Ik ben vandaag dus naar Utrecht geweest naar de Wilhemina kliniek, met een konijn van een vriendin van me met 5 abcessen een onstoken oog en diaree. Ze schrokken erg van hem. Want hij is gewoon verkeerd behandeld bij haar eigen Dierenarts (helaas weten de meeste DA heel weinig van konijnen en behandelen ze konijnen met abcessen helemaal verkeerd). Die knipt het abces open en behandelde het niet verder met duplocilline en bactrimel. Het was echt super zielig om te zien, het pus kneep hij zo uit zijn oog omdat zijn kies (wat de oorzaak is) veel te lang is en door zijn kaak groeit, waardoor die abcessen onstaan. Nu wordt hij morgen geopereerd, hierbij worden de kies verwijderd en de abcessen opengemaakt. En daarna moet ze hem 3 tot 4 maanden zelf injecteren met duplocilline en de eerste paar weken ook met zalf waar bactrimel in zit. Ze gaven hem nog een goede kans (ongeveer 80% dat hij er weer helemaal bovenop zou komen). Ik kan je vertellen dit is een heel ernstig geval. Hoe sneller je een abces goed behandeld hoe eerder ze er van af zijn. Als je geen zin of tijd of wat dan ook hebt om helemaal naar Utrecht te rijden. Dan zou ik je DA vragen of hij contact wil opnemen met Evert-Jan de Boer (werkzaam in de Wilhemina kliniek, staat bekend als 1 van de beste konijnendoktoren) en hem om raad wil vragen hoe hij dit moet behandelen. Evert-Jan vind dit geen enkel probleem, want hij weet dat veel DA er gewoon te weinig vanaf weten en hij vind het juist goed als DA proberen om wel het juiste te doen voor konijnen. Ik hoop dat je naar mijn raad luisterd.
P.s. Ik begreep van iemand van het konijnenforum dat de DA in groningen die op de lijst staat als konijnkundig helemaal niet zo konijnkundig schijnt te zijn. Maar goed zou gewoon even naar Evert-Jan de Boer bellen.