Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
annepanne schreef:Redenen om een voedster (al is de ram gecastreerd) toch te laten steriliseren:
Tegen die tijd dat een voedster 4-5 jaar is heeft zij - mede afhankelijk van het ras - een kans van 50-80% om te sterven aan baarmoeder(hals)kanker. Het bakerpraatje dat dit niet zo zou zijn als zij een nest heeft gehad moet krachtig uit de wereld geholpen worden. Aantasting van de baarmoeder door kanker en ontstekingen is helaas zeer veel voorkomend. Dring er dan ook op aan dat bij sterilisatie OOK de baarmoeder (al is het maar deels) wordt verwijderd - want dit is niet altijd standaard het geval.
Van http://www.bunnybin.nl staat helaas geen bron bij..
Ook gaan vrouwtjes ander gedrag vertonen als ze gecastreerd zijn, liever vooral!
annepanne schreef:Tja voor mij spreken de dingen die ik om me heen zie voor zich, daar heb ik geen wetenschappelijk onderzoek voor nodig! Bovendien weet je niet of het dan niet onderzocht zou zijn omdat er geen aanleiding toe is of omdat er gewoon niemand is die dit gaat onderzoeken!
Jaimyliefje schreef:ik weet niet of het al is gezegd: maar veel konijnen gaan dood aan de operatie verdoving en al die sh*t.. tsjah. en het komt ook echt niet weinig voor. dus. moge ik zeggen...
benangelique schreef:ik meng me hier even in; ik wil graag konijnen en via mijn werk (groencollege) heb ik keuze zat. mijn voorkeur gaat uit naar 2 dwergjes, liefste rammen. Kan ik de 2 rammen bij elkaar houden? al dan niet gecastreerd? het zou gaan om 2 broertjes.
mijn collega's zeggen dat het kan omdat ze vanaf jongs af aan bij elkaar zitten, maar ik wil graag goed voor mijn konijnen zorgen en ellende voorkomen.
de site bunnybin geeft aan dat het niet kan, maar wat is jullie ervaring?