poes ongevraagd op het aanrecht.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: poes ongevraagd op het aanrecht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 07:50

groene zeep lijkt me niet echt handig, als een kat zich te barste glijd zit je mooi.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:07

Het klinkt misschien raar, maar je hebt toch van die plak dingen, waar vliegen ofzo zich aan vast plakken als ze erover heen lopen? Misschien moet je dat eens proberen. Ik weet ook niet waarom, dacht er in eens aan. Als zo iets vast plakt aan der pootjes vindt ze dat een nare ervaring en gaat ze dat misschien associeren met het aanrecht.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:11

Ja en je weet ook dat katten alles van hun pootjes aflikken? Wat een hardhandige reacties hier...Lijfstraffen hebben geen enkele zin bij een kat. dan maar wat langer bezig met een plantenspuit oid.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:22

je veegt ze er 1 keer af en ze komen er nooit meer op????/

Nou dan heb ik zeker ongelooflijk vreemde katten, na 3 jaar afvegen springen ze er zo weer op! En zo gaat het bij iedereen denk ik. Ik ben zo ver dat ik ze 's nachts in een bench wil stoppen, dat lost mijn probleem igg wel op! ik wil ze niet op het aanrecht en ook niet op de stoffen bank!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:31

Dan had je geen katten moeten nemen.....Katten in een bench? Kom zeg.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:13

ellepel schreef:
simpel af te leren hoor,zodra je ziet dat je kat het aanrecht opspringt ga je erheen en veeg je hem eraf.

Dat zien wij dus zo goed als nooit, dat leg ik net uit. Haha!

Citaat:
de eerstvolgende keer dat je de kat ziet kijken naar het aanrecht hoef je alleen maar een schreeuw te geven,dan bedenken ze zich wel Knipoog

Dat klopt: als ze toch eens peinzend naar het aanrecht zit te kijken, dan helpt 'HEEEY!!' heel goed. Maar nogmaals: dat zien we vrijwel nooit.

Citaat:
en als de kat op het aanrecht kan wanneer jij niet thuis bent,lukt het je nooit om hem hem of haar af te leren,want je kunt niet corrigeren als je er niet bent.
kat dan dus in een andere ruimte doen Knipoog

Dat klopt ook, dan hebben wij in ons appartement nog over: de slaapkamer, het computerhok en de badkamer. Onze keuken staat namelijk in open verbinding met de woonkamer, afsluiten is niet mogelijk. Slaapkamer, computerhok of badkamer lijkt me al helemaal geen plek voor een kat, dus we zullen ermee moeten leren leven. Knipoog

Aanrecht altijd zo netjes en schoon mogelijk achterlaten dus. Knipoog

En een kat 's nachts in een bench? Onze kat is 's nachts juist het actiefst, volgens mij is dat vrij natuurlijk. En dan ga je 'm 's nachts opsluiten in een bench, waarin hij geen kant op kan? Een paard op stal heeft nog meer 'scharrelruimte'. Nee, heel katvriendelijk komt dat niet op mij over.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:03

Misschien een beetje flauw, maar dat weet je toch vantevoren als je een kat neemt? Wij hebben er twee, die komen nooit buiten omdat we langs een veel te gevaarlijke weg wonen, dat zijn ze ook gewend dus ze lijken het ook niet echt te missen. Maar die klimmen dus ook overal op en in, dat is een kwestie van wat vaker de haren van de bank stofzuigen en het aanrecht schoonmaken voor je er iets aan gaat doen. Ik heb een lichte (ecru) stoel in de voorkamer daar ligt dus een plaid over als er niemand in zit zodat hij niet vies wordt. Op het aanrecht springen doen ze niet snel als je er bij staat, maar wel meteen als je je kont gekeerd hebt, volgens mij is dat redelijk natuurlijk gedrag voor een kat, je weet natuurlijk maar nooit of er iets eetbaars is blijven liggen Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:27

als je echt niet wilt dat je kat op het aanrecht komt moet je de keuken afsluiten, of je aanrecht afzetten met een rolluik of rolgordijn of afgazen.... Lachen Dus altijd alles opruimen waar ze mee kunnen gooien of opeten.

