haff chek (halsband kruising slipkerting...)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toess

Re: haff chek (halsband kruising slipkerting...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:21

Moosje schreef:
Wij MOGEN niet eens trainen met een slip...

En bij ons hadden ze het juist liever wel, geen verplichting..

Een goede trainer traint niet alleen jouw hond maar ook jouw (...) die zal heus wel bijtijds inzien als jij niet met een slipketting overweg kan en je hond er meer kwaad mee doet dan goed.
Onze hond moest van ver komen, die is met een schokapparaat afgericht (kan even niet op de naam komen) en daardoor totaal verprutst. We hebben altijd met slipketting getraint en ze is alleen maar beter geworden (en het is echt geen bikkel).

Ik was er ook nooit een voorstander van maar nu ik zelf gezien en geleerd heb dat het ook anders kan dan die rukkende mensen die je onderweg tegenkomt ben ik er vele malen positiever over.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:56

Je kan in mijn ogen een slipketting best gebruiken.... mits je ermee om weet te gaan.
het is namelijk niet de bedoeling om een hond pijn te doen met zoiets.. alleen een corrigerende trekje aan de riem moet genoeg zijn.
(laten we ook niet vergeten dat mensen niet weten hoe een slip om moet, hem daardoor 9 van de 10 keer verkeerd om hebben gedaan en daardoor de hond als het ware ophangen Boos! )

maar zoals al eerder is gezegt.. als jij er niet achter staat moet je hem vooral niet gebruiken.. alleen zijn er sommige gevallen(zoals mijn beer) waarbij er geen andere mogenlijkheid was.

roylindeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 17:28

Citaat:

Een goede trainer traint niet alleen jouw hond maar ook jouw (...) die zal heus wel bijtijds inzien als jij niet met een slipketting overweg kan en je hond er meer kwaad mee doet dan goed................

ik weet dat ik getraint word inplaats van mijn hond, daarom ben ik ook naar n hondenschool gedaan, omdat we kennelijk wat verkeert hebben gedaan, en ik dat graag wil verhelpen Lachen

ik hoop inderdaat dat dit werken gaat.

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 01:08

Zelf ben ik ook niet voor de slipketting,alleen al de gedachte,dat je een wervel door een te harde ruk kan verschuiven...
Maar dat geld ook voor de halti,een hondenneus is zeer gevoelig natuurlijk.
Ik denk dat het vooral met rangorde en conseqentie goed kan komen,maar goed daar heeft iedereen weer zijn eigen mening over...
ik hoop dat je doet wat voor jezef goed voelt,dus zonder slip Lachen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 07:54

Kijk en daar heb jij een punt waarom je er dus wél mee om moet kunnen gaan, maar die wervel verschuift ook wel als je met een gewone leren halsband constant zit te rukken...

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:23

Dus niet constant rukken Haha!
Wel duidelijk opvoeden zonder rukken en plukken. Is ook mogelijk voor de wat hardere/ eigenwijzere honden Lachen

roylindeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 11:58

Ja dat rukken doe ik ook niet hoor aan mijn hond. Maar een corectie vind ik ook wel iets anders als het constand rukken aan mijn riem, dus dat gaat wel goedkomen Lachen

bedankt voor de reacties

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:27

Wij gebruikten ook zo een halsband voor onze vorige hond. Het werkte alleen niet, die hond was zo verschrikkelijk sterk en als hij iets in zijn kop had, kreeg je hem niet op andere gedachten. Maar goed, die hond had niet zo een fijn verleden.

Onze andere hond rende ook achter fietsers, trimmers, enzo aan. We hebben een vriend van mij een heel groot waterpistool gegeven en op een fiets gezet. Hij fietste over de hei en toen de hond naar hem toe rende, heeft hij haar natgespoten. Nooit meer gedaan!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:01

Hihi ja je moet wat verzinnen he Pytje Knipoog
Zo sprong onze hond altijd over het hek heen als ze buiten was en ik ging weg. Toen is mijn vader om de hoek gaan staan en heeft toen ze om de hoek kwam een snauw gegeven, ze was heel snel weer achter het hek en nooit weer gedaan Lachen

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:40

Anna-Jelly schreef:
Kijk en daar heb jij een punt waarom je er dus wél mee om moet kunnen gaan, maar die wervel verschuift ook wel als je met een gewone leren halsband constant zit te rukken...

Daarom schreef ik ook dat je consequent moet zijn,zonder dus aan die riem te rukken Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:04

Bij ons op de hondenschool is een slipketting ook verboden. Een slipketting kan de luchtpijp veel nauwer dichtknijpen dan een gewone halsband, en de honden leren er niets bij, hooguit hoe ze meer moeten trekken aan de lijn... Er bestaan veel betere en diervriendelijkere methodes waarin in de eerste plaats gewerkt wordt aan de leiding geven zelf ipv dingen afleren nadien...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:34

bij de hondenscholen hier in de buurt zittn er ook een paar waarbij slipketting verplicht is. maar komt ook door vroeger werd er niet anders getraind dan met en slipketting. en je kan beter 1 keer een correctie geven met een slipketting dan konstant aan die leren band te lopen rukken en trekken. ook een halti moet je maar eens opletten bij hoeveel honden dat ding wel niet bijna in de ogen zit. dat zijn er zo veel en dan als er een correctie wordt gegeven dus zo goed als in het oog zit(en nee dit is niet overdreven). dat vind ik persoonlijk zieliger dan een slipketting(mits goed gebruikt).

roylindeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 14:55

ja met een haltie moet je ook geen corectie uitdelen.
Dan is de kans dat je zijn nek breekt erg groot...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:23

Ik heb geen problemen met en half check of slipketting, MITS hij goed gebruikt wordt. En goed gebruik betekend dus niet continu lopen rukken aan dat ding. Dus we nemen even jouw hond als voorbeeld. hij let niet goed op en wijkt van jouw kuit af. dat corrigeer je dus niet door hem een ruk te geven (zoals je instructrice dus doet) maar door op het moment dat hij niet oplet je om te draaien en de andere kant op te lopen. op het moment dat jij je omdraaid en je hond volgt je niet dan krijgt hij vanzelf een kleine correctie van de halsband. dit kan je ook gewoon met een gewone halsband proberen. het let niet op, omdraaien en de andere kant oplopen. na een paar x heeft de hond gewoon door dat hij op moet letten. het is dus niet de bedoeling dat als je je omdraaid je dan ook nog eens een extra ruk geeft! Dit is wel hetgeen wat ik veel om me heen ziet. mensen die omdraaien en in de draai nog eens een extra ruk geven.

roylinde schreef:
rowdy liep braaf naast, en toen hij 1 cm van haar kuit af week kreeg hij een ruk aan zijn riem... rowdy heeft nog nooit zo'n ding omgehad en kroop lettelijk inelkaar.
Even later kreeg hij het comando zit en ging hij braaf zitten, toen wachte ze een tijdje... rowdy had in mijn ogen geen iedee wat hij fout deed en ging liggen. En ze trok m weer overend met de riem....

Dit zou voor mij al een reden zijn om een andere hondenschool te zoeken. ze weten dus duidelijk niet hoe ze met een halfcheck/slipketting moeten werken. en als je wat van een hond vraagt en hij doet het, dan meteen belonen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:37

Ja, idd, andere school zoeken, deze manier is absoluut niet de juiste...