discussie wat is nou een dierenvriend..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Re: discussie wat is nou een dierenvriend..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:10

Lia_ schreef:
Wuis schreef:

Ik bedoel maar te zeggen dat ik een dier evenveel waard vind als een mens.

Dat vind ik dus absoluut niet.
Ik ben hondengeleider bij de politie en ga door het vuur voor mijn honden maar zou ik in mijn werk ooit de keuze moeten maken tussen het leven van een collega of dat van mijn hond hoef ik daar geen seconde over na te denken.....

Ik vind een dier NIKS minder dan een mens !!
Ik zal alles voor mijn dieren doen om ze gelukkig te maken.

Maar hoezo hoef je daar geen seconde over na te denken dan?
Bedoel, lijkt mij dat je toch een band hebt opgebouwd met je dier? Die keuze lijkt me dan helemaal niet zo simpel!
Tuurlijk wil je ook die collega redden, maargoed !!

Bij mij zou als eerste het dier in me opkomen.
Maar dat is ieders voor zich natuurlijk en ik val je hier ook niet op aan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:10

Lia_ schreef:
Wuis schreef:

Ik ben hondengeleider bij de politie en ga door het vuur voor mijn honden maar zou ik in mijn werk ooit de keuze moeten maken tussen het leven van een collega of dat van mijn hond hoef ik daar geen seconde over na te denken.....

Dat is dan jouw keuze. Lachen

Ik heb daar nu eenmaal andere ideeen over.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:16

Een dierenvriend ben je pas als je een bijvoorbeeld een hond ook als een HOND behandelt!!
Veel mensen laten huisdieren tot een gezinslid behoren.. heel fout dus!

Als mensen de hond bij ons brengen (dierenpension) krijgen we soms van die verwende hondjes die niet in de modder enz. mogen springen.. De hond vond het heerlijk bij ons en speelde gezellig met de andere hondjes in de modder, hij kon weer even hond zijn.

Verder moet je je grenzen kunnen kennen.. net als bij kinderen. Niet de harde hand, maar een corriceerende tik moet kunnen, of alleen een harde stem opzetten.

Als je niet egoïstisch bent met de DA niet laten komen omdat dat te duur is.. enz.

Tja.. verder is alles wel logisch, lijkt mij.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:23

Lia_ schreef:
Wuis schreef:

Ik moet er wel over denken.. een collega of mijn hond? Moeilijke keuze.. echt!
Vork Maar heel veel mensen, net als jij, zouden altijd voor een mens kiezen. Dat weet ik zeker!
Ik alleen niet zo snel...

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:28

Best lastig uit te leggen, het zit allemaal in mijn hoofd, maar hoe leg je het uit..

Ik denk dat het meeste al goed gezegd is hier, heb al veel goede dingen gelezen.

In mijn ogen ben je een dierenvriend als;

* Je weet hoe zo'n bepaald dier is, speciale eigenschappen, verzorging enz.
Dus je weet dat een hond aanhankelijker is, dat een kat je meer als slaafje ziet, hamsters solitair zijn. Je moet verstand hebben van hetgene dat je in huis wilt halen (of al hebt, maar dan zou je al veel van de info moeten weten).

* Het welzijn van je dier, voor het welzijn van jezelf gaat.
Oftewel je doet er alles aan om het dier(tje) gelukkig te maken, maar overdrijft hierin niet (niet als de hond het liefst de worst van tafel zou willen hebben, alle worst geven of als je hamster-man maar al tè graag naar je willige hamster-vrouw toe wilt, hem er maar bij zetten Clown Knipoog )

* Je echt een band hebt met elk dier (van jezelf, maar wie weet ook met andere dieren die je regelmatig ziet).

* Je er alles aan zou willen doen om een ziek dier beter te maken, maar ook inziet dat het misschien de beste oplossing is om hem/haar in te laten slapen.

