info gevraagd over gerbils of andere kleine knaagdiertjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: info gevraagd over gerbils of andere kleine knaagdiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:42

Even mezelf uit een ander topic gequote.
Ik zou ook voor ratten gaan.
Gerbils zijn leuk om naar te kijken, maar niet echt diertjes om eruit te halen... ondanks dat je kinderen wel wat gewend zijn.

En wat dacht je trouwens van kleurmuizen?
Als je twee vrouwtjes neemt, dan valt de geur ook erg mee. Lachen
Die zijn ook overdag actief, speels en leuk om naar te kijken.

Chinchilla
Moet je met zn 2en houden, zijn leuke dieren om naar te kijken maar wel snel gestresst.
Vinden het heerlijk om los te kunnen lopen, zijn echter niet echt dieren die echt bij je blijven zitten.

Ratten
Moeten ook met minimaal twee gehouden worden. Kunnen ook echte tralieknagers zijn. Kunnen fantastische knuffeldieren zijn, maar gaan meestal op een vervelende manier dood. (luchtwegklachten, tumoren)

Fretten
Leuke, altijd enthousiaste dieren. ZIjn goed tam te maken, maar hebben wel heel veel beweging nodig.

Hamsters
Moeten alleen gehouden worden, behalve Robrovski's die wel met meerdere gehouden kunnen worden. Zijn nachtdieren die snachts behoorlijk lawaai kunnen maken met rondrennen in hun rad en jaja tralieknagen.

Gerbils
Ook niet echt knuffelaars en echte knagers. Moeten ook met meerdere gehouden worden. Koppel ze jong want volwassen dieren hebben vaak veel moeite met aan elkaar wennen.

Cavia's
Is dat niet wat voor je? Leuke makkelijke dieren. Moeten ook met meerdere gehouden worden. Let er op dat ze voldoende hooi krijgen ivm het doorgroeien van de kiezen. Geef ze speciaal caviavoer zodat ze voldoende vit c binnen krijgen.

Konijnen
Het (huis)dier in Nederland dat mijns inziens het meest mishandeld wordt. Al die arme beestjes die in hun eentje in een minikooi gehouden worden. Bereid je goed voor als je aan konijnen begint. Ze moeten met meerdere gehouden worden, het zijn eigenlijk geen knuffeldieren, hou ze niet samen met cavia's enz.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:46

spatter schreef:
weet je ook een oplossing voor het geur die bij zo'n bak komt?
ratjes blijven stinken, tenminste wij kregen het niet opgelost en dus stonden ze hier in de grote hal en niet op hun slaapkamer

Schoonmaken met water en niet met zeep, want dan plassen ze juist extra hard om het weer naar hunzelf te laten ruiken.

Hoektoiletjes kopen en daar kattenbakkorrels van hout in doen. Sommige ratjes kan je redelijk zindelijk maken.

Geen mannen maar vrouwen nemen. De geur van mannetjesratten is iets penetranter dan die van vrouwtjes.

Geen houten speelgoed erin leggen, de urine trekt daar in.

Hangmatjes van oude kleren en handdoeken maken en die iedere week weggooien.
Ook de pijp van een broek of zelfs een hele spijkerbroek kan leuk in de kooi gehangen worden.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:57

als je een konijn in een klein hokje zielig vindt, ze kunnen heel goed zindelijk gemaakt worden net als fretten/jonge katjes en dan kun ze goed veel los laten lopen. zou er wel 2 nemen, anders is het alsnog zielig. dan kunnen ze zich echt ''hechten'' aan hun baasje, das leuker dan zo'n klein ding dat altijd slaapt als jij wakker bent.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 21:41

Iris82 schreef:
En wat dacht je trouwens van kleurmuizen?
Als je twee vrouwtjes neemt, dan valt de geur ook erg mee. Lachen
Die zijn ook overdag actief, speels en leuk om naar te kijken.

Aan de andere kant zijn muizen totaal niet zindelijk, ze laten alles lopen. Ook zijn ze vrij klein en snel.
Het ligt eraan hoe de kinderen zijn vind ik. De één kan er wel mee omgaan, de ander totaal niet.

Verder ben ik het weer eens volkomen met Wuis eens.

Ik heb zelf muizen, ratten en gerbils en vind hieruit ratten vèrreweg het geschiktst voor kinderen!
De redenen waarom zijn al meerdere malen opgegooid in dit topic, dus dat typwerk bespaar ik mezelf even Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:10

Ik zou toch ook echt weer voor ratten gaan Bloos

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:21

En ik ook. Lachen