kat blijft plassen in huis...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aniekje

Re: kat blijft plassen in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:01

Onze poes doet het ook op de deurmat + tapijt onder de tafel.. Al 6 jaar en niks helpt. De dierenarts zegt dat het stress is.. Maar waarvan dan :S.. We hebben haar een hormonenprik laten gegeven.. Bij ons hielp het niet.. Maar misschien wel bij jullie poes.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:20

Gewoontes zijn nu eenmaal hardnekkig te doorbreken, vooral als het al zo lang is... Ik ken iemand bij wie de voeren en drinken tip bij pisplaatsen direct hielp...

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 09:08

is het een dominante poes? zo ja dan ruikt ze waarschijnlijk andere katten buiten, zo niet is deze methode ook goed te gebruiken: pak 3 kleine plukjes watten wrijf deze over de kop van je poes( boven het oog is het minder behaard daar zitten geurklieren richting het oor, dus schuin) mat weghalen deze plukjes daar neerleggen, dit bevat de geur van de poes, ff 2 dagen zonder mat, die was je weer enzo. en na die 2 dagen leg je de mat neer ff de plukjes weer opnieuw over haar kopje wrijven en op de mat neerleggen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:25

Wat ook die dominantie betreft, sproeit ze verticaal (dominant) of horizontaal (minder dominant)?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 12:46

hoe ze sproeit?ik heb geen idee,we betrappen haar bijna nooit direct.
bedankt voor de tips allemaal overigens,zou het nog een reden kunnen hebben waarom ze het bijna altijd doet als de krant op de mat is gevallen?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:55

Ik heb ook een kat die het deed. het had te maken met teveel katten in huis. Daar kon hij niet tegen. Hij wilde kennelijk zijn lucht in huis laten overheersen.
Ik heb toen bij de dierenarts een apparaatje gekocht voor in het stopcontact. dat verspreidde een lucht die rustgevend voor katten is. Het hielp heel goed.
Verder weet ik dat het schoonboenen met sop het alleen maar erger maakt omdat ze dan weer die geur opnieuw willen neer leggen.
Zorg er voor dat je kattenbakken echt heel schoon zijn. Misschien nog een bak erbij. En strooi op de mat waar de kat plast, flink peper. Dan plassen ze niet meer op die plek.
Wat betreft die krant ik denk om haar luchtje er aan te geven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 13:49

we hebben met haar samen 3 katten in huis,2 verdiepingen,ze kan zich overal verstoppen en terug trekken/

zo'n apparaat voor in het stopcontact hebben we ook voor onze hond gekocht toen die zo erg blafte als hij alleen was,en dat werkte niet en was vrij duur vond ik,dus dat durf ik niet meer te proberen.

en van die peper kende ik nog niet,zal ik ook eens proberen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:00

Ja, de krant op de mat, kan een bepaald gevoel bij haar oproepen, waardoor ze het steeds opnieuw doet op de krant.
Ze denkt dat het zo hoort... Kan je de krant niet ergens opvangen of wegleggen, zodat ze deze prikkel niet krijgt?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 12:17

de krant komt nu in een speciale opvanghoes door de brievenbus,
maar nu heeft ze vanmorgen geplast op de laarzen van mijn moeder.......bah

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:25

Heb je al zo'n geurverspreider voor in het stopcontact geprobeerd? Dit was de enige oplossing nog bij ons, maar het heeft wel geholpen, ze doet het niet meer ( heeeeeeel af en toe nog eens) Anders was ze naar kennissen op een boerderij gegaan, ze deed het bij ons namelijk in de keuken Verward

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:25

Snoevie schreef:
we hebben met haar samen 3 katten in huis,2 verdiepingen,ze kan zich overal verstoppen en terug trekken/

zo'n apparaat voor in het stopcontact hebben we ook voor onze hond gekocht toen die zo erg blafte als hij alleen was,en dat werkte niet en was vrij duur vond ik,dus dat durf ik niet meer te proberen.

en van die peper kende ik nog niet,zal ik ook eens proberen.

ooh, sorry, hier had ik overheen gelezen....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 12:26

nee,maar misschien dat ik het toch maar zal aanschaffen,want dit is echt niet leuk meer.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:39

Kan je geen kattenbak zetten , dicht bij die plek, en daar haar uitwerpselen inleggen, dat ze misschien de hint krijgt? Werkt de voedseltuc niet?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 12:44

er staat al een kattenbak bij die plek,en ik heb ze ook al een paar keer gevoerd op die plek,maar het heeft nog geen effect

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:07

Ow jee, dat is een volhouder...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:09

Je kunt de plasplekken schoonmaken met biotex groen, daar zit een enzym in wat de plaslucht 'oplost', geen chloor (of schoonmaakmiddel met chloor) gebruiken want daar gaan ze juist op plassen!
Misschien is die krant wel gebleekt met chloor en wil ze daarom op die krant plassen?
Soms moet je 1 kattenbak meer plaatsen dan er katten in huis zijn en op verschillende plekken dus niet vlak naast elkaar.

Verder kun je op www.kattenpraat.nl en/of www.kattenplaza.nl genoeg topics vinden met tips en trucs over plassen naast de bak.

pablopicasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:22

Ik heb een pers van een vriendin hier lopen en die doet zijn behoefte ook naast de bak als de andere bakken te vuil zijn. Terwijl ik de bakken 2 keer per dag uitschep. Ik heb 8 katten lopen en nu 4 kattenbakken staan. Die staan in de katten kamer die we voor hun gemaakt hebben daar staat alles de bakken voer en water plus manden en kussens om op te liggen. Dus nu kijken of de pers het nog naast de bak doet. Maar dat wil dus ook helpen nog een bak erbij.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:25

Is ze al gesteriliseerd?

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 02:17

heb wel eens gehoord dat je aluminium folie op de plekken moet neer leggen. Was het trouwens een kokos mat. wij hebben die ook gehad en daar waren ze dol op om op te plassen.maak die plekken niet met bleek schoon, daar houden ze van. wij hebben dat toen ook gehad en de geur weg gekregen met spul wat je in de dieren winkel kan kopen om nare luchtjes weg te krijgen.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 02:34

Een van mijn katten haar geliefde plaats om te plassen zijn mijn computers.2 laptops zijn op dit moment ter reparatie(bijna € 900,-kosten) en van de week was mijn toetsenbord en het beeldscherm vam mijn noodcomputer aan de beurt.Ook piest ze,sinds wij een nieuwe keuken hebben met enige regelmaat op mijn aanrecht Misselijk .Ze kan gewoon in en uit lopen.Woon in buitengebied.

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:50

Ja, die van ons begon inderdaad ook te plassen in de keuken toen we een nieuwe keuken hadden. Misschien willen ze hun teritorium veilig stellen, omdat het nieuw is ofzow. Wij spoten het in met Oust, het hielp niet echt veel, maar met zo'n apparaat voor in het stopcontact is het toch verholpen. Ze kwam ok niet in de buurt van dat apparaatje. Echt heel raar Tong uitsteken

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:06

Is ze al op blaasgruis onderzocht> Zo ja, en dat is langer dan een paar weken geleden, laat dat opnieuw doen!

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:08

Ik heb 11 katten, en uiteraard heb ik daar zeikerds bij.
Tip voor de deurmat, weggooien en een andere kopen totdat je een mat hebt waar ze het niet op doen, dat bepalen de katten, niet wij.
Dit plassen kan vele redenen hebben, dominantie, aandacht te kort, stress of pesterij.
Ik heb een ex dekkater, die wil wel eens afbakenen.
De oudste poes is de leider van de groep, dus dominantieplasjes.
Mijn Siamees wil extreem veel aandacht, die plast vlak voor je neus ergens een straal tegen als hij niet snel genoeg geaaid wordt.
Onze Abessijnpoes is nogal een stresskikker, die die doet het weer van de stress.
Pesterij is dat de ene een plasje doet en dat de ander er overheen plast, ook een vorm van dominantie.
Alleen de stress is met Bach Bloesem te verhelpen.
Het is geen onzindelijkheid, want de meeste katten gaan ook netjes op de bak voor alle behoeften.
Blaas of blaasgruis geeft weer een ander beeld.
Soms zitten daar wat bloedsporen bij en de kat doet het niet stiekem, want hij associeert de bak met pijn en probeerd het ergens anders. Dan zit de kat lang in plashouding voor maar een paar druppels, en dat zeer regelmatig. In dat geval snel naar de d.a.
De andere gevallen kan alles te maken hebben met het hebben van meerderel katten, of geuren die hun niet aanstaan, dus dominantie.
Straffen helpt absoluut niet, ook niet bij een heterdaadje, door straffen wordt de kat bang van je en dat moet ook weer niet.
En dan heb je ook nog de katten die overal vies van zijn.
Mijn Oosterse katten gaan niet op een bak waar een ander op heeft gezeten, dan zetten ze hun voetjes op de rand van de bak en dan valt het met geluk erin, soms er naast.
Oosterse katten hebben veel meer last van sproeien en markeren.
Mijn Siberische boskatten zijn zuiver en zullen nooit iets naast de bak doen. Die zijn minder stressgevoelig en nemen zelf aandacht, vragen er niet eens om.
Dus of je bent kattenfreak, je accepteert dit vervelende gedrag en het kost je rollen keukenpapier en er staat constant een emmer, een mop en sopdoekje in de buurt.
Of je moet geen kat nemen.
Een dierenarts lost alleen een medisch gebrek op en staat verder machteloos tegen deze kwalen.
Het hoort bij katten, helaas, maar even voor de duidelijkheid, niet alle katten doen dit alles.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:18

Moggsy schreef:
Een dierenarts lost alleen een medisch gebrek op en staat verder machteloos tegen deze kwalen.

Dus voordat je aan gaat modderen met allerlij pilletjes, poedertjes sprays, eerst de kat helemaal binnenstebuiten laten keren door de DA.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:03

Nee, juist niet.
Als je mijn verhaal goed leest dan zie je dat 85 % alles te maken heeft met kattengedrag volgens instinct.
Een kat staat wat gedrag betreft veel dichter bij de natuur dan bv. een hond.
Ga wel snel naar de dierenarts wanneer de kat moeite heeft met plassen en dat tonen ze je duidelijk, dat is zeer opvallend en verschilt totaal met de rest van het maken van 'plasjes'.
Stress = proberen van Bach bloesem
Telkens een plashouding en dan druppelen = dierenarts
Bloed bij de urine = zeer snel naar de dierenarts
Verder veel aandacht geven, spullen vervangen als het verziekt is, schoonmaken met middelen die zo min mogelijk reuk hebben, en het gewoon accepteren.
Dit is normaal kattengedrag of het leuk is of niet.