Dit kun je ze bijna niet afleren, moet je mee leren leven als je katten hebt.
1 troost: als ze ouder worden kunnen ze niet meer zo hoog springen Haha!

Ik hoor nog wel eens een pan die afgewassen wordt bewegen op het fornuis, als ik dan stiekem om het hoekje kom gluren weet de dader heel goed dat dat niet mag!
Die blik is echter onbetaalbaar en ik kan er alleen maar om lachen, moet ik de pan maar afwassen, het is mn eigen luiheid waarom ze dat doen... Ach gut

Hozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:31

Onze poes is als kitten een keer op het aanrecht gesprongen, maar toen was de kookplaat net aangeweest (dat was een elektrische en die blijven nog even warm nadat je ze uitgezet hebt). Toen heeft ze haar pootje daaraan verbrand en sprong ze er natuurlijk meteen weer af. Sindsdien is ze NOOIT MEER op het aanrecht geweest. Dus in ons geval was het gewoon mazzel, het zou wel een beetje zielig zijn om het expres te doen, maar zo leren ze het wel af Knipoog

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:33

ik deed ook aluminiumfolie over het aanrecht, daar houden ze niet van, ze schrikken zich een ongeluk. ff een paar dagen tot een week doen en dan doet ze het als het goed is niet meer

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:37

dit doet 1 van onze kat ook steeds ,! hij leert het nooit en dan echt nooit. je komt er aan en hij springt er meteen af! zo slim zijn ze wel, en hij draaft dan meteen naar boven in een hoekje,! want hij weet wel dat we dat abseluut niet willen.. ! die waterspuit ga ik ook es even proberen Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:38

waar denken jullie dat het woord 'Kattenkwaad' vandaan komt.... Lachen

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:04

Mijne doet het ook.
Plantenspuit werkt niet, interesseerd hem echt niks. Net als hem er af vegen, hij trekt zich echt nergens wat van aan.

Ga binnenkort alluminium proberen maar als dat niet werkt jammer dan.
Dan maak ik voordat ik koken ga het aanrecht wel goed schoon.

Mijn kat zou ik echt nooit in een bench zetten! Dat is enorm zielig. Je weet van te voren dat katten zulke dingen doen.
Mijn katten mogen gerust op de bank en stoel komen. Daar heb ik een stofzuiger voor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:01

ik durf echt met een gerust hart vlees op het aanrecht te zetten hier, ze denken er niet aan om op het aanrecht te springen.
beide dames zijn zowiezo keurig netjes.liggen niet op de bank,maar op een daarvoor bestemd kleedje,mollen met hun nagels geen bekleding of kastjes....
behalve de zolder...da's hun territorium, en daar is dus een van de 2 dames steeds bezig om het tapijt wat mooier te maken Tong uitsteken

hahah logisch,daar ben ik niet bij dus kunnen ze ongestoord hun gang gaan. Knipoog
kat in een bench zou wel kunnen,maar in de gang,of in een slaapkamer is die mogelijkheid er niet?

mijn mening is toch een kat die wel op het aanrecht blijft springen dan ben je niet consequent genoeg.
ga achter de deur staan wachten tot je hoort dat ze erop springen en geef ze een opdonder.denk toch echt dat ze na een paar keer de clou wel snappen?