Uhm en nu heb ik even geen inspiratie meer, maar ik zal vast wel iets vergeten Bloos

Totaal het tegenovergestelde is uiteraard mijn tante, die denkt dat ze een dierenvriend is, maar dat echt niet is. "Wat moet je nou met een hamster, die gaan na 2 jaar dood". Tja als je het zo bekijkt, dan kan je maar beter helemaal geen dieren hebben. Mijn reactie was dan ook; "Als je er zo over denkt, wat heb je dan aan een hond, die gaat ook na 10 jaar dood (over de wat grotere honden)". En toen had ze niets meer te zeggen Vork
Laat ik verder maar niet over haar beginnen Lips are sealed

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:32

Zidaantje schreef:
IkbenMarije schreef:
Iemand die de verantwoordelijkheid durft/wil/kan nemen om het dier te verzorgen! Hem elke dag eten drinken liefde en veiligheid bied. Hem niet in de steek laat. Zo iemand vind ík een dierenvriend

Ja idd, en dan ook, vóórdat hij het dier aanschaft, met zijn neus in de boeken duikt en weet wat voor een dier die aanschaft en wat voor een huisvesting, verzorging, etc. erbij komt kijken.

Bovendien komen er altijd wel dierenartsenkosten bij kijken. Een dierenvriend heeft het voor zijn dier over om, als het nodig is, naar de dierenarts te gaan, en deze kosten te kunnen/willen betalen.

Ben het met deze twee helemaal eens Knipoog

Groetjes

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:39

Daarom zeg ik ook de verantwoordelijkheid kán nemen. Je moet je er van bewust zijn dat een dier ook medicatie en medische zorg nodig heeft. Als je dit niet kan omdat je gewoonweg er het geld niet voor hebt, moet je het niet doen! Ookal ben je nóg zo'n dierenvriend.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:37

Hoe graag je ook een dier wil, als je weet dat je het niet al de aandacht kan geven die het verdiend, en het beestje niet op de meest optimale manier kan houden, dan gewoon het dier niet in huis halen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:44

sunshine schreef:

Maar hoezo hoef je daar geen seconde over na te denken dan?
Bedoel, lijkt mij dat je toch een band hebt opgebouwd met je dier? Die keuze lijkt me dan helemaal niet zo simpel!

Mijn collega's hebben gezinnen, familieleden en vrienden die oneindig veel verdriet zouden hebben.
Mijn hond heeft dat niet, als je dieren hebt weet je dat je daar vroeg of laat afscheid van moet nemen omdat ze nu eenmaal veel korter leven als mensen.
Voor mij is het dus absoluut geen keuze, collega zal altijd voor de hond gaan....

Hoop voor jullie dat je nooit te maken krijgt met een "dierenvriend" die op een één of andere manier moet kiezen tussen een hond/kat of je man/vriend/vader aanrijden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:05

@Lia. Dit is ieders eigen keuze. Het is niet dat jouw mening per definitie goed is en die van mij slecht, of andersom.

Het gaat hier ook helemaal niet om keuzes maken, maar om het feit of je een dierenleven net zoveel waard vindt als een mensenleven. En ja dat vind ik.

En stel dat ik dan toch moest kiezen tussen het leven van mijn kat, waarmee ik al 16 jaar een innig sterke band heb, en een vreemde, dan zal ik voor mijn kat gaan, dat weet ik gewoon van mezelf. Andersom zal ik dat van een ander ook volledig accepteren.

Maar nogmaals het gaat hier eigenlijk niet om zulke keuzes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:20

Wuis schreef:

Maar nogmaals het gaat hier eigenlijk niet om zulke keuzes.

Er wordt mij een vraag gestelt dus daar antwoord ik op.
Als het gaat om de waarde van mensen en dierenlevens gaat het dus wel om keuzes.
Nu maar hopen dat ik niet toevallig langs fiets als jij uitwijkt voor een overstekende kat....

