Onze kat is weggelopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SevenEleven

Re: Onze kat is weggelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:18

Welshcobfan schreef:
Liesje_Lover schreef:
Ik snap zowiezo niet dat mensen kun katten buiten laten lopen.. maar gelukkig dat ze weer terug is!
Misschien ze toch binnenhouden, of anders aan een tuigje, zou een hoop telefoontjes besparen! (Mn moeder is vrijwilligster voor Amivedi Den Bosch)

Ik snap eerder niet waarom mensen hun katten nou persé moeten binnenhouden Clown bovendien zou ik pas rond gaan vragen na een week, het komt wel vaker voor dat katten op speurtocht gaan. Onze katten hebben ook geen bandje, ben doodsbang dat ze daar aan blijven hangen. Je doet je paard ook geen halster om in de wei, maar een kat wel een bandje?

Euh... jij laat je paard toch ook niet los op straat lopen?
Waarom je kat dan wel
En zeg aub niet dat dat een compleet ander geval is, want voor katten zijn er net véél meer gevaren buiten dan voor een paard.

Er zijn ziekten zoals kattenaids en kattenleucose, kattenhaters, rattengif, klapramen, opsluitingsgevaar, auto's (in rustige buurten zijn auto's nog gevaarlijker dan in drukke buurten omdat katten auto's daar niet echt kennen!), ... en dan niet te vergeten de overlast die loslopende katten bezorgen aan de mens. Drollen in de tuin, het verschrikkelijke geluid van vechtende en krolse katten, inbreuk (katten die bij anderen binnendringen) en ook het gevaar van overrijden, besef eens hoe hard het op sommige mensen is als je een kat niet kan ontwijken? Ik weet dat ik persoonlijk gewoon psychische problemen zou krijgen!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:59

Weet je waarom wij onze katten buiten laten? Omdat ze het héérlijk vinden! En het is het enigste dier dat nog los mag lopen. Wij laten onze katten kiezen. Van de 10 katten willen er 3 níét naar buiten, en de rest wel. Tuurlijk, wij willen ze ook wel binnen houden, waar het veilig is. Maar als ze dat nou niet willen? We wonen op het platteland en er is nog nooit een kat 'aangereden' of wat dan ook.

Wij laten een kat nog een kat zijn Knipoog En het zijn nou eenmaal roofdieren.. dus lekker op jacht gaan hoor bij hun aard!

Verder ga ik niet meer in discussie.. heb dit al een aantal keer gedaan en je krijgt mensen echt niet van andere gedachten.

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:12

Onze kat loopt ook lekker buiten, wij hebben onze kat gekregen toen hij 2 jaar was en hij had altijd buiten gelopen, nou probeer hem dan maar eens binnen te houden. Naar 2 weken heb ik hem echt naar buiten gedaan helemaal gek werden we ervan constant mouwen en onrustig, toen hij buiten was geweest was dat over. Nu komt hij dagelijks buiten soms ook twee dagen niet. Deze kat komt uit het asiel en wij wisten ook niet dat hij dat zo gewent was, maar wegdoen daarom zou ik ook echt niet doen om de reden dat hij graag buiten is.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:22

En dan krijg je nu zeker iemand op je dak die gaat zeggen dat je vol moet houden en dat hij vanzelf ophoud. Ach.. zoveel moeite om een kat binnen te houden, terwijl hij al weet hoe geweldig het buiten is!

Trouwens.. wij hebben 1 zeer arrogante kat, die nérgens voor aan de kant gaat. Hij word zelfs bijna opgezogen door de stofzuiger omdat hij denkt dat die wel voor zijn enge blik aan de kant gaat.. de muts! Daarom doen we hem niet naar buiten omdat we bang zijn dat hij voor auto's óók niet aan de kant gaat! Haha! Clown

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:05

Mja ik ken iemand die 2 buitenkatten had, kwamen van het asiel en hadden altijd buiten gelopen. Nou, zij verhuisde naar een appartement en inderdaad door vol te houden en met geurtherapie enzo zijn dit nu 2 dolgelukkige binnenkatten geworden. En op het platteland wonen is geen garantie voor veilig. Mijn ex woonde héél erg rustig. Weiden achter hen, zandweggetje naast hen dat naar stallen liep van andere mensen. Nou, hun kat is op 2 jarige leeftijd net op dat zandweggetje doodgereden...

