Broodfokkerij een walgelijk iets!!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BoktponyJarig

Re: Broodfokkerij een walgelijk iets!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 20:50

Lovely1 schreef:
En een goede regel zou ik vinden; niet meer dan één nestje per jaar..

dat gebeurt dus bij de broodfokker waar mijn oom en tante hun hond van hebben! heel netjes 1 nestje per jaar, en toen bleek dat hun hond schijnzwanger was mocht ze een jaar overslaan Cool

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:29

Ach arme Murphy,wat een triest verhaal meid.Wij kennen uit de praktijk helaas meer van deze gevallen,zulke broodfokkers hebben geen hart of ziel!!Veel sterkte met het verwerken van deze aangrijpende ervaring.Maar Rianneke jouw tante en oom hebben waarschijnlijk een uitzet teefje,dat is heel wat anders als broodfokken.Sommige fokkkers zoeken voor deze teefjes een heel goed tehuis om gewoon een fijn hondenleven te lijden,maar omdat deze teven vaak waardevol voor de fok zijn willen ze er beperkt een nestje mee fokken.Hier is niets mis mee,en bij deze fokkers kan je met een gerust hart een pupje kopen.Weer een misverstand uit de wereld geholpen.Maar lieve mensen kijk alsjeblieft uit als je een hond wil kopen,en zeker in Belgie zoals iemand al eerder melde op dit topic.Ook ik vind dat teefjes niet vaker als een keer per jaar een nestje mogen krijgen.Heel veel succes met al jullie honden/puppie's. Ach gut .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:40

Wilawander schreef:
Op zich is elke fokker een broodfokker als je je pups voor geld verkoopt. Je moet ze alleen niet over één kam scheren. Mijn beide Duitse herders komen bij een fokker weg die ook meerdere teven hebben en soms dus ook meerdere nesten tegelijk. De honden hebben ruime lichte en heel belangrijk schone hokken. Komen meerdere keren per dag naar buiten met z'n allen of in twee groepen op een grote afgezette wei. Zommers gaan ze met de honden zwemmen. Komen één voor één ook in huis. Pups gaan met 8 weken pas weg en ook niet naar de eerste de beste. Zijn de teven en/of reuen te oud dan worden ze geplaatst bij mensen die ze een oude dag geven. Vindt ik een prima zaak op deze manier. Maar ze verdienen hun brood ermee. Is dat zo verkeerd?

Idd, elke fokker die geld vraagt voor zijn fokproduct is een broodfokker. Dit adres klinkt erg goed, waren ze maar allemaal zo.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:23

je denkt toch niet dat ik mn kittens gratis de deur uit doe als ik zelf ruim 1200 euro aan kosten heb gehad??? Ik verkoop ze ook 'gewoon' voor de gangbare raskattenprijs maar maak er geen winst op, ben ik dan ook een broodfokker??
Nee, ik vind mezelf een hobbyfokker , ik kan er nl geen droog brood van eten Haha!

edit: nog wat toe te voegen: ik vind iemand geen broodfokker als diegene de moeite neemt om uit te leggen over het ras, leuke kadootjes meegeeft als ze zelf (!) het pupje/kitten weg gaan brengen om te zien waar ie terecht komt. Heel veel emotie heeft als het kleintje gaat verhuizen en regelmatig de telefoon pakt om te informeren, graag stapels foto's wil ontvangen en na een tijdje ook op bezoek gaat bij de jongeling.

BoktponyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:15

Bandos schreef:
Maar Rianneke jouw tante en oom hebben waarschijnlijk een uitzet teefje,dat is heel wat anders als broodfokken.Sommige fokkkers zoeken voor deze teefjes een heel goed tehuis om gewoon een fijn hondenleven te lijden,maar omdat deze teven vaak waardevol voor de fok zijn willen ze er beperkt een nestje mee fokken.Hier is niets mis mee,en bij deze fokkers kan je met een gerust hart een pupje kopen.Weer een misverstand uit de wereld geholpen.

dan broodfokken ze met een uitzetteefje denk ik... want hun hebben super veel van die uitzetteefjes en ze leven van de fok dus dan is het toch ook broodfokken?:o?

