rashond of een kruising?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel

Re: rashond of een kruising?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:27

Ik heb altijd geroepen dat ik een kruising wilde. Mijn ouders hebben altijd kruisingen gehad en die dieren waren zonder uitzondering bijzonder sterk. Ik ben ook van mening dat bij sommige rassen er door de selectie op bepaalde kenmerken de genenpool zo klein is, dat de kans dat twee recessieve genen elkaar treffen een stuk groter is dan bij kruisingen. Nou letten de goede fokkers natuurlijk wel erg goed op de erfelijke aandoeningen die bekend zijn, maar er zijn nog legio erfelijke problemen waarvan de overerving nog onbekend is of waarbij deze polygeen is. Dan maak je het risico dat twee slechte genen of genensets elkaar treffen groter bij populaties die genetisch al sterk op elkaar lijken.
Ik heb nu zelf een rashond en een schoolvoorbeeld. Aandoening die tot voor kort onbekend was, overerving ook nog niet bekend. Hond komt van een hele goede fokker die heel bewust bezig is met gezondheid en oa erg duidelijk op HD/ED vrij en op karakter selecteert. Onbewust heeft deze fokker echter ook twee slechte genen bij elkaar gebracht, wat tot een waar rampennest heeft geleid. Ik heb bewust voor mijn hond met alle tekortkomingen gekozen, maar de fokker en de eigenaren van de andere pups niet, en je hebt geen idee hoe hard zoiets er in hakt bij die mensen.
Nee, na Isa komt er gewoon weer een kruising in huis.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:44

Nadat ik twee kruisingen op jonge leeftijd af heb moeten geven heb ik nu gekozen voor een rashondje. Ik weet niet of kruisingen echt sterker zijn, ligt er een beetje aan. De bastaardjes denk ik wel, gemiddeld dan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:35

Ik vind beide leuk.
Maar van een kruising vind ik het nadeel dat die erg veel in de hondenhandel/broodfok zitten of bij mensen die een pretnestje willen. En dat wil ik niet sponsoren en niet aan meewerken.
Dus als ik voor een kruisingpup ga kijk in bij www.dierenasiels.com daar zitten vaak nesten met pups en dan stimuleer je in ieder geval niet de handel/pretnestjes.

Op zich vind ik de serieuze fokkerij bij rashonden (en ook daar moet je jezelf goed voorbereiden want iedereen die twee honden met stamboom op elkaar pleurt krijgt stambomen bij het nest) waar geselecteerd wordt op karakter en erfelijke gebreken een stuk hondvriendelijker en beter.

Hier lopen dus rashonden en (opvang)kruisingen rond. Knipoog

Overigens ben ik heel wat kruisingen tegengekomen met erfelijke gebreken. Als de ouderdieren beide drager zijn van het erfelijke gebrek krijgt die kruising dat gewoon mee hoor.
En tegenwoordig lijkt het steeds vaker voor te komen.
Ga er dus maar niet vanuit dat een kruising sterker is dan een rashond.

En dan wil ik nog zwijgen over de zogenaamde "rashonden zonder stamboom" als er ergens problemen voorkomen is het wel met deze honden.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:41

Ik haal mijn honden (later) zoiezo uit een asiel en als het klikt dan klikt het en dan maakt het mij echt niet uit of het een heerlijk mengelmoesje is of een rashond met stamboom..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:59

rashonden worden meestal op uiterlijk gefokt waardoor andere dingen slechter worden .. ik heb liever een kruising! meestal zijn die sterker .. om te zeggen dat ik nu echt een kruising heb is ook niet zo .. engelse cocker x amirikaanse cocker .. maar toch het is een kruising Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:07

op welke rassen doel je dan? Smurffie. Mijn Rottweiler is wel degelijk ook op innerlijk gefokt namelijk en zo kan ik er nog wel een zooi noemen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:22

hoe ik dat bedoel .. nou dat bij bv boxers veel op bouw en innerlijk word gefokt .. maar als je gaat kijken blijken ze heel veel allergien te hebben .. zo heeft een volle cocker veel kans op kanker in hun staart .. dat bedoel ik !

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:55

Nu heb je het wel over het innerlijk en net heb je het alleen over uiterlijk Knipoog. Juist de fokkers die er wel naar kijken daar koop ik heel graag mijn hondje (of een ziel uit het asiel natuurlijk!).

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:42

smurffie schreef:
hoe ik dat bedoel .. nou dat bij bv boxers veel op bouw en innerlijk word gefokt .. maar als je gaat kijken blijken ze heel veel allergien te hebben .. zo heeft een volle cocker veel kans op kanker in hun staart .. dat bedoel ik !

Een goede fokker, kijkt eerst naar de gezondheid van honden en ouderdieren, zouden er meer moeten doen..

