Effe een katten vraag.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81Jarig

Re: Effe een katten vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:38

Ach, dat iemand een keer een nest wil, kan ik me best voorstellen. Alleen dat is vaak een gevoel versus verstand verhaal.

Mocht gevoel dan toch zwaarder wegen, zorg dat je echt weet waar je het over hebt...

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:06

paardje2005 schreef:
vind dit maar beetje raar lijstje. wij hebben 2 nesten gehad(beide per ongeluk, wij op vakantie, oppas laat poes ontsnappen terwijl de poezen krols waren). geen testen gedaan of wat dan ook, geen controles of wat dan ook. met beide nesten nooit problemen gehad, en alle kittens waren gezond. met 8/9 week naar nieuwe baas en die zorgden dan voor de entingen.

bij het fokken van raskatten kan ik mij die controles wel indenken. tot slot van rekening kun je met die raskatten goud geld verdienen

Dan heb jij misschien geluk gehad. Ik vindt dat als je met een HTK kat kweekt evenveel verantwoordelijkheid moet nemen als je met een raskat kweekt. Dus ook laten controleren enz...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:12

@paardje2005, uiteraard zijn niet alle kosten uit het lijstje van toepassing maar je moet je niet rijk rekenen aan een nestje raskatten hoor, die 400 euro is geen pure winst er gaat echt wel een hoop vanaf voordat ze 13 weken zijn en weg mogen.
Het is maar een voorbeeld om aan te geven dat er meer bij komt kijken dan poes x kater = kittens = omzet, zó werkt het nl niet!
Maar als jij dat denkt, dream on...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:01

paardje2005 schreef:
nou zie op marktplaats genoeg raskatten voor 450 pst. staan. nou dan doe je toch wat goed fout als je zoveel geld kwijt bent aan dierenarts kosten. laten we zeggen nestje van 4 kittens= humm denk dat ik bij jullie in de buurt een dierenartspraktijk ga beginnen. kassa

Wat denk je dat testen voor FIV, Felv, etc. kost ? Ik ben ook geen fan van raskatten, zou er zelf nooit 1 nemen, maar ik vang kittens (soms met moederpoezen) op voor het asiel omdat die stampensvol zitten !! Als je echt van dieren houdt, neem dan een kitten uit het asiel, of nog beter: een volwassen kat.

Poosje81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:02

Oja, die testen vergeet ik! FIV en Felv is samen €70,- merkte ik vorige week bij de Dierenarts.
Kan per regio verschillen hoor.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 01:56

Mist schreef:

maar ik vang kittens (soms met moederpoezen) op voor het asiel omdat die stampensvol zitten !!

Als iedereen die graag eens een nestje zou willen meemaken dit nu ook zou doen...... Dan slaan ze 2 vliegen in 1 klap! Je maakt een nestje mee én ontlast het asiel van heel veel werk waarvoor ze eigenlijk geen tijd hebben.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:27

Ik zou persoonlijk ook geen HTK nestje willen, je kan zoveel leuke poesjes gratis meekrijgen op internet die nog een mandje zoeken, probeer aub verder te kijken dan 'och wat lief en leuk, een nestje'. Zoals al aangehaald zijn de kosten en risicos altijd aanwezig, en de kans dat je ze niet kwijtraakt.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:31

wat denk je dat de uiteindelijke kosten zijn van een zogenaamd gratis katje??

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:36

Je hebt natuurlijk nog veel kosten eraan, maar het gaat er gewoon om dat er duizenden gratis aangeboden worden. Dit wil iets zeggen over het overschot van deze markt.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:56

paardje2005 schreef:
het zijn meestal de ras fokkers die het hardst schreeuwen dat je geen nestje moet nemen. want een gratis kitten zijn een bedreiging voor hun luxe kittens. dat zie ik niet alleen hier dat zie ik overal.

mijn G*D.... Frusty

blijkbaar gaat het totaal langs jou heen dat er een OVERSCHOT aan katten is momenteel, wat ieder jaar groter wordt?