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:44

Wuis schreef:
Niet alleen van honden heb je broodfokkers. Ook in de knagers en konijnen uit dierenwinkels komen bij broodfokkers vandaan.

Dat ben ik absoluut niet met je eens, de meeste dierenwinkels hier in de buurt
halen hun dieren bij erkende fokkers vandaan.

Koop ik daar mijn knagers, kan ik zo een adres geven + stamboom van
het beestje zelf.

Dus scheer a.u.b niet alle dierenwinkels over 1 kam.Lachen

Verder is het schandalig hoe sommige broodfokkers met hun dieren omgaan.
Daar heb ik geen goed woord voor over.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:09

Nou Cissy met jou ben ik het nu helemaal eens,een fokker die gewoon hart heeft voor haar fokprodukten!!Bij ons ging het ongeveer hetzelfde,wij zeggen het ook eerlijk tegen de mensen dat ze vrijblijvend mogen kijken maar ook wij mogen mensen weigeren voor een pup!!En dat is in de praktijk echt weleens gebeurd,je moet je kleintjes beschermen tegen mensen die gewoon niet geschikt zijn.En inderdaad als je het goed doet,moet er alleen maar geld bij.Of je moet woeker prijzen vragen,daar ben ik het ook niet mee eens.Onze stelling is altijd geweest om hele goede honden te fokken,zonder winstbejag.In weze dus gewoon een dure hobby,maar die heel veel voldoening geeft.En de oude dieren blijven uiteraard gewoon bij ons wonen,stel je voor dat ze weg moeten omdat ze niet meer produktief zijn!!Het zijn op de eerste plaats onze grote vrienden,die ons pas verlaten als ze van ons heen moeten gaan.Wat ons heel veel verdriet heeft bezorgd,maar ze mochten gelukkig heel mooi oud worden.Vergeten doen wij ze nooit!!!

pablopicasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:20

Harvumi schreef:
Harde realiteit en het gebeurd steeds vaker. Het wil natuurlijk niet zeggen dat iedere broodfokker zo is, maar er zijn ook veel gevallen waar het wel zo is.
Ik ben een keer in België met kennissen een jack russel pup gaan halen. Die mensen deden de voordeur open, je viel flauw van de stank. Pups zaten in een doos en mams zat verdop chowchow pups te zogen in een kenneltje met warmte lamp. Meneer vertelde doodleuk dat ze wilden uitbreiden en zowieso al 200 teven hadden op de boerderij van hun zoon.
Ik had nooit mijn pup daar vandaan gehaald, maar ja...wie ben ik.
Ik denk dat er meer mensen stil moeten staan bij het feit dat dit gebeurd, en er vaak inteelt bij komt. Waardoor er ook sneller kans is op ziekte bij hun pup!
Ik persoonlijk neem alleen een hond uit het asiel of bij een erkende fokker. Evt. bij mensen waar ik zeker van weet dat het goed zit.

Ben ik wel met je eens dat die man het daar niet goed deed. Maar we hebben er wel een leuke hond aan en dat weet je ook toch. Je kent BO. En ik denk dat je met micha ook geluk gehad hebt hoewel ze toch wel is bang is maar het ook leuk doet op de hondenschool. Enne die man wou 100 fokteven maar goed ook niet goed natuurlijk.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 15:54