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:52

smurffie schreef:
rashonden worden meestal op uiterlijk gefokt waardoor andere dingen slechter worden .. ik heb liever een kruising! meestal zijn die sterker .. om te zeggen dat ik nu echt een kruising heb is ook niet zo .. engelse cocker x amirikaanse cocker .. maar toch het is een kruising Haha!

Een goede fokker fokt GOEDE honden, gezond én goed uiterlijk..
[Volle cocker, kanker in staart? Nooit van gehoord, waar heb je dat vandaan?]

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:57

Een goede fokker probeert goede honden te fokken, maar heeft meer kans twee slechte genen aan elkaar te koppelen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:58

aan de andere kant kunnen broodfokkers ook een pup met ED en HD aan je geven, weet niet welke genen dan erger zijn.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:00

Ik had in het geval van mijn hond in ieder geval liever gehad dat ze HD had. Ik kan gelukkig ook zelf goed testen of een hond gezond is, en dan haal ik dus liever een gezonde kruising uit het asiel dan dat ik een pup van een fokker haal

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:00

Rashond. Waarom? Omdat het enige ras wat ik heb en ook wil hebben nu eenmaal een Duitse dog is. Dat ik niet gevallen ben voor een kruising, dat kan ik ook niet helpen Vork

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:01

wij hebben 2 rasechte teckels Tong uitsteken opzich maakt het mij niet uit maar een bepaald ras heeft wel vaak een bepaald gedrag wat je voor de koop nog niet echt kan bepalen bij een kruising. daarom gaat mijn voorkeur toch meer naar een rashond

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:04

Ellebel schreef:
Ik had in het geval van mijn hond in ieder geval liever gehad dat ze HD had. Ik kan gelukkig ook zelf goed testen of een hond gezond is, en dan haal ik dus liever een gezonde kruising uit het asiel dan dat ik een pup van een fokker haal

De pup van mijn vriendin werd maar een paar maanden door ernstig ED/HD....over een doordacht nest met doordachte ouderdieren is tenminste nagedacht, een broodfokker denkt ook na maar alleen over zijn geld...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:04

Ik vind overigens niet dat je een hond bij een broodfokker vandaan moet halen hoor (dat zijn trouwens vaak juist "rashonden"). Ik heb het ook niet over bekende overdraagbare aandoeningen, daar probeert iedereen zo goed mogelijk op te letten, maar er zijn nou eenmaal nog genoeg dingen die we nog niet kennen en die komen eerder naar boven in een geslotener populatie. Plus dat zo'n populatie dan ook minder genetische ruimte biedt om "nieuwe" afwijkingen er uit te fokken. Ik heb niks tegen rashonden hoor, maar wat mij betreft zou er best wel wat meer outcross plaats mogen vinden en ook de watminder mooie exemplaren mee mogen doen aan de fok.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:05

Cheveyo schreef:
Ellebel schreef:

De pup van mijn vriendin werd maar een paar maanden door ernstig ED/HD....over een doordacht nest met doordachte ouderdieren is tenminste nagedacht, een broodfokker denkt ook na maar alleen over zijn geld...

zusje van Isa is ook al dood. Ik heb trouwens nergens gezegd dat een kruising van een broodfokker moet komen. De broodfokkers die ik ken fokken juist allemaal zogenaamde rashonden

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:16

het blijft gewoon naar dat sommige dingen als aankomend hondeneigenaar niet te testen zijn en niet alle honden met hun voorouders kunnen over 1 kam geschoren worden. De een heeft dit ervaren en de ander dat.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:17

Ellebel schreef:
Ik vind overigens niet dat je een hond bij een broodfokker vandaan moet halen hoor (dat zijn trouwens vaak juist "rashonden"). Ik heb het ook niet over bekende overdraagbare aandoeningen, daar probeert iedereen zo goed mogelijk op te letten, maar er zijn nou eenmaal nog genoeg dingen die we nog niet kennen en die komen eerder naar boven in een geslotener populatie. Plus dat zo'n populatie dan ook minder genetische ruimte biedt om "nieuwe" afwijkingen er uit te fokken. Ik heb niks tegen rashonden hoor, maar wat mij betreft zou er best wel wat meer outcross plaats mogen vinden en ook de watminder mooie exemplaren mee mogen doen aan de fok.

En juist de goede fokkers doen op tijd outcross en weten precies welke afwijkingen er in hun foklijnen zitten. En die zijn er best te vinden als je jezelf een beetje voorbereidt en wat langer doorzoekt. Een rasvereniging is dan een goed startpunt

Ik kan een boek schrijven over de kruisingen die ik meegemaakt heb die niet oud geworden zijn dankzij erfelijke afwijkingen. Diverse kruisingen met epileptische aanvallen voordat ze een jaar waren en uiteindelijk ingeslapen moesten worden omdat ze of op zulke sterke medicijnen moesten dat ze bijna in coma lagen of de hele dag door aanvallen kregen.
Diverse met HD, oogproblemen en heel veel met aangeboren angst.