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:30

ik vind iemand pas echt een dierenvriend als ze ze gewoon geeft wat ze nodig hebben, zoals genoeg eten, niet te veel, niet te weinig, genoeg drinken en verder aan andere behoeftes kunnen voldoen..
soms zouden ze van mij best wel hun zin mogen hebben, maar niet vaak, en het ligt er maar net aan waarvoor ze hun zin willen hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:31

Dat jij het mij kwalijk neemt dat ik het leven van mijn kat prefereer boven het leven van een persoon die ik niet ken, weet ik nu wel. Knipoog
Maar dit is mijn eigen keuze en als je me dat kwalijk wilt nemen moet je dat vooral doen, maar zo ben ík.
Overigens niet opgevoed, mijn vader zou nóóit voor een dier kiezen en ook mijn moeder zou ondanks dat ze van dieren houdt, absoluut voor die vreemde man/vrouw kiezen.
Ik ben gewoon anders. Zo ben ik geboren en zo ga ik ook dood. Dat ben ík nu eenmaal. Dat zit in mij en dat verander je niet. Net zo als de andere keuze in jou zit en ook niet zal veranderen.

Míjn dieren zijn als kinderen voor mij. En met mij zijn er nog veel meer mensen die dat zo voelen.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:52

Ik vind je een echte dierenvriend als je dieren behandelt zoals dieren en ze niet gaat vermenselijken. Ik weet dat sommige mensen vinden dat wij niet optimaal met onze dieren omgaan, omdat ze allemaal dag en nacht buiten lopen en omdat we ze niet bij elk regenspatje naar binnen halen (ze kunnen gewoon in de schuur, het is niet zo dat we onze katten laten verdrinken Clown ). Zelfs het caviahok staat zomers en swinters buiten, met een giga ren en de cavia's piepen er (van vrolijkheid Tong uitsteken )op los en kunnen de hele dag gras eten maar ze worden niet dagelijks geknuffelt/geaaid. Dat vind ik een dierenvriend, dieren in hun waarde laten.

* Ik zou trouwens geen enkele situatie kunnen bedenken waarbij ik een dierleven zou verkiezen voor een mensenleven (ook al heb ik de betreffende persoon nog nooit gezien). Sterker nog, daar kan ik met mijn hoofd niet bij. maargoed iedereen heeft een ander karakter.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:14

Ik denk ook dat een belangrijke factor is dat je eerlijk moet zijn tegenover een dier. Als je dier echt lijdt en niet meer beter kan worden, moet je ook sterk genoeg kunnen zijn om te kiezen om het dier in te laten slapen. Iemand die een dier laat leven omdat hij die niet kan missen, terwijl deze ernstig ziek is en niet meer beter kan worden, die kan ik geen dierenvriend noemen, hoeveel hij of zij ook van zn dier houdt.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:20

Ik ben het ermee eens dat je een dier in zijn waarde moet laten, en niet moet gaan beschouwen als een mini mens ofzo, zoals je veel ziet. je dier aantutten en nooit vuil laten worden is echt geen dierenliefde. Zo ook met paarde. Paarden die geen paard mogen zijn omdat baasje anders zoveel kuiswerk heeft....

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:07

Wuis, ik weet precies wat je bedoelt en ik sluit me hier ook geheel bij aan Lachen

Ik geef mijn dieren ook alles wat ze nodig hebben, en zal ze nooit onnodig laten lijden, anders ben je gewoonweg egoïstisch.

Als ik verwaarloosde dieren zie kan ik wel janken, hoe kunnen mensen, dieren zoiets aandoen?

Ik snap ook de betekenis van Wuis wat ze bedoelt dat ze dieren als gelijke ziet.
Daarmee bedoelt ze niet dat het mensen moeten zijn, maar dat ze net zoveel om de dieren geeft als om mensen, en dat is precies hoe ik ook denk Lachen

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:11

Ik vind ook dat je jezelf geen dierenvriend mag noemen als je een dier TE veel eten geeft, en het dier onder zijn overgewicht zal lijden.
Dat is gewoon zielig, je zult altijd informatie moeten zoeken/vragen bij het nemen van een dier