Nee hoor, laat alle struisvogels maar lekker nestjes nemen....gaat goed zo....

Ninah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:10

Ik zou ook niet mee willen doen aan het bewust vermeerderen van HTK-katten alleen maar voor mijn plezier. Er is al zo'n groot overschot. Ik heb allebei mij poezen uit het asiel gehaald. De ene was al gesteriliseerd en de ander was nog jong en heb ik later zelf laten steriliseren (was ook de afspraak met het asiel). Ik ben erg gelukkig met ze (zonder nestje) en blij dat ik hen een thuis heb kunnen bieden. Dus: doe het het a.u.b. niet.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:23

cissy schreef:
Citaat:
bij het fokken van raskatten kan ik mij die controles wel indenken. tot slot van rekening kun je met die raskatten goud geld verdienen

Oh ja? http://www.kattenplaza.nl/page/eerstenest.php

DACHT HET NIET!! geloof me, ik heb ervaring...

Een heleboel mensen denken dat, maar dat is echt niet zo.

Om even een voorbeeld te geven:

Wij hadden vorig jaar onze teef laten dekken en er waren al verschillende pups verzegt.
Ook de eigenaar van de dekreu wilde liever een pup van plaats geld.

Maar toen zat er maar een pup in en die kon er ook niet zelf uit komen.
Dus op zondagnacht naar de dierenarts een keizersnede en heb meteen de baarmoeder eruit laten halen(was niet de eerste keer dat het fout ging) katsing 450 euro!
Het was een teefje en de eigenaar van de dekreu wilde een reu en wij een teef, dus we hebben hem dekgeld gegeven 125 euro.
Zit ik al op 575 euro en heb ik de entingen en de chip nog niet mee geteld. En de rest werpkist extra voer voor de teef, echo ect.

Je mag blij zijn als je quit draait.
Maar bij een goede fokker gaat het niet om het geld, maar om liefde wat je hebt voor het vak/hobby en je beesten natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:25

Soprano schreef:
Alsjeblieft kweek niet zomaar een nestje omdat je het leuk vindt! Er zijn al zo verschrikkelijk veel katten en dan nog willen mensen voor de "fun" een nestje kweken. En ookal heb je genoeg mensen gevonden dat een kitten willen als ze ineens in hun leren salon hangen zullen ze misschien niet lang blijven..

Laat dat kweken toch alsjeblieft over aan 'proffesionele kwekers' en niet zomaar even o ik heb een een kattin, mijn vriendin een mooie kater, ik kweek een nestje. Er komt wel meer bij kijken hoor en je moet best ook je katten laten testen enz..

Moest je nog niet overtuigd zijn nodig ik je uit om volgende zomer eens naar het asiel te komen waar ik al enkele jaren vrijwilgster ben. En dan mag jij mee de kittens die het niet gehaald hebben uit de benchen plukken en de kittens die o zo lief zijn maar bv. niesziekte of kattenziekte hebben en dus heel de boel kunnen aansteken allemaal in een bench zetten die richting dierenarts gaat...

Dus ik raad je aan; laat gewoon je kat sterlliseren !!

ik ga hier helemaal in mee. Tenzij je van te voren al afnemers hebt en je weet zeker dat je de kittens kwijtraakt, zo niet.. doe het dan niet..

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:30

Ik ook, de asielen zitten al zo vol....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:02

Ga helemaal mee met bovenstaande post.
Bezint eer ge begint, en help aub niet mee met nóg meer katten in NL. Juist omdat veel mensen maar denken "oh leuk, een nestje" komen er veel katten in het asiel (of erger), wat kleine kittens zijn nog leuk, lief en schattig, maar zodra het wat ouder wordt gaat de lol er snel vanaf.
Als je toch een nestje wilt, vang dan inderdaad nestjes van het asiel o.i.d. op, maar ga niet zelf aan de slag.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:02

als je kijkt in de asiels dan is de hoeveelheid HTKk toch echt groter dan het aantal raskatten. Meestal neemt men weloverwogen een raskat omdát ze zo duur zijn dus die worden niet zomaar gedumpt als de HTK'tjes.
Kat voor de vakantie dumpen en na de vakantie weer een nieuwe want ze kosten toch geen drol....

