Oeps, Nieuwjaarskonijntjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Re: Oeps, Nieuwjaarskonijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:31

Wij hadden ook onze eerste nijnen in een dierenwinkel gekocht, wat dwergkonijn vrouwtjes moesten zijn, bleken enorme mannetjes te worden... Ook gecastreerd, en nu kennen we het verschil beter door de jaren heen. Maar die winkels kunnen het zeker niet 100% duidelijk weten...

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 20:26

Nou, de dieren winkel zegt dat ze geen mannetjes verkopen Slapen Dat ze alleen vrouwtjes van de fokker krijgen. Tja, en de enige oplossing is castreren...tja dat had ik ook wel verwacht. Wat ze kunnen doen is de kleintje nemen en dan krijg je voer terug maar dan mogen ze echt niet ouder zijn dan 6 weken. Nou ze gaan niet met 6 weken weg! Dan houd ik ze zelf wel als ik ze niet kwijt raak.

Heb net nog een keertje (laatste keer) gecheckt of alles goed gaat en ze hebben lekkere volle buikjes! Ze hebben de aftekeningen van hun vader!

Eigenlijk begin ik te twijfelen wie de moeder is. Misschien is het bumba wel?? Want bumba heeft een kale plek in d'r nek en dat dan wel eens komen door een nieuwe paring Sigaar

Je ziet ook niet het voedden en welke van de 2 vaker bij het nest is. Hoe kom ik hier achter?

Verder is er nog geen teken van een tweede nest!!

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:04

Pobeer voorzichtig wat melk uit de tepels te krijgen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:50

Als de buik kaal is, is dat de moeder Knipoog Melk uit de tepels proberen te krijgen zou ik persoonlijk niet doen. Dat vind een konijn niet fijn en zolang het goed gaat lekker z'n gangetje laten gaan. Dat de buikjes vol zitten is super.

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 00:54

Allereerst gefeliciteerd met je nijntjes Haha!

Om te weten wie de moeder is hoef je het dier maar om te draaien, degene met opgezette tepels is de moeder.
Ik heb zelf een tijdje Rex konijnen gefokt en het beeld van die kleintjes is errug leuk en schattig. Wacht maar tot ze haar krijgen en gaan lopen.

De man zou ik inderdaad weghalen, evenals de andere voedster. Dit om onderlinge stress te voorkomen en ook kannibalisme, konijnen willen nog wel eens hun eigenlijk jongen opeten.

Je moet wel even het nest controleren op dode jongen, deze zorgen ervoor dat de temperatuur in het nest daalt en de levende jongen het dus koud krijgen. Daarnaast zou ik de 'mislukte' jongen wegdoen. Klinkt heel zielig, maar de konijntjes met 2 pootjes of maar 1 oog, die krijgen nooit een leven als een gezond konijn. Gelukkig heb ik dit zelf nooit hoeven doen, lijkt me ook vreselijk, dus hoop dat je een gezond nest hebt. Haha! Een tip als je de jongen wilt controleren, wrijf je handen een hele tijd over de moeder heen. Konijnen herkennen hun jongen alleen door middel van geur (dit maakt het verleggen van jongen bij voedsters onderling heel makkelijk Haha!) Wanneer de jongen echter niet ruiken zoals het hoort, kan de moeder overgaan tot kannibalisme. Zelf heb ik dit bij mijn dieren nooit meegemaakt, ze kenden mij ook heel erg goed.

Na een paar dagen krijgen je nijntjes al haartjes en na 10 dagen gaan bij de eerste diertjes de ogen al open. Wanneer de ogen na 14 dagen nog niet open zijn, moet je deze heel voorzichtig openmaken met afgekoeld, gekookt water of thee. Waneer de oogjes net open zijn gaan ze ook op ontdekkingsreis door de kooi. Dit is echt genieten, want het lijken net dronken zeemannetjes Haha!
Verder mag je de dieren pas met 8 weken weg doen hoor. Ze beginnen al eerder mee te eten en vanaf hun 6e week kunnen ze zeer zeker zelfstandig door het leven, maar de laatste 2 dingen leren ze nog heel wat sociale dingen van hun moeder. Mijn ervaring ermee is dat ik bij konijnen die met 8 weken bij moeder weggaan over het algemeen veel liever en socialer zijn dan konijnen die jonger bij hun moeder vandaan gehaald zijn.

Oja, niet schrikken als het lijkt alsof je konijn de jongen nooit melk geeft. Ze voeden hun jongen maar 2 keer per dag en dan ook maar slechts 5 minuten lang. Dat zijn de enige keren dat de voedster dicht bij het nest te vinden is, voor de rest kijkt ze vaak niet veel naar het nest om. In de natuur proberen ze zo niet te verraden waar hun nest ligt. Knipoog

Ik hoop dat je hier eventjes genoeg info aan hebt en ik zou zeggen heel veel plezier met de kleine nijntjes Haha! Geniet ervan, want 8 weken zijn echt zo voorbij!