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:07

Bij ons springen ze er ook vooral op als we uit het zicht zijn. En dan is de enige oplossing alles opruimen wat we nu gewoon consequent doen.
En soms springen ze er ook overdag op en dan geven we een schreeuw en als ze er dan niet vanzelf afgaan dan ''vegen'' we ze er idd af.
Nou weten ze het dondersgoed wel dus ze doen het alleen als we weg zijn.
Katten zijn niet dom Tong uitsteken

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:09

Mijn vader deed het met een plantenspuit, gewoon spuiten in de omgeving, maar dan moet je wel in de omgeveing zijn..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:14

die plantenspuit heb ik es geprobeerd maar dat vinden ze leuk!
gaan ze achter de straal aan enzow....
ik bedenk me net ineens, ik heb een van mijn katten es een pan achterna gegooid in de keuken, die kreeg ze op haar kop en kletterde vervolgens met veel lawaai op de grond....dat werkte toen wel Tong uitsteken

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:22

ellepel schreef:
ga achter de deur staan wachten tot je hoort dat ze erop springen en geef ze een opdonder.denk toch echt dat ze na een paar keer de clou wel snappen?

Ze snappen het inderdaad. Net zoals dat ze héél goed snappen dat zodra wij in de slaapkamer zijn zij het aanrecht op kunnen. Want ook al komen wij meteen terug om ze er af te jagen, dan hebben ze tóch al genoeg tijd gehad om even te kunnen kijken. Dat snappen ze prima, je zou bijna willen dat ze niet zo slim zijn Haha!

Tsja, die van mij zijn ook gek op het aanrecht. We hebben ze hier in huis gekregen toen ze al 12 en 13 waren, dus van het begin af aan leren dat het aanrecht verboden terrein is was een beetje laat. Inmiddels weten ze dondersgoed dat ze daar niet mogen komen, en doen ze het ook niet als wij er bij zijn. Maar zodra we weg gaan, of naar bed, dan gaan ze daar tóch even kijken. We hebben een open keuken, afsluiten gaat dus niet. Gevolg is dus dat ons aanrecht nu altijd keurig netjes leeg is, en we het altijd voor de zekerheid even schoonmaken voor we gaan koken of een broodje smeren oid.

Dat zijn nou eenmaal de gevolgen als je katten in huis hebt, net als de haren en de (af en toe stinkende Knipoog) kattenbak. Dat hebben we maar te accepteren, wij kiezen er toch voor om die dieren in huis te halen? Dan ga ik ze niet in een bench stoppen of lastig vallen met allerlei vieze/enge dingen op het aanrecht (werkt trouwens toch niet, ze vinden alles leuk...).

Dus helaas; weinig aan te doen, wel een goede motivatie om te leren alles meteen op te ruimen!

(Ik kan me nog herinneren, toen we die katten nét hadden en ik nog niet wist wat voor vandalen het waren, dat een van de twee ineens de huiskamer in kwam rennen met een heel groot stuk kaas in zijn bek Haha! Hilarisch, was net of hij een enorme grijns had Haha!)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:32

Mijn katten doen het alletwee niet.

ik heb ze het alletwee in het begin (als het in de oorsprong niet goed gaat kun je het wel vergeten ben ik bang) afgeleerd door iets naar ze te gooien, een balletje of aansteker, zonder iets te zeggen, op het moment dat ze op het aanrecht sprongen. Beide schrokken heel erg en ze weten niet dat het van mij kwam.
ze komen er echt nooit meer op, een mes waarmee een boterham met smeerworst is gesmeerd is gewoon vies als ik terug thuis kom.

De kat van mijn vriend is ontzettend brutaal en springt om de haverklap op het aanrecht en kijkt nog net ff op als je er wat van zegt. Er af springen doet ie zelden. Het helpt zelfs niet als ik daar wat naar toe gooi (alleen de lamp sneuvelde, omdat ik blijkbaar niet goed richt). Ik denk dat ie het echt niet meer afleert.

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:55

Nienke schreef:
Ik kan me nog herinneren, toen we die katten nét hadden en ik nog niet wist wat voor vandalen het waren, dat een van de twee ineens de huiskamer in kwam rennen met een heel groot stuk kaas in zijn bek Haha! Hilarisch, was net of hij een enorme grijns had Haha!

geweldig Haha!

