Drinkt ze misschien veel water? Een enkele keer wil een jonge caaf ook wel eens problemen hebben met nieren en dan kan het buikje ook een beetje van opzwellen. Het buikje is dan wel zacht. Ze kunnen hier overigens wel overheen groeien. Bij een zwangerschap zou ze normaal meer aan moeten komen.
dat is echt niet erg hoor die dikmakers..... als je niet te veel geeft is er niks aan de hand. Mijn dieren zitten met 12 weken op een gewicht van rond de 600 gram (soms iets meer en soms iets minder), maar deze zijn op de juiste leeftijd bij de moeder weggehaald. Mijn zwaarste dier hier is 1300 gram en nog geen jaar oud, de lichtste zit nu bijna op de 800 gram en is van september 2006.
Ik zal maandag even foto's maken. Haar buik is wel 'hard', er is duidelijk een ronding te voelen. Op zich vind ik haar ook niet enorm groot voor een cavia, heb ze al wel veel groter gezien. Maar goed, we zullen zien of ze echt zwanger is haha
Ik heb ook een Cavia gehad, zie zwanger is geraakt. Ze was al dik van zich zelf, dus was het bij ons ook moeilijk te zien, het was dat we het zagen gebeuren zeg maar. Maar haar buik ging uitstaan en niet ''Hangen'' Zeg maar. Bij ons. Ik denk dat het beetje raar is uitgelegd zeg maar als je het niet Snapt dat probeer ik het anders uit te leggen. En hard inderdaad.
Heb helaas geen foto's dat ze zwanger was, alleen van de jonkjes.
laat die dikmakers dan maar achterwege..... en veel vit C geven, dit lijkt verdacht veel op een zwangerschap en dan is ze waarschijnlijk gedekt vlak voor ze bij jullie kwam. Het is dat jullie niet in de buurt wonen, anders had ik wel willen komen voelen en had ik aangeboden dat ze hier had kunnen bevallen onder toeziend oog.
Ze krijgt extra vitamine C, van die druppels. Ik heb er al over zitten denken om haar mee naar huis te nemen, maar dat zit ze opeens weer in een andere omgeving wat ook weer stress opleverd. Ze zit in de winkel op een hele rustige plaats, dus op zich is dat goed. Alleen weet ik natuurlijk niet hoe het met de bevalling gaat, maar goed, als ze hier zou staan dan kan ik haar ook geen 24 uur per dag in de gaten houden.
Je kan ontsluiting voelen. Dat voel je zeg maar (vlakbij) haar vagina. Je hoeft er niet in te peuren ofzo. Maar je voelt dan 2 botjes, als je emt 1 vinger voelt. Deze staan normaal gesproken (bijna) tegen elkaar. Als ze bijna moet bevallen (dan kan het tot 2 weken nog duren), staan deze botjes een vingerdikte uit elkaar.
Verder drinkt de ene cavia meer dan de ander. Dat verschilt per cavia. Hier wel al een paar keer meegemaakt dat ze de laatste dag voor de bevalling ontzettend veel dronken!
soms staan de bekkenbotjes zelfs 2 vingers uit elkaar . Maar tekens zijn ook: jongen die ingedaald zijn (geen hoge ronde buik, maar een puntdak door de ruggegraat zeg maar), van 2 vingers binnen 24 uur naar 1 vinger ontsluiting, hardere buik dan anders, afvallen vlak voor de bevalling, jongen die stiller zijn dan anders (al gold dat vorig jaar bij mij voor 1 nest niet..... ze waren nog flink aan het kickboxen terwijl moeders al weeen had :p).
de cavias die wij hier hebben is er ook een die jongen heeft gehad. en het is gewooon afwachten fgeweest bij ons en kreeg op een gegeven moment twee hele grootte bulten aan de zijkant en later kon je ze voelen en ja hoor daar lagen vier kleine hoopjes. spannend hoor zeker als ze niks laten merken de dag of avond daarvoor.
heb dat ook weleens gehad..... om half 10 's avonds schooien als de neten om eten en de volgende dag om half 7 zijn er jongen. Of om 9 uur 's avonds nog eten en een half uur later met de hond naar huis rennen omdat mevrouw bezig is en ze in een stuit liggen.
Nou een hele verrassing vandaag. Helaas nog geen baby caven, maar baby lemmingen! Een jong heeft het niet overleefd, ik kon zo ook niks aan hem zien, waardoor hij overleden is. Er zijn zeker nog 2 jongen over, dus beschuit met muisjes!