Ik heb drie raskatten en 1 HTK en ik denk er heel hard over na als ik een nestje fok! Ik bekijk van te voren of de bloedlijnen van de fokdieren vrij zijn van erfelijke ziektes, ga weloverwogen een kater zoeken, de beste zorg die je maar kan bedenken voor de zwangere mamma en uiteraard als de kittens er zijn ook de best mogelijke zorg, ik neem al 4 weken vrij bij voorbaat voor het geval dat het fout gaat!
Dan ben je nog 13 weken zoet om de kleintjes sociaal en makkelijk te laten worden zodat ze bij hun nieuwe eigenaren niet in de gordijnen gaan hangen en lief zijn. En men denkt dat dat allemaal gratis is al die zorg en toewijding?? nah nee hoor!
Bijvoorbeeld het kittenvoer van Royal Canin is wel even wat duurder dan de brokjes van de Aldi die de meeste HTK's krijgen

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:09

Met de tijd die je er als 'fokker' insteekt, mag je al blij zijn als je quite speelt. Goud geld zal er al helemaal niet inzitten als ik zo hoor voor welke kosten je komt te staan.
Bezin eer je begint!

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:19

weet niet of je het al wist maar:

je kat is nu al geslachtsrijp, als ze naar buiten gaat wordt ze in het voorjaar zeker gedekt.
Niet alle poezen geven duidelijk aan dat ze krols zijn. Als je dus een speciale kater wilt laten dekken moet je haar binnenhouden.

mijn advies is trouwens , poes nu aan de pil en als ze een jaar is laten steriliseren.
In het asiel zitten ook zo veel leuke katten zielig te zijn !

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:20

Ik vind idd een raskat niet te vergelijken met een htk kat.
Mensen die een raskat willen, willen géén htk kat.
Over de kosten maar te zwijgen....

Ookal kun je de kittens wel kwijt, dan nog vind ik dat er teveel katten zijn en ze dus ook kittens uit het asiel kunnen halen.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:01

lucille schreef:
mijn advies is trouwens , poes nu aan de pil en als ze een jaar is laten steriliseren.
In het asiel zitten ook zo veel leuke katten zielig te zijn !

Niet de pil geven, in het asiel waar ik werk zijn al genoeg poezen binnengebracht met een nestje hoewel ze 'de pil' krijgen. Als ze eens overgeven heb je er niet veel meer aan. De kat is 6 maanden dus best meteen laten sterlliseren !!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:06

cissy schreef:
Bijvoorbeeld het kittenvoer van Royal Canin is wel even wat duurder dan de brokjes van de Aldi die de meeste HTK's krijgen

hier moet ik even protesteren Cissy Knipoog Haha! mijn eigen (halfwilde, htk) kneusjes + alle asielkatjes die ik opvang worden grootgebracht met Hills Cool en dan zal ik maar zwijgen over de gekookte kipfilet, tartaar, biefstuk, kippenlevertjes, eendenborst etc. Cool

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:38

ik zei ook 'de meeste', mijn HTK eet ook mee met de rosbief en de premium voeders Lachen
Feit is dat de vacht veel beter is en niet zo vaak verhaard als van de supermarktvoeders (maar daar ging dit topic niet over).

Waar is de TS gebleven eigenlijk....?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:47

Die is een beetje geschrokken denk ik... Haha!

Poosje81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:49

Of ze zit bij de DA, zou het mooiste zijn Knipoog

En als ze graag een nestje wil, mag ze volgende week hier komen, helpen met mijn nest. Strontruimen, puinruimen, voeren, spelen etc. Kost wat uren en soms ook ergenis Clown

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:55

Maar je krijgt er zoooooveel voor terug! Haha!

Dat zou mooi zijn, als ze naar de DA gaat OK dan!