5 geworden. hebben we ook (onverwachts) jonge konijntjes van gehad en daar eentje van gehouden. maar die is nooit ingeent en dus maar 3 jaar geworden, had een of andere konijnenziekte. de andere is trouwens ook nooit geent maar die heeft iets van een hersenbloeding gekregen.

maar ik voerde haar altijd veel groen, hooi, gedroogde boterhammen enz. en klein beetje bix. Konijnendarmen werken namelijk anders als die van mensen. konijnen moeten "druk" hebben om alles door de darmen heen te krijgen. Daarom moeten ze de hele dag iets kunnen eten om de darmen in werking te houden en te voorkomen dat ze "verstopt" raken.
met drinkflesjes heb ik slechte ervaring die dingen vriezen elke keer kapot. heb er nooit een langer als een week gehad. Je kan het eten ook op "moeilijke" plaatsen ophangen zodat ze wat langer bezig zijn met eten, dan vervelen ze zich minder snel.
Wat mijn konijn altijd geweldig vond is van die "portie" stroblokken die je uit zon pak uit de winkel hebt. en dan zon blok ergens in het hok leggen,, daar was ze altijd een uurtje mee zoet vond ze geweldig om geheel uit mekaar te trekken Tong uitsteken. zette ik het voerbakje en waterbakje er later pas weer in anders lag het namelijk overal en nergens haha.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:46

pompompom schreef:
met drinkflesjes heb ik slechte ervaring die dingen vriezen elke keer kapot. heb er nooit een langer als een week gehad.

Dus jij woont op de noordpool?

Gelukkig vriest het nou ook weer niet zóveel in Nederland! Kwestie van het flesje niet helemaal vol doen en er een sok gevuld met stro omheen doen. Een paar keer per dag even het water checken is ook weer niet zoveel werk!

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:20

Konijnentrefpunt is nogal verouderd, heb er zelf al heel lang niet meer aan gewerkt, dus de spelling kan idd nogal vervaagd zijn Knipoog. En ik ken geen een dierenwinkel die echt een hok verkoopt die 2 qm groot is (wat één konijn echt nodig heeft als hij daar de hele dag in moet zitten, dat is het minimum aan ruimte wat een konijn moet hebben). Over het algemeen vind ik dierenwinkels gewoon niet goed, ze verkopen vaak te jonge en zieke dieren, gaan er niet mee naar de dierenarts of laten ze niet inenten. Bovendien heeft het personeel vaak geen verstand van de dieren die ze verkopen en geven dus verkeerde informatie. Of raden je aan om zo een "prachtige" gids te kopen, nou daar staat voor het grootste deel echt veel bullsh*t in, dat wil je niet weten.

Ik had in een ander topic uitgelegd waarom een konijn geen biks nodig heeft:
Citaat:
Een konijn zou best zonder die biks kunnen, maar omdat de meeste mensen te lui zijn om zich in de konijnenvoeding te verdiepen. Of te lui zijn om een uitgebalanceerde voeding voor ze samen te stellen. Als je een konijn een uitgebalanceerde voeding geeft, heb je geen biks meer nodig. Biks geef je uit gemakzucht, maar er zitten zekers geen vitamines in die ze perse nodig zijn. Als je op de verpakking kijkt zul je zien dat het grootste gedeelte uit granen bestaat. Eten konijnen in het wild granen? Nee.
Laten we even terug gaan in de geschiedenis toen konijnen 'huisdieren' werden. Waarvoor werden konijnen oorspronkelijk als huisdieren gehouden? Voor de slacht. Wil je een konijn slachten, moet ie natuurlijk vet gemest worden, en dat doe je met granen. Wat de granen met de maag van een konijn doet boeide ze toen niet, want ze hadden geen lange levensduur. Het enige waar konijnen voor dienden was vooral voeding en misschien ook de vacht, zelden als "echt" huisdier. Maar het graan maakt de maag van een konijn kapot. Het maakt het zodanig kapot dat ze alleen nog maar diaree hebben en nergens meer tegen kunnen.
Zoals ik dus al zei, konijnen in het wild eten geen graan. Daar eten ze vooral gras, kruiden, bosjes, blaadjes, af en toe groente van de boer (;)). Als je alsnog beweert dat konijnen graan eten zou ik zeggen, verdiep je in de levenswijze van de wilde konijntjes, daar zul je zien dat ze vrijwel geen graan eten. Een konijnenmaag is het dus niet gewend om te verteren. Graan is goedkoop en maakt dik, precies goed voor een slacht konijn en fokkers met veel dieren, het is immers goedkoper dan tonnen groente kopen.

