crazycactus schreef:Voor de gezondheid hoef je niet te kruizen, ik heb een bastaard rottweiler gehad die én HD én naar binnen gekrulde oogleden én wolfsklauwen had. Terwijl de moeder uit een lijn kwam die geheel HD-vrij was.
Ook bij cattle's zijn prima testen op BEAR en PRA, dus het hoeft geen probleem te zijn om rashonden te fokken.
Zelf ben ik er erg op tegen om rassen bewust te kruizen, sommige karaktertrekken kunnen een groter probleem gaan vormen samen dan apart...
bijna iedere hond heeft wolfsklauwen dat is geen foutje...
Ik ken mensen die ook ras echte cattle's heeft die doen er mee frisbeen. Ik raad deze honden ook zeker af voor mensen zonder ervaring met honden. Enkel en alleen omdat ze een sterke karakter hebt, en als je nog niet precies weet hoe er mee om te gaan het niet zo'n lieve honden kunnen zijn. Zo ken ik mensen ook zonder ervaring op de honden school (ik gaf les) die een cattle hadden omdat het een mooie hond was maar voor de verder rest dus geen ervaring, en die hapte naar alles wat bewoog. Dat kwam oa door dat die mensen geen ervaring hadden, en dus dachten dat alle honden makkelijk waren.
Ik ben in mate wel voor het kruisen van bepaalde rassen. Maar enkel en alleen als er goed over na gedacht is welk ras met welk andere ras. En niet over "productie" zoals je nu ziet bij bv maltezer X tzi tzu.