Gruwelijke vossenmoord!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cleyto

Re: Gruwelijke vossenmoord!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 15:08

Bente1 schreef:
Huilen van het lachen Here we go... Wát een discussie mensen.
Oké, tuurlijk het is zielig voor die beestjes. Maar om het zó te overdrijven, dat over die West-Vlamingen? Dieren doden komt overal voor, niet alleen daar hoor. En ik heb geen idee of de West-Vlaming zo taai is, maar ik heb wél het idee dat jij ze enorm verdedigt, dat je wil dat ze erom bekendstaan taai te zijn. Zo lijkt het een beetje.

Ik hou me gewoon aan de feiten, om maar te zwijgen over persoonlijke contacten met hun!Cijfers zeggen genoeg .

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:09

Ik geloof best dat die vossen dood zijn, maar ik vind het raar dat er zés tegelijk zijn doodgeknuppeld. Vossen zijn idd heel schuw, dus daar kom je niet zomaar bij hoor. En ik denk dat linky gewoon bedoelde dat ze eerder afgeschoten zijn.

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 15:14

Bente1 schreef:
Ik geloof best dat die vossen dood zijn, maar ik vind het raar dat er zés tegelijk zijn doodgeknuppeld. Vossen zijn idd heel schuw, dus daar kom je niet zomaar bij hoor. En ik denk dat linky gewoon bedoelde dat ze eerder afgeschoten zijn.

Neen, er zijn geen schotwonden gevonden .Er gebeuren deze week autopsies dus dan weten we het zeker.
Maar lafaarden gebruiken wanneer ze iets illegaals doen geen geweer want dan weten anderen wat er gaande is.
Ze zijn waarschijnlijk in een val gelokt en dan doodgeknuppeld.

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 15:44

xKatleentjex schreef:
Zo, lang geleden dat ik nog zo'n kortzichtigheid ben tegengekomen Haha! .
Ben dan wel van de andere kant van het land maar ik ga nog even graag een dagje naar zee hoor.
Leuk om te weten trouwens dat de acties van een handvol mensen representatief staat voor een hele bevolkingsgroep. Hier komt van tijd tot tijd wel eens in het nieuws dat iemand weer eens een roofvogel vergiftigd heeft, misschien ook allemaal niet meer hier op bezoek komen? Haha!

Ik ga ook graag naar zee maar niet voor de mensen daar!Nog nooit hun moppen gehoord over de nederlanders of de limburgers waarschijnlijk?Het zijn er een hoop , geloof me!Ze lopen alleen hoog op van hun eigen mensen daar!
En ik kan het weten want ik heb er tussen gewerkt!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:48

Weet je wel wat voor ellende de gemiddelde vos aanricht Vriendjes zijn?

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 15:49

LuvdaTossa schreef:

Weet jij wel wat de gemiddelde mens met het klimaat aanricht?DAT is levensbedreigend, niet de overlevingsdrang van de vos!

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 15:51

Trouwens moeten alle dieren dan maar afgemaakt worden omdat ze allemaal wel eens iets lastigs doen??Al goed dat onze buur dan onze paarden niet afmaakt want zijn vrouw is 20 jaar geleden verlamd geraakt door de val van een paard!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:42

Leuk hoor, dat culturele op bokt.... Slapen

Van die vossen heb ik zelfs nog niets gehoord, en als het wel zo was, zou ik het zeker niet goed keuren.
Maar van die stropers heb je overal hoor, over kortzichtigheid gesproken...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:43

PS Zal ik dan eens over die arrogante Antwerpenaars en zuinige domme kaaskoppen beginnen? Nee, want ik ben niet zo opgevoed...
Wat wordt ik triest van jou soort mensen...
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 05-02-07 16:47, in het totaal 3 keer bewerkt

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:43

LuvdaTossa schreef:

nou vertel eens? ik ben heeeeel benieuwd.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:53

Wegens het imkrimpen van hun voedselgebied en het verdwijnen van natuurlijke prooien zoals konijnen, muizen ed... gaan ze nu op zoek naar kippen en konijnen van particulieren. Ze kunnen ook rabies overbrengen op de hond, maar dat gebeurt zelden. Daarom dat sommige jagers illegaal gaan stropen, zo proberen ze hun vijanden (ze jagen op hetzelfde) uit te schakelen. In Belgie mogen er jaarlijks een bepaald aantal vossen afgeschoten worden als de populatie te groot wordt, details moet ik even opzoeken op de site van bosbeheer.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:57

cleyto schreef:
Trouwens moeten alle dieren dan maar afgemaakt worden omdat ze allemaal wel eens iets lastigs doen??