Het is maar wat je super veel vindt Rianneke,als ze er echt zoveel hebben uitgezet dat ze er hun brood mee verdienen.Tja het spijt me,maar dan zijn het hele slimme broodfokkers.De teefjes kosten ze dan weinig tot niets aan de dagelijkse kosten ed.!Voordeel met de zg. Oostblok honden is dat de teefjes een fijn leven hebben bij hun "pleegeigenaren".Toch blijf ik van mening dat ik er niet zou kopen!!Een eerlijke fokker houdt ook van zijn/haar honden en is er trots op.Hoe doen ze het dan als de teefjes naar de show gaan??Komen er dan voor de show een heleboel terug?Ik vind dit een vreemd verhaal,maar wel fijn dat je tante en oom goed voor het teefje zorgen. Ach gut

pasjefHT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 16:55

nou ik ben het er niet mee eens dat iedere fokker een broodfokker is , wij (nouja mijn ouders Haha! ) hebben al meer dan 25 jaar honden. (2 verschillende rassen)
mijn moeder zit bijvoorbeeld ieder weekend op show met de honden

ieder jaar gaan ze naar Amerika of Engeland om een nieuwe reu te importeren (en dat is geen puppyprijsje wat je voor die honden betaald)

nou geloof me we verdienen er niks aan! het kost mijn ouders klauwen vol geld ze krijgen het beste voer,de duurste honden worden er geimpoteerd,shows,stambomen en om maar niet te praten over de dierenartskosten ieder jaar.
en als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten dan moet je maar naar een broodfokker gaan, de verhalen zijn ervan bekend en die mensen houden die fokkerij instand. en als je daar een hondje bij koopt en het is niet gezond ben je ook veel geld kwijt aan de dierenarts , dan kun je net zo goed een hond kopen bij een goede fokker dan betaal je wel meer geld maar je hebt dan wel de garantie voor een gezonde hond.

dus nee , 'wij'zijn geen broodfokkers...(en kan er zo 10 andere opnoemen die hetzelfde bezig zijn met hun ras als mijn ouders alleen hangt er dan een ander kostenplaatje aan de puppy)

pff lang verhaal geworden Bloos

BoktponyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 18:27

Tropico schreef:

Dat ben ik absoluut niet met je eens, de meeste dierenwinkels hier in de buurt
halen hun dieren bij erkende fokkers vandaan.

Koop ik daar mijn knagers, kan ik zo een adres geven + stamboom van
het beestje zelf.

Dus scheer a.u.b niet alle dierenwinkels over 1 kam.Lachen

Verder is het schandalig hoe sommige broodfokkers met hun dieren omgaan.
Daar heb ik geen goed woord voor over.

mijn buurvrouw fokt tegenwoordig voor dierenwinkels Pling gewoon voor de hobby en zij kijkt echt wel goed naar wat er met elkaar gaat "spelen" Cool en brood kan je ook niet verdienen met caviaatjes Clown

maar goed echte broodfokkers zijn ook niet goed! zie liever iemand die gewoon lid is van het stamboek en 1 teefje heeft waar ze een paar keer een nestje mee fokken!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:51

ja die broodfokkers zijn vreselijk! Denken alleen maar aan geld en die arme dieren worden zo slecht behandeld!
Je kan het beste een hond kopen via de rasvereniging of in het asiel, want die dieren in het asiel verdienen een goed tehuis!

En met alle dieren heb je wel broodfokkers erbij, ze moeten hier echt wat aan gaan doen!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:09

He hallo pasjef HT,nou jouw ouders fokken dus net zo zorgvuldig als wij.En inderdaad op deze goede manier fok je niet alleen om het geld,want dat is maar een fraktie van wat het allemaal kost.Als een goede fokker al zijn onkosten zou berekenen,worden de pups van zo'n fokker onbetaalbaar!!Wij fokken ook uitsluitend om een ras te verbeteren,en meestal zijn de pups al besproken voordat ze geboren zijn.En heel eerlijk,de mooiste hielden wij vaak zelf aan om weer verder te kunnen.Sommige bloedlijnen moet je gewoon beschermen en zuinig op zijn.Maar op de eerste plaats komen altijd de honden!!Onze zo trouwe viervoeters,die ons meer als dierbaar zijn.Wij zouden dan ook absoluut geen oude honden weg doen omdat er niet meer mee gefokt kan worden.Ik kan mij daar beslist niet in vinden!!Leuk om eens wat van echt goede fokkers iets te horen,die begrijpen elkaar tenminste.Groetjes. Afgod

