Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
smurffie schreef:hoe ik dat bedoel .. nou dat bij bv boxers veel op bouw en innerlijk word gefokt .. maar als je gaat kijken blijken ze heel veel allergien te hebben .. zo heeft een volle cocker veel kans op kanker in hun staart .. dat bedoel ik !
smurffie schreef:rashonden worden meestal op uiterlijk gefokt waardoor andere dingen slechter worden .. ik heb liever een kruising! meestal zijn die sterker .. om te zeggen dat ik nu echt een kruising heb is ook niet zo .. engelse cocker x amirikaanse cocker .. maar toch het is een kruising
Ellebel schreef:Ik had in het geval van mijn hond in ieder geval liever gehad dat ze HD had. Ik kan gelukkig ook zelf goed testen of een hond gezond is, en dan haal ik dus liever een gezonde kruising uit het asiel dan dat ik een pup van een fokker haal
Cheveyo schreef:Ellebel schreef:Ik had in het geval van mijn hond in ieder geval liever gehad dat ze HD had. Ik kan gelukkig ook zelf goed testen of een hond gezond is, en dan haal ik dus liever een gezonde kruising uit het asiel dan dat ik een pup van een fokker haal
De pup van mijn vriendin werd maar een paar maanden door ernstig ED/HD....over een doordacht nest met doordachte ouderdieren is tenminste nagedacht, een broodfokker denkt ook na maar alleen over zijn geld...
Ellebel schreef:Ik vind overigens niet dat je een hond bij een broodfokker vandaan moet halen hoor (dat zijn trouwens vaak juist "rashonden"). Ik heb het ook niet over bekende overdraagbare aandoeningen, daar probeert iedereen zo goed mogelijk op te letten, maar er zijn nou eenmaal nog genoeg dingen die we nog niet kennen en die komen eerder naar boven in een geslotener populatie. Plus dat zo'n populatie dan ook minder genetische ruimte biedt om "nieuwe" afwijkingen er uit te fokken. Ik heb niks tegen rashonden hoor, maar wat mij betreft zou er best wel wat meer outcross plaats mogen vinden en ook de watminder mooie exemplaren mee mogen doen aan de fok.
Ellebel schreef:En dan laat ik nog even de extreme uiterlijke uitwassen achterwege... wat fokkers van Engelse en Franse Bullen, shar-pei's, bloedhonden en zulks ooit bezield heeft.... Maar goed, dat is weer een hele andere discussie, dat zijn dingen die je als aanstaand hondenkoper wel zelf kunt zien natuurlijk en gelukkig zie ik die beesten ook steeds minder.