Kruisingen buiten de broodfok om vinden is een kunst apart. Voor je het weet zit je dan bij iemand die een pretnest heeft en dat is nu ook weer niet iets waarvan ik vind dat het gesponsord moet worden.
Bovendien zijn kruisingen al jaren populair waardoor de zogenaamde verkeerde genen hier ook al aardig verankerd zitten. Er lopen heel wat dragers van erfelijke aandoeningen rond en de kans wordt steeds groter dat die dragers elkaar treffen.
Niemand die het weet bij kruisingen, het is een groot gokspel wat er plaatsvindt

Bij de zogenaamde "rashonden zonder stamboom" is het nog veel erger met de erfelijke gebreken.
Daar weten ze niet eens of ze wel of niet inteelt plegen omdat er vaak maar een generatie bekend is en daar wordt dus helemaal niet geselecteerd op erfelijke afwijkingen.
Maar mensen willen geen geld uitgeven voor een echte rashond en gebruiken dan als excuus dat een stamboom onbelangrijk is. Voor de gezondheid van de hond is die wel belangrijk, maar dat willen we dan liever niet weten.

Een oudere hond uit het asiel is inderdaad het veiligst voor de as koper, maar ook de meeste rasverenigingen hebben herplaatsing ze baasjes zoeken voor oudere honden.
Vwb de aankoop van een pup zit je bij een goede en serieuze fokker altijd het beste. Al zou het alleen maar zijn om de begeleiding die je krijgt als er wat mis mocht gaan. Daar heb je heel wat meer aan als die zogenaamde garantie van de broodfokkers.

En broodfokkers verkopen geen rashonden, hooguit wat ze noemen "rashond zonder stamboom", iets wat feitelijk niet bestaat.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:19

En dan laat ik nog even de extreme uiterlijke uitwassen achterwege... wat fokkers van Engelse en Franse Bullen, shar-pei's, bloedhonden en zulks ooit bezield heeft.... Maar goed, dat is weer een hele andere discussie, dat zijn dingen die je als aanstaand hondenkoper wel zelf kunt zien natuurlijk en gelukkig zie ik die beesten ook steeds minder.

Edit: ThePast03, daarom zeg ik ook zogenaamde rashonden, natuurlijk zijn dat geen echte rashonden. Maar feit blijft dat veel rasverenigingen geen genetische ruimte meer hebben om nog te kunnen selecteren op nieuwe afwijkingen. En ik blijf er bij dat in een gesloten populatie meer kans is op het treffen van twee slechte genen.

En ik hoop dat die opmerking over epileptische honden puur toeval was een geen steek onder water, want dat zou ik echt niet grappig vinden.
Laatst bijgewerkt door Ellebel op 19-01-07 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:21

vertel eens over die Shar-Pei's dan Ellebel, daar ben ik wel benieuwd naar.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:23

De peis die ik heb gezien hadden bijna allemaal uitslag in de huidplooien, daarnaast ongeveer 50% entropion

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:25

Ellebel schreef:
En dan laat ik nog even de extreme uiterlijke uitwassen achterwege... wat fokkers van Engelse en Franse Bullen, shar-pei's, bloedhonden en zulks ooit bezield heeft.... Maar goed, dat is weer een hele andere discussie, dat zijn dingen die je als aanstaand hondenkoper wel zelf kunt zien natuurlijk en gelukkig zie ik die beesten ook steeds minder.

Dat is inderdaad een discussie op zich en ook daar wordt helaas flink mee gekruist.
Dit zijn in ieder geval niet de rassen die ik bedoel, denk dat een apart topic daarvoor beter is.
Jammer dat je zelf geen ervaring hebt met serieuze fokkers, dat zal je blik wel iets bijstellen denk ik.

Jammer dat je ook niet weet dat er vooral in de broodfok/hondenhandel heel wat kruisingen worden aangeboden en verkocht en de "rashonden zonder stamboom".

Jammer ook dat de meeste mensen nog niet doorhebben dat een hoop broodfokkers/handelaren zich tegenwoordig voordoen als het keurige en leuke gezin wat hun nest heeft laten opgroeien in de huiskamer. Dat de leuke puppyren wordt leeggemaakt na het bezoek en de pups weer terug verhuizen naar de schuur wordt niet gezien.
Vaak wordt niet eens gezien dat de teef die erbij loopt niet eens de moeder is.

Ik heb helaas teveel gezien denk ik.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:27

Ik heb juist erg veel ervaring met goede fokkers, die komen namelijk langs om hun honden te laten testen. aar zie jij mij zeggen dat ik geen ervaring heb met goede fokkers? Mijn eigen hond komt bij een van de allerbeste fokkers vandaan, en juist die mensen treffen zo'n nest. Die waren er echt kapot van, wilden ook niet meer fokken, dachten het altijd goed te doen en dan nog kun je zoiets niet altijd voorkomen. Gewoon een kwestie van twee slechte genen die elkaar treffen.