Duitse Herder met een probleem, en een speciaal dieet (geit)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Duitse Herder met een probleem, en een speciaal dieet (g

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:43

Interessant topic. Jeukproblemen bij honden zijn lastige en vaakhardnekkige problemen, dat blijkt wel weer.
Ik volg dit even

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 19:07

@ Herbey: De shampoo waar ik hem nu mee was is ook een jeukstillende shampoo.

@Oprtalj: Goh, daar heb ik nooit aan gedacht dat hij best eens allergisch voor rijst zou kunnen zijn.
Wat betreft de antivlooienbehandeling dat heb ik vorig jaar al een keer geprobeerd, ben ook al overgestapt op ander merk.

Bedankt weer voor de tips!
Ik schrijf alles op en als hij terug moet naar de dermatoloog vraag ik het.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:12

Oprtalj schreef:
Oydis schreef:
Om nu echt een voedselallergie uit te sluiten moet hij 6 weken een dieet volgen van rijst/aardappelen en geitenvlees. Anders gaan ze beginnen met de allergietesten.

Op zich een prima idee om d.m.v. een eliminatiedieet te testen of de hond een voedselallergie heeft of niet. Maar ik denk dat die dermatoloog zich dan wel eens beter had kunnen verdiepen in hoe je een eliminatiedieet samenstelt.
Dat geitenvlees is prima. Het is een vleessoort die je hond vermoedelijk nog niet eerder heeft gegeten omdat je het in de brokkensoorten die hij tot nu toe heeft gegeten niet tegenkomt. Hij kan er dan nog geen allergie tegen hebben opgebouwd. Maar waarom nu die rijst of aardappelen? Een hond is in de eerste plaats een vleeseter en heeft helemaal geen rijst of aardappelen nodig. Rijst wordt ook in heel veel brokken gebruikt. Niet omdat het zo goed is voor je hond, maar omdat het een goedkope grondstof is. M.a.w.: als je al veel verschillende merken en types brokken hebt geprobeerd, dan heeft jouw hond waarschijnlijk al heel vaak rijst gegeten. En zou hij dus allergisch kunnen zijn voor rijst. En dan heb je niks aan dit dieet.
Ik heb zelf overigens ook een hond die niet tegen rijst en graan kan.
Ik zou je dus adviseren om die rijst en aardappelen achterwege te laten.

Ik las ook dat je je hond iedere maand een antivlooienbehandeling geeft. Ik weet niet of je dit altijd al hebt gedaan, maar ik ken ook honden die daar allergisch voor zijn. Dus mischien ook een optie om het eens een tijdje zonder te proberen?

Hier sluit ik me helemaal bij aan!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:41

silvana schreef:
Onze eerste Duits was trouwens allergies aan vers vlees en huismijt.

Even nieuwsgierig hoor, maar wat voor versvlees kreeg hij dan?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:43

Oydis schreef:

@Tieme: Trust staat nu op vers geitenvlees ( zo bij de islamitische slager vandaan, dus verser kan niet ) en rijst/aardappelen, dit stond ook al in mijn eerste bericht, en daar staat ook dat ik nog geen verbetering zie.

ik bedoel meer versvleesvoeding waar pens in verwerkt zit. Alleen maar geitenvlees is te eenzijdig. Bij honden met huid of andere problemen wordt juist aangeraden om te beginnen met vlees te geven waar vuile of groene pens in zit. in pens zitten heel veel enzymen en bakterien die zorgen voor een goede opbouw en herstel van de darmflora. een beetje probiotica idee. zodra alles in de darmen goed zit, zal je dat ook aan je hond z'n gezondheid merken. onze golden retriever had bijv. altijd een stinkende vacht, likte z'n voorpoten open en had aan de binnenkant van z'n achterpoten altijd geirriteerd. volgens de dierenarts moest hij hyperallergeen voer. we hebben advies gevraagd bij verschillende versvlees fabricanten en allemaal adviseerde ze om eerst met complete maaltijden te beginnen waar vuile pens in verwerkt zit. dit moesten we minimaal 10 weken volhouden. je zag op een gegeven moment ook dat z'n lichaam begon te ontgiften. dit uitte zich in de problemen die hij al had. huidproblemen werden even erger. daarna werd het minder en ging het over. toen zijn we hem ook andere soorten versvlees gaan geven.
rodi pens/hart en duck compleet pens zijn bijv. hele goede soorten om te geven. energique nr. 4 is ook een complete maaltijd met pens en is speciaal voor honden met huidproblemen.

welk merk vlooienmiddel geef je??

