Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anika_Tess schreef:Speeltjes hebben ze niet echt nodig hoor. Ik weet niet hoeveel ruimte je heb, maar je kan natuurlijk altijd iets leuks bouwen van stenen ofzo...?
pompompom schreef:met drinkflesjes heb ik slechte ervaring die dingen vriezen elke keer kapot. heb er nooit een langer als een week gehad.
Citaat:Een konijn zou best zonder die biks kunnen, maar omdat de meeste mensen te lui zijn om zich in de konijnenvoeding te verdiepen. Of te lui zijn om een uitgebalanceerde voeding voor ze samen te stellen. Als je een konijn een uitgebalanceerde voeding geeft, heb je geen biks meer nodig. Biks geef je uit gemakzucht, maar er zitten zekers geen vitamines in die ze perse nodig zijn. Als je op de verpakking kijkt zul je zien dat het grootste gedeelte uit granen bestaat. Eten konijnen in het wild granen? Nee.
Laten we even terug gaan in de geschiedenis toen konijnen 'huisdieren' werden. Waarvoor werden konijnen oorspronkelijk als huisdieren gehouden? Voor de slacht. Wil je een konijn slachten, moet ie natuurlijk vet gemest worden, en dat doe je met granen. Wat de granen met de maag van een konijn doet boeide ze toen niet, want ze hadden geen lange levensduur. Het enige waar konijnen voor dienden was vooral voeding en misschien ook de vacht, zelden als "echt" huisdier. Maar het graan maakt de maag van een konijn kapot. Het maakt het zodanig kapot dat ze alleen nog maar diaree hebben en nergens meer tegen kunnen.
Zoals ik dus al zei, konijnen in het wild eten geen graan. Daar eten ze vooral gras, kruiden, bosjes, blaadjes, af en toe groente van de boer (;)). Als je alsnog beweert dat konijnen graan eten zou ik zeggen, verdiep je in de levenswijze van de wilde konijntjes, daar zul je zien dat ze vrijwel geen graan eten. Een konijnenmaag is het dus niet gewend om te verteren. Graan is goedkoop en maakt dik, precies goed voor een slacht konijn en fokkers met veel dieren, het is immers goedkoper dan tonnen groente kopen.
Citaat:Dus jij woont op de noordpool?
Gelukkig vriest het nou ook weer niet zóveel in Nederland! Kwestie van het flesje niet helemaal vol doen en er een sok gevuld met stro omheen doen. Een paar keer per dag even het water checken is ook weer niet zoveel werk!
Citaat:Vroeger vroor het inderdaad meer in Nederland, maar deze winter is het misschien drie keer iets onder nul geweest? En pompompom als je een stenen bakje laat vallen is ie ook kapot, kwestie van goed vasthouden!
benangelique schreef:mag je trouwens ook kuil geven ipv hooi?
wij hebben op stal nagenoeg droog kuil, tegen het hooi aan namelijk.
GreyHorses schreef:Diarree bij konijnen is heel gevaarlijk.