Maar zoals je zegt, de meeste mensen kan je toch niet op andere gedachten brengen. Ik kies liever voor een gelukkige binnenkat die alles en meer heeft dan haar hartje begeert en 20 jaar wordt, dan voor een buitenkat die dan wel op levend prooi kan jagen maar hoogstwaarschijnlijk maximum 10 jaar oud wordt (wat al veel is volgens onderzoeken tussen binnen en buitenkatten).

No offense, maar als mensen mij proberen te zeggen dat katten gelukkiger buiten zijn, dan reageer ik ook terug. Want mijn binnenkat is alles behalve ongelukkig te noemen. En trust me, zij gaat ook graag buiten en kent de buitenwereld, maar zij weet ook dat zij enkel kan gaan waar haar tuigje en mij aan de lijn haar laten gaan.

wematje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:59

Dat kan dat jou katten gelukkig zijn binnen, maar hoe dan ook katten blijven altijd de drang houden om naar buiten te kunnen en te gaan jagen stond laatst in de hart voor dieren. En beetje een raar voorbeeld dat jou katten wel 20 kunnen worden binnen en een buitenkat maar 10, mijn schoonouders hebben ook een binnenkat gehad en hebben ze ook op zijn 7 jaar in moeten laten slapen wegens ziekte en dat kan jou katten ook overkomen (pers), maar ook een buitenkat (htk) en deze is wel 18 jaar geworden en ook dagelijks buiten geweest.

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:40

Ja maar zo wordt ook vaak gezegd dat katten met meerdere gehouden MOETEN worden, dit terwijl al meer dan 1 gedragstherapeut heeft bewezen dat katten alles behalve groepsdieren zijn en vaak in spanning samenleven. Maar ja, de mens ziet niet dat de katten in spanning samenleven en ze vinden het zelf veel leuker meerdere katten te hebben en gaan dan maar zeggen dat het groepsdieren zijn. Dat katten buiten WILLEN is dus ook al lang overroepen. Vroeger was dit misschien zo, toen het nog half-wilde dieren waren. Maar de normale huiskat is een HUISdier, welke verzorging nodig heeft.

Trouwens, dat die binnenkat op 7 jarige leeftijd is overleden dat is spijtig, maar het is maar een zeer klein percentage. Net zoals bij de mens die ook op jonge leeftijd kan sterven. En ook de buitenkat kan aan diezelfde ziekte sterven. Maar een buitenkat heeft méér gevaren, waardoor de gemiddelde leeftijd dus de helft is dan die van de gemiddelde binnenkat. Want naast dezelfde ziektes, zijn er het verkeer, andere ziektes zoals kattenaids, de kattenhaters, de vallen, de klapramen, etcetc.

Even een interessant feit, dat ik heb gevonden toen iemand beweerde dat katten buiten MOETEN kunnen volgens de wet. Ik heb nl. na die uitspraak de wetteksten er zelf even bijgenomen en vond net het tegenovergestelde.

Citaat:
13 NOVEMBER 1987. - EUROPESE OVEREENKOMST voor de bescherming van gezelschapsdieren. (Vertaling)

Bron : BUITENLANDSE ZAKEN.BUITENLANDSE HANDEL.ONTWIKKELINGSSAMENWERKING
Publicatie : 19-02-1992
Inwerkingtreding : 01-07-1992
Dossiernummer : 1987-11-13/32

HOOFDSTUK II. - Beginselen voor het houden van gezelschapsdieren.

Art. 4. Het houden van gezelschapsdieren.
1. Ieder die een klein huisdier houdt of erin heeft toegestemd daarvoor te zorgen, is verantwoordelijk voor gezondheid en welzijn ervan.
2. Ieder die een gezelschapsdier houdt of ervoor zorgt, dient het een onderkomen, zorg en aandacht te geven op een wijze die rekening houdt met ethologische behoeften van het dier in overeenstemming met zijn soort en ras, in het bijzonder :
a. het passend en voldoende voedsel en water te geven;
b. het voldoende mogelijkheden voor lichaamsbeweging te bieden;
c. alle redelijke maatregelen te nemen om ontsnapping ervan te voorkomen.