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 00:29

Tieme schreef:
Oydis schreef:

@Tieme: Trust staat nu op vers geitenvlees ( zo bij de islamitische slager vandaan, dus verser kan niet ) en rijst/aardappelen, dit stond ook al in mijn eerste bericht, en daar staat ook dat ik nog geen verbetering zie.

ik bedoel meer versvleesvoeding waar pens in verwerkt zit. Alleen maar geitenvlees is te eenzijdig. Bij honden met huid of andere problemen wordt juist aangeraden om te beginnen met vlees te geven waar vuile of groene pens in zit. in pens zitten heel veel enzymen en bakterien die zorgen voor een goede opbouw en herstel van de darmflora. een beetje probiotica idee. zodra alles in de darmen goed zit, zal je dat ook aan je hond z'n gezondheid merken. onze golden retriever had bijv. altijd een stinkende vacht, likte z'n voorpoten open en had aan de binnenkant van z'n achterpoten altijd geirriteerd. volgens de dierenarts moest hij hyperallergeen voer. we hebben advies gevraagd bij verschillende versvlees fabricanten en allemaal adviseerde ze om eerst met complete maaltijden te beginnen waar vuile pens in verwerkt zit. dit moesten we minimaal 10 weken volhouden. je zag op een gegeven moment ook dat z'n lichaam begon te ontgiften. dit uitte zich in de problemen die hij al had. huidproblemen werden even erger. daarna werd het minder en ging het over. toen zijn we hem ook andere soorten versvlees gaan geven.
rodi pens/hart en duck compleet pens zijn bijv. hele goede soorten om te geven. energique nr. 4 is ook een complete maaltijd met pens en is speciaal voor honden met huidproblemen.

welk merk vlooienmiddel geef je??

Een dergelijk versvlees kan inderdaad goed werken bij honden die een voedingsallergie hebben, maar het is ook mogelijk dat een hond allergisch is voor één van de bestanddelen van zo'n versvleesvoeding. Er is nu besloten om d.m.v. een dieet te bekijken of het om een voedingsallergie gaat of niet en dat kun je gemakkelijker op deze manier dan d.m.v. een complete versvleesvoeding.
Natuurlijk is alleen geitenvlees erg eenzijdig, maar het is ook niet de bedoeling dat de hond dit maanden zo moet blijven eten. Helpt het dieet niet, dan was het dus geen voedingsallergie en moet je verder gaan zoeken. Helpt het wel, dan is het wel een voedingsallergie, maar dan moet je nog uit gaan zoeken waarvoor de hond nu precies allergisch is. Dat doe je dan door telkens toevoegingen aan het dieet te doen en dan te kijken wat er gebeurt.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 00:32

ik doe voedselallergietests bij honden, merk dat ze vaak de verkeerde voeding krijgen en dat reinigen en andere voeding al voldoende is om de klachten te verhelpen. Kan wel een paar weken duren voor er resultaat is, maar soms al heel erg snel! Eliminatidieet kost zoveel tijd, ik test sneller (haaranalyse met biotensor) Voor meer info even een pbtje sturen!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 00:50

zo iets heeft mijn kleine hondje ook! en wij hebben speciale brokken van de dierenarts van het merk royal canin, en deze werken super!

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 11:12

@ Tieme:Trust heeft al eens rodi pens gehad, daar ging die vreselijk van aan de diarree, dus dat is geen succes. De dermatoloog zei ook dat het dieet wat hij nu heeft erg eenzijdig is, maar dit kan geen kwaad voor die 6 weken. Als je het meer dan 16 weken gaat geven dat is het schadelijk voor het dier.
Hij krijgt nu advantage, de sterkste. Het kind weegt namelijk 52 kilo schoon aan de haak Bloos
Volgens de dermatoloog en de DA is dit een supermiddel omdat dit niet in de bloedbaan terecht komt.

@Oprtalj: Precies, en daar zijn we nu mee bezig Ja

@Josefien: Ik heb even op je site zitten neuzen die in je profiel staat.
Als ik het zo lees is het heel makkelijk en snel, maar dan begrijp ik niet waarom een DA of een dermatoloog daar niet mee werkt Verward Als bij Trust blijkt dat het geen voedselallergie is dan gaan ze met de bekende prikjes beginnen. We zitten nu in week 4 van het eliminatiedieet en dit wil ik even afmaken. Dan moet hij toch terug voor controle en wil ik dit even met de dermatoloog bespreken. Als het zo makkelijk kan, dan wil ik niet aan de prikken beginnen.

@ Rockey: Ik ben blij dat het bij jouw hondje wel helpt. Trust heeft verschillende soorten royal canin gehad, dit zonder resultaat.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:13

Oydis schreef:
@ Tieme:Trust heeft al eens rodi pens gehad, daar ging die vreselijk van aan de diarree, dus dat is geen succes.