En trouwens, je hoeft niet niet op de noordpool te wonen om bevroren flesjes te krijgen, ik had ook vaak dat probleem en ik woon definitief niet op de noordpool Knipoog. Die metalen tuitjes bevriezen zowiezo veel sneller dan de fles zelf, dus al is het water in de fles nog niet bevroren, je konijn kan dan alsnog geen vocht opnemen omdat het tuitje bevroren is. En als je een paar keer per dag toch al het water gaat checken, kan je net zo goed een bak nemen, die in mijn ogen veel beter is voor het konijn, die kan je dan weer bijvullen als het nodig is. En door een klein beetje hooi of zaagsel in het water gaat je konijn echt niet dood, je hond drinkt toch ook weleens uit een plas (ookal mag ie dat eigenlijk niet) en gaat daar niet aan dood. Sterker nog, sommige konijnen drinken hun eigen urine op en hun immuunsysteem wordt er ook sterker door (al is het ook weer niet zo dat je nooit schoon water hoeft te geven of zo Knipoog).
Ik heb deze drinkautomaten:
http://www.zooplus.de/bilder/1/7194_1.jpg
En dat gaat prima! Ze kunnen dit alleen omgooien wanner hij helemaal op is (ik heb nog nooit een konijn gehad die zo'n drinkautomaat omgegooid heeft) en er valt ook vrijwel geen viezigheid in. Als je hem gewoon ergens op zet waar geen zaagsel zit, gaat dat prima.

Anne, ik moet zeggen dat ik met nogal aan jou toon erger. Vooral die opmerking of iemand op de noordpool woont vond ik nogal ongepast, want je hoeft niet op de noordpool te wonen om last te hebben van bevroren water. En als je nou een beetje door de spellingsfouten heen kijkt, zou je zien dat er daar meer achter zit. Die site wordt nog bewerkt, ik had hem hier alleen even geplaatst omdat ik geen tijd had om nou alles te beschrijven.
Gr.
Naatje

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:33

Tegenwoordig kun je dingen zoals bosjes enze niet vinden hier voor het konijn, dat is ook nog eens gevaarlijk, want het is vaak bespoten.

Mijn vorige konijn kreeg juist diaree van zulke dingen.

Gewoon biks het het beste, enne...mijn vorige konijn was 11 jaar geworden, zo oud worden ze in het wild niet Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 09:49

ik ga gewoon af op wat ze daar krijgen. als ik ze vervolgens op ander voer wil zetten of enkel op ruw voer, zal ik dat voorzichtig en langzaam opbouwen.
het lijkt me sowieso niet goed om in ene wat anders te gaan voeren.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:51

Citaat:
Dus jij woont op de noordpool?

Gelukkig vriest het nou ook weer niet zóveel in Nederland! Kwestie van het flesje niet helemaal vol doen en er een sok gevuld met stro omheen doen. Een paar keer per dag even het water checken is ook weer niet zoveel werk!

ook al vriest het niet, als zon flesje 1x op de grond valt is ie ook kapot.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:17

Ik voer cuni crispy van Prestige geloof ik. Ik koop het in van die grote zakken van ik denk 20kg. Zijn ze heel goed mee.
Verder zitten ze op aubiose, (minimale geur qua ammoniak,neemt goed vocht op, ...Ik heb trouwens ook van die bakjes waar ze in plassen) in de winter gecombineerd met een laag hooi. In de zomer enkel hooi om te eten. S zomers zitten ze bij mij vaak gewoon in de tuin (kunnen toch niet ontsnappen). Verder geef ik af en toe iets van vers groen, bv witloof, wortel, gras, takjes, blaadjes, blaadjes van de paardenbloem,...En heel af en toe zou ik ook nog eens (hangt er vanaf welk dier, ik heb er bv eentje die ook besmet is geweest met pasteurella en snel hervalt, of als ik zie dat er eentje in mindere conditie is) een vitaminekuur bijgeven. Dat is een flesje, waar je elke dag een aantal druppels van in het voer moet doen. Dit is van het merk beaphar, hun voer is heel goed maar nogal prijzig. en dan heb ik ook nog een keer een ander voer geprobeerd, maar ook nogal duur, wel heel goed, maar ik ben de naam vergeten.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:58

Mijn toon is precies zoals je het zelf leest, lastig via internet. Ik ben het wel met je eens dat konijnen veel ruimte nodig hebben e.d. maar je zegt ook dat alle dierenwinkels hetzelfde zijn en dat niemand er iets vanaf weet. Prima dat je de konijnenwereld wilt verbeteren (super zelfs) maar ga niet met een priemend vingertje naar anderen wijzen. Daar kan ik heel slecht tegen!! Geef liever aan hoe het beter kan (ook op de site) dan af te branden wat sommige dierenwinkels in jouw ogen doen!

Flesje of bakje discussie komen we toch niet helemaal uit, vind het een mooie bak die je laat zien is al anders dan voerbakjes die als drinkbakje omgetoverd worden.

