Voelen honden vuurwerk aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Re: Voelen honden vuurwerk aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:53

Mijn hond is ook bang voor vuurwerk.Dit komt denk ik omdat ik zelf altijd schrik van de knallen en zij reageert op mij.Dit jaar gaat het al beter.Als ze vuurwerk hoort gaat ze blaffen als ze buiten is wil ze naar huis.Ik negeer dit gedrag gewoon.Als ze blijft staan of ophoudt met blaffen beloon ik haar.Verder heb ik ook een onweer/vuurwerk cd deze heb ik gewoon bij mijn dierenarts gehaald.Ik vind het toch wel moeilijk daarmee te trainen,omdat bij ons het uitgaan een groot probleem is.Ze wil oudjaarsdag en avond en nacht helemaal niet uit en houd alles dus op.Zelfs in de tuin wil ze niks doen helaas.Maar ik ga zeker geen tabletten geven...ik wil proberen dat ze ermee om kan gaan en dat er niks is.Ik laat haar ook niet alleen als ik weg ga dan gaat ze mee.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:55

2misty2 schreef:
Mijn hond is ook bang voor vuurwerk.Dit komt denk ik omdat ik zelf altijd schrik van de knallen en zij reageert op mij.Dit jaar gaat het al beter.Als ze vuurwerk hoort gaat ze blaffen als ze buiten is wil ze naar huis.Ik negeer dit gedrag gewoon.Als ze blijft staan of ophoudt met blaffen beloon ik haar.Verder heb ik ook een onweer/vuurwerk cd deze heb ik gewoon bij mijn dierenarts gehaald.Ik vind het toch wel moeilijk daarmee te trainen,omdat bij ons het uitgaan een groot probleem is.Ze wil oudjaarsdag en avond en nacht helemaal niet uit en houd alles dus op.Zelfs in de tuin wil ze niks doen helaas.Maar ik ga zeker geen tabletten geven...ik wil proberen dat ze ermee om kan gaan en dat er niks is.Ik laat haar ook niet alleen als ik weg ga dan gaat ze mee.

goedzo.
kijk dit is iemand die weet waar het probleem ligt.
nooit zomaar aanhalen als de hond bang is.
in het wild zijn ze er namelijk ook niet bang voor.
mensen denken dat ze rustiger worden om ze te aaien en op schoot te nemen.
zo werkt dat niet.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:12

Het is nu misschien even zielig je hond erdoor krijgen...maar je hond aan de tabletten waardoor die in huis waggeld of helemaal niks meer kan vind ik veel zieliger.Je hond heeft dan geen controle meer over zichzelf dat lijkt me erger.

Verder vind ik iedereen zo zijn mening en dat respecteer ik en bij sommige zal er ook niks meer te veranderen of te trainen zijn maar bij degene waar het wel bij wil gewoon doen!Je hebt er straks profijt van van beide partijen!

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:21

Ketaki schreef:
harlekijn schreef:

De honden worden van die tabletjes een beetje suf,dus weten niet wat er eigenlijk gebuurt,Ze slaapen er van geloof dat je een uurtje van te voren die tabletjes moet geven,Je dierenarts zal ze ook wel hebben,maar denk dat je bij de dierenspeciaal zaak goedkoper uit bent

ja, en juist als ze slapen krijgen ze die knallen veel meer mee.
weet niet of jij dat weet Slapen
[/quote]Nee ben ik dom zeker

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 22:38

ik zeg niet dat je dom bent, maar als een hond tabletjes krijgt krijgt hij onbewust ofbewust veel meer knal geluiden mee.
maar als je dat niet weet, dan kun je het altijd vragen he. Knipoog

en als je hond wegspringt omdat hij een knal hoort, niet gaan aaien en belonen daarmee.
maar juist negeren.
omdat die in het wild ook niet naar mensen toekomen als ze bang zijn

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:09

Saskiaah schreef:
Mijn hond doet sinds het vuurwerk (waar hij heel bang voor is) een beetje raar... als ik met hem buiten loop is dat met veel moeite hij durft niet meer te lopen en loopt enorm sloom! Hij springt tegen me op dat ik hem moet optillen en hij loopt er echt zielig bij. Hij is heel kijkerig en als ik hem na een tijdje niet optil probeerd hij te ontsnappen uit zijn halsband, ik vind het echt raar want ik zelf heb nog helemaal geen vuurwerk ofzo gehoord! Hij is 7 en maakt dus al zolang vuurwerk mee.. en hij vind het echt een totale ramp! Er zijn wel een paar knalletjes geweest, maar of ie daar nou zo paniekerig van wordt? Slapen

het eerste waar je hier de fout mee ingaat is het optillen en medelij hebben met de hond.
Doordat hij/zij dit gedrag vertoont en jij die reactie aanneemt laat je hem zien dat het goed is om ergsn bang voor te zijn en het optillen komt als snel over in beloning en het word een gewenning voor het beestje Knipoog

inderdaad, er zijn bepaalde pilletjes op de markt voor bange honden en katten, hier schijnen ze wat rustiger van te worden maar mijn ervaring is anders,
mijn vorige hond konden we de dubbele dosis geven en het werkte gewoon niet, ze was trouwens bang voor sinds we der hadden.
wat wel werkte was een slokje rum :S
maar goed, totaal niet aan te raden behalve dat deze madam zowaar flauwviel van een knallertje :S