Hierin staat duidelijk dat je verantwoordelijk bent voor de gezondheid en welzijn van je huisdier/gezelschapsdier. Als je kat buitenkomt, kan je niet verantwoordelijk zijn, want als je niet eens weet waar je kat is, hoe kan je dan voorkomen dat het rattengif inslikt, voor een auto loopt of zichzelf ophangt in een klapraam? Je moet tevens zorgen voor passend voedsel, hoe ga je voorkomen dat je kat ergens een lap varkensvlees krijgt van een onwetende en door het varkensvlees de ziekte van Aujersky krijgt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:01

Gut als dat je al bezig gaat houden kun je maar beter helemaal geen dieren nemen. Je kan niet alles voorkomen, ook niet binnen. Onze katten hebben genoeg lichaamsbeweging, ze kunnen heerlijk buiten kilometers wandelen als ze dat willen. Ik ben verantwoordelijk voor ze en zorg dat ze voldoende aandacht, eten en schoon water krijgen en vooral: voldoende lichaamsbeweging. Onze buitenkat is nu al 17 en kerngezond.
Met verantwoordelijkheid bedoelen ze niet: ze volledig in een beschermde cocon op laten groeien en leven. Verantwoordelijkheid bedoelen ze mee: zorgen voor het dier als ze ziek zijn en zorgen dat het dier gelukkig en gezond is (welzijn).
Als ik me nou elke dag jouw vragen ga stellen is dat niet bepaald gezond, want overbezorgheid heeft niemand baadt bij, ook je kat niet.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:12

b. het voldoende mogelijkheden voor lichaamsbeweging te bieden;

en deze regel geld dat zeker niet
mijn katten lopen ook los, wel in een katvriendelijke buurt, en ze zijn in de winter haas niet buiten, dan liggen ze liever in de hangmat die aan de verwarming hangt Tong uitsteken

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:15

En waarom zou die regel niet gelden? Mijn kat heeft voldoende lichaamsbeweging hoor, ze loopt dagelijks ettelijke kilometers door het huis door en ze kan ook genoeg springen over zetels en kasten en krabpalen. En dan nog het spelen met ons, waarbij ze veel kan vechten en springen. Dus lichaamsbeweging genoeg voor mijn binnenkat hoor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:21

Maar wat is er dan zo erg dat wij onze kat gewoon lekker kat laten zijn en die lekker buiten mag verkennen? Buitenlucht is bovendien erg gezond voor een kat!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:34

Ik denk niet dat dit topic bedoeld is voor deze discussie. Misschien een ander topic openen Lachen

SevenEleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:37

Een kat die in een afgezette tuin, of in een ren of aan een tuigje buitengaat krijgt ook lucht hoor. In de zomer is mijn kat in de weekends soms hele dagen buiten aan haar tuigje en ga ik ook soms enkele straten wandelen met haar. Zij heeft dit alles zo aangeleerd en wil ook niets anders. Zo is ze 2 keer 'ontsnapt' zonder dat we het wisten en pas na 10 minuten door hadden. Nou, in die 10 minuten was ze dus enkel maar van de deur 2 meter gewandeld naar de ligstoel en was ze daar op gaan zitten. Zij weet dat zij aan haar tuigje ook kan gaan en staan waar ze wil en dat vind zij voldoende, daarom dat zij ook niet weggelopen was ofzo, maar gewoon op de stoel gaan zitten was. Via haar tuigje kan zij komen waar zij wil, maar omdat ik aan de andere kant van de 1 meter lijn hang, kan ik voorkomen dat zij ergens van eet, in contact komt met andere katten, geen overlast bezorgd, etc, etc. En als je het geduld niet hebt om te springen naar de wensen vanje kat is een ren nog veel handiger.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 21:29

Moderatoropmerking:
De topicstarter heeft niet gevraagd om een discussie in haar topic. Als iemand de drang voelt hier een topic over te openen prima, maar in dit topic wil ik het hierbij laten!