Mag ik vragen hoelang je dit gegeven hebt?? dit moet namelijk enkele weken gegeven worden voordat je resultaat ziet. honden die er gevoelig voor zijn die moet je er heel langzaam aan laten wennen. het moet in hele kleine beetjes door het normale voer gedaan worden. ik heb er bijv. 2 weken over gedaan voordat hij helemaal op pens over kon. moest hem elke dag 20 gram geven en dit zo opbouwen. ze gaan er inderdaad vaak van aan de diarree. dit is vaak door het ander soort voer maar ook ontgiftingsverschijnselen. het scheelt soms ook nog wel eens welk merk. meestal even doorzetten en dan gaat het goed. er kan dan het beste begonnen worden met rodi compleet pens en niet met rodi pens.
Oydis schreef:
@Josefien: Ik heb even op je site zitten neuzen die in je profiel staat.
Als ik het zo lees is het heel makkelijk en snel, maar dan begrijp ik niet waarom een DA of een dermatoloog daar niet mee werkt Verward

Omdat dit een soort alternatief iets is en daar werken veel dierenartsen niet aan mee. Knipoog het zal ze een hoop geld en klanten schelen en ze geloven er vaak ook niet in.
hetzelfde bijv. met kraken en homeopatie. het heeft mijn dieren super geholpen maar de dierenartsen lachen je nog net niet in je gezicht uit.
werd door verschillende dierenartsten en assistenten ook voor gek verklaard dat ik vlees ging voeren. zou niet gezond zijn. moest hem royal canin voor grote honden geven wat ook nog eens speciaal geproduceerd was voor duitse herders. Geld, geld!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:39

Barfen werkt vaak super voor honden maar dierenartsen, -winkels ed zijn het hier vaak niet mee eens omdat het ze inderdaad een hoop geld scheelt.
Maar het is wel het natuurlijkst voor honden.
En dan niet alleen vlees uit de winkel uiteraard want zo is het te eenzijdig en missen ze een hoop voedingsstoffen. Meisje dat ik ken voeren thuis hun honden ook barf en dat wil zeggen dat ze ook hun honden regelmatig een aantal dagen laten vasten en ze ook gewoon een zwijnenkop voeren en een heel dier, huid en al word weggegeten door de drie honden. Zo krijgen ze voldoende voedingsstoffen binnen (omdat ook alle organen worden opgegeten enzo)
Maar voor je hiervoor aan zou beginnen moet je jezelf echt goed inlezen over dit omdat het wel veel voorkennis benodigd.
Ik weet wel dat als ik later honden neem ze barf voer Ja

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 12:51

@Tieme: Ik heb ongeveer alle soorten voer zo'n 8 a 10 weken geprobeerd. En inderdaad wat je al aangeeft eerst mengen met het oude voer.

Ik begrijp ook best dat het een hoop scheelt, met die haaranalyse. Maar we willen toch allemaal het beste voor het dier, en als het even kan zo snel mogelijk.

Ik heb trouwens nog even in je profiel gespiekt, en wat een heerlijke herderpup is dat zeg!

@ Josefien: Wordt dat trouwens ook gedekt door de verzekering? Het is geen hoog bedrag oid, maar hij is verzekerd.

@ BrittKitt: Ik zie me dat zelf niet echt doen Bloos Als het echt niet anders kan, dan is het een ander verhaal.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:52

Haha ik zou het ze ook geven in de achtertuin met de gordijnen dicht waarschijnlijk hoor Haha!

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 12:55

En ik heb nie eens een achtertuin! haha En op mijn balkon.. neuhhh haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:54

Oprtalj schreef:
S schreef:
Onze eerste Duits was trouwens allergies aan vers vlees en huismijt.

Even nieuwsgierig hoor, maar wat voor versvlees kreeg hij dan?

Kip en pens.Maar ik zeg het verkeerd.Hij reageerde op al het vlees slecht.Blikvoer verdroeg hij al helemaal niet.Onze tweede Duitse herder,zelfde bloedlijn, kon ook niet tegen vlees.Die kwam onder de bulten te staan.Alleen had zij geen jeuk het waren meer een soort ontstoken talgklieren.
Nu zijn we door de jaren heen aan herder nr.3.Dit is een gekregen hond en deze heeft nergens geen last van,die kan je alles voeren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:14

Hebben ze wel doorgefokt met die lijn? Dat lijkt me niet de bedoeling

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:19

mijn hond krijgt altijd enorme jeuk van pedigree pal voer...
ik heb mijn hond aan speciaal dieet voer wat gewoon in de winkel te koop is en daar heeft hij geen last meer van gehad
eerst kreeg hij voer van de DA maar dat moest hij dus niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:24

Dat was een lijn met hele goede wedstrijdhonden.Wij zijn aan de eerste per ongeluk gekomen ,maar die hond koste toen de tijd (ruim 15 jaar terug)al 2500 gulden.Afgericht en al wellis waar.En uit eindelijk met wat aanpassingen was er mee te leven.Zolang ze geen vers of blikvlees kregen hadden ze geen last.Bij de eerste heeft het even geduurd voordat we gevonden hadden wat het was.bij de tweede waren we er op attent.de tweede hebben we ook bewust bij die fokker gekocht omdat Qua karakter je geen betere honden kon hebben.Hoewel ik op onze Duits die we nu hebben weer net zo gek ben hoor.