Maar goed, ik zou dus eerst eens die pilletjes proberen, maar mijn tip met uit wandelen gaan is zelfverzekerd doorlopen.
Zodra je der halsband omdoet gewoon met een stevige pas doorlopen als er word geknald en ze bang is.
Wil ze niet verder geef dan een korte ruk aan de riem maar til der niet op.
vooral blijven prijzen met lieve woordjes, klinkt maf, maar hoe prijs je een kind wanneer ze iets goed doen of ergens bang voor zijn maar toch moeten proberen te doen?
Zet maar eens een idioot stemmetje op en moedig de hond aan

Arme beestjes ook he met deze tijd van het jaar:S

ben ontzettend blij dat mijn hond van nu nergens voor terugdeinst, die rent er gewoon op af en wil mee spelen (ook niet aan te raden)

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:28

nielsd schreef:
De mens veroorzaakt het...
Mensen doen vaak anders om de hond proberen af te leiden. Daar zit de fout! Als je gewoon normaal doet is er niks aan de hand.

Onze honden zijn allemaal niet bang voor vuurwerk.

daar ben ik het wel mee eens!, helaas heeft onze hond als puppy zijnde een rotje tussen haar poten gegooid gekregen en sindsdien

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:37

harlekijn schreef:
Honden hebben veel beter gehoor dan mensen,mijn hond ligt altijd in z'n bak,gaat hij ineens raar doen,kan ik er op rekkenen dat we een uur later onweer hebben.Maar mijn hond is ook niet bang voor vuurwerk,En om jou hond nu al een kalmering tabletje te geven lijkt,me erg vroeg

ben het met je eens!! ik heb een pupje, labra, ik doe er helemaal niks tegen. als ze de 1e keer gewoon niet bang is is ze er de rest van d'r leven niet bang voor, tenzij iemand op haar richt.. maar als je zelf doet alsof het gewoon normaal is, dan denkt je hond dat ook sneller.. Knipoog

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:23

Ketaki schreef:
dees_daan schreef:
ik weet niet over welke tabletjes jullie het hebben dan, maar van deze tabletjes komen ze in een soort narcose, dus een heeele diepe slaap, en de DA zei dat dit het beste was, dus denk niet dat ze er veel van meekrijgen, omdat ze zo ver weg zijn
ja idd echt overal Haha!

ja maar door die heel erg diepe slaap krijgen ze bewust veel mee.
omdat ze zich niet kunnen bewegen/verroeren denk je dat ze niks mee krijgen.
maar als jij als mens in coma bent, krijg je onbewust of bewust veel mee.
maar omdat je in coma bent, kun je niet bewegen dus je hoort het wel, maar beweegt niet Knipoog

ik heb 8 weken bij een dierenarts stage gelopen en we kregen veel mensen die ook pillentjes wouden voor oud en nieuw en uitgelegd dat ze het vuurwerk wel horen maar zich niet kunnen uiten.

ook hebben we een vuurwerkavond gehouden met informatie hoe je je hond kan voorbereiden en trainen voor vuurwerk o.a met een vuurwerk cd enz

je hond negeren en vooral niet zeggen dat het eng isen gaan troosten want dan worden ze juist bang want dan weten ze dat vuurwerk eng is. LEg hem anders in een bench met een doek erover heen op een rustige plek. Dat hij niet door heel het huis kan gaan rennen.

en met uitlaten vooral niet anders gaan lopen langzamer gewoon zoals je altijd dat. want dat voelen ze juist aan een verandering. Juist niet optillen gewoon laten lopen want dan weet ze dat het baasje zegt dat het eng is.

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:36

Onze hond is ook als de dood voor vuurwerk en het wordt elk jaar erger. Ze is zowiezo al bang aangelegd maar dit slaat echt alles. Naar mijn idee hebben we nooit echt aandacht aan haar angst voor vuurwerk gegeven maar het... Het begon allemaal met een keiharde knal (heel dichtbij) en natuurlijk schrok ik ook. Zodra onze hond nu een knal (hard of zacht, het maakt allemaal niet meer uit) hoort wil ze ervandoor. Ze heeft geen zin meer om uit te gaan, wil buiten hard wegrennen en is niet meer aanspreekbaar. Ze luistert gewoon echt niet meer naar je, soms reageert ze nog op het zitcommando en daar zijn we maar gelukkig mee.
Thuis voelt ze zich veilig en die plaats wil ze dus ook absoluut niet verlaten!
We hebben ook wel eens iets van de da gekregen, maar dit hielp niet.
Volgens mij is onze hond echt de ergste onder zijn soort.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 13:50

Negeren is idd de beste training voor je pup, en laten wennen door een cd te kopen met knallen erop, die luider en luider gaan. Maar als je er aandacht aan besteed, of zelf ongemerkt er bang van bent, dan neemt de hond dit over, en wordt zijn angstige gedrag versterkt. (negatief) Probeer de honden een commando te geven, en plaats waar ze zich veilig voelen met een kauwbot of iet, en probeer ze eraan te laten wennen. Op school adviseerden ze ook geen tabletten te geven, de reacties verminderen namelijk maar de angst blijft even groot. Je lost er niets mee op. Volgend jaar wordt het nog erder, omdat de hond weet er niets aan te kunnen doen. Pak de oorzaak liever aan.