In het geval van de vossen wel, want het lastige gedrag van de vossen word veroorzaakt omdat de mens het leefgebied van de vos en zijn prooidieren drastisch heeft ingeperkt. Het feit dat vossen het risico nemen om uberhaut zo dicht in de buurt te komen bij mensen zegt iets over de leefomstandigheden van de vossen. Iedereen die zich ook maar een beetje in de vos verdiept heeft weet dat een vos nooit zo maar in de buurt van een huis zal komen, tenzij het een zaak van leven of dood is. Kortom de vos heeft geen eten en moet zijn jacht gebied uitbreiden, en gezien de natuur zeer beperkt is in Nederland begint hij bij de eigendommen van de mens.

Omdat dit probleem veroorzaakt word door de mens vind ik dat de mens verantwoordelijk is om dit probeem op moet lossen, bejagen dus.

Ik snap de motivatie van het doodknuppel niet, en dan 6 tegelijk, dan ben je een goede stroper Clown Gezien er niks over vermeld word ga ik er vanuit dat de vacht er nog aanzit, en waarom ze niet gewoon geschoten hebben snap ik niet helemaal. Lijkt me persoonlijk een stuk handiger en ik denk dat ze sowieso wel sporen nalaten, geschoten of niet.

Waarschijnlijk zullen deze vossen geen gemis zijn in het biologisch evenwicht, als je er 6 op één avond kan doden zijn er kennelijk meer dan genoeg. Nagelbijten / Gniffelen

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:57

cleyto schreef:
Ik ga ook graag naar zee maar niet voor de mensen daar!Nog nooit hun moppen gehoord over de nederlanders of de limburgers waarschijnlijk?Het zijn er een hoop , geloof me!Ze lopen alleen hoog op van hun eigen mensen daar!

Het eerste wat ik (als Nederlander dacht), tjemig wat kortzichtig, zie je wel dat die Belgen dom zijn Haha! maar ja dat is voor de Hollanders een inkoppertje denk ik Knipoog

Kom op zeg, alle landen hebben moppen / vooroordelen over de buurlanden. Voor de Nederlanders betekent dit dat alle Knipoog belgen dom zijn, alle duitsers hebben een grote waffel en een bijbehorende pens. Nederlander staan bekend als gierige kaaskoppen. De Tjechen maken moppen over domme Polen en omgekeerd zal dit ook wel weer zo zijn. Net zoals we allemaal weten dat Blonde vrouwen BLONT zijn. Ik kan er wel om lachen, zolang het niet hatelijk of racistisch is.

Verder zou ik zeggen, wacht eerst even de autoptie van die dode beesten af. Weet niet hoe het in Belgie is, maar hier in Nederland is iedereen die nog niet veroordeeld is gewoon onschuldig. Ik ga er maar vanuit dat dat in Belgie ook zo is.

Verder vind ik het nogal kortzichtig om een gehele groep medelanders zo over een kam te scheren en je daardoor beter te voelen dan de rest. Weet je waardoor oorlogen ontstaan (hoewel dat hier niet zo'n vaart zal lopen). Bij ons wordt ook wel eens gezegd dat bv de Zeeuwen stug zijn of misschien de Friezen ook wel. Daarnaast kom ik uit de Achterhoek (= streek) en er zijn er zat die denken dat we allemaal nog op klompen lopen. En tuurlijk zullen er stugge zeeuwen zijn, net als achterhoekers op klompen, maar evenzovele of zelfs nog meer zullen vriendelijk zijn of lopen op "gewoon" schoeisel. Je kunt en mag mensen/bevolkingsgroepen niet over 1 kam scheren (net zoals ik in mijn startzin deed).

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:03

Zo voorziet de nieuwe jachtwet dat 'bijzondere veldwachters' (dat zijn de vroegere beëdigde jachtwachters) nu het hele jaar door plaatselijk vossen mogen verdelgen als er sprake is van overlast, zonder dat ze daarvoor expliciet toestemming moeten vragen. Ze mogen dan zelfs speciale vallen gebruiken.