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:13

[quote="Murphy1982"]Ik zelf was de dupe van een broodfokker, voor mijn vriend zijn verjaardag had ik een rottweiler pup gekocht, bij de fokker zag het er allemaal rooskleurig uit, ouders waren aanwezig, papieren van de ouders waren aanwezig, dierenartsen verklaringen zaten erbij, kortom het zag er prima uit. Ik had een pup uit gezocht die heerlijk aan het spelen was met zn vriendjes, toen ik thuis kwam was de pup steeds aan het overgeven en mijn eigen hond die een allermands vriend is wou niets van de pup weten, zij liep met een grote boog er om heen, omdat ik een beste afstand had gereden dacht ik dat de pup misschien wel last had van wagenziekte, maar het bleek al gauw geen wagenziekte te zijn, Spyke ( pup ) begon weer over te geven, en had diarree met bloed erin, zonder twijfel stapte ik in de auto en reed naar de dierenarts, daar was spyke direct opgenomen en kreeg een keelinfuus, er werd onderzoek gedaan en het bleek dat spyke aan parvo en hondenziekte leed, de dierenartsen hebben er alles aan gedaan om spyke te redden maar het heeft niet mogen baten, een week later 9 weken oud is spyke uitgeput gestorven. Zn hart kon het niet meer aan en is er mee gestopt. Ik had ondertussen actie ondernomen, de fokker op gebeld maar deed erg terug houdend, toen belde ik de dierenarts op die spyke had gecontroleerd maar kreeg alleen dreigementen te horen, dus schoot niet op. Na veel onderzoek kwam ik via een rottweiler forum achter dat de fokker van spyke zijn puppy's uit tsjechie haalde. voor 10 euro per stuk kocht hij ze in en ze gingen in de kofferbak mee naar Nederland, de puppy's waren toen nog geen 3 weken oud, gelijk heb ik de dierenbescherming gebeld, deze zijn langs geweest maar hebben geen actie ondernomen, de fokker had wel nieuwe pups maar zij vonden niet dat hij verkeerd bezig was dus werd er niets aan gedaan, wat ik heel vreemd hier aan vond is dat wij 6 maanden lang geen pups in huis mochten nemen omdat het parvo ziekte heel lang in je huis blijft zitten maar zo'n fokker mag wel nieuwe pups hebben?? maar goed na veel gevecht ben ik niets opgeschoten, het rottweilerforum en de dierenartsen zijn er mee verder gegaan om deze man te stoppen, maar ook zonder resultaat. Ik heb hiervan veel geleerd en zal dit ook nooit meer doen, je heb er alleen veel verdriet en ellende van, ik ben blij dat ik spyke bij hem heb weg getrokken en dat ik heb geprobeerd hem beter te maken. Spyke is 13 februari 2005 overleden, ik mis hem nog elke dag en kan mij nog steeds kwaad maken om deze malafide handelaars, ik hoop echt dat er iets aan gedaan word!

Hier een foto van spyke, dit is de enige foto die ik heb en is mij zeer dierbaar ook omdat ik deze foto aan andere mensen kan laten zien wat er momenteel speelt in deze wereld en dat dit moet stoppen!

[img]http://i19.photobucket.com/albums/b198/wilmasranch/spyke2.jpg[/img][/quote]
jeetje, die foto, breekt mijn hart. Hij zegt meer dan welke woorden ook....

Veel sterkte,verschrikkelijk dat het zo gebeurt, bah...

