van lief naar agressief konijn help

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boris94

Re: van lief naar agressief konijn help

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:49

Casteren kan vanaf 6 maanden maar er is niet echt een eind leeftijd waarop het niet zo kunnen (wel is het zo dat als ze ouder de operatie risicovoller is). Het is echt grote onzin dat een ram opeens genezen is van zijn geiligheid als hij 1 keer op een voedster heeft gezeten. Laat dat beestje het nou gewoon goed hebben met 2 balletjes minder en een leuke vriendin meer.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:23

ik hed moeder vader en de baby. en vader en baby zijn allebei gecasteerd . en ze zitten nu als een happy gezinnentje bij elkaar. niks zieligs aan hoor. hij heeft alleen 2 ballen minder maar wel een leuker gezellig leven. i.p.v altijd apart zitten van de rest

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:49

Een konijn kan je al vanaf de 12e week castreren hoor, bij sommigen kan het zelfs eerder, gewoon wanneer de testikels al ingezakt zijn. In Duitsland wordt deze methode al gebruikt en het gaat heel goed, juist deze jonge dieren kunnen er vaak beter tegen dan oudere. Hier in Nederland wordt het idd helaas pas vanaf de 4-6 maanden gedaan, terwijl het veel eerder zou kunnen.
Trouwens, bij konijnen werkt dat echt niet. Je kan een konijn ook gewoon op je hand laten rijden en dan is dat zeker echt niet over. Konijnen raken daardoor echt helemaal gefrustreerd en kunnen ook gedragsstoornissen vertonen, zoals dit konijn. En dat heeft ook niks met puberteit te maken, dit kan een leven lang blijven.
Trouwens, 14 dagen is echt niet genoeg. De zaadcellen worden pas na 6 weken volledig afgebroken en is het mannetje dus ook niet meer vruchtbaar. Dus je moet wel echt 6 weken wachten. Er zijn mannetjes die nadat ze 4 weken gecastreerd waren nog voor een laatste "verassing" hebben gezorgd, dus 4 weken is egt minimum.
Gr.
Naatje

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:12

Promessa schreef:
je hoeft hem niet persee te castreren en hij hoeft ook geen vriendin.... je kan hem ook gewoon een voedster laten dekken... dan is hij zijn geiligheid kwijt en heb je kans dat hij weer lief word..

Hmmm waarom blijven mijn rammen toch sproeien ondanks dat ze wel eens een voedster (of natuurlijk wel vaker) gedekt hebben *LOL*

Gewoon lekker castereren als je toch niet fokt is het net als bij katten. En de meeste konijnen houden gewoon van een maatje aan hun zij. Als mijn rammen uitgefokt zijn (oftewel ik betere dieren heb die aan de standaard voldoen) gaan ze er ook af en mogen ze nog lekker samen leven met hun vrouwen.

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:25

Ik werk in de konijnenopvang, en daar doen ze altijd de rammen nadat ze 14 dagen daarvoor zijn gecastreerd bij een voedster, en daar is nog nooit 1 babynijntje van gekomen (helaas weten veel DA dat niet en raden 4-6 weken aan Maar echt alle konijnenopvangen houden 14 dagen aan en dat gaat al jaren goed) en ik kan je vertellen dat daar al heel wat koppelingen zijn geweest, dus 14 dagen is echt genoeg (maar minder mag echt niet). En het klopt dat je een ram jonger kan castereren dan 5-6 maanden, alleen dat is niet zo goed voor zijn botopbouw (dat gebeurt namelijk onderinvloed van hormonen).

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:50

Dat is een van de vele fabeltjes, want dat is niet waar Lachen. Groeihormonen zitten niet in hun geslachtsdelen, maar in de hersens. Ik ken heel veel konijntjes die met 10-12 weken gecastreerd zijn, die hebben er niks aan over gehouden, zijn gewoon mooi netjes verder gegegroeid en hebben de castratie veel beter verwerkt dan een ouder die (een ouder dier zal altijd iets meer last hebben van de narcose dan een jong dier, tenzij die natuurlijk ziek is).
Ik ken gevallen waarbij het niet goed is gegaan, met 14 dagen wachten, dus misschien hebben jullie tot nu aan toe geluk gehad. Ik hou liever mijn 4-6 weken aan voordat ik per ongeluk een nestje krijg Knipoog.
Gr.
Naatje

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 14:30

Ik zou ook direct castreren, zal hij direct rustiger worden, en ik zou ook hem buiten een rennetje geven zodat hij zijn energie kwijt kan. Met een vriendinnetje erbij zoals al gezegd, en dan voelt hij zich zeker beter.
Laten dekken vind ik persoonlijk erg voor de ram, want die gaat steeds meer willen dekken, hoe zou je zelf zijn?
En erg voor de overschot aan konijntjes natuurlijk, die nog wachten op een baasje...

libra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 21:30

bedankt voor jullie reactie's

castreren lijkt mi idd een goede oplossing.
me vader wil er geen konijn bij want als het aan hem had gelegen had ik ook dit konijn niet gehad.
ik heb een knuffel er bij gezet zodat die een "vriendje" heeft (ik weet het is niet het zelfde als een echt konijn)

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 02:15

Dan moet je hem wel veel aandacht geven. Jammer dat je er niet nog 1 bij mag. Of er nu 1 of 2 in een hok zitten.... Hangt natuurlijk wel beetje van grootte hok af.

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:07

laat 'm castreren. Knipoog