Ingeent konijn, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koop jij een geent konijn?

Ja, het maakt mij niet uit dat ik er wat meer voor moet betalen.
17 (40%)
Nee, ik vind het onzin dat ik een konijn moet laten enten
18 (42%)
Nee, dat doe ik liever zelf.
6 (14%)
Ja, maar de prijs mag max. 5 euro hoger liggen dan bij de andere winkel.
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 42

Marigold

Re: Ingeent konijn, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 23:09

over de dierenwinkel; we kwamen voor hok enzo, en wou gewoon zien of ergens een konijntje was die goede plek zocht, maar toen zag ik een jong hollandertje met 1 oog, was iets mee gebeurd, die hebben we toen gekocht.
hij is helaas vanaf het begin al harstikke wild, krabben en bijten en je hand aanvliegen..
hij is nu 2 jaar bijna.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:17

Dierenwinkels verschillen nogal, maar de stelling: koop nooit in de dierenwinkel is belachelijk! Een goede dierenwinkel weet wel waar ze vandaan komen en liegen zeker niet over grootte of leeftijd. Bovendien is het voor een winkel ook niet handig om ze te jong te verkopen, te groot risico!

Marigold, misschien kan je haar laten steriliseren? Werkt erg goed.

Verder kan je in een winkel de konijnen vaak nog niet enten omdat dat idd met 12 weken pas kan. Momenteel heb ik zelf geen konijnen maar ik laat ze denk ik wel enten als ik ze weer heb. (Scheelt dat ik zelf altijd konijnenentdag organiseer Tong uitsteken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:20

Nog nooit gedaan, heb heel veel konijnen gehad, ze zijn ook nooit ziek geworden en heel oud...
Wist niet eens dat het kón, vidn het ook echt onzin, mits je mss naar tentoonstellingen gaat/

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:25

ik zou hem zelf laten enten, eerst liet ik mijn konijntjes nooit enten.. maar ze zijn in het najaar 2006 ernstig ziek geworden.. ze waren ernstig vermagerd.. en ik wil niet dat zo iets nog eens zou gebeuren dus ik laat ze voortaan enten tegen:
parasieten, myxomatose en VHD

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 16:26

ik heb er nog nooit van gehoord dat een konijn geent is Tong uitsteken
dus ik heb oo kgeen idee of de mijne dat is Tong uitsteken

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:33

ik laat mijn konijnen ook niet enten. Heb nu al een jaar of 7 konijnen en heb er nooit last van gehad.

De oudste is nu 7 en ik heb er ook eentje van 6 jaar. Hoorde ook van verschillende mensen dat geente konijnen alsnog doodgingen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:59

Wij enten ook niet meer op advies van de DA zelf. Hij had al meerdere dode dwergkonijnen meegemaakt door de reactie op het vaccin, omdat die getest is op labo konijnen van de vleesindustrie en niet op huis tuin en keuken konijnen...

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:16

Er is altijd een kans dat een konijn alsnog doodgaan na een enting, maar dat hoeft niet perse door myxomathose of VHD, er zijn nog zoveel andere dingen waardoor een konijn opeens dood in zijn hok kan liggen. Een konijn is een vluchtdier en laat het dus niet snel merken wanneer hij ziek is, meestal alleen als het al bijna te laat is.
Als een konijn alsnog doodgaat aan myxomathose of VHD, dan is vaak niet goed geënt. Tegen myxomatose zou je eigenlijk 2 keer in het jaar moeten enten, want dit is een levend ent-stof en is na een half jaar zeg maar uitgewerkt.
Zelf heb ik nog nooit dode konijnen gehad door de entstof of door de ziektes zelf en ik heb er toch algauw in totaal 21 gehad ...
Gr.
Naatje

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:18

Ik heb mn konijn niet laten enten en was ook nog niet geënt toen ik haar kocht.
Mijn vorige konijn is ook nooit geënt, en is nooit ziek geweest en 12 jaar geworden.
Er is natuurlijk een kans dat je konijn ziek wordt als ie niet geënt is, mjaa als, als, als
En ook kan je konijn ziek worden door de enting en dan gaat ie alsnog dood..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:42

Ik laat mijn konijnen wel enten. Vliegen en muggen kunnen de ziektes ok overbrengen en door het warmere weer wordt de kans op besmetting wel steeds groter. Als er juist geeent wordt helpt de enting wel tegen deze ziektes. Helaas zijn er een aantal virussen die vaak met VHD worden verwisseld en waar tegen geen vaccin is.