Vroeger vroor het inderdaad meer in Nederland, maar deze winter is het misschien drie keer iets onder nul geweest? En pompompom als je een stenen bakje laat vallen is ie ook kapot, kwestie van goed vasthouden!

Probeer liever de site positief op te zetten en te laten zien hoe het in jou ogen zou moeten. Hierdoor lijkt het al een stuk beter dan zo! En dit is als tip bedoelt!!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:07

Citaat:
Vroeger vroor het inderdaad meer in Nederland, maar deze winter is het misschien drie keer iets onder nul geweest? En pompompom als je een stenen bakje laat vallen is ie ook kapot, kwestie van goed vasthouden!

ik bedoel juist dat die flesjes als ze een keer vallen gelijk kapot zijn. is met stenen inderdaad ook zo, maar die flesjes vielen heel vaak van het gaas af als ik de hokdeur open deed. En dan zijn ze gelijk kapot. vooral als het een beetje koud is, dan kan dat plastic nog minder hebben. Ik heb in ieder geval geen goede ervaring met die flesjes. en volgens mij vond het konijn het ook niets.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:10

Kijk dan vertel je het al anders! Zelf heb ik nooit problemen gehad met de flesjes, dus mijn ervaring is heel anders!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:19

ik bedoelde er ook niets mee naar anderen toe, ik vind het zelf alleen onhandige dingen.

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 02:18

ik voer hopefarms en hooi

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:43

Heeey!
Zoals ik al zei, die site is al heel erg verouderd Knipoog heb er al heel lang niet meer aan gewerkt (lees, 2 jaar ongeveer). Dus het kan inderdaad zo zijn. Maar he, ik ben ook maar een mens Knipoog misschien heb ik dat stukje geschreven toen ik even nogal pissig was? Maar goed, doet er niet toe Knipoog. Zoals ik net dus al zei, het was gewoon meer als algemene informatie, zodat ik niet alles neer hoefde te tikken. En zoals je misschien in dit topic leest, probeer ik altijd alles uit te leggen hoezo en waarom, etc. Misschien op die site niet, dat zou wel kunnen kloppen.
Maar goed, mijn mening over dierenwinkels blijft. Dierenwinkels zijn er nou eenmaal en die hebben vaak maar een doel: geld verdienen. Daar is het een dierenwinkel voor Knipoog. Dus de meesten (lees, de meesten, niet allemaal!) zullen het konijn liever dood laten gaan dan naar de dierenarts gaan. Ook zullen ze geen konijnen verkopen die ouder zijn dan 10 weken, omdat ze waarschijnlijk minder goed zullen verkopen (lees, ze zijn niet meer schattig genoeg voor de klant). Ook zullen ze hun prachtige kleindiergidsen aanbevelen, want die moeten ze tenslotte ook kwijt. Ze zullen je ook niet vertellen dat je beter meteen een grote ren zelf kan bouwen, omdat die hokken te klein zijn, want dan zal niemand meer die hokken kopen. Dat geldt ook voor al het voer en al die dropjes en snoepjes. Als ze je zouden vertellen dat het slecht is voor je konijn, zou niemand het meer kopen. Conclusie: Als ze een keer echt de waarheid zouden vertellen over konijnen, zouden ze zelf geen geld meer verdienen.
Dus, niet iedere winkel is zo, maar het grootste deel helaas wel. Wat de medewerkers van zo'n winkel vertellen (en zo ook veel dierenartsen, helaas) wordt altijd letterlijk overgenomen door de klant. Konijnen worden vaak impulsief gekocht omdat ze dan zo schattig en klein zijn. Dan passen ze in een klein hok, maken ze niks vies en zijn lekker stil. Als ze eenmaal volwassen zijn, worden ze de hele dag opgesloten omdat ze anders alles vies maken. En toch zijn ze nog steeds lastig, omdat ze veel lawaai maken, etc. Daarom zitten er ook zo veel in de opvang Knipoog.
Maar goed, het is niet bij iedereen zo en ook niet bij elke dierenwinkel, maar het is over het algemeen wel vaak zo. En dus DAAROM, ben ik tegen dierenwinkels!
Gr.
Naatje

PS: Ik zeg ook niet dat niemand hier in Nederland er verstand van heeft, maar helaas wordt er vaak naar mensen geluisterd die er inderdaad nogal weinig verstand van hebben (dierenartsen, (brood-)fokkers, handelaren, dierenwinkels, etc uitzonderingen daargelaten!). En dat is nou eenmaal heel erg jammer, want de konijnen moeten eronder lijden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 10:48

mag je trouwens ook kuil geven ipv hooi?
wij hebben op stal nagenoeg droog kuil, tegen het hooi aan namelijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:36

benangelique schreef:
mag je trouwens ook kuil geven ipv hooi?
wij hebben op stal nagenoeg droog kuil, tegen het hooi aan namelijk.

dit heb ik mij ook al afgevraagd of konijnen ook kuilvoer mogen hebben. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd angezien bv zuurder is en ik niet zeker weet of ze het lusten.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:46

mijn konijnen krijgen Science selective als brok, verder onbeperkt hooi, 's avonds groenvoer. Ze staan op stro en hebben een toiletbak met houten kattebakkorrels erin (IDEAAL!)