De jagers hadden het graag nog sterker gezien. Ze eisen het recht op om het hele jaar door ad libitum vossen te mogen schieten en vangen, ook aan de burchten met jongen. Ze willen met honden op vossen kunnen jagen, en heel grote vallen gebruiken. Ze voorzien zelfs voederplaatsen in de sneeuw, waar ze de vossen naartoe zouden lokken om ze ter plekke af te knallen. In feite willen ze terug naar de prehistorie van de jacht. Toen ze alles mochten.

http://www.vzwlagare.be/vwgforum/topic. ... IC_ID=2844

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:10

Citaat:
Daarom dat sommige jagers illegaal gaan stropen

een jager heeft de vergunningen om officieel de vos te mogen bejagen, en bejaagd dus de vos. Een stroper heeft dat niet en stroopt, het zou zeer onlogisch zijn als een jager buiten zijn boekje zou gaan. Want de straffen voor het stropen zijn niet mis, zo lopen jagers bij het minst of geringste kan om hun akte kwijt te raken.

Als jij een eigen paard hebt en je rijd daar legaal met veel plezier op, maar er staat een paard in exact de zelfde wei maar die mag je niet rijden, en als je op dat paard gaat zitten loop je een grote kans om een verbod te krijgen op paardrijden, loop je dan dat risico?

Vergeet niet dat jagers vaak door wandelaars/voorbijgangers met de nek worden aangekeken. Iedereen let op ze, en daardoor is de kans om betrapt te worden heel groot. Behalve wandelaars heb je nog inspecteurs die om de zoveel tijd overwachts even komen kijken. En dan heb je natuurlijk nog de andere jagers, ja want ook jagers houden elkaar in de gaten.

@AstraGirlie: Er is geen sprake van "de jagers" je scheert alle jagers over één kam. Ze delen gezamelijk een hobby, maar de ideeën daarover verschillen nogal per jager. Niet elke jager is een moordmachine die het liefst alles beesten aan de lopende band kapot schiet Slapen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:13

Ja, sorry, verkeerde woordkeuze, ik had het over de stropers zonder vergunning dus. Dat laaste stukje is dus niet van mij, maar vond het wel van toepassing. Ik ben het me je eens dat niet alle jagers gelijk denken en handelen, maar ik ben het niet eens met sommige gedachtengangen van hen...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:16

Vraag blijft tot hoever jagers mogen ingrijpen...
De controle op stropers blijft zeer moeilijk Sigaar

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:19

Citaat:

Hahaha..
Nou, ik woon in Oost-Vlaanderen en ik ken moppen met hopen over Nederlanders hoor.. Over West-Vlaanderen heb ik trouwens nog nooit veel gehoord dat ze zo arrogant zijn. Vaak zijn het de Antwerpenaren die daar de 'reputatie' voor krijgen. (En ìk zeg niet dat dat zo is he Knipoog ) Maar waarom jij zo'n West-Vlaming-hater bent, moet je me toch wel even uitleggen hoor.. Clown
Wat naïef zeg.. En omdat we wel nog naar de zee gaan, zijn we nu dierenbeulen? Vork

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:20

Misschien moeten we geredde zeehondjes in Blankenberge nu maar doodknuppelen? Knipoog
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 05-02-07 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:20

(@Rocamor: hihi, leuk grapje!)

Dierenmoord is zinloos en laf, maar om nou meteen iedereen over een kam te scheren is gewoon dom.
Groot gelijk dat je boos bent op die dierenbeulerij! Misschien klopt het dat die West Vlaamingen bekend staan dat ze een ruig volkje zijn, maar dat wil niet zeggen dat dit voor iedere West Vlaaming geldt.

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 17:51

Ik scheer niet elk individu over één kam.Ik heb het over het algemeen.
Bij de Arabische paarden zijn ook rustige paarden terwijl ze bij de meesten bekend staan om hun temperament.
Zo is het met elk soort of ras,zowel bij mensen als bij dieren.
Ik vind het "kortzichtig " dat jullie het opnemen voor deze hebzuchten.En dat zijn niet de vossen maar die stropers!

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:01

AstraGirlie schreef:
Wegens het imkrimpen van hun voedselgebied en het verdwijnen van natuurlijke prooien zoals konijnen, muizen ed... gaan ze nu op zoek naar kippen en konijnen van particulieren.
.

een vos probeert 1 x je hok te demonteren om bij je konijn of kippen te komen, lukt dat ze niet, is het klaar.
is het ze 1 x gelukt blijf je er last van houden.
zorgen voor een degelijk hok is heel belangrijk

Citaat:
In het geval van de vossen wel, want het lastige gedrag van de vossen word veroorzaakt omdat de mens het leefgebied van de vos en zijn prooidieren drastisch heeft ingeperkt. Het feit dat vossen het risico nemen om uberhaut zo dicht in de buurt te komen bij mensen zegt iets over de leefomstandigheden van de vossen. Iedereen die zich ook maar een beetje in de vos verdiept heeft weet dat een vos nooit zo maar in de buurt van een huis zal komen, tenzij het een zaak van leven of dood is.

wij hebben vorige zomer een vossenburcht op 10 meter van ons huis gehad, met 4 jonge vosjes.
dus een zaak op leven en dood zal dan wel meevallen.

