Tamme kauw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Tamme kauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 17:24

katiavl schreef:
of kan hij niet een paar keer meelopen bij een leuke valkenier.
Is ook een super ervaring denk ik Haha!

Haha! , je was me net voor.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 22:50

LDRD schreef:

En bay the way, als er iemand is die in de buurt van Den Bosch wellicht een valkenier weet die het leuk vindt om wat kennis over te dragen aan een 8 jarige, ook dan houd ik me van harte aanbevolen Ja .

Hoe dicht bij Den Bosch?
Mijn moeder heeft haar vogelasiel in Eck en Wiel, in de Betuwe, een andere roofvogelopvang waar wij nauw mee samenwerken zit in Kapel-Avezaath, maar ik weet niet of hij op kinderen zit te wachten...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:07

Wij hebben meerdere kauwtjes gehad.. Allemaal goed tam.. Mijn broer zorgde op den duur niet meer goed voor één en die hebben we toen naar een vogelopvang gebracht, heeft toen nog meegedaan in een film, heel grappig..

Één is dood gevonden, weten niet hoe die is doodgegaan, en 1 is weggevlogen.. Waren altijd erg tam en in het begin in een hok houden en veel eruit halen, op den duur vlogen ze gewoon vrij rond om het huis en kwamen zo op je schouder zitten of het huis binnengevlogen.. Ik vind het heel leuke dieren, maar misschien niet echt geschikt voor een 8-jarige,,

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 23:15

Dat is inderdaad ook een punt van kauwen of kraaien, voor een jong kind kunnen ze heel fel zijn...
Een tamme eend, gans of duif kan dan veel leuker zijn en vaak hebben deze dieren (gans misschien wel een beetje) minder de neiging te pikken als ze hun zin niet krijgen en vaak zijn ze heel creatief in voor zichzelf kunnen zorgen als ze van de mens minder aandacht krijgen...
Zelf een duif grootbrengen en tam houden kan heel gaaf zijn!!

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 02:34

hmmzz daar had ik vorig jaar de kans toe, mama duif had haar jongen op de hooizolder gezet:P

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 02:57

Ik ben het volkomen met Nickeltje en Eightlegged eens.
LDRD: Ik vind het super dat je zoontje zo'n interesse toont in vogels en valkerij, maar ik denk dat je op dit moment niet veel meer kan doen aan het aanmoedigen hiervan, dan bijvoorbeeld uitstapjes naar Avifauna of posters/boeken/films kado doen Ja
Wat betreft het houden van een tamme kauw: hiermee zet je een slecht voorbeeld, vind ik. Wil je je zoontje respect voor dieren en natuur bijbrengen, dan is het nemen van een kauwtje niet het beste idee imo. Kraaiachtigen zijn enorm slimme en sociale beesten; een gevangen kauwtje kan een hoop aanrichten (denk: voorwerpen "jatten", de boel onderschijten, dingen vernielen en kapotscheuren).
Het idee van het werken in een vogelasiel is denk ik een prima alternatief. Alhoewel ik betwijfel of je zoontje als 8-jarige al vrijwilligerswerk zou moeten en kunnen doen en bovendien zal het asiel hem niet snel "aannemen", laat staan vogels laat hanteren. Bij ons in het vogelasiel was 12 jaar echt de minimumleeftijd, vogels hanteren mocht pas na ongeveer een jaar ervaring en roofvogels werden uitsluitend door dagoudsten gehanteerd (niet om je te ontmoedigen, maar om je een idee te geven Knipoog )
Maar: ik heb een aantal 12-, 13-, 14-jarigen zien "groot" worden binnen onze opvang, die (inclusief mijzelf Haha! ) interesse voor de dieren kregen en hier verder mee gingen. Ikzelf ben als 15-jarige begonnen met vrijwilligerswerk, studeer nu diermanagement en heb van de zomer stage gelopen in een groot roofvogelpark in Engeland Ja

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:07

@Zwartwitje: Wat ontzettend leuk! Studeer je bij het van hall larenstein?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 12:51

Wij hebben sinds 13 jaar een vogelasiel en ik ben er dus ook in opgegroeid...
Als mijn ouders op vakantie zijn run ik het alleen met mijn vriend.
Zomers is het allerdrukst vooral door de jonge vogels.
Wij hebben geen vrijwilligers... In onze regio is er eigenlijk niemand die op oproepen reageert, maar daarom zijn er bij ons dus ook niet echt regels over minimum leeftijden enzo. Het is niet nodig bij ons asiel...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 16:57

Nickeltje schreef:
LDRD schreef:

En bay the way, als er iemand is die in de buurt van Den Bosch wellicht een valkenier weet die het leuk vindt om wat kennis over te dragen aan een 8 jarige, ook dan houd ik me van harte aanbevolen Ja .

Hoe dicht bij Den Bosch?
Mijn moeder heeft haar vogelasiel in Eck en Wiel, in de Betuwe, een andere roofvogelopvang waar wij nauw mee samenwerken zit in Kapel-Avezaath, maar ik weet niet of hij op kinderen zit te wachten...

Betuwe is niet zo naast de deur voor ons helaas en aangezien we veel met de paarden ook nog op pad zijn is dat dus niet echt een optie. Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:24

sammie_44 schreef:
@Zwartwitje: Wat ontzettend leuk! Studeer je bij het van hall larenstein?

Ja