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:46

Ja daar heb ik nou ook slapeloze nachten van!!Een vreselijk verhaal vol verdriet van een onschuldig dier en mens,en zo werken broodfokkers dan!!Die liggen er echt niet wakker van hoor.Wij kennen deze verhalen helaas maar al te goed,want als fokker wordt je soms benaderd door mensen die hun verdrietige verhaal even kwijt wilden.Gelukkig heb ik velen kunnen helpen,door ze (heb zelf niet altijd pups)door te sturen naar een fokker die absoluut te vertrouwen was.Jullie mogen ook best weten dat ik zo iemand gratis een pup kado zou doen,als ik zelf door een verhaal te aangegrepen zou zijn.Dit is een keer gebeurd,en het bleek nog een zeer mooi reutje te zijn.Op zijn eerste show werd hij zelfs beste pup van het ras.Die stralende gezichten van deze mensen.....ach dat is je beloning als fokker!! Ach gut .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:13

Voor de liefhebbende fokkers onder ons en voor de mensen om over na te denken:

A Breeders Poem...

I love my little kitty, she makes my house a home,
She always is my best friend, I never feel alone.
She makes me smile, she makes me laugh, she fills my heart with love…
Did some breeder breed her? Was she sent down from above ?

I’ve never been a breeder, or seen life through their eyes
I hold my little kitty, just sit and criticize.
I’ve never known their anguish, I’ve never felt their pain,
The caring of their charges, through snow or wind or rain.

I’ve never waited all night long for kittens to be born,
The stress and trepidation when they’re still not there at dawn….
I’ve never felt the heartache of a little life in my hands,
A darling little kitten who weighs just 60 grams!

Should you do that instead of this ? Or this instead of that?
Alone you fight, and hope one day he’ll grow into a cat.
Bring joy to another being and make a house a home
You know it’s all just up to you, you fight this fight alone.

Formula, bottles, heating pads, you’ve got to get this right –
Two hourly feeds for this little mite throughout the day and night.
In your heart you know it, you’ll surely lose the fight
To save this little baby, but God willing, you just might ……..

Day one he’s in there fighting, you say a silent prayer,
Day two and three he’s doing well, with lots of love and care –
Day four and five – he’s still alive, your hopes soar to the heavens !
Day six he slips away again, dies in your hands day seven.

You take this little angel and bury him alone,
With aching heart and burning tears, (and an exhausted groan),
You ask yourself, “Why do this? Why suffer all the pain?”
But see the joy that kittens bring – it really self explains!

So, when you think of breeders and label them with “greed”
Think what they sometimes endure to fill another’s need.
And when you buy a kitten, with pounds and pence you part,
You only pay with money ………………

We pay with our heart.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:39

Tip om niet hetzelfde als
timokyana mee te maken.

Haal je hond of kat uit een asiel, of bel of mail erkende rasverenigingen.
Die hebben in hun bestand alleen maar vertrouwde/betrouwbare fokkers staan. Zo weet je zeker wat voor soort beest je in huis haalt en dat het gezond is.

Deze beestjes kosten dan wel wat meer, maar dan heb je wel een vriendje voor het leven. Haha!

pablopicasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:18

Over de erkende rasverenigingen een vriendin van mij heeft in het verleden een Duitse Herder pup via de vereniging gekocht wat in hun ogen een goede fokker was. Nou met 5 maanden kon ze hem inlaten slapen omdat beide heupen HD zat. Ze had ook weer met de fokker gebeld ze kon de pup terug brengen en een andere krijgen. Nou dat wou ze niet en ze kreeg ook haar geld niet terug. Dus het is niet altijd goed bij de Ras Vereniging.

pasjefHT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:54

pablopicasso: klopt, rasvereningen zijn niet veeleisend wat dat betreft iedere fokker die een show bezoekt komt in principe op de rasvereniging, als de honden een stamboom hebben is het al goed. maar vooral bij de grote rassen staat er op de stamboom vermeld hoe het met de HD staat van de ouders.

ik weet niet hoelang dat geleden is dat je vriendin haar hondje in heeft moeten laten slapen, maar zoiets moet je dus aan de rasvereniging melden , dan worden ze meteen van de lijst afgezet. vind het wel een erg slechte zaak van die fokker, wat hun fokken is hun verantwoording en niet die van de koper. ik zou het daar niet bij laten zitten.