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 09:31

Hoi Mrijk,

Bedankt voor de uitgebreide info. Het meeste wordt ook al door andere genoemd in dit topic. Heb vanmorgen even onder de buik van Bumba gekeken en die is dus niet kaal maar, ze zou wel zwanger kunnen zijn (net aan) want ze heeft een kale plek in d'r nek en dat moet Roso gedaan hebben.

mama Cola vind het niet zo leuk om gepakt te worden. We hebben al namen vor de twee kleine nijntjes. Pepsi en Cherry. Onze dochter heeft trouwens de naam van alle andere (oudere) Konijntjes verzonnen.

Mrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:07

Ah wat lief Haha!
Ik heb er eens een voedster tussen gehad, normaal was het een superlief beest. Maar toen ze zwanger was werd het een regelrechte draak, ze viel al aan als ik met m'n hand de kooi in kwam en dat deed ze normaal nooit. Schrok me eerst kapot, maar ja, toen de jongen weg waren was het weer een schat Haha!

Maar dat mams zich niet wil laten oppakken heb ik bij mij ook vaak gezien. Ik heb ze in die tijd ook lekker in de kooi laten zitten tijdens het schoonmaken, is wel heel lastig schoonmaken.
Als je schoonmaakt gewoon om het nest heen schoonmaken en zo het nest intact laten. Is wel heel lastig schoonmaken met mams erbij Tong uitsteken Dus als ze er zelf uit kan en wil is dat wel het makkelijkst.

Heb je trouwens een voedster dat vreemde voorwerpen in de kooi aanvalt? Want ik wou toen foto's van m'n nestje maken, valt mevrouw de fotocamera aan :S Was wel komisch Haha!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:21

Pfff, kan hier zo boos om worden he.....
Niet jouzelf TS, maar die dierenwinkels die maar lukraak konijnen verkopen voor dwerg of inderdaad mannetjes als vrouwtje verkopen en andersom...

Gevolg is dan dat een konijn veel groter wordt dan de bedoeling was, meeste mensen doen het konijn dan weg. Een nestje zitten de meeste mensen ook niet op te wachten, ik denk dat het gros van de nederlanders die een konijn koopt voor hun kind, zo dit hele handeltje bij de dierenwinkel ingelevert had.. of op straat dumpt...

Ik heb mijn ene konijn uit de dierenwinkel, zou ook een dwergje zijn, zo zag ze er ook uit, heel klein, maar uiteindelijk bleek ze gewoon nog veel te jong, heb nachten met haar in een handdoek op mn buik geslapen om de warm te houden, het is wel goedgekomen.
Daarna heb ik besloten om geen konijn meer uit een dierenwinkel te halen, ze hebben daar zo weinig kennis van wat ze doen, schandalig! Ook voedingsadvies en dergelijke klopt vaak niks van, ze vertellen mensen dat droogvoer het basisvoer is en dat je hooi bij moet voeren, terwijl dit juist heel erg slecht is, konijnen als basis hooi moeten en maar een klein handje brok....
Mijn tweede konijn kwam uit de konijnenopvang bunnybin (www.bunnybin.nl) hij was gecastreerd (die kosten betaal je wel gewoon terug aan hun, maar dat is logisch) en we hebben ze daar aan elkaar gekoppeld omdat konijnen niet altijd even makkelijk zijn in wie ze naast zich dulden... het ging goed!
Mocht je de kleine konijntjes zelf niet kwijt kunnen raken, dan kun je misschien advies invragen bij een konijnenopvang in de buurt, daar kunnen ze je heel veel advies geven en eventueel helpen als ze bv mensen krijgen die persé een jong konijntje willen.... Als je uitlegt dat je dit nest niet gepland had en dat het de fout van de dierenwinkel was snappen ze t wel...die horen dit veel vaker...

Verder aan TS: super dat je zo goed voor je konijnen bent, ook dat je ze niet wegdoet met 6 weken en dergelijke.... Ach gut

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:00

Ja, de meeste worden idd veel te jong verkocht...
Wij hebben een konijntje geadopteerd die ook groter werd dan een dwergje en niet meer in haar hokje paste. Nu huppelt ze vrolijk rond in de tuin met de rest van de konijnen. Wie weet waar ze anders weer was beland.. Ze was trouwens ook zwanger jammergenoeg...

Veel succes met de kleintjes!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:01

Haha wel schattig Tong uitsteken
Lijkt me best grappig.. Veel plezier ermee iig Lachen

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:07

Gefeliciteerd!! Haha.. houd ons op de hoogte ivm 2e nest.. en fotos???

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:23

AstraGirlie schreef:
Ja, de meeste worden idd veel te jong verkocht...
Wij hebben een konijntje geadopteerd die ook groter werd dan een dwergje en niet meer in haar hokje paste. Nu huppelt ze vrolijk rond in de tuin met de rest van de konijnen. Wie weet waar ze anders weer was beland.. Ze was trouwens ook zwanger jammergenoeg...

Veel succes met de kleintjes!

Gebeurt ook heel vaak, dat je een voedster koopt bij de dierenwinkel die zwanger blijkt te zijn, hebben ze de rammen er ook gewoon bij laten lopen...