Ik was een keer een pannenlap kwijt. Ik wist zeker dat ik hem net 1 seconde geleden naast me had gelegd.
Zie ik ineens 1 van mijn katten met de pannenlap in haar bek voorbij rennen. Zat er een beetje jus op haha.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:59

dit klinkt heel cru wat ik nu ga zeggen maar het werkt wel

sluit je kat in de keuken op strooi peper op het aanrecht
laat je kat lekker een uurtje in de keuken zonder waterbakje
doet ze eens en nooit weer

werkt natuurlijk niet als je een open keuken hebt

maar eigenlijk hoort dit gedrag er wel bij als je een kathebt
kattekwaad word het niks voor niks genoemd Haha!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:02

Mijn poes wil ook nog wel eens op het aanrecht springen. Als ik met een hele boze stem "poessss!" roep weet ze niet hoe snel ze weg moet wezen! Verder nooit wat lekkers op je aanrecht laten liggen als je weg bent. Dan heeft ze er ook niks te zoeken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:03

amondi schreef:
je veegt ze er 1 keer af en ze komen er nooit meer op????/

Nou dan heb ik zeker ongelooflijk vreemde katten, na 3 jaar afvegen springen ze er zo weer op! En zo gaat het bij iedereen denk ik. Ik ben zo ver dat ik ze 's nachts in een bench wil stoppen, dat lost mijn probleem igg wel op! ik wil ze niet op het aanrecht en ook niet op de stoffen bank!

het spijt me zeer, maar dit vind ik een zeer vreemde reacties. Katten kan je wel degelijk een en ander leren, maar toch blijven ze te eigenzinnig om alles af te leren.

Maar stop je katten lekker in de bench hoor Ja Resultaat merk je vanzelf, maar mocht je toch een voorbeeldje willen van de reacties, komen ze:

* Heel de nacht krabben en miauwen om eruit te komen (gaat je nachtrust!)
* Uit nijd, stress of onzekerheid onzindelijk gedrag vertonen (meer schade dan alleen je stoffen bank!)

Maaruh, dan kan je ze alsnog herplaatsen toch? Boos!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:08

Onze katten heb ik duidelijk geleerd: "EHH" en het in mijn vingers knippen als commando dat ze ergens mee op moeten houden / dat iets niet mag.
Dit kun je prima op afstand doen en heb je altijd voor handen; aan plantenspuit pakken kost net even die fractie vane en seconde meer waardoor wellicht HET juiste "afstrafmoment" gemist wordt.
De katten reageren hier perfect op.
Onze "oudste" kat van 8 maand komt nooit op het aanrecht.
De "jongste" van 7 maand zit er alleen wel eens op als we er niet zijn en aan het begin wel eens als we ergens anders zaten.
Ook wij hebben een open keuken.
De oudste is niet geinteresseerd in plantenspuiten of folie; alles is leuk wat niet mag Haha!
De jongste hebben we dit nooit bij hoeven te gebruiken behalve bij de plantenbak waar ze eerst in ging zitten spelen (al dat zand door de kamer!). We hebben er goed op gelet en volgens mij komt ze tegenwoordig niet meer op het aanrecht nu we alles schoon en 'restjesvrij' hebben. (afkloppen!!)
Oja het is nog niet genoemd dacht ik; misschien kun je er iets ophangen met dat anti-kattenspul
erop? Bij onze katten helpt het niet; zij krabden elke ochtend aan de slaapkamerduer maar ook dat hield ze niet weg helaas. Werd steeds vroeger: op den duur maakten ze ons om 5 uur wakker!
Nu hebben we een heerlijk plekje voor ze in de hal gemaakt waar ze heen gaan als wij gaan slapen. Ze krijgen dan daar hun vleesje en de deur gaat dicht.
Wij slapen weer heerlijk en zij vermaken zich daar prima met zn tweetjes met hun speeltjes, doekjes, kussens en hondenmand Haha!
Veel succes met je katten!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:11

Citaat:
Ik ben zo ver dat ik ze 's nachts in een bench wil stoppen, dat lost mijn probleem igg wel op! ik wil ze niet op het aanrecht en ook niet op de stoffen bank!

En jij hebt katten genomen want??