Verder hebben ze speelgoed in hun kooi en ook al zitten ze met zijn 2-en, spelen doen ze er vaak mee. Als is het alleen maar dat het door het hok heen gesmeten wordt, haha.

Zodra wij thuis zijn, lopen ze altijd los in huis. En we hebben ook van tunnels (voor katten eigenlijk) die knisperen, en waar ze vaak door heen rennen.

Ze krijgen water uit een flesje, puur omdat als je water in een bakje zet, ze het meteen omgooien! Ze zijn al vanaf de fokker gewend uit een flesje te lurken, dus ze weten niet beter.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 13:53

ik heb ook science selective gekocht als voer en gemengde korrels voor de afwisseling.
bij mij komen ze dus op vlas te staan, wanneer dit te glad blijkt leg ik er nog een laagje zaagsel overheen.
flesje heb ik gekocht, ook een bakje overigens (voor als het vriest oid).
maar goed.. kan kuil?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:40

Die van mij zitten in een hele grote ren samen met een kip en twee eenden. Ze eten gemengd konijnenvoer maar ze eten ook mee met de legkorrel van de kip en de eenden. Ik heb een emmer water in de ren staan en daar drinken ze uit maar ook uit de vijver van de eenden (die wordt iedere week schoongemaakt). Verder ligt er stro in hun schuilhok en daar knabbelen ze ook wat van. Ook krijgen ze al ons groente-afval, zoals bloemkool, worteltjes etc. Maar sla mogen ze niet hebben, daar gaan ze van aan de diarree. Hooi krijgen die van mij niet maar ik gooi wel iedere dag een paar flinke plukken gras in de ren en die eten ze op. Droog kuilvoer kan denk ik wel, geef ze eerst een heel klein beetje en kijk even of ze er niet van aan de diarree gaan. Diarree bij konijnen is heel gevaarlijk.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 16:50

GreyHorses schreef:
Diarree bij konijnen is heel gevaarlijk.

Kool ook! Door kool krijg je gasvorming wat een konijn niet kwijt kan en hierdoor kan het darmstelsel stil komen te liggen.. 9 van de 10 gevallen halen het niet meer dan.

Verder zou ik persoonlijk toch hooi bijvoeren omdat die vezel echt nodig zijn, tuurlijk geef je gras, maar ik zou het risico niet nemen. Konijnen hebben echt een gevoelig darmstelsel!

Kuil durf ik niet van te zeggen of ze het mogen, het is vaak vrij zuur maar dat zal de darmen niet zo storen denk ik. Wel het vochtige wat sommige kuil heeft en het teveel aan eiwitten?

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:25

Ik geef mijn konijn 's ochtends altijd een bodempje Hope Farms biks. Hij is er gek op en het is nog gezond ook. Lachen

Als bodembedekking heb ik wel zaagsel, maar alleen als bodembedekking. Eroverheen heb ik altijd een dikke laag stro.
Dat is prima te doen.

Kool is idd gevaarlijk voor konijnen evenals komkommer. Dit bevat te veel vocht en ze kunnen er als ze erge diarree hebben aan dood gaan.

Veel succes! *LOL*

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:38

ik geef mijn konijn wel gemengd voer. hij eet het allemaal op wat in zijn bakje ligt Knipoog kwestie van opvoeden.
als bodembedekking heb ik gewoon zaagsel en stro. ik heb er hooi bij wat ik ze elke dag een beetje geef(dit is om op te eten). zodra je merkt dat je konijn aan de diarree is kan je hem het beste selective voer geven.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 22:11

hm, ga toch maar van het idee 'kuil' af en hooi voeren.
zie niet echt zitten dat ik dadelijk een zieke nijn heb!
van komkommer wist ik niet dat het gevaarlijk was om te geven, kool ben ik meerdere keren tegengekomen.
ook lees ik hier dat sla niet goed is, terwijl mij werd geadviseerd om ze bij vorst 4 blaadjes sla (verspreid over de dag) te geven. Dit zou dan hun vocht zijn, zodat je niet hoeft te emmeren met flesjes en bakjes water.

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:13

sla kunnen ze ook diarree van krijgen. maar een paar blaadjes op zn tijd is wel oké hoor Knipoog