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:57

pablopicasso schreef:
Over de erkende rasverenigingen een vriendin van mij heeft in het verleden een Duitse Herder pup via de vereniging gekocht wat in hun ogen een goede fokker was. Nou met 5 maanden kon ze hem inlaten slapen omdat beide heupen HD zat. Ze had ook weer met de fokker gebeld ze kon de pup terug brengen en een andere krijgen. Nou dat wou ze niet en ze kreeg ook haar geld niet terug. Dus het is niet altijd goed bij de Ras Vereniging.

Dat risico loop je altijd, iedere middelgrote tot grote hond kan HD krijgen, of hij nu van een fokker komt of niet. Ik ken honden met topouders (HD vrij) die alsnog slechte heupen hebben. Er is volgens mij nooit aangetoond dat HD erfelijk is, dacht dat het een combinatie van factoren was.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:27

Maar het is wel bekend dat de sterkste hondjes die bastaards zijn.

Bij echte rashonden (dus ook bij de rasvereniging) heb je kans dat honden iets hebben, maar die kans is klein. Deze kans is veel en veel groter die broodfokkers!

Ik hoop echt dat er aan die malafide handel een eind gaat komen binnenkort!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:21

het punt is wanneer is een broodfokker malafide?? hij doet niks onwettelijks in feite, hij verkoopt alleen niet echt gezonde honden en fokt er teveel maar dat is volgens mij niet in de wet geregeld of wel?
Er is bij mijn weten wel een soort regelgeving in NL over hoe de huisvesting etc moet zijn. Honden en kattenbesluit of zoiets...

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:11

Bij de Duitse herder moet je altijd een certificaat van fokniveau krijgen bij de pup!!Dat wil dan zeggen dat de ouders beslist HD vrij zijn,op show het goed gedaan hebben en afgericht zijn op minimaal VH1.Inderdaad HD is niet uitsluitend erfelijk,alle invloeden bij de nieuwe eigenaar (trap lopen-lange wandelingen-te zwaar belasten)spelen ook een grote rol.Vandaar dat het zo belangrijk is om je puppie mensen het eerste jaar goed te begeleiden!!Wij hebben het geluk gehad dat al onze gefokte Duitse herders allemaal HD en ED vrij waren,en dat is voor ons groot feest.Maar de nieuwe eigenaren hielden zich wel aan ons advies,al waren de pups minstens 8 generatie's HD vrij.Had ondanks alle zorgen toch een van deze nare aandoeningen voor gekomen,dan hadden de mensen gewoon een nieuwe pup van ons gekregen.En hoefden ze heus niet de belaste hond terug te geven.Stel je voor!! Cissy...wat een aangrijpend gedicht meid,daar kreeg ik de tranen van in mijn ogen.Ik heb talloze weg gegooide kittens met de fles of sonde grootgebracht.Ze waren mij allemaal zeer dierbaar,en maken het ook allemaal goed bij hun nieuwe eigenaren.Van dieren krijg je echte pure liefde,vandaar dat je verplicht bent om heel goed voor ze te zijn. Ach gut .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:05

Bandos, ja mooie he? ik kreeg ook een brok in mn keel toen ik het gedicht voor het eerst las, ik heb het uitgeprint meegeven aan mijn kittenkopers in het kittencadeau pakket.
Ik heb 3 weken lopen janken toen ze moesten gaan verhuizen, gelukkig heb ik er 1 gehouden!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:38

ik kende het al, maar krijg altijd tranen in m'n ogen als ik het lees..