Citaat:
Kortom de vos heeft geen eten en moet zijn jacht gebied uitbreiden, en gezien de natuur zeer beperkt is in Nederland begint hij bij de eigendommen van de mens.

natuur van nederland zeer beperkt? hoe verklaren we dan al die buizerds die je overal ziet?
en ratten, mollen, muizen?

naar mijn mening kan de natuur zich prima redden, en hebben we daar niet van die kerels bij nodig die het prachtig vinden om met een geweer te mogen lopen. Tong uitsteken

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:03

Cleyto, nogmaals, er is nog helemaal niet bekend wat er gebeurd is. Dus eenieder is op dit moment nog onschuldig.

Dierenleed mag nou eenmaal niet. Maar zolang je niet weet wat er gebeurd is, kun en mag je ook niet oordelen. Ik weet niet hoe het op dit moment is gesteld met de populatie konijnen en andere prooidieren (= het voedsel voor die vossen). Maar het kan best zijn, dat er door een ziekte te weinig voedsel is. De natuur houdt zichzelf wel instant, maar ik vind het zieliger als dieren omkomen van de honger. Dan kun je ze mijns inziens beter een humanere dood geven (maar dan wel!!! door jagers die het beste voor hebben met de natuur en haar dieren. Dus niet door stropers, want die zijn vaak uit op winstbejag.

Maar misschien waren het wel stropers en die mogen wat mij betreft erg hard aangepakt worden!!! Of die nu uit West-Vlaanderen komen (zoals jij suggereert) of misschien wel uit OostPolen (zomaar even uit de duim gezogen). Er lag geen briefje bij die beesten dus je kunt niet oordelen over de (afkomst van de) daders.

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 18:06

ietepiet schreef:
AstraGirlie schreef:
Wegens het imkrimpen van hun voedselgebied en het verdwijnen van natuurlijke prooien zoals konijnen, muizen ed... gaan ze nu op zoek naar kippen en konijnen van particulieren.
.

een vos probeert 1 x je hok te demonteren om bij je konijn of kippen te komen, lukt dat ze niet, is het klaar.
is het ze 1 x gelukt blijf je er last van houden.
zorgen voor een degelijk hok is heel belangrijk

Citaat:
In het geval van de vossen wel, want het lastige gedrag van de vossen word veroorzaakt omdat de mens het leefgebied van de vos en zijn prooidieren drastisch heeft ingeperkt. Het feit dat vossen het risico nemen om uberhaut zo dicht in de buurt te komen bij mensen zegt iets over de leefomstandigheden van de vossen. Iedereen die zich ook maar een beetje in de vos verdiept heeft weet dat een vos nooit zo maar in de buurt van een huis zal komen, tenzij het een zaak van leven of dood is.

wij hebben vorige zomer een vossenburcht op 10 meter van ons huis gehad, met 4 jonge vosjes.
dus een zaak op leven en dood zal dan wel meevallen.

Citaat:
Kortom de vos heeft geen eten en moet zijn jacht gebied uitbreiden, en gezien de natuur zeer beperkt is in Nederland begint hij bij de eigendommen van de mens.

natuur van nederland zeer beperkt? hoe verklaren we dan al die buizerds die je overal ziet?
en ratten, mollen, muizen?

naar mijn mening kan de natuur zich prima redden, en hebben we daar niet van die kerels bij nodig die het prachtig vinden om met een geweer te mogen lopen. Tong uitsteken

Ben ik het volledig mee eens!! Het is door de jacht op prooidieren van de vos dat deze andere voedselbronnen moet gaan zoeken.Het is niet de jacht van mensen die de natuur in stand houdt maar juist ontregelt.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:08

cleyto schreef:
Ik scheer niet elk individu over één kam.Ik heb het over het algemeen.
Bij de Arabische paarden zijn ook rustige paarden terwijl ze bij de meesten bekend staan om hun temperament.
Zo is het met elk soort of ras,zowel bij mensen als bij dieren.
Ik vind het "kortzichtig " dat jullie het opnemen voor deze hebzuchten.En dat zijn niet de vossen maar die stropers!

Volgens mij weet jij gewoon niet wat het woordje kortzichtig inhoudt...
Mag ik dan zo vrij zijn te vragen hoe je je zelf noemt? Tot welk 'ras' behoor jij dan? Het superieure geslacht der aarde Slapen
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 05-02-07 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt