hond valt aan....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxmichellexx

Re: hond valt aan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:03

Als mijn hond mij aanvalt krijgt hij ook zeker een tik, krijgt hij niets van.
Wie niet luisteren wil moet maar even voelen...

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:12

Hier ging iets goed fout!!Maar gedrags deskundige,nee zo zou ik mezelf niet willen noemen.Toch richtte ik mijn eerste hond al op twaalf jarige leeftijd al op tot VH 2,en daar zijn er talloze na gekomen.(VH staat trouwens voor verdedigings hond)Ook heb ik heel veel honden van derden getraind,waar hele moeilijke tussen zaten.Gevaarlijke honden komen voor bij ras en gekruiste honden,maar wat is gevaarlijk??Eenmaal heel goed opgevoed zal het meerendeel helemaal niet gevaarlijk blijken te zijn.Uit proberen is een beter woord voor veel van deze honden!!Ik zit al dik 25 jaar in de grote honden,en heb er echt veel van geleerd.Ik ben tegen de clicker training,en dat is mijn goed recht!!Bij Martin Gaus zelf kan je je hond met een gerust hart trainen,omdat daar trainers lopen met de know how.Helaas is onze bevinding dat mensen die volgens zijn methode werken,er zelf een draai aan gaan geven.Vraag desnoods je dierenarts wat en wie hij aanbeveelt bij deze hond.Hij is nog maar een jaar,dus flexibel genoeg om te leren hoe het wel moet.Bij de juiste aanpak kan deze hond een heel fijn huisdier worden.Kom je er zelf niet uit,zoek dan echte proffesionele hulp hierbij.Heel veel sterkte hoor. (PS Ik heb veel ervaring met de zg slipkettinkjes)

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:19

roylinde schreef:

Heeft iemand een iedee hoe ik daar aan kom? weet iemand een descundig iemand in de buurt van Lemmer/friesland??

Kun je via je puppy-stage niet aan een vertrouwd adres komen? Via-via moet dat lukken. Vaak werken dierenartsen ook met gedragstherapeuten samen. Dit omdat er altijd éérst een lichamelijke oorzaak uitgesloten moet worden. Stel dat jouw hond vergaat van de pijn in zijn kop, dan kun je natuurlijk iedere 'tyleenbuis' (reken er maar op dat'ie hard en onaardig is) of slipketting er op loslaten maar dat gaat je dan niet helpen.

Succes!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 17:22

ja Albert ik geloof dat wij op een lijn zitten.Jouw advies is de juiste.En al is de KNPV een voor de leek wat harde methode,het is wel de methode die echt werkt!!Zielig??Nee zielig is als zo'n hond te vroeg naar de honden hemel moet,omdat hij verkeerd of niet opgevoed is.Geef deze hond beslist niet de kans om verder te gaan in zijn foute gedrag.Nogmaals veel sterkte met deze boef.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:57

Ik heb al eerder gereageerd vandaag en het houdt me toch wel bezig, ik heb 4 honden en ook altijd honden gehad. Over Martin Gaus en de clickertraining, ik heb daar ook veel meer geleerd in de theorie over hondengedrag, de roedel, plaats, oorzaak-gevolg etc. In de praktijk gaf ik dus ook hele verkeerde signalen af waarvan ik het eerst niet wist, terwijl ik mijn hele leven al honden heb.
Ik las eerder iets over gemiste signalen, daar ben ik ook van overtuigd, wanneer je goed de signalen van je hond leert dan kan je ook op dat of voor dat moment ingrijpen en/of corrigeren.
Misschien nog een andere manier, ga wat stappen terug, duidelijk je dominantie neerzetten. Jij als eerste door de deur dan hij, jullie eerst eten dan hij. Neerleggen op een plek en laten liggen zolang jij dat wilt. Komt er visite, laten zitten tot jij zegt dat hij mag begroeten, voer weghalen etc. Ik weet zeker dat je op die manier je terein weer terug kan winnen.
Ik heb me ook afgevraagd wat ik zou doen in jouw situatie, ja een stuk tyleenbuis op de bench zou kunnen, maar als ik maar zou denken dat hij hetzelfde uit zou halen als wat je nu hebt meegemaakt, kreeg hij meteen een hele goeie schop de bench in.
Ik blijf het lastig vinden voor je, ik hoop dat je een geschikt iemand vind die je hierin kan helpen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:51

een hond mag je best wel een keer een schop onder zijn kont geven of wat dan ook. Honden onder elkaar zijn ook niet alltijd even lief tegen elkaar, je meot eens weten hoe het aan toe gaat in de wolven wereld waar alle honden van af stammen.

ik heb een klein hondje, en die heeft ook wel een keer naar mij gegromt en poging tot bijten. Toen heb ik haar echt een schop gegeven. niet dat ze door de lucht vloog ofzo. Ze wist meteen haar plek

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:46

Albert schreef:
Rosita schreef:
Fysiek conflict met een hond is nooit goed. Met of zonder 'tyleenbuis'..... De peut komt wel met andere oplossingen die niet gebaseerd zijn op onderdrukking (want dat is het natuurlijk wat Billy en Albert voorstellen)

Dit is gewoon geklets als een kip zonder kop. (was door de hond er afgebeten)
Een hond is een roedeldier en houd alleen maar van je OMDAT je de alfa bent.
Dus, elke poging van jou hond om jou plekje als baas over te nemen bestraf je op z'n honds; namelijk direct, effectief en proportioneel. Dat moet je leren!
Onderdrukking (het onderdanig maken van je hond) is helemaal niet wreed en naar voor de hond, maar geeft hem juist een omgeving die duidelijk en voor hem begrijpbaar is. Natural houndsmanship!

Persoonlijk vind ik dit ook een beetje geklets als een kip zonder kop. Begrijp me goed, ik ben, hoewel een voorstander van positieve trainingsmethoden, niet per definitie tegen het straffen van een hond. Ik heb zelf ook honden uit KNPV-lijnen en weet heel goed dat je er met alleen maar positieve training niet altijd komt.
Maar dat een hond van je houdt omdat je de alfa bent vind ik onzin. In de eerste plaats is de hond dan wel een roedeldier, maar hij weet wel dondersgoed dat wij mensen tot een andere soort behoren en hij zal ons nooit zo zien als dat hij een alfa binnen een roedel honden zou zien. Het is daarom onmogelijk om als mens voor een hond een echte alfa te zijn. 'Houden van' is overigens een menselijke emotie die honden ook niet zo kennen als dat wij die kennen.
En honds straffen? Ja, oké, maar wat is er honds aan een tyleenbuis? Heb ik nog nooit een hond mee zien zwaaien. Lijkt me dus niets 'natural' aan. Ik zou zeggen: bestudeer eens het gedrag van wilde roedels. Het is gebleken dat die roedels over het algemeen veel hamonieuzer en geweldlozer met elkaar samen leven dan vaak wordt aangenomen, omdat men de kennis over roedelgedrag heeft gebaseerd op in gevangenschap levende roedels, waarbinnen de roedelleden zich veel agressiever blijken te gedragen dan hun wilde soortgenoten.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:54

garny95 schreef:
Misschien nog een andere manier, ga wat stappen terug, duidelijk je dominantie neerzetten. Jij als eerste door de deur dan hij, jullie eerst eten dan hij. Neerleggen op een plek en laten liggen zolang jij dat wilt. Komt er visite, laten zitten tot jij zegt dat hij mag begroeten, voer weghalen etc. Ik weet zeker dat je op die manier je terein weer terug kan winnen.

Deze methode is achterhaald. Binnen roedels bestaat er over het algemeen niet zo iets als een vaste rangorde die in alle situaties hetzelfde is. De rangorde kan per situatie sterk verschillen. Het is daarom helemaal niet gezegd dat als jij je hond leert dat jij bij het de deur uitgaan de roedelleider speelt, hij ook in andere situaties jou als roedelleider gaat zien.
En voer weghalen heeft al helemaal niets met rangorde te maken. Binnen een roedel heeft ook een ranglagere het recht om zijn voedsel te verdedigen t.o.v. een ranghogere.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:02

[quote="Rosita]Vaak werken dierenartsen ook met gedragstherapeuten samen. Dit omdat er altijd éérst een lichamelijke oorzaak uitgesloten moet worden. Stel dat jouw hond vergaat van de pijn in zijn kop, dan kun je natuurlijk iedere 'tyleenbuis' (reken er maar op dat'ie hard en onaardig is) of slipketting er op loslaten maar dat gaat je dan niet helpen.
[/quote]

Inderdaad! Een hond wordt niet zomaar plotseling agressief. Of je hebt de signalen gemist, of er is wellicht een fysieke oorzaak. Stap 1 is naar mijn mening het uitsluiten van die fysieke oorzaak.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 23:57

Als jou hond de confrontatie met jou aan gaat heb je zeker heel wat singalen gemist.
Ik heb zelf een hele dominante teef, met deze hond heb ik van pup af aan hele goede begeleiding gehad (ze is nu 2 jaar). Iemand bij mij op cursus is ook gedragsterapeut. Daardoor heb ik geen singaal gemist, en weet mijn hond nu heel goed haar plek.
Misschien als jij eerder goed was begeleid (via cursus oid) had dit nooit gebeurd. Ik zou prof. gedragsterapeut zoeken, om dit probleem op te lossen.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 00:35

Van alle reactie's die ik tot nu toe heb gelezen,zijn die van Albert en Lia de beste!!Zeker voor jouw hond.Deze mensen kennen heel goed het gedrag van een zeer dominante hond,omdat juist deze mensen met zulke dieren werken.En inderdaad je moet als mens wel degelijk de alfa leider zijn,anders wordt je hond het zelf wel even.Er heerst in de honden wereld een zeer strenge rangorde,wie zich daar niet aan houdt...tja die moet dan maar voelen!!En geloof me maar dat dit verre van zachtzinnig toegaat,maar wel eerlijk.Deze hond moet echt zo snel mogelijk aangepakt worden,anders gaat het van kwaad tot erger.En slipketting om,na zoveel jaar in de honden te zitten weet ik echt wel dat dit niet zielig is.Een flinke terechtwijzing van een dominantere soortgenoot komt heel wat harder aan.Dus geen medelijden om deze methode's,want deze hond kan echt heel gevaarlijk worden zonder zijn plaats te weten in jullie roedel.Voor een ex reu van nog maar 1 jaar,vindt ik hem te veel praatjes hebben.Aanpakken dus,desnoods samen met een ECHTE proffesionele trainer!!!Heel veel succes.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 14:33

Bedankt allemaal voor de tips.

Ik heb het even op een rijtje gezet voor mezelf, de hond word namelijk steeds "erger" vooral tegen de andere hond (tegen honden die we buiten tegen komen niet) en mijn vader en vriend.
Het is duidelijk dat hij het alleen doet in en omtrent zijn voer.
Ik ga zo snel mogelijk met hem naar de dierenarts (na kerst... wand ik vind het anders n beetje een duur grapje als hij inderdaat niets liggamelijks heeft) daar ga ik hem grondig na laten kijken, en kijken wat de dierenarts adviseerd.
Tot die tijd voer ik hem handje voor handje, dat heb ik in het begin ook gedaan dat hij "voernijd" had. En werkte prima.
Dan lijn ik hem aan en lijd ik hem naar zijn plaats, waar hij dan rustig een kwartier tot rust kan komen.
Hopelijk valt het "aanvliegen" dan wat mee. Ik ga het iniedergeval niet tollereren dat hij nog n keer gromt of wat dan ook.

Ik hoop zo dat het snel er uit te trainen is.... dit is gewoon zo geen veilige situatie.
De andere hond is helemaal bang voor hem.... gatver.

Tanx voor jullie tips. Mocht er nog iemand iemand weten hoe ik aan een gedragstheapeut kom laat het maar even weten Lachen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 14:44

Ik heb een rotweiler en als deze hond naar mij zoiets doet zou ik de eerste keer misschien nog een keer proberen om het met deskundige hulp op te lossen ( buiten dat ik hem alle hoeken van het huis laat zien ). Mocht dit echter nog een keer gebeuren dan weet ik de perfecte oplossing voor hem nl. een enkele reis dierenarts.

Zelfs al zou jouw hond met professionele hulp opknappen, dan is het nog alleen naar jou toe en dan moet je je altijd zorgen maken om eventueel bezoek of je vriend of vader. Ik heb er een hard hoofd in, blijf het dus even volgen.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:24

Jeetje meid,wat ontzettend vervelend dat hij nu ook je andere hond bang maakt!!Een heel goed idee om de dierenarts advies te vragen,omdat het nu niet veilig voor jullie meer is.BLIJF op je strepen staan hoor!!En bij slecht gedrag meteen flink op zijn duvel geven,nooit aarzelen in zo'n situatie!!Deze hond moet nu voor eens en altijd gaan leren zich normaal te gedragen.Ik heb eens een Duitse Herder teef in handen gehad die ook (bekende)honden zomaar aanviel.Na echt alle hoeken van de kamer te hebben gezien,was alleen een waarschuwing genoeg om haar weer op haar plaats te zetten.Toch bleef ze bij haar eigenaren uit proberen.Dus als er een prof aan te pas komt,zelf leren hoe deze hond aan te pakken!!Probeer er wel rustig onder te blijven,want een hond voelt onzekerheid heel goed aan.Nu wordt het echt te gek met deze hond,op deze manier is hij niet te handhaven.Je moet echt veel ervaring hebben om hem op zijn lagere plaats te zetten.Ken je niemand die hem (tijdelijk)voor je kan aanpakken??Dit is voor jullie allemaal bijna onhoudbaar geworden,en hij geniet van alle angst!!Dat is nu eenmaal de aard van zo'n hond.En dan uit de hand voeren...ja dat wil meneer wel.Heb je een kettinkje in huis??Als hij gromt of iets anders doet wat link is,meteen de ketting naar hem gooien.Liefst moet hij de ketting niet in je handen zien,wedden dat hij zich suf schrikt.Hard gooien naar hem,en niets zeggen.Ik ben ook bang dat dit heel moeilijk voor jullie gaat worden.Hij is al veel te ver gegaan!!Vertel je dierenarts echt alle nare trekken die hij vertoond!!Heel veel sterkte,en pas alsjeblieft op.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 15:34

P.S. Weet je wel zeker dat hij uit de kruising komt die in je profiel staat??Ik wordt wat argwanend,want bij geen van die rassen komen zoveel witte aftekenigen voor!!Hij lijkt op de foto al een flinke kerel,en zal dat nu ongetwijfeld zijn.Heb je zijn ouders gezien??Ik twijfel ernstig aan deze kruising.Groetjes.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 16:03

Bandos schreef:
P.S. Weet je wel zeker dat hij uit de kruising komt die in je profiel staat??Ik wordt wat argwanend,want bij geen van die rassen komen zoveel witte aftekenigen voor!!Hij lijkt op de foto al een flinke kerel,en zal dat nu ongetwijfeld zijn.Heb je zijn ouders gezien??Ik twijfel ernstig aan deze kruising.Groetjes.

Ja heb bijde ouders gezien, deze hond was een zeer bewuste keuze. En het is dus een echte kruising rottweiler/labrador/richback (moeder is kruising richback/labrador en vader rottweiler)

Ik heb m vandaag nauwlettend in de gaten gehouden, zelf gevoert enzo.
Heb m gevoerd, handje voor handje, gaat supper (hopelijk voor altijd Tong uitsteken) geen gegrom geen geschrok niets. Bij elkhandje voor dat hij braaf was kreeg hij er nog één.

Ging dus erg goed, hopelijk blijft het zo. ( ik ga bidden Clown ) Hij word nu na het voeren genegeerd (normaal word hij uitgelaten of in zijn bench gestopt... mischien is dat de "oorzaak" )
En de rangorde regels worden NOG strenger na geleeft....

Na de kerst ga ik hem laten conteroleren door de dierenarts (of hij niet iets liggamelijks heeft ofzo)
Hopelijk brengt hij tot die tijd geen "schade" toe....
ik begin nu dr weer wat "vertrouwen" in te krijgen.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:16

Nou ik bewonder je dierenliefde echt hoor!!Ondanks deze zware situatie probeer je toch enorm je best te doen.Woonde ik toch maar dichter bij je.En inderdaad je hebt groot gelijk dat je hem eens goed na laat kijken,want er kan natuurlijk ook een lichamelijke oorzaak van dit gedrag zijn.Ga zo door,en blijf je zelfvertrouwen houden.Ik hoop dat je ons op de hoogte wil houden,want we leven echt met jullie mee.Komplimenten voor zulke dierenliefde meid.Groetjes. Ach gut .

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:28

Jeetje Roos, dat had ik dus echt nooit van hem verwacht! Bloos!
Die keren dat ik hem zag was die altijd heel vriendlijk en vrolijk enzo! Scheve mond
Nou, hopen maar dat het goed met hem komt! Lachen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:29

Ik heb het idee dat er stafford in zit, maar als jij zeker weet dat het deze kruising is.....
Zowel Labradors, Rottweilers als Ridgebacks hebben geen blessen, en qua kop zie ik er ook wel een stafford in eerlijk gezegd.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:33

Knap dat je t nog aan durft, zo dapper ben ik niet betreft agressieve honden..!
Ik ben er zeker niet tegen om een hond eens duidelijk af te straffen, dit natuurlijk wel voor iets wat ie echtfout doet, net zoals wat hij jou heeft aangedaan..

Die oplossing van jou met dat voernijd lijkt mij geen goede oplossing... Jij geeft nu als het ware jou voedsel weg, wat een teken voor de hond is dat je hem als gelijke ziet en hij dus nog dominanter wordt.
Ik heb verder geen verstand van voernijd bij honden hoe je dit moet oplossen, maar wens je er verder veel succes mee!

Om direct in therapie te gaan met de hond.. nouja, dat zou ik niet direct doen, je kan net zo goed tips vragen, en het zo oplossen, je zegt zelf dat je namelijk veel ervariong hebt met honden, dus dat zal je dan vast wle lukken Knipoog.

Wens je echt veel succes! Hoop dat de hond 'beter' wordt, zo niet, kies dan voor jezelf en je mede-huisbewoners..

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:43

kijk eens op www.tinley.nl of op http://www.gedragscentrum-samenspel.nl hier zitten hele goeie gedragsdeskundige je kan er om te beginnen een tel of mailtje aan wagen. Ik zou zeker hulp zoeken en dat heb je heel verstandig ook al aangegeven dat je dat wil. Ze gaan met de tijd mee en blijven onderzoeken "waarom" honden bepaald gedrag vertonen
Ik studeer op de Silverlinde in Breda en heb les van Nicky Gootjes die daar ook aangesloten is. Zij heeft er echt goeie kijk op (auteur karakterhonden karakterbazen oa)

succes

gr van een rottweiler eigenaar waar ik ook 2 jaar dit soort dingen mee heb gehad en nu 10 jaar later ........wereld hond voor MIJ! ( blijven éénmans honden en dat zal zeker voor die van jou gelden een ridgeback heeft dat al erg een een rottweiler idem)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:49

Ik had hem ook een schop gegeven ,
als mijn honden me beten

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:55

Nee nee Sammie_44, ze moet echt niet alleen met de tips aan de slag gaan!!Weet je wel hoe ontzettend gevaarlijk deze hond kan zijn/worden??Je kan alleen met ervaring met zeer dominante dieren je hier aan wagen.Deze taal moet je echt kunnen spreken en herkennen,dat kost je je halve leven aan ervaringen opdoen met zulke honden.Hier zal beslist een prof aan te pas moeten komen,mits hij natuuurlijk niet ziek is.Maar daar is de dierenarts weer voor.Ik vind haar juist heel verstandig dat ze zelf aangeeft dat deze hond TE moeilijk is voor het gezin!!Vergis je nooit in de kracht van de kaken van zo'n hond.Je laatste zin is wel helemaal waar!!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:58

Oke, oke Lachen Ik heb t idee dat t wel waar is wat jij zegt, maar omdat ze zegt dat ze veel ervaring er mee heeft (met honden) heb ik het idee dat ze niet direct naar zo'm 'prof' hoeft te gaan.

Ben zelf zeker geen voorstander van Martin Gaus, maar dat is geheel persoonlijk dnek ik..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:00

Ik denk eerlijk gezegd dat, als ze echt zoveel ervaring gehad had met honden, dat het nooit zover gekomen was Knipoog